LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dat klopt, wat u beweert. Daarom is de term vastrecht ook, denk ik, verandert in vaste leveringskosten. Helaas ben ik nog een gebruiker van gas, dus kan ik het niet controleren. Misschien is er iemand hier die wel een gasaansluiting in huis heeft, maar geen gas verbruikt. Ik ben benieuwd of die vaste leveringskosten al dan niet in rekening worden gebracht.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vastrecht is gewoon een vastbedrag dat je op basis van je energieovereenkomst moet betalen.

Een betalingsverplichting is een verbintenis en een verbintenis kan alleen ontstaan, indien dit uit de wet voortvloeit. Bij wet is bepaald dat een verbintenis kan ontstaan door een overeenkomst. Wanneer iemand de overeenkomst met zijn energieleverancier opzegt, dan is daarmee de rechtsgrond komen te vervallen voor het uitvoeren van de betalingsverplichting. In je meterkast zitten dan nog wel steeds aansluitingen voor gas en elektra, maar daar kan een willekeurige energieleverancier je niet voor laten betalen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door kweenie »

De vaste kosten van de netwerkbeheerder bestaan voor het grootste deel uit kosten voor het instandhouden van het netwerk die onafhankelijk zijn van of er al dan niet gas wordt getransporteerd. Voor het transport en het meten wordt relatief weinig in rekening gebracht.

De vergelijking met bijvoorbeeld het huren van een piano (of van de meeste andere zaken) gaat mank, omdat de verhuurder van de piano de kosten voor het weer ophalen van de piano bij voorbaat al in rekening kan brengen; ofwel via een hoger bezorgtarief voor de aflevering, ofwel via een hogere huur per maand. De kosten van het energienetwerk zijn zodanig gereguleerd, dat ze alleen de kosten voor die specifieke diensten in rekening mogen brengen. Ze mogen dus niet bijvoorbeeld bij het aanleggen van de aansluiting tegelijk al een x-bedrag in rekening brengen voor het in de toekomst weer weghalen van de meter. Of zulke zaken zomaar in de maandelijkse kosten aan alle consumenten doorbelasten. Daarom zullen ze de kosten van het verwijderen en afsluiten wel apart in rekening móeten brengen.

stofzuigertje

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je op een vergelijking site 1 m3 gas invulde zie je wat de meter + administratie en zo koste....
Wel de 1m eraf halen, en dan is 99% kosten jaarlijks.
Dit is meestal rond de €200,-

De meter weghalen waarbij dit gratis word is bij Aliander, de Nuon netbeheerder €605, eenmalig.
Meter, en vaak ook leidingen worden weggehaald.

Het terug plaatsen meter kost dan ook weer veel geld.
Ik vermoed dat de eerder genoemde €160,- voor tijdelijk afsluiten is en niet permanent, voor leegstand bij te koop of bij binnenkort nieuwbouw dat nog enkele jaren zou duren.

Vraag aan de netwerk beheerder voor gas in jou regio de tarieven en meld ook of het tijdelijk dicht draaien en verzegelen of alles weghalen is en dus permanent....
vooral omdat de kans bestaat dat na alleen maar meter weghalen ze een aansluiting zonder meter maken.......
Vaak word naast de meter ook in de straat, dus voor al je buren zichtbaar daar ook afgesloten!

J.C. Bloem
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2017 20:43

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door J.C. Bloem »

Waarom worden wij niet beloond voor het verwijderen van CO2 producerende apparatuur?
Voor het verwijderen van een gasaansluiting i.v.m. het overbodig worden door het plaatsen van een warmtepomp en warmtepompboiler hebben wij
€ 605,00 mogen betalen aan Liander.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door GJS »

J.C. Bloem schreef:Waarom worden wij niet beloond voor het verwijderen van CO2 producerende apparatuur?
Voor het verwijderen van een gasaansluiting i.v.m. het overbodig worden door het plaatsen van een warmtepomp en warmtepompboiler hebben wij
€ 605,00 mogen betalen aan Liander.
Als die gasmeter verder niet in de weg zat had je beter alleen je contract bij je leverancier kunnen opzeggen, je krijgt dan een brief van Liander dat je geen leverancier meer hebt en er zo spoedig mogelijk weer 1 moet hebben maar je stuurt ze gewoon een mail dat je geen gas meer gebruikt en dat ze hun meter indien gewenst mogen komen ophalen of verzegelen.
Ik heb dat ruim een jaar geleden gedaan en ik betaal niets meer voor mijn gasaansluiting, meter hangt er nog steeds en is ook niet verzegeld.

wallot
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2018 18:46

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door wallot »

Wij hebben net een flatwoinng gekocht in Amsterdam en hebben driect de geiser laten verwijderen, elektrische kookplaten aangeschaft, de gasleidingen door installatiebedrijf netjes laten afdoppen en vervolgens een nieuwe energieleveranier geselecteerd voor alleen (groene) stroom. Kortom goed bezig in lijn met de wensen van de overheid.

