LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door scontra »

kiz schreef: Nee, niet "met z'n allen". Ik heb al 30 jaar stadsverwarming, geen gas.
Betaal overigens wél elke verhoging van het gastarief, omdat die wordt doorberekend in het tarief Warmte.

Ik ben wel benieuwd, als de regering geen nieuwe woningen meer op gas wil aansluiten, of de markt voor Warmte dan óók wordt geliberaliseerd.

En hoe denkt u dat die energie slurpende en onrendabele stadsverwarming het water warm stookt ?
Juist, met gas !!!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Stadsverwarming is zo jaren zeventig.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Heb net vanochtend een nieuwe energiecontract afgesloten voor 2018. Via gaslicht.com. Ik ga 69 euro meer betalen, als ik de welkomstpremies buiten beschouwing laat is dat zelfs 107 euro wat ik meer ga betalen. Als klein verbruiker (2.000 kW en 0m3) vind ik dat toch redelijk fors.
Prijsstijgingen: normaaltarief +8,1% en laagtarief +9,3%.

Gelukkig gaat een grote groep mensen er in de plannen van een nieuw te vormen kabinet op vooruit :?

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kiz »

scontra schreef:
kiz schreef: Nee, niet "met z'n allen". Ik heb al 30 jaar stadsverwarming, geen gas.
Betaal overigens wél elke verhoging van het gastarief, omdat die wordt doorberekend in het tarief Warmte.

Ik ben wel benieuwd, als de regering geen nieuwe woningen meer op gas wil aansluiten, of de markt voor Warmte dan óók wordt geliberaliseerd.

En hoe denkt u dat die energie slurpende en onrendabele stadsverwarming het water warm stookt ?
Juist, met gas !!!
Stadswarmte hier in de regio is restwarmte van de opwek van elektra. Ze hadden 't (te warme) koelwater ook zo de rivier in kunnen lozen.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kiz »

Bob Schurkjens schreef:Stadsverwarming is zo jaren zeventig.
Sinds 1923 hier in de regio. Was vroeger trouwens wél betaalbaar, pas de laatste 10-15 jaar is de prijs driedubbel over de kop gegaan.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Harm.calc schreef:Heb net vanochtend een nieuwe energiecontract afgesloten voor 2018. Via gaslicht.com. Ik ga 69 euro meer betalen, als ik de welkomstpremies buiten beschouwing laat is dat zelfs 107 euro wat ik meer ga betalen. Als klein verbruiker (2.000 kW en 0m3) vind ik dat toch redelijk fors.
Prijsstijgingen: normaaltarief +8,1% en laagtarief +9,3%.

Gelukkig gaat een grote groep mensen er in de plannen van een nieuw te vormen kabinet op vooruit :?
Wat een vreemde conclusie. Dus omdat je er op 1 plek op achteruit gaat, dan kun je er niet op de hele lijn op vooruitgaan?
Wat ik overigens nog vreemder vind zijn mensen die klagen dat 'de rijken' erop vooruitgaan, terwijl ze er zelf ook gewoon op vooruitgaan. Wat is dan het probleem.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door alfatrion »

stofzuigertje schreef:Voor de stroom, ik lever meer dan ik gebruik dus die verlaging geld niet voor mijn!
Die verlaging geld ook voor jou, omdat deze bestaat uit meerder componenten, waarvan er tenminste eentje jou raakt.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Nijogeth schreef:
Harm.calc schreef:Heb net vanochtend een nieuwe energiecontract afgesloten voor 2018. Via gaslicht.com. Ik ga 69 euro meer betalen, als ik de welkomstpremies buiten beschouwing laat is dat zelfs 107 euro wat ik meer ga betalen. Als klein verbruiker (2.000 kW en 0m3) vind ik dat toch redelijk fors.
Prijsstijgingen: normaaltarief +8,1% en laagtarief +9,3%.

Gelukkig gaat een grote groep mensen er in de plannen van een nieuw te vormen kabinet op vooruit :?
Wat een vreemde conclusie. Dus omdat je er op 1 plek op achteruit gaat, dan kun je er niet op de hele lijn op vooruitgaan?
Wat ik overigens nog vreemder vind zijn mensen die klagen dat 'de rijken' erop vooruitgaan, terwijl ze er zelf ook gewoon op vooruitgaan. Wat is dan het probleem.
Conclusie? Wat lees jij als conclusie?
De prijsstijging is voor mij een feit die in mijn situatie geldt. En dat die fors is, is mijn mening over mijn persoonlijke situatie.
Die laatste opmerking was met een knipoog bedoeld, vriend :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij heeft het grootste deel van die 107 euro stijging niet te maken met de maatregelen van het kabinet. Die zorgen voor ongeveer 48 euro van de stijging. De overige 59 euro heeft dus te maken met stijging van de prijs die jouw energiebedrijf rekent.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door olaf79 »

Zolang dat geld echt naar een potje gaat waaruit alleen de verduurzaming van de energiehuishouding betaald wordt en niks anders vind ik het best.

