LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

witte angora schreef:Volgens mij ligt de stroomprijs op het ogenblik zo rond de 18 tot 20 cent. Dus 2000 Kwh is 360 tot 400 euro. Kan er weinig anders van maken.
Je vergeet in je sommetje de energiebelasting die ik terug krijg, netbeheerkosten die ik wel weer heb en leveringskosten wel of niet.
Bij overstappen van energieleverancier krijg je ook vaak nog een korting van in de honderden euro's, als ik iedereen geloven mag.
Maar goed, denk dat ik mijn sommetje beter kan maken dan dat jij die maakt :wink:
Voor 2018 ga ik ± 215 euro betalen. Dat is wel 60 euro meer dan dit jaar.
Hopelijk heb je hier iets aan.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door mp2017 »

[offtopic passage verwijderd door moderatie]
Harm.calc schreef: Nee, ik ga ook meer betalen, zoals je had kunnen lezen.
Vreemd. Bij mij lukt het nooit om een goed aanbod van mijn huidige leverancier te krijgen die in de buurt komt van wat vergelijkingssites mij vertellen.
Ook mijn huidige leverancier had een "mooi" bod voor mij: €30,- voorschot, zonder inhoudelijk duidelijk te maken wat tarieven zijn. Voorschot 50% hoger dan huidige, dat is kansloos. Daar ga ik geen tijd in steken om een mij op maat gemaakte voorstel te vergelijken met andere aanbieders. Daar heb ik energie vergelijkingssites voor.
Nogmaals obv mijn ervaring de afgelopen jaren.
Ook ik heb ervaring van de afgelopen jaren en doe het ieder jaar opnieuw.

Als mij de nieuwe aanbieding niet bevalt ga ik in onderhandeling met mijn leverancier en zoals ook met andere dingen, komen we samen uit.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 okt 2017 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

Harm.calc schreef:
witte angora schreef:Volgens mij ligt de stroomprijs op het ogenblik zo rond de 18 tot 20 cent. Dus 2000 Kwh is 360 tot 400 euro. Kan er weinig anders van maken.
Je vergeet in je sommetje de energiebelasting die ik terug krijg, netbeheerkosten die ik wel weer heb en leveringskosten wel of niet.
Bij overstappen van energieleverancier krijg je ook vaak nog een korting van in de honderden euro's, als ik iedereen geloven mag.
Maar goed, denk dat ik mijn sommetje beter kan maken dan dat jij die maakt :wink:
Voor 2018 ga ik ± 215 euro betalen. Dat is wel 60 euro meer dan dit jaar.
Hopelijk heb je hier iets aan.
O, maar ik ben al die dingen niet vergeten. Ik ga uit van de zuivere prijs per Kwh. Die korting op de energiebelasting blijft gelijk, ongeacht of je nu 1000, 2000, 3000 Kwh. of wat dan ook aan stroom verbruikt. Netbeheer- en leveringskosten idem dito; welkomstpremie ook. Dat kun je niet zomaar koppelen aan het energieverbruik per Kwh. Het is heel simpel: op het moment dat je 1 Kwh minder verbruikt, heb je ook plus minus 18 cent minder uitgegeven. En niet plus minus 10 cent zoals uit jouw sommetje zou moeten blijken.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