Nu blijkt dat je kennelijk in deze situatie toch vastrecht moet betalen terwijl we geen gas verbruiken Maar goed, er is inderdaad nog een gasmeter (welliswaar geheel uitgeschakeld), dus dan laten we die wel weghalen, dachten we.... Dat ksot dus bij Liander in Amsterdam EUR 366 voor een flatwoning.... belachelijk tarief.
Dan maar verzegelen.. ook dat gaat niet zomaar bij onze vrienden van Liander: maar liefst EUR 118 en maar 1 jaar geldig. Daarna MOET je alsnog ofwel vastrecht betalen ofwel meter verwijderen.

Wij vinden dit werkelijk misbruik door een monopolist. DIt moet aangepakt! Zeker als je ziet hoe enorm groot de tarief verschillen zijn tussen de netbeheerders.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

In de gaswet staat helemaal nergens dat je verplicht bent om een contract met een energieleverancier of de netbeheerder af te sluiten. Er staat alleen in dat je géén energie (gas) mag afnemen als je geen leveringscontract hebt.

Je contract met de energieleverancier en Liander kun je gewoon opzeggen. Dan hoef je niets meer te betalen. Vervolgens gaat Liander wel allerlei dreigbrieven sturen en zelfs dreigen met een deurwaarder, maar die dreigementen zijn niets waard. Die moet je dan ook volledig negeren.

Wel heeft Liander het recht om op hun kosten werkzaamheden aan de gasaansluiting uit te komen voeren. In de gaswet staat dat ze dan van te voren telefonisch of schriftelijk een afspraak moeten maken met de bewoner of eigenaar van het perceel.

Wat ik begrepen heb stuurt Liander wanneer ze komen afsluiten omdat je geen contract hebt en niet betaalt onaangekondigd een monteur langs. Daarmee overtreedt Liander de gaswet. Vervolgens zetten ze de zaak door naar een deurwaarder, terwijl Liander dus niet aan de verplichtingen heeft gedaan. Daarom kan die deurwaarder NOOIT op rechtmatige wijze kosten in rekening brengen bij de consument. Zodra je de rekening van de deurwaarder ontvangt moet je kort reageren dat je de rekening in zijn geheel verwerpt omdat de kosten niet voortkomen uit enige overeenkomst en dat je graag de dagvaarding tegemoet ziet komen als de deurwaarder daar anders over denkt.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:In de gaswet staat helemaal nergens dat je verplicht bent om een contract met een energieleverancier of de netbeheerder af te sluiten. Er staat alleen in dat je géén energie (gas) mag afnemen als je geen leveringscontract hebt.

Je contract met de energieleverancier en Liander kun je gewoon opzeggen. Dan hoef je niets meer te betalen. Vervolgens gaat Liander wel allerlei dreigbrieven sturen en zelfs dreigen met een deurwaarder, maar die dreigementen zijn niets waard. Die moet je dan ook volledig negeren.

Wel heeft Liander het recht om op hun kosten werkzaamheden aan de gasaansluiting uit te komen voeren. In de gaswet staat dat ze dan van te voren telefonisch of schriftelijk een afspraak moeten maken met de bewoner of eigenaar van het perceel.

Wat ik begrepen heb stuurt Liander wanneer ze komen afsluiten omdat je geen contract hebt en niet betaalt onaangekondigd een monteur langs. Daarmee overtreedt Liander de gaswet. Vervolgens zetten ze de zaak door naar een deurwaarder, terwijl Liander dus niet aan de verplichtingen heeft gedaan. Daarom kan die deurwaarder NOOIT op rechtmatige wijze kosten in rekening brengen bij de consument. Zodra je de rekening van de deurwaarder ontvangt moet je kort reageren dat je de rekening in zijn geheel verwerpt omdat de kosten niet voortkomen uit enige overeenkomst en dat je graag de dagvaarding tegemoet ziet komen als de deurwaarder daar anders over denkt.
Leuk verhaal. Kan je me dan nog even uitleggen waarom de rechter de vordering vervolgens toewijst en ik vervolgens met medewerking van de monteurs en de politie alsnog de meters laat verwijderen? Op kosten van de eigenaar/ bewoner, wel te verstaan?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan vermoed ik zo dat dergelijke bewoners wel wat meer kwijt zijn dan als ze meteen een paar honderd euro hadden gedokt...

