LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Inmiddels weer wat verder. Zonder gasaansluiting. In tegenstelling tot wat de brieven van Liander beweren kan ik nog steeds internetten en mijn telefoon opladen.

Er is intussen ook een nieuwe uitspraak van de Geschillencommissie Energie openbaar gemaakt door de klager.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 5#55152015

Samengevat: Liander moet de opzegging accepteren zonder dat de gasaansluiting reeds verwijderd is en Liander mag niet de kosten van het verwijderen van de aansluiting in rekening brengen.

Opmerkelijk detail is dat binnen Liander het bovenstaande geschil in behandeling is bij dezelfde persoon die mijn 'casus' in behandeling heeft. Op 16 april heeft deze uitspraak de betrokkenen bereikt, maar in de week erna heeft de jurist van Liander mij nog medegedeeld dat hij met mij in discussie zal gaan over de kosten van het verwijderen van mijn gasaansluiting. Leuk, zo'n discussie. Maar de kosten in rekening brengen mag dus gewoon niet.

Kortom. Wat ik hier vele malen schreef, is gewoon correct.

De beloofde 'discussie' is overigens door de jurist nog niet gestart.

Ik verwacht alleen niet dat Liander mij nu excuses gaat aanbieden voor de vele leugens die ze mij verteld hebben en waarmee ze mijn tijd hebben verspild.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Compliment voor je volhardendheid ! David tegen Goliath.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Appie83 »

Ivo.w schreef: Er is intussen ook een nieuwe uitspraak van de Geschillencommissie Energie openbaar gemaakt door de klager.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 5#55152015

Samengevat: Liander moet de opzegging accepteren zonder dat de gasaansluiting reeds verwijderd is en Liander mag niet de kosten van het verwijderen van de aansluiting in rekening brengen.

Opmerkelijk detail is dat binnen Liander het bovenstaande geschil in behandeling is bij dezelfde persoon die mijn 'casus' in behandeling heeft. Op 16 april heeft deze uitspraak de betrokkenen bereikt, maar in de week erna heeft de jurist van Liander mij nog medegedeeld dat hij met mij in discussie zal gaan over de kosten van het verwijderen van mijn gasaansluiting. Leuk, zo'n discussie. Maar de kosten in rekening brengen mag dus gewoon niet.
Volgens mij lees je de uitspraak niet goed.
Hoewel de commissie de veiligheid van het gastransportnet van onmiskenbaar groot belang acht en niets wil afdoen aan het na te streven veiligheidsniveau, heeft de ondernemer naar haar oordeel onvoldoende aannemelijk gemaakt dat het volledig weghalen van de aansluiting en meetinrichting de enige mogelijkheid is om deze veiligheid te kunnen waarborgen.
Zo is het de commissie onvoldoende duidelijk geworden waarom bijvoorbeeld met het volledig drukloos maken van de leidingen het veiligheidsbeleid niet naar behoren kan worden gewaarborgd.
(...)
Echter slechts de met de opzegging verbonden redelijke kosten, die voortvloeien uit de werkzaamheden die proportioneel van aard zijn, mogen - naar het oordeel van de commissie - in rekening worden gebracht bij de afnemer c.q. consument.
Liander mag dus alleen redelijke kosten in rekening brengen als de consument de gaslevering wil opzeggen. Als gevolg van deze opzegging zal Liander de meter verzegelen, wat volgens de Geschillencommissie niet onveiliger is dan het verwijderen van de hele aansluiting.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS geeft op Tweakers aan in concact te zijn getreden omtrend wat dan wel redelijke kosten zijn. Hij is bereid zo'n 130 euro te betalen.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@appie83 volgens mij lees ik de uitspraak wel goed. Er staat letterlijk dat de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting niet in rekening gebracht mogen worden, maar dat eventueel slechts een redelijke vergoeding voor de kosten die de netbeheerder moet maken mag worden gevraagd.

Het verwijderen van de aansluiting zijn geen kosten die de netbeheerder moet maken. Dat is duidelijk vastgesteld. Er zijn goedkopere oplossingen die leiden tot een veilige situatie waarin de klant geen gas kan afnemen. Bijvoorbeeld verzegelen in de meterkast zoals andere netbeheerders doen. Dat is een paar minuten werk + voorrijkosten.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voorlopig gaat de soap hier verder.

