LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Baruch
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2018 14:03

Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Baruch »

Sinds eind oktober 2016 wonen wij in ons nieuw gebouwde, super geïsoleerde huis. Energie voorziening middels een dure Nefit luchtwarmtepomp.Die hebben wij gekozen omdat, volgens Nefit, de energiebesparing enorm zou zijn. Ter vergelijk: een klassieke HR CV ketel kost circa €1.200,--. De Nefit luchtwarmtepomp kost €12.000,--. 10 x zo duur dus. Al vanaf het begin heeft deze nieuwe luchtwarmtepomp veel storingen opgeleverd. Onze eigen installateur én de servicemedewerkers van nefit zijn er vaak bij geweest. Pas na veel bezoeken en onderzoeken werd de storingsveroorzaker gevonden.
Door die vele storingen is ons electraverbruik enorm gestegen.
Nefit stelt dat er weinig tot geen gasverbruik is maar wat ze "vergeten" te zeggen is dat het electraverbruik door deze luchtwarmtepomp gigantisch is.
Nu na ruim een jaar gebruik is ons energieverbruik gestegen ipv afgenomen. De extreem dure investering hadden we beter achterwege kunnen laten en gewoon een klassieke HR ketel kunnen aanschaffen. Wat verder een negatief gevolg is van het verwarmen middels dit systeem is dat om de temperatuur een halve graad te laten stijgen de pomp tenminste 12 uur staat te draaien en dus electra te verbruiken.
Wij hebben Nefit voorgesteld om nu een jaar lang gebruik te maken van een HR CV ketel. Na dit jaar kan gekeken worden naar het energieverbruik in vergelijk met het energieverbuik van een luchtwarmtepomp. Die test wil Nefit niet aangaan. Bang om de bevestiging te krijgen van de slechte en dure werking van hun luchtwarmtepomp. Net als bij de Nefit Topline ketel maakt Nefit zich ook hier schuldig aan misleidende reclame.
het wordt tijd dat Nefit het boetekleed aantrekt en een goede oplossing biedt voor dit door hen gecreeërde probleem.

stofzuigertje

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De regering roept Nederland van 't Gas af, maar dit komt helaas bij meerdere merken voor.
Als de plaatselijke CV monteur er niet uit komt begreep ik wel maar Nefit Nederland raakt wel zijn naam kwijt als ooit grootste CV ketel verkopers!

De grond warmte pompen werken beter maar als je een huis een graadje wilt opwarmen, ja dat gaat traag bij deze lage temperatuur verwarmingen en even overdag uitzetten als je naar je werk gaat, dat mag niet meer.
Leuk voor ouderen die hele dag thuis zitten maar voor werkende die overdag weg zijn en in de avond snel warmte willen wat ze al jaren doen....
Het zal een ramp worden , al die nieuwe wijken gasvrij!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door kweenie »

Gaat het om energieverbruik (kWh) of de energiekosten in euro? Elektriciteit is immers ongeveer drie keer duurder dan gas, dus een hogere energierekening hoeft niet meteen met energieverbruik te betekenen.

Het voordeel van deze warmtepompen is het grootste als de temperatuur van het verwarmingswater zo laag mogelijk is. Dat betekent inderdaad dat het huis een graad warmer maken soms lang kan duren. Maar de vraag is hoe vaak je dat zou willen. De systemen zijn ook gebouwd op een zo constant mogelijke temperatuur in huis. Wat bij een modern en zeer goed geïsoleerd huis ook niet zal leiden tot extreem veel extra warmteverlies.

Maar als je op de 'ouderwetse' manier stookt, met een hoge temperatuur als je thuis en wakker bent en een lage temperatuur als je weg bent of slaapt, dan kan het verbruik schrikbarend zijn. Dat heeft overigens niet alleen met een warmtepomp te maken. Een kennis had jaren geleden een nieuwbouwwoning met (lage temperatuur) vloerverwarming en die stookte op gas, op de ouderwetse manier, waarbij zijn gaverbuik drie keer zo hoog was als in de oude woning. Omdat de ketel de halve dag stond te branden om het huis, na het afkoelen, weer op peil te krijgen. Toen hij de temperatuur in huis constant ging laten, daalde het gasverbruik dan ook aanzienlijk. Ik weet niet hoe jij stookt?