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Veel meer...

stofzuigertje

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mensen die overstappen naar andere leverancier en alleen Stroom afnemen... gas kraan dicht en niet meer gebruiken.

Dan komt na enige tijd de netbeheerder en vraagt dan....
Als je de oude stopte en nieuwe alleen stroom, iets minder keuze maar via Gaslicht te regelen.
Dan betaal je alleen stroom en ze mogen afdoppen of verzegelen, weghalen mag maar je betaal niets!

Deze persoon die ik sprak heeft grondwarmte pomp en inductie koken, en sinds november 2015 wel brieven gehad maar niets betaald voor huidige verzegeling.
Aliander, de oude Nuon netwerk beheerde kan er niets mee.
Vorige week kreeg deze persoon Een slimme meter, alleen voor stroom en is de oude Gas weggehaald en afgedopt.
Hij vroeg aan de kinderen thuis of ze werkelijk geen Gas wilde, en of ze hun ouders willen vragen.
Maar ze waren overtuigend genoeg om dat niet te doen, de ouders hebben het dus goed overlegd.

De meter is dus nu weg, en meer ruimte en nog niets betaald.
Ook nergens voor getekend en op opdracht stond alleen stroom meter wisselen en dat is gedaan.
Verder vertelde hij dat het vaak afgezaagd word in huis, en op straat afgedopt, pijp blijft zitten gezien het vaak vele werk voor flut pijpje.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
Ivo.w schreef: Leuk verhaal. Kan je me dan nog even uitleggen waarom de rechter de vordering vervolgens toewijst en ik vervolgens met medewerking van de monteurs en de politie alsnog de meters laat verwijderen? Op kosten van de eigenaar/ bewoner, wel te verstaan?
Dan kan jij me vast eerst prima uitleggen op basis van welke wet de vordering op iemand die geen overeenkomst heeft wordt toegewezen. Geen overeenkomst is immers geen verplichtingen, buiten hetgeen wat wettelijk is vastgelegd.

Het lijkt mij zeer bijzonder dat jij informatie hebt die de juristen van Alliander mij niet kunnen geven. Je zou immers verwachten dat de juristen van een bedrijf met anderhalf miljard omzet per jaar wel goed op de hoogte zijn van de wetten in hun vakgebied.

Je schrijft politie die aanwezig is. Jij hebt het dus over een compleet andere situatie. Namelijk de situatie waarbij de bewoner weigert om medewerking te verlenen aan de werkzaamheden die de monteur moet uitvoeren. Ja, dan zal de weigerende bewoner inderdaad worden veroordeeld tot de juridische en buitengerechtelijke kosten. Het is immers verplicht om, op afspraak, de monteur van de netbeheerder zijn werk uit te laten voeren.

stofzuigertje

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je Liander opdracht gaf of een vraag stelde moet je betalen.

Maar als je andere leverancier zocht en van Gas&Stroom naar alleen Stroom afname gaat krijg je een brief voor aanmelden.
Bij geen verbruik en dichtgedraaide kraan en alles betaald dus laatste stand gelijk aan huidige....
Dan mogen ze afsluiten en/of verzegelen ter voorkoming misbruik omdat dan ook de jaarlijkse opname stopt.

Bij digitaal is dat makkelijker, oude moeten ze elk jaar doorgeven en bij geen gebruik zien ze dat ook op kaart....
Niemand kan verplicht worden tot gebruik en afname gas.

Het verhaal van moet weg wegens lekkage, alle gebruikers hebben ook dit risico en op meter opname na die in 2020 overal zal verdwijnen is er totaal geen controle op werkende meters dus ook dat verhaal van niet gebruikte gaat niet op!

De meter is hun eigendom, net als de leiding van straat tot meter en die mogen ze weghalen.
Uw huis afdoppen hoeft niet.... de meter of straat leiding wel als ze die niet weghalen.

Nuon en Liander zijn commerciële bedrijven die graag geld vangen en ze hebben niet aangetoond waarom ze duurder zijn dan andere aanbieders en gezien hun monopoly in jou regio is er geen keuze.
Het word tijd dat de regering een landelijke regel maakt en gratis afsluiten mogelijk word want zo wil niemand van het gas af!