We moeten over naar een duurzame energiehuishouding want zoals we nu bezig zijn is niet houdbaar en gaat leiden tot grote (economische en klimatologische) rampen. Er is veel te lang gewacht met deze transitie waardoor hij nu extra pijnlijk en duur is. Het is even niet anders. Een noodzakelijke maatregel zodat onze kinderen over 50 jaar ook nog kunnen ademen en er schoon drinkbaar water uit de kraan komt.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:Volgens mij heeft het grootste deel van die 107 euro stijging niet te maken met de maatregelen van het kabinet. Die zorgen voor ongeveer 48 euro van de stijging. De overige 59 euro heeft dus te maken met stijging van de prijs die jouw energiebedrijf rekent.
Sterker nog, kabinet moet zich nog formeren.
Deze stijging is van de laatste maanden. Ik monitor een paar maand voordat mijn contract afloopt de prijzen van elektra. In augustus was de stijging normaal/laag tarief 2,6%/10,4% en vorige maand 2,7%/10,5%.
Of er wordt alvast een voorschot genomen op wat het nieuwe kabinet gaat brengen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

Peerke5 schreef:In totaal komt de energierekening van een gemiddeld huishouden in 2019 dus minstens € 154,- hoger te liggen dan dit jaar.
Ik heb even één cijfer uit de OP gehaald, met de context. Het gaat dus om een gemiddelde. Maar ieder huishouden is anders, verbruikt anders. Met dat beetje verbruik wat ik heb zal het voor mij, even nattevingerwerk, nog geen 15 euro worden.

Een hoop paniekzaaierij wat in de praktijk voor de meeste mensen nog wel los kan lopen. En anders kunnen mensen nog altijd kijken of het energieverbruik naar beneden kan. Ben ik ook aan het doen, en het ziet er naar uit (nog redelijk nattevingerwerk, gebaseerd op 6 weken) dat mijn elektraverbruik voor het komende jaar (1 september tot 1 september) daalt van 1108 naar ca 1020 Kwh. Dan heb ik die 15 euro verhoging toch ook alweer terugverdiend.

In plaats van te roepen hoe 'verschrikkelijk' het aankomende kabinet is, kunnen mensen ook eens denken in oplossingen om de negatieve gevolgen beperkt te houden. En aangezien het gemiddelde elektraverbruik in dit land nog altijd 3500 Kwh per huishouden is, denk ik dat er nog behoorlijk wat te winnen is.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

witte angora schreef:. . . Dan heb ik die 15 euro verhoging toch ook alweer terugverdiend.
Besparen heet dat, niet terug verdienen.
witte angora schreef:In plaats van te roepen hoe 'verschrikkelijk' het aankomende kabinet is, kunnen mensen ook eens denken in oplossingen om de negatieve gevolgen beperkt te houden. En aangezien het gemiddelde elektraverbruik in dit land nog altijd 3500 Kwh per huishouden is, denk ik dat er nog behoorlijk wat te winnen is.
Niet voor mensen die al nadenken bij hun verbruik. Ik ben een klein verbruiker, ± 2.000kW waarvan meer dan de helft voor rekening komt van mijn elektrische boiler. Besparen voor mij is moeilijk. Ja, thuis in het donker gaan zitten en 's ochtends onder de koude douche :lol:

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door mp2017 »

Harm.calc schreef:Heb net vanochtend een nieuwe energiecontract afgesloten voor 2018. Via gaslicht.com. Ik ga 69 euro meer betalen, als ik de welkomstpremies buiten beschouwing laat is dat zelfs 107 euro wat ik meer ga betalen. Als klein verbruiker (2.000 kW en 0m3) vind ik dat toch redelijk fors.
Prijsstijgingen: normaaltarief +8,1% en laagtarief +9,3%.

Gelukkig gaat een grote groep mensen er in de plannen van een nieuw te vormen kabinet op vooruit :?
Een kontrakt via "Gaslicht" afsluiten betekend niet, dat je dan goedkoper uitbent.
Je kan ook met je nieuw energieboeren een aanvraag doen, om een beter tarief te verkrijgen, meestal lukt dat dan wel. :wink:

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

Harm.calc schreef:
witte angora schreef:. . . Dan heb ik die 15 euro verhoging toch ook alweer terugverdiend.
Besparen heet dat, niet terug verdienen.
witte angora schreef:In plaats van te roepen hoe 'verschrikkelijk' het aankomende kabinet is, kunnen mensen ook eens denken in oplossingen om de negatieve gevolgen beperkt te houden. En aangezien het gemiddelde elektraverbruik in dit land nog altijd 3500 Kwh per huishouden is, denk ik dat er nog behoorlijk wat te winnen is.
Niet voor mensen die al nadenken bij hun verbruik. Ik ben een klein verbruiker, ± 2.000kW waarvan meer dan de helft voor rekening komt van mijn elektrische boiler. Besparen voor mij is moeilijk. Ja, thuis in het donker gaan zitten en 's ochtends onder de koude douche :lol:
Hoewel het aan off-topic raakt: dat betekent dat je per jaar zo'n 200 euro kwijt bent aan elektra om alleen die elektrische boiler aan de praat te houden. Is er geen goedkoper/ander alternatief? De kosten heb je er in verhouding redelijk snel uit denk ik. Zeker met de maatregelen die het aankomende kabinet van plan is te treffen waardoor je nog een stukje duurder uit gaat zijn.

