LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door squareware »

Voor januari 2018 een aankondiging gehad dat energie duurder word van de nuon, van 0.19 naar 0.24 nogal een flink bedrag...
Echter ik heb in de periode augustus - december flink staan minen a 2600 kwh 24/7. Dat komt neer op ongeveer op 400 euro per maand extra tijdens het oude tarief.

Waar ik bang voor ben is dat nuon met de aankomende jaar afrekening geen rekening houd met het gebruik tijdens het oude tarief en de extra stroomkosten in rekening brengt op het nieuwe tarief.

Nuon hier over gebeld en ook gechat en die zeggen beiden even afwachten tot de eindrekening...

Wat verwachten jullie dat er gaat gebeuren?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Zo ver ik weet geldt het nieuwe tarief vanaf januari 2018. Zij kunnen niet in januari 2018 een tariefverhoging vaststellen die met terugwerkende kracht werkt waardoor u in 2017 óók dat tarief moet betalen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Heb je een slimme meter?

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door squareware »

@mark ik begrijp je antwoord niet helemaal:
Hoe bepalen ze wat ik gebruikt heb in q3-4 2017 (oud tarief)en hoeveel verbruik in q1-2 in 2018 (nieuw tarief).

Ze hebben wel het voorschot bedrag verhoogd alleen dat dekt niet de kosten voor de extra energie die ik gebruikt heb.

Hadden ze niet de energie stand moeten vastleggen vlak voor / tijdens / vlak na deze verhoging. Ik wilde dit zelf doen maar de website stond het niet toe om de huidige stand aan te geven.

@theo Ik heb gelukkig geen slimmemeter, in dit geval had het handig geweest.
Gewoon met twee draaischijven dag/nacht.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door Mark1992 »

squareware schreef:@mark ik begrijp je antwoord niet helemaal:
Hoe bepalen ze wat ik gebruikt heb in q3-4 2017 (oud tarief)en hoeveel verbruik in q1-2 in 2018 (nieuw tarief).

Ze hebben wel het voorschot bedrag verhoogd alleen dat dekt niet de kosten voor de extra energie die ik gebruikt heb.

Hadden ze niet de energie stand moeten vastleggen vlak voor / tijdens / vlak na deze verhoging. Ik wilde dit zelf doen maar de website stond het niet toe om de huidige stand aan te geven.

@theo Ik heb gelukkig geen slimmemeter, in dit geval had het handig geweest.
Gewoon met twee draaischijven dag/nacht.
Oh ik snap wat je bedoeld. Wij moeten echter per kwartaal aangeven wat het verbruik is, dus vier maal per jaar. Ik ging er zelf vanuit dat u de meterstand tot en met december al had doorgegeven. Heeft u vanaf augustus nooit iets hoeven door te geven aan de energiemaatschappij dan?

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door HADES2001 »

wanneer heb je voor het laatste je meterstanden doorgegeven?
Als het goed is gebeurt dat sowieso eens per jaar.
als je geen slimme meter hebt kan het zij dat je bijvoorbeeld in juni je standen doorgeeft. er word dan berekent van juni tot en met mei waar het totaal verbruik van dat jaar door 12 word gedeeld. over de maanden juni tot december betaal je het oude tarief, van januari tot mei het nieuwe tarief.
(altans zo is het mij altijd uit gelegt met oude meters als ik er naast zit corigeer me dan graag)

stofzuigertje

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij tariefsverhoging zou ik je naar http://www.gaslicht.com willen sturen of andere vergelijking site.

Daar zie ik nog steeds , nu ruim na 1 -1-2018 nog steeds 19 tot 21 cent.....
Nuon, wegwezen bij deze dure aanbieder!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door scontra »

squareware schreef:
@theo Ik heb gelukkig geen slimmemeter, in dit geval had het handig geweest.
Gewoon met twee draaischijven dag/nacht.
Of je daar zo gelukkig mee mag/moet zijn is nog maar de vraag.
Als je wel een slimme meter had gehad dan waren de verbruikscijfers tot de tariefwijziging genoteerd en was je vanaf die standen verder gegaan met het nieuwe tarief.
Heb je (gelukkig) nog een oude meter dan wordt er een heel andere vorm van berekening gemaakt op je gemiddeld te verwachten gebruik.
Daar klopt nu dus even niets van omdat dat verbruik sedert de laatste meterstand opname aanzienlijk hoger uitvalt.
Met een nieuwe meter (die tussentijds je verbruik uitleest) was je dus goedkoper uit geweest dan met de oude meter.
Het is maar waar je je het gelukkigst bij voelt.

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door squareware »

@scontra tja dat was destijds een bewuste keus geweest waar ik tot nu toe nog geen spijt van heb gehad overigens, als ik zo enkele topics lees over sluimer vebruik etc. Maar dat is een discussie voor een andere keer.

@stofzuigertje dank je voor de info doe ik even niets mee. Overstappen is niet hetgeen dat het verwachtte probleem wegneemt.