Los daarvan is twaalf uur voor een graad stijging wel erg lang. Is de installatie wel groot genoeg voor je woning? Of staat hij gewoon heel 'zuinig' afgesteld?

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Maar als je op de 'ouderwetse' manier stookt, met een hoge temperatuur als je thuis en wakker bent en een lage temperatuur als je weg bent of slaapt, dan kan het verbruik schrikbarend zijn. Dat heeft overigens niet alleen met een warmtepomp te maken. Een kennis had jaren geleden een nieuwbouwwoning met (lage temperatuur) vloerverwarming en die stookte op gas, op de ouderwetse manier, waarbij zijn gaverbuik drie keer zo hoog was als in de oude woning. Omdat de ketel de halve dag stond te branden om het huis, na het afkoelen, weer op peil te krijgen. Toen hij de temperatuur in huis constant ging laten, daalde het gasverbruik dan ook aanzienlijk.
Ik weet dat rendement van gasketel omlaag gaat bij hogere temperatuur van retourleiding.
Maar hoe groot is dat effect nu?
Op pg23 van onderstaand document is effect zo beperkt , dat het me zuiniger lijkt om installatie 's nachts uit te zetten
https://www.internetconsultatie.nl/wijz ... ument/1316

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door kweenie »

Punt was dat het met die vloerverwarming lang duurt voordat de vloer opgewarmd is en warmte ging afgeven. En dat die afgifte ook relatief langzaam gaat, vanwege het lagere temperatuurverschil. Het kon zo wel een paar uur duurde voordat de temperatuur in de ruimte weer op het gewenste niveau zat. Als de verwarming dus 's ochtends aan ging om op te warmen, dan begon het pas aangenaam te worden tegen de tijd dat iedereen weg ging. (En waarschijnlijk werd het daarna dus nog veel warmer in de woning, terwijl iedereen al weg was...) En 's avonds een vergelijkbaar verhaal: bij thuiskomst nog niet echt aangenaam, pas warm als iedereen naar bed gaat.

Heeft dus weinig te maken met het effect op het rendement van de temperatuur van de retourleiding, maar puur met hoe lang het opwarmen duurt bij een laag temperatuursverschil tussen vloer en lucht. (Wat niet te groot kan zijn omdat je niet je voeten wilt verbranden :wink: )

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door 16again »

Dan lijken "ouderwetse" radiatoren me toch zuiniger dan vloerverwarming, doordat je de verwarming 's nachts gewoon uit kan zetten

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Jefdus »

16again schreef:Dan lijken "ouderwetse" radiatoren me toch zuiniger dan vloerverwarming, doordat je de verwarming 's nachts gewoon uit kan zetten
Een en ander hangt uiteraard samen met de isolatie van de woning. Warmtepompen etc zijn bedoeld voor woningen die zeer goed geïsoleerd zijn. Hierdoor kost het dus weinig energie om het huis de hele nacht op constante temperatuur te houden, omdat er maar weinig warmte 'weglekt'. Bij een slecht geïsoleerd huis zal het gebruik van een CV met radiatoren en in de nacht laten afkoelen beter werken.

stofzuigertje

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij dit soort woningen, ramen dicht en ventilatie via het systeem met warmte terug win unit.
Het word tijd dat ze eens een duidelijke gebruiksaanwijzing geven voor dit soort woningen want vaak zijn het gebruikers klachten.
Maar als je 3 weken wintersport ga en dan 4 dagen nodig hebt om van 15 weer naar 20 te gaan, harde wind en koud.....

Ze nemen vaak een pomp die net aan genoeg is en bij volle kracht stoken niet zuinig.
Een iets zwaarder type kan voordeliger zijn in gebruik ondanks meerprijs!

