LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Webfo
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 nov 2011 07:53

Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door Webfo »

Vorig jaar eerste meegedaan aan het Energiecollectief Eigenhuis met een jaar gratis lidmaatschap daarna via het bombardement van verlengingsmailtje van Eigenhuis mee gedaan voor het nieuwe collectief en daar op ingetekend. Nadat het ik het bod had geaccepteerd in december was ik er vanuit gegaan dat dit onder dezelfde voorwaarden was als het vorige jaar met een jaar gratis lidmaatschap van Eigenhuis.

Echter wat ik niet had gedaan is de deelnemers voorwaarden lezen daar schijnt in te staan vermeld dat indien je het tweede jaar de nieuwe aanbieding accepteert je ook een jaar lid wordt tegen een contributie van 28,70 of 27 euro bij een automatische machtiging. Dus geen machtiging dan betaal je meer en bij het aangaan bij een nieuw energiecontract betaal je voor je lidmaatschap.

Eigenhuis haalt dus twee vliegen in een klap binnen een nieuw betalend lid en een vergoeding voor elk gesloten energiecontract. En als je dan even rekent blijkt dat dit een miljoenen business is voor Eigenhuis omdat je eerst betaald voor het behartigen van je belangen en later wordt er ook nog eens vanuit de energie maatschappij een vergoeding betaald voor iedere klant die Eigenhuis aanbrengt.

Eigenlijk zou Eigenhuis alleen voor de vergoeding die zij van de Energie maatschappij krijgen je belangen meer dan vijf jaar kunnen behartigen. Met 170.000 leden die 28,70 betalen en 125000 mensen die deelnemen aan ieder collectief zou dat 4.879.000 contributie en uitgaande van 100 euro voor elke nieuwe klant minimaal 6.250.000 als de helft van het collectief deelneemt.

Waar blijf dat geld?

En hoe kan het zijn als je het lidmaatschap opzegt je ook geen energie contract meer hebt volgens Eigenhuis. Wat eigenlijk niet kan omdat je het contract niet met Eigenhuis hebt maar met de Energie maatschappij?

Zijn er nog meer mensen die dit over het hoofd hadden gezien en nu vast zitten aan verlening met een jaar terwijl dit volgens de wet niet mag omdat een lidmaatschap na een jaar per maand opzegbaar is. Echter na opzeggen maakt Eigenhuis je opnieuw lid voor een jaar tegen een contributie van 28,70. Eigenlijk een andere manier van automatisch verlengen die gekoppeld zit aan je energie contract wat wel heel veel lijkt op koppelverkoop.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door scontra »

Webfo schreef:Vorig jaar eerste meegedaan aan het Energiecollectief Eigenhuis met een jaar gratis lidmaatschap daarna via het bombardement van verlengingsmailtje van Eigenhuis mee gedaan voor het nieuwe collectief en daar op ingetekend. Nadat het ik het bod had geaccepteerd in december was ik er vanuit gegaan dat dit onder dezelfde voorwaarden was als het vorige jaar met een jaar gratis lidmaatschap van Eigenhuis.

Echter wat ik niet had gedaan is de deelnemers voorwaarden lezen daar schijnt in te staan vermeld dat indien je het tweede jaar de nieuwe aanbieding accepteert je ook een jaar lid wordt tegen een contributie van 28,70 of 27 euro bij een automatische machtiging. Dus geen machtiging dan betaal je meer en bij het aangaan bij een nieuw energiecontract betaal je voor je lidmaatschap.

Eigenhuis haalt dus twee vliegen in een klap binnen een nieuw betalend lid en een vergoeding voor elk gesloten energiecontract. En als je dan even rekent blijkt dat dit een miljoenen business is voor Eigenhuis omdat je eerst betaald voor het behartigen van je belangen en later wordt er ook nog eens vanuit de energie maatschappij een vergoeding betaald voor iedere klant die Eigenhuis aanbrengt.

Eigenlijk zou Eigenhuis alleen voor de vergoeding die zij van de Energie maatschappij krijgen je belangen meer dan vijf jaar kunnen behartigen. Met 170.000 leden die 28,70 betalen en 125000 mensen die deelnemen aan ieder collectief zou dat 4.879.000 contributie en uitgaande van 100 euro voor elke nieuwe klant minimaal 6.250.000 als de helft van het collectief deelneemt.

