LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco en extra kosten TOON

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Schief57
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2017 10:02

Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door Schief57 »

Onderwerp
Eneco en extra kosten TOON

Bericht

Ik kreeg een mail van Eneco mbt een eenzijdige aanpassing op het abonnement van TOON. Hoezo moet de gebruiker van TOON extra betalen voor extra functies die Eneco bedenkt en waar een standaard gebruiker niet bijzonder veel aan heeft. Daarnaast is Eneco een overheids bedrijf die ook nog eens in de verkoop staat. Ik begrijp deze zaken niet omdat extra functionaliteit van een smartphone ook niet aan een gebruiker wordt doorbelast. Afgezien van het gegeven dat een bedrijf als Eneco goede winsten maakt en in mijn ogen daarmee zou moeten investeren in klanten en niet uitbuiten

Hoe kunnen wij hier het beste tegen argeren?

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door Jefdus »

Schief57 schreef:Hoe kunnen wij hier het beste tegen argeren?
Simpel, het Toon-abonnement opzeggen. De thermostaat werkt dan nog steeds, maar de extra functies zijn niet meer beschikbaar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door sjohie »

Schief57 schreef:Onderwerp
Eneco en extra kosten TOON

Bericht

Ik kreeg een mail van Eneco mbt een eenzijdige aanpassing op het abonnement van TOON. Hoezo moet de gebruiker van TOON extra betalen voor extra functies die Eneco bedenkt en waar een standaard gebruiker niet bijzonder veel aan heeft. Daarnaast is Eneco een overheids bedrijf die ook nog eens in de verkoop staat. Ik begrijp deze zaken niet omdat extra functionaliteit van een smartphone ook niet aan een gebruiker wordt doorbelast. Afgezien van het gegeven dat een bedrijf als Eneco goede winsten maakt en in mijn ogen daarmee zou moeten investeren in klanten en niet uitbuiten

Hoe kunnen wij hier het beste tegen argeren?
Nou, ik zou beginnen om de eigendomsstructuur van Eneco eerst eens even goed te doorgrondden. 53 gemeenten zijn aandeelhouder van Eneco groep, waaronder een stuk of 8 bedrijven vallen waar consumenten of bedrijven klant bij zijn. Dat aandeelhouderschap wil niet zeggen dat de aandeelhouders van de bovenliggende NV de dagelijkse gang van zaken bepalen bij een van de onderliggende bedrijven, net zoals jouw pensioenfonds als aandeelhouder van Ahold niet bepaald welke merken hagelslag er verkocht worden in een Nederlandse Albert Heijn winkel.

Verder wordt Toon verkocht als thermostaat+, oftewel je kan er middels een abonnement weer en verkeer op zien, de lampen mee bedienen, de kippen voeren, en weet ik allemaal niet meer. Je zou kunnen beargumenteren dat dát, die vele opties en integratie, en dus het abonnement wat dat mogelijk maakt, een doorslaggevend belang is voor klanten om júist zo'n Toon ding te nemen, ipv "smart" oplossingen van bijvoorbeeld CV ketel fabrikanten, die op dat vlak veel minder uitgebreid zijn.

Maar goed, als het je niet (meer) bevalt, is volgens mij een nadelige eenzijdige aanpassing van een contract door de verkoper/dienstverlener, reden tot kosteloze ontbinding door de consument.. Dat zouden ze moeten vermeld hebben in de communicatie rondom het verhogen van de prijs, en zoniet, dan kan je op consuwijzer.nl ook eea vinden over dit onderwerp.

Als je Toon wilt blijven gebruiken, dan zal je het moeten slikken.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door Jefdus »

Het Toon-abonnement is gewoon maandelijks opzegbaar...

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Eneco is ook opzegbaar . . .

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik heb er laatst naar gekeken, het leek me wel een leuk speledingetje, maar het belangrijkste, de energietarieven, waren hóger dan ons huidige vijfjarige Essent contract, dus we zouden, inclusief dat abonnement, ~15 euro/maand meer gaan betalen over 5 jaar. Dan zouden we zo'n Toon ding dus vierdubbel betalen over een looptijd van 5 jaar. Dat hebben we dus maar niet gedaan.