Liander heeft dan wel aangegeven dat ze nog een discussie over de kosten zouden gaan voeren, maar vanuit Liander bleef het na het verwijderen van de gasaansluiting stil.

Naar aanleiding van die langdurige stilte heb ik contact opgenomen met Liander, met de vraag of ik kon concluderen dat het dossier gesloten was. Tevens had ik Liander verzocht om mij te vertellen welke handelingen nog noodzakelijk waren om het dossier te sluiten en deze op korte termijn uit te voeren.

Daarop kreeg ik reactie dat het dossier niet gesloten was en Liander nog een vordering op mij had. Tevens werd gemeld dat voor de afhandeling eerste "politieke ontwikkelingen" moesten worden afgewacht.

Volstrekte onzin natuurlijk, mijn opzegging heb ik op 1 oktober 2017 gedaan. De afhandeling zal dus in geen geval afhankelijk zijn van politieke ontwikkelingen in het najaar van 2018. In mijn reactie heb ik Liander dan ook medegedeeld dat ik van Liander verwacht dat ze kenbaar maken waar de door hun vermeende vordering uit bestaat en mij een kopie van de overeenkomst te sturen waar de vordering uit volgt.

Nogmaals kreeg ik bericht dat ze mij dat nog niet konden vertellen en dat een en ander af hangt wat uit de onderhandelingen aan de klimaattafel zal volgen. Tevens is er door Liander of alle netbeheerders samen opdracht gegeven aan KIWA om te onderzoeken wat de 'juiste' methode is als de consument van gas af wil, omdat de netbeheerders er onderling niet uit komen wat nu de meest voordelige 'veilige' optie is.
Allemaal leuk en aardig, maar niet van toepassing op een overeenkomst uit 2017 én bovendien heeft Liander in mijn geval de werkzaamheden niet als rechtstreeks gevolg van de opzegging uitgevoerd.

Intussen is het al weer een paar weken stil.

Als laatste blijft natuurlijk bovenaan staan dat in de voorwaarden nergens vermeld staat welke " eventuele noodzakelijke werkzaamheden" er als gevolg van het opzeggen van de gasaansluiting door de netbeheerder zullen/kunnen worden uitgevoerd én staat er ook nergens dat de kosten van die (voor de klant onbekende) werkzaamheden in rekening gebracht zullen worden. Alleen al dat feit is voldoende om de kosten volledig te verwerpen.

1 oktober is het een jaar geleden dat ik mijn opzegging volgens de juiste wijze kenbaar heb gemaakt. Iets simpels als het beëindigen van een overeenkomst kost je bij Liander dus gewoon een jaar of meer. Tenzij je in de leugens van firma List en Bedrog trapt en je laat intimideren door iemand die "bedrijfsjurist" in zijn e-mail handtekening heeft staan maar ook gewoon keihard (zwart op wit!) liegt.

venicefan63
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2018 13:55

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door venicefan63 »

Ben benieuwd ivo.w of er sindsdien nog weer ontwikkelingen zijn geweest.
Ik wil zelf vanaf 1 april a.s. ook alleen nog een contract voor stroom af gaan sluiten.

Groet,

John

venicefan63
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2018 13:55

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door venicefan63 »

Het Kiwa onderzoek is in opdracht van Liander uitgevoerd.
In de bijlage een samenvatting van en overwegingen bij dit rapport.
Bijlagen
20181206-Overwegingen-bij KIWA-Van-Aerde-2018-Alternatieven-voor-het-verwijderen-van-de-gasaansluiting.pdf
(139.39 KiB) 117 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Helaas is het KIWA rapport nog niet openbaar.

Ook de geschillencommissie heeft (nog) geen aanvullende uitspraak gedaan in de zaak Die dhr. Bos dit voorjaar heeft gewonnen, maar waarna Liander ondanks de bindende uitspraak nog geen enkele actie heeft ondernomen.

Liander was in die zaak duidelijk: geen overeenkomst, dan moet de hele gasaansluiting worden verwijderd en daarvoor moet de klant eerst een opdracht geven.

Dat kost geld. Logisch.

Standpunt van Bos was ook duidelijk: De overeenkomst met de netbeheerder kun je opzeggen zonder eerst een opdracht te geven voor verwijderen van de gasaansluiting en over kosten van verwijderen rept de overeenkomst helemaal niets.