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:Dan vermoed ik zo dat dergelijke bewoners wel wat meer kwijt zijn dan als ze meteen een paar honderd euro hadden gedokt...
En zoals ik al vermoedde, een hoop geblaat maar weinig wol. Met grote woorden een reactie geven die niet te onderbouwen is.

Als je gelijk hebt is het zo simpel: 1 verwijzing naar het artikel in de gaswet waar staat dat een leveringscontract verplicht is voor iemand die geen gaslevering ontvangt is voldoende en zal elke tegenstand doen verwijzen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door witte angora »

Even wat informatie opgezocht. Het contract met de netbeheerder wordt de ATO genoemd, Aansluit- en Transportovereenkomst. Deze sluit je niet zelf af bij de netbeheerder; de energieleverancier sluit het af namens de netbeheerder. Er is, in tegenstelling wat mensen denken, dus een geldige overeenkomst tussen de afnemer en de netbeheerder. Die overeenkomst zal dus opgezegd moeten worden, en daar zitten, om de meter te verwijderen, kosten aan vast. Hieronder een paar links:

https://www.energieleveranciers.nl/ener ... ereenkomst

https://www.energievergelijker.nl/energ ... ijst/a/ato

https://www.minder.nl/energiebegrippen/ ... nkomst-ato

http://dirkzwagerondernemingsrecht.nl/2 ... reenkomst/

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier nog een stuk informatie van Liander waaruit blijkt dat je een overeenkomst met een netbeheerder op kunt zeggen; maar dat moet dus wel op de manier zoals in de Algemene Voorwaarden staat. Dat doe je niet door gewoon te weigeren te betalen of wat dan ook.

https://www.liander.nl/sites/default/fi ... iander.pdf

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door renewouters »

wallot schreef:Wij hebben net een flatwoinng gekocht in Amsterdam en hebben driect de geiser laten verwijderen, elektrische kookplaten aangeschaft, de gasleidingen door installatiebedrijf netjes laten afdoppen en vervolgens een nieuwe energieleveranier geselecteerd voor alleen (groene) stroom. Kortom goed bezig in lijn met de wensen van de overheid.

Nu blijkt dat je kennelijk in deze situatie toch vastrecht moet betalen terwijl we geen gas verbruiken Maar goed, er is inderdaad nog een gasmeter (welliswaar geheel uitgeschakeld), dus dan laten we die wel weghalen, dachten we.... Dat ksot dus bij Liander in Amsterdam EUR 366 voor een flatwoning.... belachelijk tarief.
Dan maar verzegelen.. ook dat gaat niet zomaar bij onze vrienden van Liander: maar liefst EUR 118 en maar 1 jaar geldig. Daarna MOET je alsnog ofwel vastrecht betalen ofwel meter verwijderen.

Wij vinden dit werkelijk misbruik door een monopolist. DIt moet aangepakt! Zeker als je ziet hoe enorm groot de tarief verschillen zijn tussen de netbeheerders.
Meer privatisering!!

(of toch liever niet voor dit...)

PS: hoeveel vind jij wel een normaal bedrag en kan je dat onderbouwen?