Pilaster
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2014 12:12

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door Pilaster »

Zojuist was de verwarmingsmonteur langs voor een reguliere onderhoudsbeurt. Hij vroeg of ik TOON had, waarop ik ontkende. Hij vertelde dat hij dit moet registreren omdat klanten met TOON storingen met de ketel hebben die TOON verooorzaakt. Ze moeten dan deze klanten extra geld in rekening brengen wat deze niet leuk vinden. U bent gewaarschuwd....

Om energie te besparen heb je helemaal geen TOON nodig, er zijn op internet genoeg bespaartips te vinden:
http://www.hetkanwel.net/2015/06/18/48- ... -besparen/
https://hier.nu/hier/pagina/10-bespaart ... ktriciteit
https://hier.nu/hier/pagina/10-bespaartips-gas
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... inig-huis/
https://www.slimwoner.nl/informatie/tips/simpele-tips

Verder, als je een slimme meter hebt, kun je op slimmemeterportal.nl een gratis account aanmaken waar je je energiegebruikgegevens met een dag vertraging kunt bekijken.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Zo te lezen, zal TOON toekomstig een toontje lager moeten gaan zingen ...
Marktwerking is vooral een instrument voor méér dan één (grote) partij.

Ikzelf ben, als kleintje op de markt, overigens nog 'ouderwets' helemaal TOON-loos!

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door ateurlings »

Niet hier zitten zeuren over het feit dat je een abonnement op iets hebt waar je zelf voor kiest bij een commercieel bedrijf wat je zelf afsluit en zelf kunt opzeggen.
Dat kun je doen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn heel wat alternatieven voor die toon. Ook alternatieven die zeker niet onderdoen voor die toon, maar juist meer functies hebben. Bij veel van die alternatieven heb je alleen te maken met eenmalige kosten en zijn er geen maandelijkse kosten. Toon heeft vooral het voordeel van de bekendheid en dat er een grote marktpartij achter staat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door kweenie »

Even googlen geeft je alternatieven. Maar op bijvoorbeeld http://passiefhuisbouwer.nl/slimme-ther ... rgelijken/ staat een handig overzichtje met wat een aantal thermostaten kan.

Zelf zou ik, als ik zou investeren in enige 'slimheid' voor de thermostaat, eerder kiezen voor een systeem of apparaat dat ook meer actief kan ingrijpen en waarmee je bijvoorbeeld de temperatuur per zone of per kamer beter kunt regelen. Als ik dat overzichtje even vluchtig bekijk, dan zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar de spider dan naar toon

stofzuigertje

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als het lukt ga ik van het GAS af....
Dan heb ik niets meer aan TOON en vind deze niet eens mooi.....
Gewoon een oude ITHO uit 1997 en die werkt perfect.

De slimme meter, ja hij hangt daar en elke 2 maanden gratis mailtje van aanbieder vind ik meer dan genoeg.
Zelf wekelijks opnemen hoeft niet meer.... dus ik kom nooit meer uit de kast!

Nu ik dagelijks thuis ben is zelfs het week programma overbodig, en ik ga echt niet in de kou zitten.
Isolatie leverde meer op dan welk programma dan ook.
Vooral de vloer, geen koude voeten en dak leveren het meeste op!

Straks een 0 energie woning, of is negatief als ik iets teveel panelen op het dak zou zetten of te zuinige apparaten heb?
Mijn dochter heeft al zuinige woning met grondwarmte pomp.
Meer stroom geleverd dan gebruikt en gas... ja een fles om te koken want inductie plaat vond ze maar niets....
Dus het enige gebruik is flessen gas voor koken!
De stroom opbrengst is hoger dan die flessen kosten.
Ook haar auto word nog dagelijks opgeladen en toch nog teveel panelen of moet zij meer KM rijden?

TOON haar maar eens aan hoe zij nog kan besparen!

