LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Met spanning de óverspanning afwachten, of preventie plegen?

Steeds meer klachten verschijnen op het internet over mankementen aan huishoudelijke apparaten, nadàt de slimme meter werd geïnstalleerd. Vooral inductiekookplaten lijken 'de overstap' het slechtst te overleven. Overspanning wordt als argument opgevoerd. Soms betaalt de verzekeraar, soms het energiebedrijf, maar de meesten komen op een rotonde zonder afritten terecht.

Bij mij komt Stedin binnenkort de slimme meter installeren. Moet ik de installateur naar zijn diploma's vragen (vaak zijn het mannetjes die in opdracht van ... werken). Of moet ik eerst expliciet gaan verlangen dat de stroom met de hoofdschakelaar wordt uitgezet? De meeste klagers bemerken de uitvallen pas wanneer de monteur (met jouw handtekening) het huis heeft verlaten. Ook defecten die later optreden worden op het internet vaak aan de uitwisseling toegeschreven, maar kunnen niet (meer) bewezen worden.

Hoe voorkom je gedoe achteraf ...
moet je eerst met de betreffende monteur alle apparaten in huis op functionaliteit laten controleren en ná de wissel nogmaals?
Laatst gewijzigd door Radar op 25 okt 2017 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door vroem »

je kan installatie ook weigeren, is niet verplicht eraan mee te werken namelijk.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door 16again »

hänschen klein schreef:Steeds meer klachten verschijnen op het internet over mankementen aan huishoudelijke apparaten, nadàt de slimme meter werd geïnstalleerd.
Onderbouwing? Dat lijkt me pure onzin.
Als de monteur zaken goed aansluit kan er niets mis. Bij foute aansluiting heb 3 380Volt ipv 220, maar dat heeft niets met slimme meter te maken.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waarom denk jij nu dat het vervangen van een meter als gevolg heeft dat je inductiekookplaat naar de knoppen gaat? De installatie zelf wordt toch niet veranderd? Alleen het apparaat dat de hoeveelheid stroom meet wordt vervangen, en die zal heus wel genoeg ruimte in de kabels hebben.

Net even gekeken of ik iets kon vinden om jouw betoog te onderzoeken (lijk wel gek), en ik kan maar één ding vinden, heeft niks met de slimme meter zelf te maken...

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... ?id=584626

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door marnix »

ik kreeg van de week een brief van stedin, alsdat ze een meter komen plaatsen, in die brief wordt verzocht tijdens de werkzaamheden 'gevoelige" apparatuur uit het stopcontact te halen.
zou dat met topicvraag te maken hebben?

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan wordt een en ander wel wat duidelijker ja. Wat is de reden dat 'gevoelige' apparatuur even van de stroom af moet, en om welke 'gevoelige' apparatuur gaat het?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door bprosman »

ik kreeg van de week een brief van stedin, alsdat ze een meter komen plaatsen, in die brief wordt verzocht tijdens de werkzaamheden 'gevoelige" apparatuur uit het stopcontact te halen.
zou dat met topicvraag te maken hebben?
De enige reden die ik kan bedenken is dat de "0" losraakt waarbij bij sommige installaties 400Volt op apparaten KAN komen staan.
Als de installateur het netjes doet hoeft dit geen issue te zijn.

Heeft overigens helemaal niets met "de slimme meter" te maken. Maar goed, kan me wel weer voorstellen dat dit weer een broodje aap verhaal is wat het op verjaardagen erg goed doet.
zou dat met topicvraag te maken hebben?
Meer met indekken
Moet ik de installateur naar zijn diploma's vragen (vaak zijn het mannetjes die in opdracht van ... werken).
Zou knap zijn als hij het kan laten zien want een "Installateursdiploma" bestaat niet in NL. Gas en elektriciteitsbedrijven hebben samen "een klupke opgericht" die een vorm van erkenning lijkt te garanderen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@witte angora

Net even gekeken of ik iets kon vinden om jouw betoog te onderzoeken (lijk wel gek), en ik kan maar één ding vinden, heeft niks met de slimme meter zelf te maken...

Lijk wel gek om uw wens te vervullen :lol: , maar lees hier eens verder bij voorbeeld:

https://community.consumentenbond.nl/co ... -meter-929

PS. Uw link werkte niet, ik herhaal: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... imme-meter
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 25 okt 2017 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

vroem schreef:je kan installatie ook weigeren, is niet verplicht eraan mee te werken namelijk.
Ik denk, dat we op den duur in het energie-koor zullen moeten meezingen. Steeds meer apparaten hebben contact met de slimme meter, die straks voor ons gemak de goedkoopste tarieven eruit pikken. Zonder slimme meter wordt je (straks) een dief van de eigen portemonnaie ...

M.a.w. ik heb inmiddels mijn weerstand tegen de slimme meter opgegeven. De energiebedrijven en de politiek hebben gewonnen. Ik laat hem nog wel uitzetten en wil natuurlijk geen gedoe met kapotte apparaten hebben ...

NB. Vorige maand werd de watermeter al uitgewisseld ... het werd een STOMME watermeter!