Conclusie (bindende uitspraak) van de commissie Was: Bos had rechtsgeldig opgezegd en opzegging was niet door Liander uitgevoerd. Liander moest alsnog de opzegging uitvoeren én mocht daarbij de kosten van verwijdering van de gasaansluiting in rekening brengen bij Bos.

En toen deed Liander niets. De aansluiting is nog volledig intact. Na enig aandringen op actie vanuit Liander kreeg Bos wel van Liander het advies om de overeenkomst met de energieleverancier te beëindigen. Dan zouden immers de periodieke kosten vervallen. Maar de volgens Liander noodzakelijke werkzaamheden (verwijderen van de aansluiting) zijn niet uitgevoerd en Liander meent dat ze uiteindelijk de kosten van de 'noodzakelijke werkzaamheden' alsnog in rekening mogen brengen.

De uitspraak wordt verwacht in de loop van januari. Als dat wederom positief uitpakt voor Dhr Bos, heeft Liander echt wel alle argumenten voor de hoge kosten van verwijdering verspeeld.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Liander beloofde de afsluiting gas, maar naast de zelf dichtgedraaide gaskraan en stilstaande Digitale Gasmeter niets meer gehoord sinds 22 maanden Gas vrij.

Ik betaalde niets, alleen oproep om binnenkort leverancier te kiezen voor gas, maar ik tank LPG telkens bij andere pomp....!
Doei.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

LPG van Liander?

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voor wie dit onderwerp nog volgt :

Gisteren is in de uitzending van Kassa de "sluiproute" die inmiddels door mij en velen anderen is genomen om van het gas af te komen min of meer goedgekeurd door dhr Diederik Samsom. Hij noemde het een oplossing voor de huidige ongewenst uitwerking van de regels.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door 16again »

Die sluiproute heeft ook mijn goedkeuring. Maar bedenk dat ik net zo veel bevoegdheden heb als Dhr Samson

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er kwam wel weer hetzelfde onzin verhaal van gevaar over het gas in de leidingen.

En je kunt ook in hoogbouw één aansluiting laten verwijderen volgens de tarievenlijst van bijvoorbeeld Liander.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
13 jan 2019 15:07
Maar er kwam wel weer hetzelfde onzin verhaal van gevaar over het gas in de leidingen.
Waarom vind je dat onzin?

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
13 jan 2019 16:10
Lady1234 schreef:
13 jan 2019 15:07
Maar er kwam wel weer hetzelfde onzin verhaal van gevaar over het gas in de leidingen.
Waarom vind je dat onzin?
Als die meter verzegeld is, zit er ook gas in de leidingen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
13 jan 2019 17:36
16again schreef:
13 jan 2019 16:10
Lady1234 schreef:
13 jan 2019 15:07
Maar er kwam wel weer hetzelfde onzin verhaal van gevaar over het gas in de leidingen.
Waarom vind je dat onzin?
Als die meter verzegeld is, zit er ook gas in de leidingen.
Er zit bij 100 000 en uithoudend gas in die leidingen

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, maar er wordt beweerd dat als de meter weg is en de leiding afgedopt, het veilig is, maar bij een verzegelde meter niet.

En in een flat wordt voor één aansluiting echt niet de leiding weggehaald.

Ook werd bij Kassa beweerd dat een meter bij één aansluiting in een appartementsgebouw niet verwijderd zou worden.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
13 jan 2019 17:36
16again schreef:
13 jan 2019 16:10
Lady1234 schreef:
13 jan 2019 15:07
Maar er kwam wel weer hetzelfde onzin verhaal van gevaar over het gas in de leidingen.
Waarom vind je dat onzin?
Als die meter verzegeld is, zit er ook gas in de leidingen.
Het gevaar heeft vooral een financiele achtergrond. Als 9 van de 10 mensen in een wijk met flatgebouwen het gas laten afdoppen, en niet meer voor de gasaansluiting betaalt, dan zijn de inkomsten voor onderhoud 10 keer lager, maar het netwerk is niet navenant kleiner geworden. En onderhoud kan dus niet meer gepleegd worden. En op den duur wordt dat gas in de leiding dan wel een gevaar.

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onderhoud kan dus wel gepleegd worden. Maar hebt u ooit een netwerkbeheerder onderhoud aan leidingen zien plegen in een flat?
Moeten ze niet met smoezen komen van “gevaar”.

Gesloten