witte angora schreef:
Harm.calc schreef:
witte angora schreef:Volgens mij ligt de stroomprijs op het ogenblik zo rond de 18 tot 20 cent. Dus 2000 Kwh is 360 tot 400 euro. Kan er weinig anders van maken.
Je vergeet in je sommetje de energiebelasting die ik terug krijg, netbeheerkosten die ik wel weer heb en leveringskosten wel of niet.
Bij overstappen van energieleverancier krijg je ook vaak nog een korting van in de honderden euro's, als ik iedereen geloven mag.
Maar goed, denk dat ik mijn sommetje beter kan maken dan dat jij die maakt :wink:
Voor 2018 ga ik ± 215 euro betalen. Dat is wel 60 euro meer dan dit jaar.
Hopelijk heb je hier iets aan.
O, maar ik ben al die dingen niet vergeten. Ik ga uit van de zuivere prijs per Kwh. Die korting op de energiebelasting blijft gelijk, ongeacht of je nu 1000, 2000, 3000 Kwh. of wat dan ook aan stroom verbruikt. Netbeheer- en leveringskosten idem dito; welkomstpremie ook. Dat kun je niet zomaar koppelen aan het energieverbruik per Kwh. Het is heel simpel: op het moment dat je 1 Kwh minder verbruikt, heb je ook plus minus 18 cent minder uitgegeven. En niet plus minus 10 cent zoals uit jouw sommetje zou moeten blijken.
Ik snap van je verhaal weinig meer. Zuiver kWh prijs? Kortingen moet je er toch aftrekken! En bijkomende kosten moet je er toch bijtellen! Helaas maar ik betaal echt geen 200 euro alleen voor het aandeel van mijn boiler. Ik zou zeggen, vul de vergelijkingssites eens in, kun jij nog geld mee besparen.
gaslicht.com: 2.000kW = 215 euro

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Jablan »

Harm.calc schreef:Ik ben een klein verbruiker, ± 2.000kW waarvan meer dan de helft voor rekening komt van mijn elektrische boiler. Besparen voor mij is moeilijk.
Zelfs op een boiler kun je besparen. Hoe oud is het ding en hoe hard is het water bij jou? Je kunt 'm 1 keer (laten) schoonmaken, dat scheelt veel in het gebruik. Vervangen is een andere keuze:
- Nieuwe boilers houden bij wanneer jij warm water gebruikt en leveren dan water op de hoogste temperatuur, tussendoor op een lagere temperatuur.
- Je kunt voor de keuken een doorloopverwarmer op 220-240 volt installeren. Voordeel: alleen stroomverbruik als je warm water gebruikt. Voor de badkamer zijn ze ook leverbaar, alleen heb je daar krachtstroom (400 volt) voor nodig en als je dat niet in je meterkast hebt, wordt het een grotere investering.
- Nieuwe boilers hebben soms een dubbele tank, waardoor de opwarmtijd veel korter is. Wellicht kun je dan uit met een kleinere boiler.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Jablan schreef:Zelfs op een boiler kun je besparen. Hoe oud is het ding en hoe hard is het water bij jou? Je kunt 'm 1 keer (laten) schoonmaken, dat scheelt veel in het gebruik. Vervangen is een andere keuze:
- Nieuwe boilers houden bij wanneer jij warm water gebruikt en leveren dan water op de hoogste temperatuur, tussendoor op een lagere temperatuur.
- Je kunt voor de keuken een doorloopverwarmer op 220-240 volt installeren. Voordeel: alleen stroomverbruik als je warm water gebruikt. Voor de badkamer zijn ze ook leverbaar, alleen heb je daar krachtstroom (400 volt) voor nodig en als je dat niet in je meterkast hebt, wordt het een grotere investering.
- Nieuwe boilers hebben soms een dubbele tank, waardoor de opwarmtijd veel korter is. Wellicht kun je dan uit met een kleinere boiler.
Zeker, ik kan 'm ook de deur uit doen :wink:

Ik lees allemaal voorstellen die mij (veel) geld kosten.
Een boiler die bij 100% gebruik (1x per dag opwarmen) een totaal verbruik kent van bijna 1.700 kWh, dan weet ik niet of ik met mijn ± 1.000 kWh per jaar nog iets kan besparen zonder in te leveren op beetje fatsoenlij leven.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door mp2017 »