Thatch22
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 okt 2017 16:58
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door Thatch22 »

Stedin communiceert super slecht met zijn "klanten". Gevolg veel bellen en onduidelijke brieven.
Wij kregen te horen dat we een "slimme meter" kregen. Maar dat wilden wij niet. Ivm de zonnepanelen. Na veel heen en weer communicate. Komt het er op neer dat Stedin je verplicht om een slimme meter te nemen, anders moet je later deze zelf betalen, als je meter kapot gaat o.i.d. Dus je hebt geen keuze, al doen ze dat wel voor in eerste instantie.

Toen de "slimme elektra meter" werd geplaatst, werd ook de gas meter vervangen.....Ooo die ook? Jazeker zei de monteur, daar heeft u toch bericht van gehad? Uuuuh nee niet echt. Dus verrassing!!! Gelijk het uitlezen bij Stedin uitgezet.

Maar nu heeft Stedin geconstateerd, dat onze meter niet goed geïnstalleerd is (?????). Want de meterstanden kloppen niet(???). Hoezo niet, Stedin geveld...ja we kunnen dat bij ons zien, want we kunnen dat uitlezen(???). Uuuuh uitlezen, maar dat is uitgezet. Ja we kunnen dit uitlezen, maar niet in detail hoor, volgens de mevrouw aan de telefoon. Maar hoe weten jullie dan, dat er iets niet klopt...ja dat wist ze niet. Hele vreemde zaak, nu komt er weer een monteur over een paar weken om de "storing". te corrigeren. Ik begrijp er niets meer van. Wat is er precies fout dan (kan men niet zeggen Stedin klantenservice. Hele vreemde zaak.

En je wordt gewoon door Stedin gedwongen links of rechts om een "digitale meter" meter te nemen of je wil of niet. En wat ook niet door de bugel kan is dat toch kan Stedin je meterstanden blijft uitlezen, ook al wil je dat niet. We worden dus harstikke belazerd en wat kunnen wij als consument er aan doen? Echt helemaal niets. Heel triest. Overstappen naar een ander kan niet en of dat uit zou maken ik denk net niet.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Een reactie van de techneut van de Consumentenbond over de mogelijke oorzaak van (hier) een kapotte inductiekookplaat na het plaatsen van de slimme meter en hoe je die problemen kunt/moet vermijden:


Consumentenbond team

Vooropgesteld: ook wij weten niet precies wat hier aan de hand is.

Waar ik aan dacht: volgens mij heb je voor inductiekoken een 3-fasenaansluiting nodig, en misschien – kan ik me voorstellen – zien sommige mensen dat over het hoofd. Wellicht gaat het dan een tijd goed op hun eigenlijk te kleine aansluiting, maar na het vervangen van de meter niet meer. Zeker geen sluitende verklaring, maar zoiets kan ik me voorstellen.

Hoe dan ook:
Om alles duidelijk te krijgen zou stap 1 volgens mij zijn om zekerheid te krijgen over welke aansluiting je hebt. Dat gaat via de (eigen) netbeheerder. Op de website kun je dit nagaan, zoals hier bij Liander. Zie ook onze informatie over hoe je kunt nagaan welke netbeheerder je hebt en wat de EAN-code van je stroomaansluiting is.

Vervolgens kun je 1) bij de netbeheerder om verzwaring van de aansluiting vragen (kost uiteraard geld) als de oorzaak een te lichte aansluiting lijkt te zijn, en 2) als dat niet zo is de netbeheerder, die tenslotte eigenaar is van de energiemeter en verantwoordelijk voor de goede werking ervan, vragen of zij dan een andere een verklaring weten.

Als er bij de installatie van de inductiekookplaat nieuwe stroomkabels naar de meterkast zijn getrokken kan het ook handig zijn de werkzaamheden van de betreffende installateur te controleren, bijvoorbeeld door een goede elektricien in te schakelen.
Laatst gewijzigd door Radar op 28 okt 2017 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam verwijderd

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door rvjapio »

..ik zou in ieder geval voor (van uw oude meter) en na (van uw slimme meter) de meterstanden opnemen.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Ik weet niet hoe sommige mensen aan een elektrische installatie werken!

De eerste stap is de zekering uit te schakelen, om spanningsvrij te kunnen werken.

Tenminste dat is wat een electricien doet

Ik heb nog geen meter (slimme meter, digitale of de goede oude vervangen .

Dus de monteur die een meter vervangt, maakt ook deze spanningsvrij en verwijderd tijdens de werkzaamheden de hoofdzekering.

Dus mits goed aangesloten, hoe kunnen dan spanningspieken op een kookplaat komen?

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door Moneyman »

In de link van Hanschen las ik dit:
De monteur heeft wel alle schakelaars in de meterkast uitgeschakeld, echter de stroomtoevoer naar de kookplaat (3 fasen plus nul en aarde) heeft geen schakelaar, echter wel 3 aparte zekeringen die dus zijn blijven zitten. Ik heb het instructieboekje van Siemens nog eens doorgelezen en daarin wordt de installateur gemaand , dat eerst de nuldraad moet worden aangesloten en daarna de 2 of 3 spanningsdraden om schade te voorkomen.
Kan zijn dat het daar niet goed is gegaan (en dan is er dus inderdaad gewoon niet goed af- en aangesloten).

