LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegging gasaansluiting (afsluiting)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
arkemail
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:43

Opzegging gasaansluiting (afsluiting)

Ongelezen bericht door arkemail »

Mijn moeder heeft een woonhuis met daarnaast een bedrijfsschuur. In die schuur zit een aparte gasaansluiting die tot 4 jaar geleden nodig was omdat daar vrijwilligerswerk werd gedaan. Na het overlijden van mijn vader is het vrijwilligers werk gestopt en is er 0 m3 gas gebruikt. Toch moeten we maandelijks 70 euro betalen. Via Nuon gevraagd of de aansluiting kon worden afgesloten/opgeheven. Zij verwezen me naar Westland Infra beheer. Die stuurde mij op verzoek een kostenraming van bijna 800 eur. Zij willlen niet afsluiten maar weghalen.. Ik heb gevraagd of er alleen een afsluiting met verzegeling kon komen. Dit kan niet, vroeger voor de afsplitsing tussen netbeheerder en leverancier wel. De logica hiervoor ontbreekt. De aardige man bij de netbeheerder kan daar natuurlijk niets aan doen. Hij adviseerde me mijn contract bij NUON op te zeggen. Dit kan omdat er een apart contract is voor de bedrijfsschuur. Heeft een a) bij het huisnummer gekregen. Nuon heeft onder protest mijn contract opgezegd dat kan volgens hen niet als je niet naar een ander gaat. Toch gedaan en dat zou me meer als de helft kunnen schelen per maand.
Mijn vraag is kunnen netwerkbeheerders echt niet meer afsluiten?
Een telefoon of kabel kan ik toch ook af laten sluiten? Hoe gaan andere netwerk beheerders daar mee om ik dacht ergens gelezen te hebben dat bij andere netwerk beheerders een afsluiting wel kan. Is het een idee niet meer te betalen, dan komen ze je toch vanzelf afsluiten?
Groeten
--Jannetje Neeltje--

stofzuigertje

Re: Opzegging gasaansluiting (afsluiting)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het weghalen kost normaal €605,- maar dit is vermoedelijk zwaardere bedrijfsaansluiting.

Niet de leiding laten weghalen maar verzegelen door Netbeheerder.
Ook de leverancier opzeggen mag en dan bespaar je ook niet kosten.
Verzegelen koste voor mijn oude bedrijf €28,- iets meer als thuis €21,- en is per netwerk beheerder verschillend.

De leiding tot de meter en Meter zelf is hun eigendom, weghalen is veel werk en kost daarom zoveel.
Alleen verzegelen waarbij ze zelf mogen beslissen met weghalen meter of alleen verzegelen..... en je kunt dan niets meer gebruiken.

stofzuigertje

Re: Opzegging gasaansluiting (afsluiting)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nuon is leverancier stroom en gas..... Liander de netbeheerder dus NUON kan niets doen!
Zo werken de nu geschieden bedrijven en daarom dit matige antwoord van Nuon.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opzegging gasaansluiting (afsluiting)

Ongelezen bericht door kweenie »

Mijn vraag is kunnen netwerkbeheerders echt niet meer afsluiten?
Jawel, maar dat kost dus bij jou bijna 800 euro...

Het is niet zoals bij elektriciteit of telefoon dat de leiding gewoon maar kan blijven zitten als je geen aansluiting meer wilt hebben. Bij gas moeten ze het echt ingrijpend gaan afsluiten en verwijderen. Anders blijf je immers zitten met een leiding waar nog steeds gas op zit, wat na verloop van tijd behoorlijk risicovol kan zijn. Waarbij de netwerkbeheerder dus in feite nog steeds ervoor moet blijven zorgen dat het netwerk 'onderhouden' blijft. Of in elk geval de kwaliteit gewaarborgd. Dus óf je laat het volledig weghalen, met bijbehorende kosten, zodat het netwerkbedrijf er daarna niets meer aan hoeft te doen, óf je laat de leiding zitten tot aan de woning, met als gevolg dat je ook moet blijven opdraaien voor de kosten van het op niveau houden van het netwerk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Opzegging gasaansluiting (afsluiting)

Ongelezen bericht door sjohie »

arkemail schreef:Mijn moeder heeft een woonhuis met daarnaast een bedrijfsschuur. In die schuur zit een aparte gasaansluiting die tot 4 jaar geleden nodig was omdat daar vrijwilligerswerk werd gedaan. Na het overlijden van mijn vader is het vrijwilligers werk gestopt en is er 0 m3 gas gebruikt. Toch moeten we maandelijks 70 euro betalen. Via Nuon gevraagd of de aansluiting kon worden afgesloten/opgeheven. Zij verwezen me naar Westland Infra beheer. Die stuurde mij op verzoek een kostenraming van bijna 800 eur. Zij willlen niet afsluiten maar weghalen.. Ik heb gevraagd of er alleen een afsluiting met verzegeling kon komen. Dit kan niet, vroeger voor de afsplitsing tussen netbeheerder en leverancier wel. De logica hiervoor ontbreekt. De aardige man bij de netbeheerder kan daar natuurlijk niets aan doen. Hij adviseerde me mijn contract bij NUON op te zeggen. Dit kan omdat er een apart contract is voor de bedrijfsschuur. Heeft een a) bij het huisnummer gekregen. Nuon heeft onder protest mijn contract opgezegd dat kan volgens hen niet als je niet naar een ander gaat. Toch gedaan en dat zou me meer als de helft kunnen schelen per maand.
Mijn vraag is kunnen netwerkbeheerders echt niet meer afsluiten?
Een telefoon of kabel kan ik toch ook af laten sluiten? Hoe gaan andere netwerk beheerders daar mee om ik dacht ergens gelezen te hebben dat bij andere netwerk beheerders een afsluiting wel kan. Is het een idee niet meer te betalen, dan komen ze je toch vanzelf afsluiten?
Groeten
--Jannetje Neeltje--
Die hebben geen inhoud die "boem" kan zeggen bij open vuur, dus dat zijn de appels waar je gasleiding de peer is in de spreekwoordelijke vergelijking.