Harm.calc schreef:
Jablan schreef:Zelfs op een boiler kun je besparen. Hoe oud is het ding en hoe hard is het water bij jou? Je kunt 'm 1 keer (laten) schoonmaken, dat scheelt veel in het gebruik. Vervangen is een andere keuze:
- Nieuwe boilers houden bij wanneer jij warm water gebruikt en leveren dan water op de hoogste temperatuur, tussendoor op een lagere temperatuur.
- Je kunt voor de keuken een doorloopverwarmer op 220-240 volt installeren. Voordeel: alleen stroomverbruik als je warm water gebruikt. Voor de badkamer zijn ze ook leverbaar, alleen heb je daar krachtstroom (400 volt) voor nodig en als je dat niet in je meterkast hebt, wordt het een grotere investering.
- Nieuwe boilers hebben soms een dubbele tank, waardoor de opwarmtijd veel korter is. Wellicht kun je dan uit met een kleinere boiler.
Zeker, ik kan 'm ook de deur uit doen :wink:

Ik lees allemaal voorstellen die mij (veel) geld kosten.
Een boiler die bij 100% gebruik (1x per dag opwarmen) een totaal verbruik kent van bijna 1.700 kWh, dan weet ik niet of ik met mijn ± 1.000 kWh per jaar nog iets kan besparen zonder in te leveren op beetje fatsoenlij leven.
@Harm.calc

Sorry, zonder bijbedoelingen, heb je met dit verbruik een fatsoenlijk leven?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

mp2017 schreef:@Harm.calc

Sorry, zonder bijbedoelingen, heb je met dit verbruik een fatsoenlijk leven?
Die vraag mag je gerust zo stellen.

Grappig. Reactie Jablan dat ik daar nog gerust op kan bezuinigen, en nu jouw vraag of ik zo nog een fatsoenlijk leven heb. Zo zie je maar weer hoe verschillend mensen op 1 en dezelfde reactie kunnen reageren.

Ik ben wel heel erg bezig zuinig te leven. Nou, eigenlijk moet ik zeggen dat ik grote moeite heb met verspilling. Of dat gaat om energie verbruik, of gewoon om geld, of hoe lang je met bv kleding doet. Ik zeg ook wel eens dat ik een ontzettende krent ben als het om geld gaat maar eigenlijk is dat een verkeerd woord. Ik ga gewoon heel kritisch met geld om. Zo ga ik ook heel kritisch met mijn energie verbruik om. Maar het moet wel leefbaar zijn.

Terug naar mijn elektrische boiler. Ik heb hem zodanig afgesteld dat ik 's ochtends ruim een kwartier kan douchen. Heerlijk. Dat is ook iets waar ik niet op zou willen bezuinigen. Voor mijzelf heeft dat ding een te grote capaciteit maar met loge(s) is dat dan wel weer handig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is 'vrek' de Geuzenterm voor lekker zuinig met je geld :wink: .

Ik ken je woonsituatie natuurlijk niet, maar als je voor je warm water afhankelijk bent van electriciteit en als je in een huis met mechanische ventilatie woont, dan zou ik zelf een ventilatiewarmtepomp overwegen. Kost wel eenmalig een hoop, maar je bespaart er flink mee in de stroomkosten. Zoiets als een ecolution of varianten daarvan heb je na subsidie voor zo'n 1600 euro in huis.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Jablan »

Harm.calc schreef:Grappig. Reactie Jablan dat ik daar nog gerust op kan bezuinigen, en nu jouw vraag of ik zo nog een fatsoenlijk leven heb. Zo zie je maar weer hoe verschillend mensen op 1 en dezelfde reactie kunnen reageren. [...] Ik ga gewoon heel kritisch met geld om. Zo ga ik ook heel kritisch met mijn energie verbruik om. Maar het moet wel leefbaar zijn.
Absoluut met je eens, alleen geldt voor alles rond energie: kost gaat voor de baat uit. Probeer de terugverdientijd te bepalen en beslis dan wat je doet.

Sowieso geldt voor alle apparaten, die water verwarmen, dat de levensduur beperkt is en je na 5 tot 10 jaar gerust kunt rondkijken naar vervanging.