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
Moneyman schreef:
Ivo.w schreef: Leuk verhaal. Kan je me dan nog even uitleggen waarom de rechter de vordering vervolgens toewijst en ik vervolgens met medewerking van de monteurs en de politie alsnog de meters laat verwijderen? Op kosten van de eigenaar/ bewoner, wel te verstaan?
Dan kan jij me vast eerst prima uitleggen op basis van welke wet de vordering op iemand die geen overeenkomst heeft wordt toegewezen. Geen overeenkomst is immers geen verplichtingen, buiten hetgeen wat wettelijk is vastgelegd.
Geen probleem, zie hieronder de wettelijke grondslag.
Ivo.w schreef:Het lijkt mij zeer bijzonder dat jij informatie hebt die de juristen van Alliander mij niet kunnen geven. Je zou immers verwachten dat de juristen van een bedrijf met anderhalf miljard omzet per jaar wel goed op de hoogte zijn van de wetten in hun vakgebied.
Bedankt voor je compliment: blijkbaar ben ik dan inderdaad zeer bijzonder. De juristen horen uiteraard goed op de hoogte zijn. Je vergeet echter dat er heel veel redenen kunnen zijn waarom jij die informatie niet van hen krijgt. Welke vraag heb je gesteld? Hoe heb je die gesteld? Heb je die aan de juiste persoon gesteld? Had je een stagiair of een innerlijk al lang gepensioneerde medewerker aan de telefoon? Heb je de gegeven antwoorden überhaupt begrepen? Noem maar op... En dan heb ik het nog maar niet eens over het verschil tussen “ niet willen” en “ niet kunnen”…
Ivo.w schreef:Je schrijft politie die aanwezig is. Jij hebt het dus over een compleet andere situatie. Namelijk de situatie waarbij de bewoner weigert om medewerking te verlenen aan de werkzaamheden die de monteur moet uitvoeren. Ja, dan zal de weigerende bewoner inderdaad worden veroordeeld tot de juridische en buitengerechtelijke kosten. Het is immers verplicht om, op afspraak, de monteur van de netbeheerder zijn werk uit te laten voeren.
Je vult in zonder kennis van zaken te hebben. Ik heb het uiteraard expliciet over de binnentreding om vanwege het ontbreken van een energiecontract tot afsluiting over te gaan. Dat heb ik als gerechtsdeurwaarder vele tientallen keren gedaan. Uiteraard doe ik dat alleen op basis van een veroordelend vonnis. Ter lering en vermaak zal ik je een citaat geven uit de betreffende zogenaamde “afsluitvonnissen”:

veroordeelt de gedaagde partij om de electriciteits- en/of gasmeter met betrekking tot verbruiksadres xxx aan de eisende partij (= netbeheerder) af te geven;

Machtigt de eisende partij op de voet van art. 3:299 BW tot het afsluiten of onderbreken van de electriciteits- of gastoevoer met betrekking tot voornoemd gebruiksperceel, met dien verstande dat de tenuitvoerlegging daarvan eveneens dient te geschieden door een gerechtsdeurwaarder – al dan niet tezamen met technische medewerkers van eiseres- en met inachtneming van art. 444 Rv.


Volgt nog veroordeling in de proceskosten. Samen met de afsluitkosten (en nog los van de eventuele van toepassing zijnde heraansluitkosten) zit je als schuldenaar al gauw tegen een dikke € 1.000,00 aan te hikken (en, omdat er een vonnis aan ten grondslag ligt, kan daarvoor ook gewoon beslag gelegd worden).
Ivo.w schreef:Als je gelijk hebt is het zo simpel: 1 verwijzing naar het artikel in de gaswet waar staat dat een leveringscontract verplicht is voor iemand die geen gaslevering ontvangt is voldoende en zal elke tegenstand doen verwijzen.
Het leuke van wetten is dat je in staat moet zijn om tussen de regels door te lezen en dat je enigszins verstand van zaken moet hebben.

Nergens staat “de netbeheerder is gerechtigd om een afnemer zonder geldig leveringscontract af te sluiten”. Wat er echter wel in de Gaswet geregeld is, is dat een netbeheerder niet tevens leverancier mag zijn. De hele gedachte achter de Gaswet (en de Electriciteitswet) is een strikte scheiding van de taken van netbeheerder en leverancier. Op het moment dat een afnemer de oude leverancier opzegt, maar geen nieuwe kiest, begint de netbeheerder dus de facto als leverancier te fungeren - en dat nog onbetaald ook. En dat is, zoals gezegd, in strijd met de Gaswet. Op basis daarvan wordt door de netbeheerder een vordering ingesteld en toegewezen.

Snap je het nu?

stofzuigertje

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Deze regels zijn gemaakt dat ze nog verplicht zijn om te leveren als ik dat zou willen!

Maar er zijn plannen om het afsluiten te regelen en als elke netwerkaanbieder dat zelf doet, dan krijg en onredelijke verschillen in regio's.

Als Liander een meter wil weghalen, ik doe dan gewoon de deur open en Politie hoeft dan niet, de betaling die ze graag willen is een ander verhaal.

De overstap van een Gas & Stroom aanbieder naar alleen maar Stroom aanbieder is het gat in deze leveranciers wet die nog gedicht moet worden.
Ik ben niet verplicht de aansluiting weg te laten halen.... van mij mag het blijven hangen.
Zelf aanmelden en €605,- betalen, ja dan krijg je vele die de wissel van leverancier methode zullen gebruiken.

Voor de monteur + Politie, ik heb geen uitspraak van rechtbank gezien waarin dit gelegaliseerd is!

Gesloten