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Moneyman schreef:In de link van Hanschen las ik dit:
De monteur heeft wel alle schakelaars in de meterkast uitgeschakeld, echter de stroomtoevoer naar de kookplaat (3 fasen plus nul en aarde) heeft geen schakelaar, echter wel 3 aparte zekeringen die dus zijn blijven zitten. Ik heb het instructieboekje van Siemens nog eens doorgelezen en daarin wordt de installateur gemaand , dat eerst de nuldraad moet worden aangesloten en daarna de 2 of 3 spanningsdraden om schade te voorkomen.
Kan zijn dat het daar niet goed is gegaan (en dan is er dus inderdaad gewoon niet goed af- en aangesloten).
Ik heb het niet over het aansluiten van een kookplaat, maar om het vervangen van een meter.

Dat is toch waarover het topic gaat.

Hanschen heeft toch geschreven, de moderatie de titel veranderd, dat door de slimme meter plaatsen inductiekookplaten stuk gaan. :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

mp2017 schreef:
Moneyman schreef:In de link van Hanschen las ik dit:
De monteur heeft wel alle schakelaars in de meterkast uitgeschakeld, echter de stroomtoevoer naar de kookplaat (3 fasen plus nul en aarde) heeft geen schakelaar, echter wel 3 aparte zekeringen die dus zijn blijven zitten. Ik heb het instructieboekje van Siemens nog eens doorgelezen en daarin wordt de installateur gemaand , dat eerst de nuldraad moet worden aangesloten en daarna de 2 of 3 spanningsdraden om schade te voorkomen.
Kan zijn dat het daar niet goed is gegaan (en dan is er dus inderdaad gewoon niet goed af- en aangesloten).
Ik heb het niet over het aansluiten van een kookplaat, maar om het vervangen van een meter.

Dat is toch waarover het topic gaat.

Hanschen heeft toch geschreven, de moderatie de titel veranderd, dat door de slimme meter plaatsen inductiekookplaten stuk gaan. :mrgreen:
Maar als niet alle zekeringen eruit zijn, doordat er nog ergens een paar op een andere plek zitten (die van de inductiekookplaat), dan verandert dat dus je verhaal.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Nijogeth schreef:
Maar als niet alle zekeringen eruit zijn, doordat er nog ergens een paar op een andere plek zitten (die van de inductiekookplaat), dan verandert dat dus je verhaal.

Heb je mijn bericht gelezen, blijkbaar niet, want het gaat niet over het aansluiten van een kookplaat, maar om het vervangen van de meter.
Als de hoofdzekering uit is, kunnen nog zoveel zekeringen ingeschakeld zijn, zonder kwaad te kunnen. :wink:

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, zo kom je nergens. Als je niet wil lezen wat er gezegd wordt, dat de kookplaat om de zekeringenkast heen is gelegd en dat deze dus een eigen hoofdzekering heeft (en ja, het is mogelijk er meer dan 1 te hebben), dan zou het dus mogelijk zijn.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

mp2017 schreef:
Nijogeth schreef:Ja, zo kom je nergens. Als je niet wil lezen wat er gezegd wordt, dat de kookplaat om de zekeringenkast heen is gelegd en dat deze dus een eigen hoofdzekering heeft (en ja, het is mogelijk er meer dan 1 te hebben), dan zou het dus mogelijk zijn.
De kookplaat om de zekeringkast heen gelegd?

Wat voor onzin is dit.
Je weet er niets vanaf, dus reageer niet. :mrgreen:
Nog nooit gehoord van meerdere hoofdzekeringen? Bij mijn oude werk werd de kantine verbouwd en daarbij werd een elektrische kookplaat ingebouw. Omdat deze gigantisch veel stroom trok is er een aparte kast langs de zekeringenkast gebouwd, waar de hoofdzekering van deze kookplaat zat.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Hoe voorkom je gedoe achteraf na installeren slimme meter?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Nijogeth schreef:
mp2017 schreef:
Nijogeth schreef:Ja, zo kom je nergens. Als je niet wil lezen wat er gezegd wordt, dat de kookplaat om de zekeringenkast heen is gelegd en dat deze dus een eigen hoofdzekering heeft (en ja, het is mogelijk er meer dan 1 te hebben), dan zou het dus mogelijk zijn.
De kookplaat om de zekeringkast heen gelegd?

Wat voor onzin is dit.
Je weet er niets vanaf, dus reageer niet. :mrgreen:
Nog nooit gehoord van meerdere hoofdzekeringen? Bij mijn oude werk werd de kantine verbouwd en daarbij werd een elektrische kookplaat ingebouw. Omdat deze gigantisch veel stroom trok is er een aparte kast langs de zekeringenkast gebouwd, waar de hoofdzekering van deze kookplaat zat.
@Nijogeth

Hier gaat het om een inductie kookplaat in een huis,en niet om een bedrijf, daar spelen andere factoren.

Jij hoef mij nier attent te maken, welke voorzieningen op het gebied van electra zijn, want ik kom uit het vak, jij ook?

Gesloten