Waar blijf dat geld?

En hoe kan het zijn als je het lidmaatschap opzegt je ook geen energie contract meer hebt volgens Eigenhuis. Wat eigenlijk niet kan omdat je het contract niet met Eigenhuis hebt maar met de Energie maatschappij?

Zijn er nog meer mensen die dit over het hoofd hadden gezien en nu vast zitten aan verlening met een jaar terwijl dit volgens de wet niet mag omdat een lidmaatschap na een jaar per maand opzegbaar is. Echter na opzeggen maakt Eigenhuis je opnieuw lid voor een jaar tegen een contributie van 28,70. Eigenlijk een andere manier van automatisch verlengen die gekoppeld zit aan je energie contract wat wel heel veel lijkt op koppelverkoop.

Een kind kan bedenken dat het "gratis" lidmaatschap slechts voor één jaar geldig is.
En dat u de "spelregels" hieromtrent niet heeft gelezen, daar kunt u behoudens u zelf niemand een verwijt over maken.
Meedoen met dit collectief betekend dat dit alleen voor leden beschikbaar is en daar is opzicht niets op aan te merken.
Voor het lidmaatschapsgeld kunt u wel van alle andere diensten die vereniging aanbiedt gebruik maken.
Er zijn trouwens meerdere mogelijkheden voor het afsluiten van een energiecontract die goedkoper uitvallen dan het genoemde collectief.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door Nevyn »

Even je opening tekst veranderen van Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor in Ik heb verzuimd de voorwaarden goed te lezen

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door HADES2001 »

"Echter wat ik niet had gedaan is de deelnemers voorwaarden lezen"
het enige probleem is die zin. schijnbaar stond alles uitgelegt. maar mensen gaan pas lezen als er opeens geld van de rekening word gehaald.
Leer ervan, zeg het contract op betaal het jaar en onthoud altijd dat er nooit zoiets bestaat als "gratis"

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Wet Van Dam is niet van toepassing op lidmaatschappen van een vereniging. Dus dat lidmaatschap is helemaal na een jaar niet per maand opzegbaar.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 08 jan 2018 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door BreejKC »

Hoe zielig kunt u zijn. Waarschijnlijk woont u in een huis van enkele honderdduizenden Euro's. U betaald maandelijks honderden Euro's aan rente + aflossing van uw hypotheek. U bent bereid alle extra kosten die een eigen huis met zich meebrengt t.o.v. een huurwoning op u te nemen. En hier gaat u een potje moeilijk doen om een lidmaatschap van € 27,00 per jaar, terwijl u het 1e jaar zelfs gratis kreeg. Dat nota bene voor een organisatie die als enige organisatie in ons land voor de gerechtvaardigde belangen van huizenkopers opkomt. Die door dat lidmaatschap vele voordelen aan hun leden aanbiedt op diverse terreinen. Die je als lid van extra waardevolle informatie voorziet, waarvan de kennis macht is en met een beetje inzicht u honderden zo niet duizenden Euro's kunt laten besparen. Een vereniging die, als u echt een conflict heeft met een andere, grote, partij, in uw gerechtvaardigde belangen kan treden. En dat voor een luttele € 27,00 per jaar. Webfo op zijn smalst?

Ja, de Vereniging kent ook enkele verdienmodellen naast de inkomsten van lidmaatschapsgeld. Voor al die hulp aan huizenkopers hebben zij heel wat deskundige mensen in dienst die ook een vast salaris verdienen en wat boter en beleg op hun brood willen hebben. Zitten in een degelijk pand in Amersfoort. Gebruiken ook licht, water en gas. Hebben ook de kosten en het onderhoud van een prachtige website met gratis voorlichting voor niet-leden en nog meer waardevolle informatie daarop voor wel-leden. Ja, ook dat kost gewoon geld, ook voor de Vereniging Eigen Huis. Heeft u een antwoord waar al dat geld blijft.