Moiseule58

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

@TS, misschien heeft u iets aan onze ervaring. Ruim tien jaar geleden werd onze nieuwbouwwoning opgeleverd met een warmtepompboiler en CV. Ons electriciteitsverbruik was dermate hoog dat ik o.a. de warmtepompboiler ben gaan onderzoeken. Deze bleek minimaal 5kWper dag te gebruiken (=1825kWper jaar). Een boiler moet ivm legionella minimaal water van 60graden leveren. Dit kon deze boiler niet leveren. Om daar wel aan te komen gebruikte hij de CV ketel om bij te verwarmen.
Ons geluk was dat deze warmtepompboiler in de eerste maanden meerdere malen kapot gegaan was en gerepareerd. Toen deze weer kapot ging (binnen zes maanden), kon ik de koop ontbinden en heeft de bouwcombinatie de boiler verwijderd en vervangen door een conventioneel afzuigsysteem.
Het gasverbruik is daarna minimaal toegenomen en het electriciteitsverbruik duidelijk afgenomen.

Baruch
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2018 14:03

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Baruch »

Dank voor de tip over de warmtepompboiler. Hoe "onderzoek "je de warmtepompboiler?
Overigens hebben wij een bijzonder goed geïsoleerd huis. Gebouwd in 2016 en voldoet aan de hoogste eisen qua isolatie.

Moiseule58

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Baruch schreef:Dank voor de tip over de warmtepompboiler. Hoe "onderzoek "je de warmtepompboiler?
Overigens hebben wij een bijzonder goed geïsoleerd huis. Gebouwd in 2016 en voldoet aan de hoogste eisen qua isolatie.
Allereerst de gebruiksaanwijzing goed doornemen. Daar is veel informatie uit te halen.
Er zijn twee manieren om te “meten” in het geval van een warmtepompboiler. Namelijk een speciaal apparaatje tussen de stekker en het stopcontact wat het stroomverbruik weergeeft. Of de warmtepompboiler uitzetten, het stroomverbruik in de meterkast opnemen, na een dag de boiler weer aanzetten, na eerst weer het stroomverbruik opgenomen te hebben. Dan na 24 uur weer kijken wat het stroomverbruik in de meterkast is. Dit meerdere malen herhalen om zeker te zijn.

In uw geval kan waarschijnlijk niet het hele systeem uitgezet worden. Dan kunt u misschien wel een stroomverbruiksmeter tussen de stekker en het stopcontact plaatsen.

Een voorbeeld:

https://www.bol.com/nl/p/ecosavers-ener ... _role%3Din

Leon Nelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2018 21:33

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Leon Nelen »

Bij een warmtepomp geldt het aantal kWh thermisch is het aantal kWh elektrisch maal de Coëfficiënt of Performance. Vaak tussen de 3 en 4. Welke afhankelijk is van het gebruikte koelmiddel, de buitentemperatuur en de temperatuur waar de condensor zijn warmte aan afgeeft (de opvoer temperatuur).
Is het een lucht/lucht warmte pomp (de buitenunit die in de buitenlucht staat en van de buitenlucht de warmte opneemt) of een lucht/water warmtepomp (de buitenunit staat dan ook in de buitenlucht alleen warmt de warmtepomp dan het cv-water op) ? Heeft u in het geval van een lucht/water warmtepomp vloerverwarming of radiatoren ?

