LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AFsluiten en weghalen gasmeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door gosewijn »

Was net in het nieuws. Uitspraak heeft uitsluitend betrekking voor deze persoon . Dus heeft het geen rechten voor andere zaken.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door arvandongen »

Appie83 schreef:En wie zorgt er voor dat de netbeheerder deze kosten dan kan betalen? :wink:
Degene die netbeheerkosten betalen via hun energierekening.
Een bedrag van 600-700 Euro voor het weghalen van een in de meterkast makkelijk bereikbare gasmeter lijkt mij excessief hoog. Waarschijnlijk zullen er minder mensen een probleem van maken als slechts de werkelijke kosten in rekening gebracht worden.

Interessant dat Liander meent dat de klant een opdracht zou moeten geven tot verwijderen. Als verwijdering van de gasmeter werkelijk zou voortvloeien uit de gaswet, dan is dat een verplichting en is er geen opdracht nodig. Dit lijkt een beetje alsof je na een verkeersovertreding een agent de opdracht zou moeten geven om jou een boete in rekening te mogen brengen.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het NOS artikel over deze zaak
https://nos.nl/artikel/2232250-klant-ho ... talen.html

Een vergelijkbare zaak bij de geschillencommissie, waarbij de consument minder geluk had.
https://www.degeschillencommissie.nl/co ... ht/111186/

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan is nu voor mij de vraag waarom de geschillencommissie in op het oog vergelijkbare gevallen een geheel andere uitspraak doet.

witte angora
Berichten: 30770
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:Dan is nu voor mij de vraag waarom de geschillencommissie in op het oog vergelijkbare gevallen een geheel andere uitspraak doet.
Ik vermoed vanwege de argumentatie van de consument. Dat leverde in het tweede geval een 'voortschrijdend inzicht' op.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door Erthanax »

In het aangehaalde NOS-bericht staat het niet, maar ik meen elders gelezen te hebben dat Liander "niet voldoende aannemelijk" heeft gemaakt dat het voor de veiligheid noodzakelijk is de leiding in de woning weg te halen. Zou dat de crux zijn?

witte angora
Berichten: 30770
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:In het aangehaalde NOS-bericht staat het niet, maar ik meen elders gelezen te hebben dat Liander "niet voldoende aannemelijk" heeft gemaakt dat het voor de veiligheid noodzakelijk is de leiding in de woning weg te halen. Zou dat de crux zijn?
Klopt, Ivo heeft aangevoerd dat het verzegelen van de leiding voldoende veiligheid biedt, en daar was de commissie het mee eens. Kennelijk is dat in het eerste geschil niet zo naar voren gebracht.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef: Ivo heeft aangevoerd dat het verzegelen van de leiding voldoende veiligheid biedt, en daar was de commissie het mee eens.
Maar gaat het alleen om veiligheid?
Als netbeheerder zou ik ook de kaart van exploiteerbaarheid spelen.

Veronderstel dat 9 van de 10 inwoners van het gas af willen. Door de overgebleven enkeling her en der kunnen geen grote stukken gasnet ontkoppeld worden, maar de inkomsten (waar onderhoud van gedaan moet worden) zijn wel 10 keer minder.

stofzuigertje

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als er vele opzeggen word leiding onderhoud duurder t Gas af roept krijg je dit... moeten ze in Den Haag zijn en/of met Groningen verrekenen?
Maar die uitspraak durf ik niet te doen, moet binnenkort op visite daar!

Daarom wil ik alleen maar isolatie voorlopig en als we op het Russisch gas over gaan hebben oude ketels een probleem en nieuwe ketel is nog steeds voordeliger dan lucht/warmte pomp ondanks subsidie.....
Oude nog werkende ketels met veel minder subsidie en door voldoende ervaren monteurs vervangen is sneller dan nieuwe F gas gecertificeerde opleiden.

witte angora
Berichten: 30770
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
witte angora schreef: Ivo heeft aangevoerd dat het verzegelen van de leiding voldoende veiligheid biedt, en daar was de commissie het mee eens.
Maar gaat het alleen om veiligheid?
Als netbeheerder zou ik ook de kaart van exploiteerbaarheid spelen.

Veronderstel dat 9 van de 10 inwoners van het gas af willen. Door de overgebleven enkeling her en der kunnen geen grote stukken gasnet ontkoppeld worden, maar de inkomsten (waar onderhoud van gedaan moet worden) zijn wel 10 keer minder.
Maar dat staat los van de meters in die 9 van de 10 woningen.

Toch denk ik niet dat het uiteindelijk zo uit de hand zal gaan lopen. Kijk maar naar wat Ziggo op het ogenblik doet. Ondanks dat er nog veel analoog wordt gekeken, gaan ze er toch mee stoppen. Ik kan me indenken als de transitie een grote vlucht gaat nemen, dat er data gesteld gaan worden waarop complete woonwijken in één keer gasloos worden.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door Ivo.w »

gosewijn schreef:Was net in het nieuws. Uitspraak heeft uitsluitend betrekking voor deze persoon . Dus heeft het geen rechten voor andere zaken.
Niet helemaal juist wat je schrijft. Liander is van mening dat de uitspraak alleen op deze persoon van toepassing is. Maar iedereen met een gasaansluiting heeft bij de netbeheerder hetzelfde contract met dezelfde regels en algemene voorwaarden. De regels waarop de uitspraak gebaseerd is gelden dus simpelweg voor iedereen.