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door Dirkie »

Schief57 schreef:Onderwerp
Eneco en extra kosten TOON

Hoe kunnen wij hier het beste tegen argeren?
Waarom spreekt U over wij en niet over ik. Wij kunnen hier niets tegen doen. U zelf kunt wat doen. U zou kunnen protesteren bij Eneco. Dit zal waarschijnlijk het standaard antwoord 'U mag Uw abonnement op Toon beëindigen' opleveren. En dat is wat U dus zou kunnen doen.
En verder kunt u vanalles doen, zoals hier een topic starten, de Consumenten Bond inschakelen, een burger initiatief in het leven roepen en Uw favoriete 2e Kamerlid aanschrijven. Overigens allemaal even zinloos volgens mij maar als U nog een tijdverdrijf zoekt ga gerust uw gang. Mocht het lukken dan zullen er vele Toon gebruikers u eeuwig dankbaar zijn :mrgreen:

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door Rinustp »

Met een slimme thermostaat bespaar je geen energie. Ook met een slimme meter bespaar je geen energie.
Bespaar jezelf die onzin en trap niet in die marketingtrucjes. Je hebt die kneut allemaal niet nodig.

Je bespaart energie door lampen uit te doen waar ze niet nodig zijn. Koelkastdeur niet langer open dan noodzakelijk. Geen achterlijke hoeveelheid Kerstverlichting aan te zetten. De thermostaat instellen op een graadje lager. Niet teveel van die elektronicarommel in huis halen en op standby laten staan. Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Laat je niets wijsmaken door al die bedrijven maar denk zelf gewoon eens even rustig na. Dat kost je heel even wat energie maar je kan er zoveel mee winnen. (lees: besparen)

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Rinustp schreef:Met een slimme thermostaat bespaar je geen energie. Ook met een slimme meter bespaar je geen energie.
Bespaar jezelf die onzin en trap niet in die marketingtrucjes. Je hebt die kneut allemaal niet nodig.

Je bespaart energie door lampen uit te doen waar ze niet nodig zijn. Koelkastdeur niet langer open dan noodzakelijk. Geen achterlijke hoeveelheid Kerstverlichting aan te zetten. De thermostaat instellen op een graadje lager. Niet teveel van die elektronicarommel in huis halen en op standby laten staan. Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Laat je niets wijsmaken door al die bedrijven maar denk zelf gewoon eens even rustig na. Dat kost je heel even wat energie maar je kan er zoveel mee winnen. (lees: besparen)
Het verschil is is dat het nu inzichtelijk is op welke moment je wat verbruikt, hier kan je op anticiperen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door kweenie »

Met een slimme thermostaat kun je juist wel energie besparen. Bijvoorbeeld doordat je de thermostaat wat langer laag kan laten staan als je overdag besluit om 's-avonds uit eten te gaan en zo het huis niet onnodig hoeft te verwarmen.

Plodder
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2017 13:54

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door Plodder »

Meerdere malen reklame over Toon ontvangen en zelfs wel eens uitgebreid gekeken om achter de poeha te komen. Ik vind het tegenvallen. Als je kamer of apparaat gegevens wil weten (daar gaat het toch om, waarom verbruik ik veel), dan heb je extra slimme stekkers à duur nodig.
Als u er niet heel veel van gebruikt, dan zou ik overwegen op te zeggen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eneco en extra kosten TOON

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij wordt er geen oordeel over die toestellen gegeven, maar alleen een overzicht van functies. Daarbij vind ik zelf toon niet bepaald de beste. Maar dat is het voordeel van zo'n overzicht, je kunt zelf kiezen wat je belangrijk vindt en wat voor jou dus het beste is.

Daarbij geldt ook wat plodder aangeeft, voor veel aanvullende (domotica) functies zul je extra accessoires moeten kopen. Of het nou gaat om op afstand schakelbare stekkers of op afstand regelbare radiator thermostaten.

Overigens kun je die knoppen heel eenvoudig vervangen. De oude knop kun je meestal gewoon van de radiator afdraaien en vervangen door een andere. Eigenlijk vergelijkbaar met het uitdraaien en weer indraaien van een gloeilamp. Daarvoor hoef je dus niets aan de installatie te veranderen, je hoeft ook het water niet eruit te halen of zo. Dit kun je juist prima doen met een bestaande installatie.

Gesloten