Het slechte rendement en capaciteit kan verklaard worden door

1. De warmtewisselaar in de buitenunit is vervuild door stof e.d. Zodat de warmte uit de buitenlucht te moeilijk op genomen kan worden.
2. De condensor kan zijn warmte te moeilijk overdragen aan de lucht of c.v. water. De ventilator c.q. c.v. pomp draait dan misschien te langzaam. Het lijkt mij dat de temperatuur van de condensor afgelezen moet kunnen worden (gebruiksaanwijzing?).
3. Het koelmiddel uit de warmtepomp is verdwenen. Met lucht, of luchtstikstof wat af fabriek in het systeem zit) in de verdamper, compressor en condensor werkt de warmtepomp natuurlijk niet of zeer slecht. Het koelmiddel (zoals ammoniak) moet namelijk een dauwpunttemperatuur hebben dat ligt tussen de gewenste temperaturen na de compressor (waarna de werkvloeistof condenseert in de condensor en daar dus zijn warmte afgeeft) en de verdamper (de werkvloeistof verdampt waardoor de temperatuur afneemt tot onder de buitentemperatuur en dus warmte uit de buitenlucht gaat opnemen). Bij lucht of luchtstikstof (N2) is dat natuurlijk niet het geval. Als dit de oorzaak zou zijn zou het wel een blamage zijn want de werkvloeistof mag na de installatie alleen toegevoegd worden door een F-gas gecertificeerd bedrijf (vanwege schade aan de ozonlaag en broeikas-waarde van de gebruikte werkmiddelen).

4. Daarnaast zit er tussen de condensor (waar de werkvloeistof overgaat van gasvorm naar vloeibaar) en de verdamper (waar de dan vloeibare werkvloeistof weer verdampt) een smoorventieltje ((of turbinetje)) die regelt dat er alleen werkvloeistof in vloeibare vorm naar de verdamper gaat. Mogelijk functioneert die niet of slecht.

Johan-17
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2017 19:14

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Ik hoop dat het nog lang gaat duren vooraleer we gedwongen worden om onze traditionele ketel in te ruilen voor zo'n klere-warmtepomp-systeem. Je hoort er tot nu toe alleen maar negatieve berichten over. Niet warm genoeg, teveel herrie, om nog maar te zwijgen over de kosten van zo'n apparaat. Met de dag komen er méér installatiebedrijven bij die hier een slaatje uit proberen te slaan met allerlei mooie beloftes hieromtrent. Gewoon volksverlakkerij. Het is prima dat Groningen van het gas af moet maar complete waanzin dat heel het land hier de dupe van moet worden. Toen in Zuid-Limburg de mijnen moesten sluiten is de bevolking van Nederland ook niet opgezadeld met ''waanzinnige onkosten''.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Straks krijgen we waterstof uit onze voormalige gasleiding en dan zijn we het mislukt warmtepomp intermezzo snel vergeten. Dus laat die gasleiding maar mooi liggen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door renewouters »

Johan-17 schreef:
08 feb 2019 14:41
Ik hoop dat het nog lang gaat duren vooraleer we gedwongen worden om onze traditionele ketel in te ruilen voor zo'n klere-warmtepomp-systeem. Je hoort er tot nu toe alleen maar negatieve berichten over. Niet warm genoeg, teveel herrie, om nog maar te zwijgen over de kosten van zo'n apparaat. Met de dag komen er méér installatiebedrijven bij die hier een slaatje uit proberen te slaan met allerlei mooie beloftes hieromtrent. Gewoon volksverlakkerij. Het is prima dat Groningen van het gas af moet maar complete waanzin dat heel het land hier de dupe van moet worden. Toen in Zuid-Limburg de mijnen moesten sluiten is de bevolking van Nederland ook niet opgezadeld met ''waanzinnige onkosten''.
Waar haal je het gas vandaan als we het niet meer uit Groningen halen? Poetin?

En het is waarschijnlijk ontgaan dat na het sluiten van de mijnen alle apparatuur die op steenkool werkte vervangen is. En dat bij de overgang naar aardgas ook alle gasapparatuur is vervangen dan wel omgebouwd. Maar goed: het verleden zien door een roze zonnebril is altijd leuk. Alleen totaal niet realistisch.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Deze vraag uit 2018 is hopelijk opgelost.....

maar op de bouwbeurs in Utrecht klaagde een verkoper van ander merk over de vele monteurs die van C V ketel een spoed cursus Warmtepomp installeren kregen zonder uitleg voor echt goed storingen zoeken.
Ook de importeur en fabriek heeft tekort deskundige en eenmaal ontregeld door plaatselijke C V monteur mag een fabrieksmonteur eerst alles nalopen en terug zetten voor hij naar de echte storing kan zoeken en verhelpen.