En dat u voor het opkomen voor uw belangen een Vereniging Eigen Huis keihard nodig heeft, bewijst u met uw reactie. Want als je vooraf niet eens de voorwaarden goed kunt lezen, dan zul je zeker bij het bezit van een eigen huis regelmatig tegen onaangename verrassingen aanlopen, wegens onkunde. Ik zou dus maar goed overwegen of het toch het meest verstandig is voor die luttele € 27,00 per jaar gewoon lid te blijven. Later zult u van die beslissing, zoals ik na bijna 29 jaar, er geen spijt van hebben.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik denk al, waar blijft het reclamepraatje.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als u niets beter te melden heeft, doe het dan niet! En wat fijn voor u dat u alles zo goed weet, dat u zo'n vereniging niet nodig heeft. Ach ja, uitzonderingen bevestigen de regel.

Waarom nou weer reclameplaatje? Ja, ik ben een tevreden lid van de VEH en vele duizenden mensen met mij. En ja, als je zo veel leden hebt, zullen er zeker ook ontevreden leden tussen zitten.

Maar, bedenkt u zich eens waarom een vereniging van belangenbehartigers zoveel duizenden leden heeft. Doen zij het zo slecht? Zou de VEH het echt zo slecht doen dan zouden ze, naar mijn bescheiden mening, niet eens het recht van bestaan hebben. Het tegendeel lijkt, tot nog in lengte van jaren, waar en noodzakelijk te zijn.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:ik denk al, waar blijft het reclamepraatje.
Reclame of niet, het is wel een vereniging die zeer veel waar voor weinig geld biedt.

Webfo
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 nov 2011 07:53

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door Webfo »

Gelukkig maakt iedereen fouten ook Eigenhuis

Deelnemer, die via de Collectieve Inkoop Energie automatisch lid is geworden, ontvangt tijdig bericht van Vereniging Eigen Huis waarin wordt aangegeven dat zonder tegenbericht het lidmaatschap wordt verlengd.

Doordat de inschrijving en acceptatie is voor het einde van het lidmaatschap en vereniging Eigenhuis slechts een factuur voor het nieuwe lidmaatschap stuurt. Wordt deze bepaling over het hoofdgezien.


Deelnemersvoorwaarden Collectieve Inkoop Energie
1 Definities 1.1 iChoosr: iChoosr BV, gevestigd aan de Oudezijds Voorburgwal 282, 1012 GL te Amsterdam.
1.2 Vereniging Eigen Huis: Vereniging Eigen Huis, gevestigd aan de Displayweg 1, 3821 BT te Amersfoort.
1.3 Deelnemer: een (rechts)persoon waarvan de aanmelding op de Site is bevestigd door iChoosr.
1.4 Leverancier: aanbieder van product of dienst voor Collectieve Inkoop.
1.5 Site: website van iChoosr die wordt gebruikt voor de organisatie van de Collectieve inkoop.
1.6 Schriftelijk: onder schriftelijk wordt mede begrepen per e-mail of per telefax of toestemming via internet.
1.7 Winnend bod: beste bod zoals dat door iChoosr is geselecteerd.
1.8 Algemene voorwaarden: Algemene Deelnamevoorwaarden Collectieve Inkoop Energie.
1.9 Biedingsdag: de dag tijdens de Collectieve Inkoop Energie waarop de Leverancier de tarieven aanbiedt waarvoor zij bereid is een energieproduct aan de Deelnemer van deze Collectieve Inkoop Energie te leveren.

2 Voorwaarden deelnemer
2.1 Aanmelding en inschrijving op Site zijn gratis. iChoosr houdt zich het recht voor om aanmeldingen te weigeren of inschrijvingen te verwijderen. 2.2 Deelnemer is minimaal 18 jaar oud en woont op een voor iChoosr verifieerbaar adres of is een rechtspersoon die staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of vergelijkbare buitenlandse instantie.
2.3 Per afzonderlijke (regionale) Collectieve Inkoop kan iChoosr een beperking aanbrengen waardoor Deelnemer buiten een bepaalde regio wordt uitgesloten van deelname.

2.4 Door aanmelding erkent Deelnemer deze Algemene Voorwaarden te hebben gelezen en aanvaard. 2.5 Deelnemer garandeert dat de door hem verstrekte informatie juist is en indien er wijzigingen plaatsvinden in zijn gegevens, deze per ommegaande schriftelijk worden doorgegeven aan iChoosr en, indien de winnende Leverancier reeds aan Deelnemer bekend is gemaakt, tevens aan die Leverancier. 2.6 De Collectieve Inkoop Energie wordt georganiseerd voor leden van Vereniging Eigen Huis. Ook niet-leden kunnen deelnemen aan de Collectieve Inkoop Energie en worden bij acceptatie van het aanbod automatisch lid van Vereniging Eigen Huis. Het lidmaatschap wordt aangegaan voor onbepaalde tijd tot schriftelijke wederopzegging en met inachtneming van de opzegtermijn.