atlas1302

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Het moet gewoon warmer worden in Nederland en dan is een koude douche heerlijk, niet te warm natuurlijk want dan moet iedereen weer een AIRCO.
Off Grid zonnen systeem, paar paneeltjes en goede energie opslag units en u bent geheel onafhankelijk van al die energie leveranciers.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

olaf79 schreef:Zolang dat geld echt naar een potje gaat waaruit alleen de verduurzaming van de energiehuishouding betaald wordt en niks anders vind ik het best.

We moeten over naar een duurzame energiehuishouding want zoals we nu bezig zijn is niet houdbaar en gaat leiden tot grote (economische en klimatologische) rampen. Er is veel te lang gewacht met deze transitie waardoor hij nu extra pijnlijk en duur is. Het is even niet anders. Een noodzakelijke maatregel zodat onze kinderen over 50 jaar ook nog kunnen ademen en er schoon drinkbaar water uit de kraan komt.
Ik heb liever dat dat geld gestoken wordt in zaken waar we wat aan kunnen doen, zoals het aanpassen aan de natuurlijke klimaatsverandering. We zijn nu een natuurlijk fenomeen tegen aan het werken, omdat we het minimaal versterken. Conclusie is dat als we onze voetafdruk verkleinen, de klimaatsverandering gewoon doorzet. Passen we ons aan, zoals we al duizenden jaren doen, kunnen we waarschijnlijk beter door dan wanneer we een minimale maatregel nemen.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

mp2017 schreef:
Harm.calc schreef:Heb net vanochtend een nieuwe energiecontract afgesloten voor 2018. Via gaslicht.com. Ik ga 69 euro meer betalen, als ik de welkomstpremies buiten beschouwing laat is dat zelfs 107 euro wat ik meer ga betalen. Als klein verbruiker (2.000 kW en 0m3) vind ik dat toch redelijk fors.
Prijsstijgingen: normaaltarief +8,1% en laagtarief +9,3%.

Gelukkig gaat een grote groep mensen er in de plannen van een nieuw te vormen kabinet op vooruit :?
Een kontrakt via "Gaslicht" afsluiten betekend niet, dat je dan goedkoper uitbent.
Je kan ook met je nieuw energieboeren een aanvraag doen, om een beter tarief te verkrijgen, meestal lukt dat dan wel. :wink:
Nee, ik ga ook meer betalen, zoals je had kunnen lezen.
Vreemd. Bij mij lukt het nooit om een goed aanbod van mijn huidige leverancier te krijgen die in de buurt komt van wat vergelijkingssites mij vertellen.
Ook mijn huidige leverancier had een "mooi" bod voor mij: €30,- voorschot, zonder inhoudelijk duidelijk te maken wat tarieven zijn. Voorschot 50% hoger dan huidige, dat is kansloos. Daar ga ik geen tijd in steken om een mij op maat gemaakte voorstel te vergelijken met andere aanbieders. Daar heb ik energie vergelijkingssites voor.
Nogmaals obv mijn ervaring de afgelopen jaren.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Harm.calc »

witte angora schreef:Hoewel het aan off-topic raakt: dat betekent dat je per jaar zo'n 200 euro kwijt bent aan elektra om alleen die elektrische boiler aan de praat te houden. Is er geen goedkoper/ander alternatief? De kosten heb je er in verhouding redelijk snel uit denk ik. Zeker met de maatregelen die het aankomende kabinet van plan is te treffen waardoor je nog een stukje duurder uit gaat zijn.
Ik ken je sommetje niet maar volgens mij is je rekenmachine aan wat nieuw stroom toe. 200 euro om mijn boiler "aan de praat te houden"?
Die boiler is een gebruiksvoorwerp die, zoals ik 'm nu afgestemd heb (opwarmtemperatuur) en gebruik (tijdsduur) voor mij het meest efficiënt gebruikt wordt. Een alternatief (ook financieel) is er niet. Of zou ik alleen daarvoor een gasaansluiting moeten nemen? Die is er niet meer sinds 2011 wat toen al een besparing is van 120 euro op jaarbasis. Nu nog een gasaansluiting nemen, is niet meer van deze tijd.
En 200 euro? Je bedoelt waarschijnlijk de helft daarvan. Anders zou ik nu 400 euro aan elektra kwijt zijn per jaar. Dat lijkt me voor 2.000kW wel fors ja.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij ligt de stroomprijs op het ogenblik zo rond de 18 tot 20 cent. Dus 2000 Kwh is 360 tot 400 euro. Kan er weinig anders van maken.

Gesloten