Een sleutel verbod door handige mensen zoals ik zelf ook vaak dingen doe, maar het alleen maar ongeveer weet.......
Als ik op de Bouwbeurs in Utrecht dit hoorde van diverse installateurs/monteurs hoef ik ook niet.

Verder is de kale prijs geen €12.000,- en dat is met installatie en winstmarge, want de pomp zelf is stukken goedkoper.... als ik het zelf zou kunnen maar toch maar niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En we kunnen die apparaten die nu op aardgas werken ombouwen op waterstof. Is een gemakkelijkere transitie dan van kolen naar gas. En vergeet die warmtepompen maar. Handig voor koelkast en airco. Verwarming kan beter.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik heb ook alweer twee jaar een Nefit warmtepomp. Tot op heden kan ik mij niet vinden in het verhaal van TS.

Allereerst de aanschaf en installatie... Die kostte mij na aftrek van subsidie nog niet de helft van wat TS heeft betaald. Tot op heden twee keer en storing gehad.

De eerste was een montagefout. De driewegklep was verkeerd aangesloten. Als ik verwarming nodig had werd de boiler verwarmd en als de boiler verwarmd moest worden werd het cv-circuit gestookt. Kwestie van twee draadjes omdraaien.

Daarna is het systeem 1X in storing geweest door te lage waterdruk. Mijn eigen schuld, nadat ik zelf aan het cv-circuit gewerkt had, bleek er nog een koppeling niet 100% waterdicht.

Het energieverbruik bij mij is fors gedaald. Met alleen de gashaard in de woonkamer en een elektrische boiler voor warmwater stookte ik 1400m3 gas en had een verbruik van 2000kWh elektra.

Nu is het totale verbruik 5500kWh per jaar. Dat lijkt op het eerste gezicht meer, maar een m3 gas heeft een veel hogere energiedichtheid dan een kWh elektriciteit. 1400kWh staat gelijk aan 13580kWh energie. Tel daarbij het stroomverbruik wat ik voorheen had, en ik zat jaarlijks op een energieverbruik van 15580 kWh, ten opzichte van 5500kWh nu. Mijn energieverbruik is dus meer dan 60% gedaald.

In kosten ligt het iets anders:
Als je nu op een vergelijkingssite kijkt, dan kost 2000kWh stroom + 1400m3 gas bij de goedkoopste aanbieder € 1550,50 per jaar.

5500kWh + 0m3 kost bij de goedkoopste aanbieder € 1149,06. Een verschil in kosten van 400 euro per jaar. Daarmee wordt over de levensduur het verschil in aanschafkosten tussen warmtepomp en cv-ketel ruimschoots terugverdiend.

En dat, terwijl wegens het nog ontbreken van vloerverwarming en echt goede isolatie op de begane grond de warmtepomp nog niet optimaal werkt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik blijf wel bij gas. Voor mijn tussenwoning - 100 KWh en, 600 m3 gas per jaar. Nu ca € 400 per jaar. Voor een warmtepomp heb ik niets aan mijn zonnepanelen. In de winter kunnen ze mijn verbruik nu al niet dekken. Maar ze zijn inmiddels betaald. Als we niet meer salderen over een paar jaar zal ik ook wel iets van stroom nodig hebben.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nefit luchtwarmtepomp levert veel storingen op

Ongelezen bericht door jonis »

Een verschil in kosten van 400 euro per jaar. Daarmee wordt over de levensduur het verschil in aanschafkosten tussen warmtepomp en cv-ketel ruimschoots terugverdiend.
….en hoe is het verhaal zonder subsidie?
Levensduur zul je nog moeten waarmaken. Kom daar maar later eens op terug. Op mijn vorige CV ketel zat op de brander gelukkig 10 jaar garantie en gelukkig dat de onderhoudsmonteur dat zag, dat heeft me 1 CV ketel bespaard.

Gesloten