Deelnemer, die via de Collectieve Inkoop Energie automatisch lid is geworden, ontvangt tijdig bericht van Vereniging Eigen Huis waarin wordt aangegeven dat zonder tegenbericht het lidmaatschap wordt verlengd.

Niet-leden die voor de eerste keer deelnemen aan de Collectieve Inkoop Energie en het aanbod accepteren, krijgen de eerste twaalf maanden een kosteloos lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis. Niet-leden die reeds eerder gebruik hebben gemaakt van een kosteloos lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis kunnen het aanbod van de actuele Collectieve Inkoop Energie alleen accepteren in combinatie met een betaald lidmaatschap.
2.7 Deelnemer kan door iChoosr worden uitgesloten van volgende groepsaankopen indien Deelnemer onvoldoende informatie verstrekt om een goede dienstverlening door iChoosr mogelijk te maken. Dit ter beoordeling van iChoosr.
2.8 Deelnemer geeft toestemming om na ontvangst van het persoonlijk aanbod door iChoosr gebeld te worden om eventuele vragen van Deelnemer te beantwoorden of onduidelijkheden te verhelderen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door BreejKC »

Wat wilt u nu precies zeggen met dit uitgebreide epistel dat bijna niemand leest? Het volgende is toch duidelijk? "Niet-leden die reeds eerder gebruik hebben gemaakt van een kosteloos lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis kunnen het aanbod van de actuele Collectieve Inkoop Energie alleen accepteren in combinatie met een betaald lidmaatschap."

En als er al een fout is gemaakt door de VEH, wat ik met het bovenstaand aangehaalde overigens betwijfel, dan is het nog altijd "waar mensen werken worden fouten gemaakt". Dat doe ik, dat doet u, dat doen medewerkers van de VEH ook. Maar om die luttele € 27,00 per jaar zo moeilijk te doen? Leg het naast je neer, levert het geen hartklachten op en bespaart u daarmee weer € 385,00 eigen risico zorg per jaar.

Evert1960
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2018 11:24

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door Evert1960 »

Eind dit jaar mee gedaan aan de inschrijving en via VEH een mooi aanbod van Engie. Na ontvangst definitieve contract van ENgie voor 3 jr was de gasprijs per m3 met 11% hoger dan het zgn persoonlijk aanbod via de mail van VEH. Engie beroepte zich op belastingverhoging erg vreemd voor alleen het Gas!! Zeer onbetrouwbaar dus.
Hierop VEH geïnformeerd echter gaan zij mee met wat Engie aangeeft ipv een goed onderzoek te verrichten.
Ik vraag mij af of zij idd wel echt voor de consument opkomen ?? In mijn mening duidelijk niet

Bakstenen
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:30

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door Bakstenen »

Is mij ook overkomen,en wel paar keer de mail door gelezen,en er staat nergens dat er voorwaarden aan zijn verbonden,VEH zijn dus gewoon bezig om op een slinkse manier leden binnen te halen,jammer bij zo,n vereniging wil ik niet bij horen.
Als er in de mail had gestaan,kijk voor de voorwaarden,oké,net als bij de Postcode loterij,dan geen punt.

Johan-17
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2017 19:14

Re: Energiecollectief Eigenhuis licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Heb in t verleden ook eens meegedaan aan dit collectief van VEH. Kreeg toen inderdaad na 1 jaar brief mbt lidmaatschap. Heb ze toen een mooie brief teruggestuurd waarin ik melding maakte van misleiding . Er stond toen ook nergens iets vermeld dat er na bep. periode sprake zou zijn van betaald lidmaatschap. Ik had toen gelukkig een jaarcontract vwb mijn energie dus dat was sowieso geen probleem. Voor zover ik me herinner hebben ze toen ook excuses aangeboden. Gewoon elk jaar de diverse vergelijkingssites bekijken en dan zelf je keuze maken. Dat is de beste optie in deze.

Gesloten