LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verbruik digitale meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
HELANG
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2018 11:54

verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door HELANG »

Ik ben benaderd door Bam om een slimme meter te plaatsen voor Liander. 30 april a.s. N.a.v. wat ik allemaal lees huiver ik en twijfel er een te willen.
Ik weet nu dat ik op dit moment kan weigeren.
Nu heb ik een paar vragen:
-zijn er onderhand verbeteringen opgetreden met de slimme meters en zijn de afwijkingen eruit
-ben ik wettelijk verplicht er 1 te hebben na 2020
- stel mijn analoge oude meter wordt getest en men zegt hij is niet goed, is dan de digitale meter die niet slim is wel nauwkeurig of worden daar ook afwijkingen mee geconstateerd.
Wie kan mij hier info over geven.

LianderNL
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2016 10:53
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door LianderNL »

Geachte heer/mevrouw HeLang,

Wij kunnen een antwoord geven op uw vragen.
* zijn er onderhand verbeteringen opgetreden met de slimme meters en zijn de afwijkingen eruit: De meters waar de uitzending over ging destijds betrof meter met het jaartal tot 2012. Dit ging voornamelijk over digitale meters en een enkele slimme meter. Deze meters worden al jaren niet meer geplaatst door Liander. Daarnaast zijn de eisen waar een slimme meter aan moet voldoen strenger geworden en de meters die nu geplaatst worden voldoen allemaal aan deze eisen. De uitzending ging over extreme omstandigheden die niemand in een eigen woning na kon bootsen.
* ben ik wettelijk verplicht er 1 te hebben na 2020: U bent deze niet wettelijk verplicht te hebben na 2020. Op dit moment wordt hij bij u aangeboden en is de meterwissel kosteloos. Als u deze weigert en na 2020 alsnog geplaatst wilt hebben, dan worden er kosten in rekening gebracht bij u.
* stel mijn analoge oude meter wordt getest en men zegt hij is niet goed, is dan de digitale meter die niet slim is wel nauwkeurig of worden daar ook afwijkingen mee geconstateerd: Alle nieuwe meters, zowel digitale als slimme meters worden geijkt voordat deze geplaatst worden in een woning. Een afwijking is altijd mogelijk, maar is minimaal met de huidige eisen.

Mocht u nog verdere vragen hebben dan kunt u ons altijd bereiken op 088-5426444 of u geeft een reactie op dit bericht.

Met vriendelijke groet,

Liander Webcare Team.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door 16again »

LianderNL schreef:Wij kunnen een antwoord geven op uw vragen.
* zijn er onderhand verbeteringen opgetreden met de slimme meters en zijn de afwijkingen eruit: De meters waar de uitzending over ging destijds betrof meter met het jaartal tot 2012. Dit ging voornamelijk over digitale meters en een enkele slimme meter. Deze meters worden al jaren niet meer geplaatst door Liander. Daarnaast zijn de eisen waar een slimme meter aan moet voldoen strenger geworden en de meters die nu geplaatst worden voldoen allemaal aan deze eisen. De uitzending ging over extreme omstandigheden die niemand in een eigen woning na kon bootsen.
Niemand?
In dit topic kreeg iemand na lang soebatten 5000,- euro terug, de netbeheerder daar was .....Liander !
viewtopic.php?f=51&t=165571
Opmerkelijk dat Liander wel bevestigt dat oude generatie slimme/digitale meters foutief kunnen meten, en tegelijk ontkent dat meet fouten ook in thuis situaties kan optreden.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nergens blijkt uit dat de afwijking in dat bewuste topic veroorzaakt werd door dezelfde fouten die in de bewuste testopstelling zijn geconstateerd. Er kan in dat topic gewoon simpelweg sprake zijn van een niet-werkend apparaat door een productiefout, technisch defect, whatever.

Het gaat hier om één concreet geval uit 2009/2010...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Het gaat hier om één concreet geval uit 2009/2010...
Heb ook gehoord dat Exota flessen kunnen ontploffen en Iglo diepvries spinazie giftig is :wink:
Oh en Softenon moet je niet aan Zwangere vrouwen geven.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:Nergens blijkt uit dat de afwijking in dat bewuste topic veroorzaakt werd door dezelfde fouten die in de bewuste testopstelling zijn geconstateerd.
Nergens? Ik lees toch een sterke aanwijzing dat het type elektrische verbruikers de meetfouten introduceert
in eerste instantie - klopte de verbruikskosten ook nog. Echter in de loop der jaren werd dit steeds hoger, terwijl er minder bij is gekomen en er zuiniger en nieuwe apparatuur is geplaatst,
Moneyman schreef:Het gaat hier om één concreet geval uit 2009/2010...
Die opmerking kan ik niet plaatsen, het commentaar van Liander gaat immers over meters welke tot 2012 zijn geplaatst

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Moneyman schreef:Nergens blijkt uit dat de afwijking in dat bewuste topic veroorzaakt werd door dezelfde fouten die in de bewuste testopstelling zijn geconstateerd.
Nergens? Ik lees toch een sterke aanwijzing dat het type elektrische verbruikers de meetfouten introduceert
in eerste instantie - klopte de verbruikskosten ook nog. Echter in de loop der jaren werd dit steeds hoger, terwijl er minder bij is gekomen en er zuiniger en nieuwe apparatuur is geplaatst,
/quote]
Dan lees je iets anders dan ik. Op basis van deze gegevens kan je geen causaal verband vaststellen. Het sluit in ieder geval de mogelijkheid van een door technische issues steeds meer afwijkende meter niet uit.
16again schreef:
Moneyman schreef:Het gaat hier om één concreet geval uit 2009/2010...
Die opmerking kan ik niet plaatsen, het commentaar van Liander gaat immers over meters welke tot 2012 zijn geplaatst
Je pakt één mogelijk gerelateerd issue om een algemeen geformuleerde stelling onderuit tehalen. Gezien de enorme aantallen geplaatste meters moet je dan echt met meer komen voordat je er standpunten aan kunt ontlenen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door 16again »

De algemeen geformuleerde stelling bevat "niemand" , dan is een geval voldoende om die onderuit te halen.