Voor het verwijderen van een aansluiting kan men exclusief terecht bij de netbheerder, en dat is Westland Infra beheer. Dus niet bij Nuon, de energieleverancier. Door de introductie van de marktwerking jaren geleden, zijn het fysieke net, en het leveren van stroom via dat net, gescheiden. Of dat goed is of niet, is een leuke theoretische oefening/discussie, maar nu niet relevant, de vigerende wetgeving zegt dat het is zoals het is, en daarmee zal ook u, net als alle andere Nederlanders, het op dit moment moeten doen.

Er zijn twee keuzes, óf de meter laten verzegelen, maar dan blijft de fysieke leiding in stand, en blijven er netwerkkosten verschuldigd, of de hele aansluiting fysiek laten verwijderen, dat kost tijd en moeite, vandaar die offerte voor eenmalig ~800 euro, maar dan is het klaar.

arkemail
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:43

Re: Opzegging gasaansluiting (afsluiting)

Ongelezen bericht door arkemail »

Dank voor jullie snelle reacties, het lijkt er op dat ik me erbij moet neerleggen. Dat er niets aan te doen is en dat het eenmaal zo is. Ik hoor nog wel tegenstrijdige berichten over de verplichting om een energie leverancier te hebben op een aansluiting.
Het voelt gewoon niet goed zoals het gaat,

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegging gasaansluiting (afsluiting)

Ongelezen bericht door alfatrion »

arkemail schreef:Mijn moeder heeft een woonhuis met daarnaast een bedrijfsschuur. In die schuur zit een aparte gasaansluiting die tot 4 jaar geleden nodig was omdat daar vrijwilligerswerk werd gedaan. Na het overlijden van mijn vader is het vrijwilligers werk gestopt en is er 0 m3 gas gebruikt. Toch moeten we maandelijks 70 euro betalen. Via Nuon gevraagd of de aansluiting kon worden afgesloten/opgeheven.
Je moet die 70 euro betalen omdat je een overeenkomst hebt. Wat je eigenlijk wilt is dat je de overeenkomst opzegt. Het is niet jouw zorg of die aansluiting dan wordt afgesloten/opgeheven of iets anders. Om de overeenkomst op te zeggen moet je een brief sturen waarin je aangeeft dat je de overeenkomst opzegt. Hierna ontbreekt de vrije wil, die nodig is om de overeenkomst voort te laten duren en hoef je die 70 euro dus niet te betalen. Je moet wel een opzegtermijn in acht nemen, dus zal je nog een maand moeten doorbetalen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Opzegging gasaansluiting (afsluiting)

Ongelezen bericht door Appie83 »

alfatrion schreef:
arkemail schreef:Mijn moeder heeft een woonhuis met daarnaast een bedrijfsschuur. In die schuur zit een aparte gasaansluiting die tot 4 jaar geleden nodig was omdat daar vrijwilligerswerk werd gedaan. Na het overlijden van mijn vader is het vrijwilligers werk gestopt en is er 0 m3 gas gebruikt. Toch moeten we maandelijks 70 euro betalen. Via Nuon gevraagd of de aansluiting kon worden afgesloten/opgeheven.
Je moet die 70 euro betalen omdat je een overeenkomst hebt. Wat je eigenlijk wilt is dat je de overeenkomst opzegt. Het is niet jouw zorg of die aansluiting dan wordt afgesloten/opgeheven of iets anders. Om de overeenkomst op te zeggen moet je een brief sturen waarin je aangeeft dat je de overeenkomst opzegt. Hierna ontbreekt de vrije wil, die nodig is om de overeenkomst voort te laten duren en hoef je die 70 euro dus niet te betalen. Je moet wel een opzegtermijn in acht nemen, dus zal je nog een maand moeten doorbetalen.
Ik heb dit standpunt van Alfatrion al vaker gelezen, maar volgens mij is dit niet de wijze waarop netbeheerders werken. Volgens mij ben je verplicht om netbeheerkosten en vastrecht te blijven betalen zolang je een aansluiting hebt. Deze aansluiting kan je wel laten verwijderen, maar dit brengt kosten met zich mee, je betaalt dan geen netbeheerkosten en vastrecht meer. Je kan ook de meter (tijdelijk) laten verzegelen, dan betaal je nog wel netbeheerkosten.
Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/energie/aans ... erwijderen

Wat u kan doen is overstappen naar een energiemaatschappij die een laag vastrecht rekent.

Gesloten