Ergens zitten we met hetzelfde probleem als jij: waar kun je nog op besparen als de energie/waterrekening al nauwelijks iets voorstelt? Voor een 2-persoonshuishouden zitten we al heel erg laag: 120 m3 leidingwater, 2000 kwh stroom, 400 m3 gas en 6 m3 hout. Momenteel brainstormen waar we regenwater kunnen opvangen voor het toilet en hoe groot die tank dan zou moeten worden. (Regenwater verdwijnt nu in het riool en de gemeente wil graag dat iedereen dat afkoppelt.)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik snap van je verhaal weinig meer. Zuiver kWh prijs? Kortingen moet je er toch aftrekken! En bijkomende kosten moet je er toch bijtellen! Helaas maar ik betaal echt geen 200 euro alleen voor het aandeel van mijn boiler. Ik zou zeggen, vul de vergelijkingssites eens in, kun jij nog geld mee besparen.
gaslicht.com: 2.000kW = 215 euro
Als je boiler 1000 kWh per jaar verbruikt, dan kost dat je toch echt wel ongeveer 200 euro. Een verbruik van 2000 kWh kost je in totaal na bijkomende kosten en kortingen bij de huidige tarieven ongeveer 194 euro per jaar, een verbruik van 1000 kWh kost je ongeveer 1 euro per jaar. De besparing van 1000 kWh minder verbruik is dus 193 euro per jaar. Anders gezegd, alleen voor je boiler betaal je 193 euro per jaar.
(En als je het tot in het extreme zou doortrekken, als je nettoverbruik nul zou zijn, omdat je evenveel opwekt als verbruikt, dan krijg je jaarlijks 192 euro 'gratis geld' terug.)
Voor een 2-persoonshuishouden zitten we al heel erg laag: 120 m3 leidingwater, 2000 kwh stroom, 400 m3 gas en 6 m3 hout.
Vind ik voor twee personen behoorlijk veel waterverbruik eerlijk gezegd. De wc zal daarin waarschijnlijk maar voor zo'n 15 m3 meetellen. Ik vraag mij daarbij ook af hoeveel (milieu-)winst er te behalen valt als je daarvoor extra leidingwerk moet gaan aanleggen. Ik zou denken dat er elders meer te besparen valt (bv douchen).

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
Ergens zitten we met hetzelfde probleem als jij: waar kun je nog op besparen als de energie/waterrekening al nauwelijks iets voorstelt? Voor een 2-persoonshuishouden zitten we al heel erg laag: 120 m3 leidingwater, 2000 kwh stroom, 400 m3 gas en 6 m3 hout. Momenteel brainstormen waar we regenwater kunnen opvangen voor het toilet en hoe groot die tank dan zou moeten worden. (Regenwater verdwijnt nu in het riool en de gemeente wil graag dat iedereen dat afkoppelt.)
Wat kweenie al zegt: 120 m3 water voor 2 personen is erg veel. Kan zomaar aan de douchekop liggen. Ik zat altijd op 80 m3 per jaar, een alleenstaande. Andere douchekop er op (goedkoop prul van Tiger Plastic), en ik knalde naar beneden naar 41 m3 per jaar. Daarna werd het een kwestie van 'finetunen', als ik het waterverbruik van de afgelopen 2 maanden doortrek zou ik zomaar op 36 m3 per jaar kunnen uitkomen. En zelfs dat zou lager kunnen , maar daar wil ik pas aankomende zomer mee beginnen. Eerst maar eens zien of ik dit vast kan houden.

Maar vergeet ook niet de besparing op gas doordat er veel minder douchewater verwarmd wordt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Daarbij hoef je trouwens niet meteen over te stappen op een erg Spartaanse douchekop. Er zijn ook behoorlijk luxe modellen die nauwelijks tot vermindering in comfort leiden (in tegendeel) maar wel tot een forse besparing.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is dus wat ik heb, voor mijn gevoel merk ik geen verschil met de oude douchekop.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door renewouters »

Nijogeth schreef:
olaf79 schreef:Zolang dat geld echt naar een potje gaat waaruit alleen de verduurzaming van de energiehuishouding betaald wordt en niks anders vind ik het best.