@hades en mark:
Ik krijg eens per jaar een emailtje met het vriendelijke verzoek de meterstanden door te geven. Uit mijn hoofd is dat vlak voor de tijd dat de eind rekening word verwacht. Hier basseerd men de eind afrekening op en het nieuwe voorschot van komend jaar.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nou ja, zonder slimme meter heb je dan wel pech. Ze kunnen niet anders dan het middelen. Ze hebben jouw gegevens van 1 januari niet. Dat scheelt je dan veel geld.
Ik ben blij met mijn meter, maar dit is off topic.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door HADES2001 »

squareware schreef: @hades en mark:
Ik krijg eens per jaar een emailtje met het vriendelijke verzoek de meterstanden door te geven. Uit mijn hoofd is dat vlak voor de tijd dat de eind rekening word verwacht. Hier basseerd men de eind afrekening op en het nieuwe voorschot van komend jaar.
Maar wanneer is dat gebeurt?
Als je halverwege december de stand hebt doorgegeven dan zal het allemaal meevallen toch?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door scontra »

squareware schreef:@scontra tja dat was destijds een bewuste keus geweest waar ik tot nu toe nog geen spijt van heb gehad overigens, als ik zo enkele topics lees over sluimer vebruik etc. Maar dat is een discussie voor een andere keer..
U geloofd dus nog steeds in al die ongefundeerde spookverhalen over sluimerverbruik, maar u bent zelf inmiddels al wel bijna een grootverbruiker die niet op een eurocentje kijkt v.w.b. zijn verbruik, maar die zichzelf (overigens terecht) zorgen maakt over zijn as. eindafrekening.
Er zijn inmiddels meer dan drie miljoen aansluitingen met een 'slimme' meter en u wilt blijven volhouden dat de nieuwe meters niet deugen omdat er een paar éénlingen hier een topic over hebben geopend ?

Maar geen zorg, uw jacht op "winsten" zal hopelijk niet nodeloos blijken en van die winsten kunt u makkelijk uw extra hoge energierekening betalen. :idea:
Pas op: uw extreem hoger verbruik zou wel eens een onderzoekje naar de e.o.a. illegale kwekerij kunnen uitlokken. :lol:

Succes.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ze mogen bij Ts natuurlijk onderzoeken. Computers zijn niet verboden en hij betaalt zijn energie verbruik dit in tegenstelling tot illegale kwekerijen! Petje af wat dit betreft.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door scontra »

Theotrucker schreef:Ze mogen bij Ts natuurlijk onderzoeken. Computers zijn niet verboden en hij betaalt zijn energie verbruik dit in tegenstelling tot illegale kwekerijen! Petje af wat dit betreft.
Het is als 'geintje' bedoeld en ik keur ook helemaal niets af, een ieder mag doen en laten wat hij/zij wil als het maar binnen de wettelijke spelregels is en daar twijfel ik in dit geval geen moment aan. ;-)
Er wordt wel steeds vaker gecontroleerd bij een op opvallende verhoging van het energieverbruik, dus niets is onmogelijk in deze.

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door squareware »

@scontra,
Bedankt voor je goede zorgen. Slimme meter had dit probleem inderdaaf weggenomen, maar destijds toen het aanbod geweigerd en verder houd ik mij er niet meer mee bezig. De oude meter doet nog goed zijn werk en het af en toe handmatig invullen van meterstanden die vervolgens verwerkt worden in een automatisch systeem zie ik niet als een hinder. Daarbij kon ik niet voorspellen in 2015/2016 toen de meter werd aangeboden dat de energie tarievenin in 2018 met ruim +/-25% werd verhoogd.

@hades. Laatste stand was in juli 2017 aangegeven en ik verwacht in augustus de eind afrekening.

@theo Ik heb alles netjes geregistreerd kwh per machine en de bedragen voor extra stroomkosten apart gezet. Ik heb wel een foto gemaakt van de meterstand in januari 2018 om deze door te geven maar dat bleek dus niet mogelijk...
Ondertussen mine ik al 3 maanden niet meer vanwege de difficulty en het tijdelijke dipje van de crypto's.

Misschien toch op de eindafrekening wachten en valt het wel mee...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik zou die meterstand dan toch doorgeven, al is het per brief. Geef erbij aan dat je energie verbruik dit jaar minder is dan vorig jaar. Beter nu dan als de afrekening komt.

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door squareware »

@theo,
Zal ik doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door kweenie »

De meest eenvoudige en waarschijnlijk ook voordelige oplossing was geweest om bij de tariefsverandering over te stappen naar een andere aanbieder. Je moet dan immers op het moment van overstappen de standen doorgeven. Dan zou het hoge verbruik van voor de overstap gewoon tegen het oude tarief van de oude aanbieder zijn verrekend en het lagere verbruik tegen het nieuwe tarief van de nieuwe aanbieder.

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door squareware »

Goed ondertussen gevraagt om de meterstanden in te vullen voor dit jaar...

Verbuik totaal 11.013 kwh :-)

We gaan het meemaken.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Energie verhoogd wat met gebruik tijdens lager tarief

Ongelezen bericht door thecure »

Serieus? klopt dat wel?
dat is bijna 3x het gemiddelde verbruik van een gezin! (4000 kwh)

Gesloten