LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
marjangros
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2006 21:48

opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door marjangros »

Wij hebben zojuist iets vreemds geconstateerd in het gasverbruik van onze leegstaande woning. Dit werd ingegeven door een recentelijk overzicht van Nuon, waarin stond dat het gasverbruik tussen 1 februari en 31 maart 197m3 was. Dit vonden wij opvallend hoog, aangezien de woning gedurende die maanden leegstond en de thermostaat op 14 graden stond. Van Nuon (kastje) naar Liander (muur) gestuurd, maar zonder resultaat.

Nu heb ik net de MijnNuon app geinstalleerd en daarin blijk ik per maand, per week en per dag het gasverbruik te kunnen zien. Dat is handige info! Maar daar blijkt dus iets opvallends te gebeuren:
- In februari is er 99m3 en in maart 98m3 verbruikt, in april (t/m 19 april) slechts 26m3.
- Een niveau dieper: in februari en maart is er elke week 23 (+/- 2) m3 verbruikt, en in de eerste 3 weken van april 2m3, dus 10x lager!
- Nog een niveau dieper: in de maanden februari en maart is er dagelijks 3,2 (+/-4) m3 verbruikt, en vanaf maandag 2 april t/m 19 april elke dag 0,3m3 (alle dagen gelijk).
Waar komt nu opeens deze 10x verlaging vandaan? Of andersom: hoe kan het nou dat het verbruik in februari en maart 10x hoger lag, terwijl alles uit stond? Het lijkt wel alsof dit wordt getriggerd door een systeem dat op maandag 2 april opeens anders gaat werken. Wij kunnen dit verschil niet verklaren. Iemand enig idee?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Kijk eens naar de buitentemperatuur! April is tot nu erg warm en de winter erg koud geweest. Nu heb je geen verwarming meer nodig om die 14 graad te halen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, vandaag 2 april was het zo ongeveer tien graden warmer dan de maand daarvoor. Niet vreemd dan de verwarming sinds dat moment weinig heeft moeten branden om het 14 graden te houden.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door 16again »

marjangros schreef:.....t het gasverbruik tussen 1 februari en 31 maart 197m3 was. Dit vonden wij opvallend hoog, aangezien de woning gedurende die maanden leegstond en de thermostaat op 14 graden stond.......
hoe kan het nou dat het verbruik in februari en maart 10x hoger lag, terwijl alles uit stond?
Thermostaat op 14 is iets anders dan alles uit

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door Brahms »

Zo op het eerste gezicht zie ik geen bijzonder verbruik rekening houdende met het feit dat de CV gewoon aan stond......

Moiseule58

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Heeft u een modulation naast de CVketel? Zo ja, op welke temperatuur staat deze ingesteld?

marjangros
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2006 21:48

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door marjangros »

misschien heb ik mijn punt niet duidelijk genoeg verwoord: het bevreemdende is dat het DAGELIJKS gebruik van 1 februari t/m 31 maart iedere dag op zo'n 3m3 zat (heel stabiel), en dat deze op 2 april opeens naar beneden keldert (namelijk 0,3m3 per dag) en dit vervolgens op precies 0,3 per dag blijft t/m 19 april (verder gaat de Nuon app nog niet). Het is jammer dat ik het staafdiagram niet kan laten zien, maar het ziet er opmerkelijk uit. Ik heb net de temperatuurhistorie van het KNMI bekeken, maar er is niet opeens vanaf 2 april een enorme temperatuurstijging die deze 10-voudige dip verklaart.
Voor zover ik weet hebben we geen modulation naast de CV ketel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door kweenie »

Temperatuur 1 april was 7 graden en 2 graden in de nacht. Dus zal je verwarming flink aan het werk zijn geweest om de temperatuur 14 graden te houden. 2 dagen later was het 17 graden en 9 graden in de nacht. Toen zal het waarschijnlijk binnen niet zo ver zijn afgekoeld dat de verwarming aan haar gemoeten. Behoorlijk verschil dus tussen het weer voor en na 2 april.

0,3 per dag klinkt als ongeveer het verbruik van een waakvlam.

stofzuigertje

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vele ketels hebben vorst beveiliging en dat ontdek je bij lange tijd leeg huis.....

Ook de warm houd functie voor warm tap water kan een verbruik veroorzaken.
Beter is aftappen water en ketel uit zetten!

Zowel de vorst beveiliging als de warm houd functie die vele ketels hebben kunnen het verbruik verklaren!

marjangros
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2006 21:48

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door marjangros »

oke, dank! dat is dan best veel! Ons verbruik was in dit huis 1200m3 per jaar, uiteraard werd het meest gestookt in de wintermaanden. Maar dat je dan al 100m3 kwijt bent aan "basis" verbruik van de ketel (tbv warmhoudfuctie tapwater en vorstbeveiliging) had ik nooit gedacht

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hoeft niet noodzakelijk en waakvlam of voorstbeveiliging te zijn, het kan ook zijn dat een nachttemperatuur van zo'n 10 graden er voor zorgt dat aan het eind van de nacht de binnentemperatuur net onder de 14 graden komt en de verwarming eventjes aanslaat. Dan is het huis waarschijnlijk heel snel, kort nadat de radiatoren zijn opgewarmd, weer een stuk warmer, zodat de verwarming ook weer snel afslaat. Maar met tien minuten of een kwartier branden ben je zo een paar tienden van een kuud verder.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En gas wordt niet zo gedetailleerd bijgehouden als stroom. Ik bedoel bij stroom zie ik op de overzichten het voortdurend veranderen, ook wel vanwege terug levering door mijn zonnepanelen. Bij gas lijkt het soms alsof ik sommige dagen niets verbruikt heb. Elke dag is er verbruik maar in de zomer minimaal, geen verwarming alleen heet water gebruik. Pas na een bepaalde waarde gaat er iets bij.

marjangros
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 dec 2006 21:48

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door marjangros »

oke, een paar tienden van een kuub.....is natuurlijk wel iets anders dan elke dag ruim 3kuub (zoals het geval in februari en maart). Voor mijn gevoel is 100kuub per maand in een leegstaand huis met thermostaat op 14graden nog steeds veel, vooral omdat ons totaalverbruik per jaar op 1200kuub zat met een 5-persoonshuishouden. Maar ik begrijp dat dit lastig te verifiëren is, zo achteraf. We hebben nu gewoon de stekker uit de ketel getrokken. Als het goed is, is het verbruik nu echt 0.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: opvallende uitslag gasverbruik (slimme meter)

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je loopt wel het risico dat je pomp vast gaat zitten en laten een nieuwe nodig hebt.

Gesloten