We moeten over naar een duurzame energiehuishouding want zoals we nu bezig zijn is niet houdbaar en gaat leiden tot grote (economische en klimatologische) rampen. Er is veel te lang gewacht met deze transitie waardoor hij nu extra pijnlijk en duur is. Het is even niet anders. Een noodzakelijke maatregel zodat onze kinderen over 50 jaar ook nog kunnen ademen en er schoon drinkbaar water uit de kraan komt.
Ik heb liever dat dat geld gestoken wordt in zaken waar we wat aan kunnen doen, zoals het aanpassen aan de natuurlijke klimaatsverandering. We zijn nu een natuurlijk fenomeen tegen aan het werken, omdat we het minimaal versterken. Conclusie is dat als we onze voetafdruk verkleinen, de klimaatsverandering gewoon doorzet. Passen we ons aan, zoals we al duizenden jaren doen, kunnen we waarschijnlijk beter door dan wanneer we een minimale maatregel nemen.
Onze footprint verkloot meer dan alleen het klimaat. Dus ook al zet de klimaatverandering door, dan kan het nooit kwaad om anders met energie om te gaan.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:Als je boiler 1000 kWh per jaar verbruikt, dan kost dat je toch echt wel ongeveer 200 euro. Een verbruik van 2000 kWh kost je in totaal na bijkomende kosten en kortingen bij de huidige tarieven ongeveer 194 euro per jaar, een verbruik van 1000 kWh kost je ongeveer 1 euro per jaar. De besparing van 1000 kWh minder verbruik is dus 193 euro per jaar. Anders gezegd, alleen voor je boiler betaal je 193 euro per jaar.
(En als je het tot in het extreme zou doortrekken, als je nettoverbruik nul zou zijn, omdat je evenveel opwekt als verbruikt, dan krijg je jaarlijks 192 euro 'gratis geld' terug.)
Je sommetje klopt nog altijd niet.

Voor jou even herhaling van 15 oktober jl:
Je vergeet in je sommetje de energiebelasting die ik terug krijg, netbeheerkosten die ik wel weer heb en leveringskosten wel of niet. Totaal -/- 85 euro.
En welkomstpremie -/- 90 euro.

Jij moet mijn verbruik die ik genoemd heb invullen op een energie vergelijkingssite en dan zie je dat ik ± 215 euro ga betalen.
http://www.gaslicht.com

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Jablan »

Ergens zitten we met hetzelfde probleem als jij: waar kun je nog op besparen als de energie/waterrekening al nauwelijks iets voorstelt?
witte angora schreef:Wat kweenie al zegt: 120 m3 water voor 2 personen is erg veel. Kan zomaar aan de douchekop liggen. [...] Maar vergeet ook niet de besparing op gas doordat er veel minder douchewater verwarmd wordt.
Of het ligt aan de personen :D
Echt zuinig in de badkamer zijn we niet en heel precies rekenen we alles niet uit. Voor een deel kloppen de suggesties, denk ik.

Wasmachine kan ook een rol spelen. Huishoudtextiel gaat hier op 90-95 graden en daar mag iedereen van harte commentaar op hebben. Die temperatuur is voor ons nog steeds de beste manier om geen bacterieën te kweken, niet in de wasmachine en niet op andere plaatsen in huis. Kost volgens de handleiding wel extra stroom en extra water. Ik heb het er graag voor over, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

In juni is de badkamer gerenoveerd en mij viel als eerste op, dat het water veel warmer was. Dat kan een gevolg zijn van de kunststof leidingen (voorheen een breiwerk van koper) of van de iets kortere afstand tussen douche en combiketel of van de nieuwe regen-/handdouche. De laatste is in elk geval wat zuiniger, het duurt langer om een emmer water te vullen dan vroeger.