Structureel bagatelliseren en ontkennen netbeheerders dit probleem. Doorgaans kregen klagers een nieuwe meter bij ijking van de oude meter, bij oude meter werd geen afwijking geconstateerd (door nette belasting) en einde verhaal.

In genoemd topic was niet zomaar een klacht voldoende voor de oplossing. Daar draaide uitgebreide eigen analyse van verbruik, waar de afwijking mee werd aangetoond.
Laatst gewijzigd door 16again op 13 apr 2018 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat mij nog steeds verbaast is :
De uitzending ging over extreme omstandigheden die niemand in een eigen woning na kon bootsen.
Heb het al vaker geschreven, Radar had 500 "Klachten" , als die klachten gegrond zijn , en je kunt dit thuis nabootsen zet je dat als Radar toch in gigantische letters op je website, dan ga je er toch een uitzending (of meer aan wijden) ?
Niets van dit alles, het is gewoon als een nachtkaars uitgegaan.
En ja... er zal op al die duizenden meters best een keer een defect tussen gezeten hebben maar een "structureel probleem" maak je mij niet wijs.
Die opmerking kan ik niet plaatsen, het commentaar van Liander gaat immers over meters welke tot 2012 zijn geplaatst
We zitten inmiddels 6 jaar verder :roll:

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door 16again »

We zijn inmiddels 6 jaar verder, en je mag nu verwachten dat de nieuwe slimme meters deze kinderziektes niet meer hebben.
Maar het rookgordijn dat de netbeheerders optrekken is onveranderd. Zoals recent ook te zien was in de kwestie van de slimme meters met te kort schroefdraad. Elke Kassa uitzending was er volgens netbeheerders niets aan de hand.....maar de aantallen om te ruilen meters werd elke uitzending fors hoger.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat mijn slimme meter zelf minder verbruikt dan mijn oude analoge meter. In die vijf jaar is mijn verbruik wel flink afgenomen maar dat ligt eraan dat de lampen en apparaten steeds zuiniger worden.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door 16again »

De slimme meter zelf verbruikt helemaal niets. De electronica die erin heft wel een klein beetje stroom nodig om te kunnen functioneren, maar dit Eigen verbruik zit "voor de meter" , niet "achter de meter" en wordt dus niet geregistreerd

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Zoals recent ook te zien was in de kwestie van de slimme meters met te kort schroefdraad.
Appels - Peren, mijn slimme Elektriciteitsmeter heeft geen schroefdraad

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door 16again »

Sorry hoor, maar de verwijzing naar de gasmeter betrof het gebrek aan openheid bij de netbeheerders, dit lijkt me meer to-the-point dan jouw verwijzingen naar Exota flessen en Softenon pillen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Met mijn verwijzing naar Exota flessen bedoel ik dat dat net als de spookverhalen over slimme meters deze het nog ontzettend goed doen op verjaardagsfeestjes maar in de praktijk valt heb blijkbaar allemaal wel mee als 2009 het meest recente (bewezen) voorbeeld is wat jij (en of Radar) aan kunnen halen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:We zijn inmiddels 6 jaar verder, en je mag nu verwachten dat de nieuwe slimme meters deze kinderziektes niet meer hebben.
Maar het rookgordijn dat de netbeheerders optrekken is onveranderd. Zoals recent ook te zien was in de kwestie van de slimme meters met te kort schroefdraad. Elke Kassa uitzending was er volgens netbeheerders niets aan de hand.....maar de aantallen om te ruilen meters werd elke uitzending fors hoger.
Dat te korte schroefdraad heeft natuurlijk geen lor met slimme meters te maken. Jouw loodgieter kan ook per ongeluk een gasleiding met een tekorte verbinding aansluiten. Dat schroefdraad is gewoon een productiefout.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:Dat te korte schroefdraad heeft natuurlijk geen lor met slimme meters te maken.
Dat zeg ik ook nergens.
Als je terugleest dan bemerk je (hopelijk) dat het me ging om de reactive van de netbeheerders: ontkennen bagatelliseren etc. En destijds in elke uitzending verder moeten terugkrabbelen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:..... in de praktijk valt heb blijkbaar allemaal wel mee als 2009 het meest recente (bewezen) voorbeeld is wat jij (en of Radar) aan kunnen halen.
Met zo'n selectief geheugen is het aan te bevelen de radar uitzending van maandag 9 oktober 2017 nog eens terug te kijken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Met zo'n selectief geheugen is het aan te bevelen de radar uitzending van maandag 9 oktober 2017 nog eens terug te kijken.
Daarin zie ik alleen claims, geen mensen die geld terugkrijgen agv verkeerde meters.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door 16again »

In de uitzending was toch een echtpaar, waar de meter tot 2x toe werd vervangen, waarna verbruik pas weer op de oude waarde was.
En er was iemand die 430,- euro terugkreeg, al kostte dat hem 100 uur aan administratieve rompslomp. Wellicht is niet iedereen even vasthoudend en komen netbeheerders er mee weg.

Gesloten