De nieuwe watervalkranen zijn definitief zuiniger. Binnenin zitten koperen leidingen van 6 mm doorsnede en dat is weinig. Bovendien moet je ze niet te ver openzetten, dan verandert de waterval in een brandweeerspuit.

Waterverbruik voor het toilet is afwachten. We weten zelf niet precies meer wanneer we het reservoir hebben vervangen voor een nieuwer, slanker exemplaar. In elk geval zijn we terug van 6-12 naar 3-6 liter per spoeling.

De opmerking over het gasverbruik geeft wel een aanwijzing: over juli en augustus is het gasverbruik ongeveer 1/3e omlaag gegaan. (17 m3 minder)
Harm.calc schreef:Terug naar mijn elektrische boiler.
Je moet alleen kijken naar het verbruik van het ding en rekenen met de actuele bruto kwh-prijs, want een welkomstpremie heb je alleen in het 1e jaar, vaste kosten van de netbeheerder heb je sowieso, ongeacht je stroomverbruik en de energiebelasting van nu ken je, die van de toekomst nog niet.
Je huidige boiler verbruikt 2000 kwh per jaar en een nieuwe anno nu doet volgens opgave van de fabrikanten tussen de 500 en 1000 kwh. Ik ben het wel met kweenie eens: je besparing per jaar is vanaf 193 euro, een nieuwe boiler heb je in 2-3 jaar terugverdiend. Ik reken nu met een luxe model - Ariston Velis Evo Eco 80 liter, zonder wifi. (Hm, wifi op een boiler ... ik vind het toch de Stasi, sorry Aivd, in je kelderkast toelaten maar dat is een ander onderwerp) Kies je voor een meer traditioneel ontwerp, dan is je terugverdientijd nog veel korter.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door sjohie »

mp2017 schreef:
MichielFRL schreef:Een paar euro meer betalen zodat de mensen in Groningen rustig kunnen slapen lijkt me geen probleem. We hebben er met z’n allen ook jaren van geprofiteerd.
Graag voor je eigen spreken en niet "WE"!

Want niet iedereen heeft er geprofiteerd.
De opbrengst van die gasvelden gaat naar het rijk, en dat is sinds de ontwikkeling ~200 miljard euro geweest. Het gros van dat geld is besteed aan sociale zekerheid, infrastructrurele projecten, etc etc. Daar heeft iedereen van geprofiteerd de afgelopen decennia.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Jablan schreef:
Harm.calc schreef:Terug naar mijn elektrische boiler.
Je moet alleen kijken naar het verbruik van het ding en rekenen met de actuele bruto kwh-prijs, want een welkomstpremie heb je alleen in het 1e jaar, vaste kosten van de netbeheerder heb je sowieso, ongeacht je stroomverbruik en de energiebelasting van nu ken je, die van de toekomst nog niet.
Ook een misvatting. Ik kijk wat ik in 2018 aan stroom betaal obv het afgesloten contract daarvoor. De welkomstpremie geldt voor alle jaren van het contract dat ik ben aangegaan. In dit geval is dat 1 jaar. Eind 2018 zal ik weer gaan overstappen en weer een welkomstpremie verwelkomen.

Gelijk kweenie is je sommetje fout als je alleen de netto prijs rekent wat 1 kWh stroom kost. Je moet alle kosten meenemen.

Ook voor jou, vul een energie vergelijkingssite in met mijn verbruik en je zult zien dat daar mijn genoemde bedrag uitrolt. Ik kan er echt niets anders van maken.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

Harm, ik heb een ander voorstel. Vul jij eens een energie vergelijkingssite in met een verbruik van 2000 Kwh, en daarna met 1000 Kwh. Geloof me, je hangt morgen om 8.30 uur al bij een installateur aan de bel om een afspraak te maken.

Gesloten