Liander probeert nu uiteraard aan damage control te doen. Waarschijnlijk vergeefs.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
witte angora schreef: Ivo heeft aangevoerd dat het verzegelen van de leiding voldoende veiligheid biedt, en daar was de commissie het mee eens.
Maar gaat het alleen om veiligheid?
Als netbeheerder zou ik ook de kaart van exploiteerbaarheid spelen.

Veronderstel dat 9 van de 10 inwoners van het gas af willen. Door de overgebleven enkeling her en der kunnen geen grote stukken gasnet ontkoppeld worden, maar de inkomsten (waar onderhoud van gedaan moet worden) zijn wel 10 keer minder.

Exploiteerbaarheid is een ondernemersrisico. Als naast een matige bakkerij een supermarkt opent die tamelijk goed brood verkoopt, zullen 9 van de 10 klanten voortaan hun brood in de supermarkt gaan kopen. De bakkerij kan dan natuurlijk niet open blijven, of moet voor die resterende paar klanten de broodprijs enorm verhogen.

Vinden we dan die bakker en laatste paar klanten zo zielig dat we allerlei juridische constructies moeten bedenken dat de bakkerij open kan blijven en de laatste paar klanten zonder prijsverhoging hun brood moeten kunnen blijven kopen?

Tamelijk idioot toch?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het verschil met de bakker is wel dat hij naar jou toe geen verplichtingen heeft.

stofzuigertje

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/liander ... dium=email

Ik hoop dat onze moderator hier de grote concurrent laat staan....
Wat ik al vermoede kan ik nu rustig afwachten.
Ik ben al van Liander af.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door rattaplan »

Los van het feit of 680 euro teveel geld is om de meter te laten weghalen. Beetje rare discussie vind ik. Je geeft wel duizenden (+10.000??) euro's uit aan zonnepanelen, wamrtepompen etc. Maar calculeert schijnbaar niet in de kosten mee dat het weghalen van de meter 680 euro kost.
Dat het bij een andere beheerder minder kost maakt niet uit. Zelfde zou je ook kunnen zeggen voor de zonnepanelen en warmtepomp e.d. Die zal je vast ergens anders ook nog goedkoper hebben kunnen inkopen. Misschien dat je daarmee wel die 680 euro had bespaart en uit had kunnen geven aan het verwijderen van de meter.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door arvandongen »

alfatrion schreef:Het verschil met de bakker is wel dat hij naar jou toe geen verplichtingen heeft.
De netbeheerder heeft geen verplichting naar je als je geen gas afneemt. Er is weinig verschil, behalve dat de netbeheerder verplicht is een gasaansluiting te leggen als je wel gas wil. (Waarvoor je overigens weer apart moet betalen).

Onderhoud van het netwerk is natuurlijk een smoes. Hoevaak komt de netbeheerder in huis voor onderhoud aan het leidingwerk in de buurt van de gasmeter? Eigenlijk nooit. De leidingen kunnen gewoon blijven liggen, gelijk aan al die andere leidingen in het netwerk. Als er onderhoud gedaan moet worden wegens ouderdom, dan zal dat sowieso effectiever gedaan kunnen worden per blok of wijk.

Bijkomend voordeel als het leidingwerk en de meter zijn blijven liggen, is dat het met een eenvoudige ingreep weer te activeren is voor een nieuwe bewoner.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef: Exploiteerbaarheid is een ondernemersrisico. Als naast een matige bakkerij een supermarkt opent die tamelijk goed brood verkoopt, zullen 9 van de 10 klanten voortaan hun brood in de supermarkt gaan kopen. De bakkerij kan dan natuurlijk niet open blijven, of moet voor die resterende paar klanten de broodprijs enorm verhogen.
Op zich zit daar wel wat in.
Maar de netbeheerder is een nutsvoorziening, en kun je niet zelf kiezen (anders dan te verhuizen)
De vergelijking met concurrentie tussen bakker en supermarkt gaat dus flink mank.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door alfatrion »

arvandongen schreef:Onderhoud van het netwerk is natuurlijk een smoes. Hoevaak komt de netbeheerder in huis voor onderhoud aan het leidingwerk in de buurt van de gasmeter? Eigenlijk nooit.
Bijna nooit, maar als er iets gebeurt dan is de impact groot.

stofzuigertje

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een meter die geramd word zal eerder lek gaan dan afgedopte leiding.

In mijn persoonlijke geval, als ik mijn meter kapot zou slaan komt er dankzij de dichte gaskraan niets uit, bij alle buren wel!

Dus de genoemde veiligheidsrisico beperkt zich tot de leiding en de kraan die zelden stuk gaan, en afdoppen mag van mijn wel, gelijk meer ruimte hoewel je geen stofzuiger er naast mag zetten!

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: AFsluiten en weghalen gasmeter

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
Ivo.w schreef: Exploiteerbaarheid is een ondernemersrisico. Als naast een matige bakkerij een supermarkt opent die tamelijk goed brood verkoopt, zullen 9 van de 10 klanten voortaan hun brood in de supermarkt gaan kopen. De bakkerij kan dan natuurlijk niet open blijven, of moet voor die resterende paar klanten de broodprijs enorm verhogen.
Op zich zit daar wel wat in.
Maar de netbeheerder is een nutsvoorziening, en kun je niet zelf kiezen (anders dan te verhuizen)
De vergelijking met concurrentie tussen bakker en supermarkt gaat dus flink mank.
De vergelijking tussen koper en glasvezel dan?
Nieuwe technieken maken de oude aansluitingen overbodig. Dat zal met alles ooit gebeuren, daar geen rekening mee houden en vervolgens ten onrechte absurde kosten bij de consument in rekening brengen is domweg slecht ondernemerschap. De wet schrijft nu eenmaal voor dat bij opzegging geen bezwaar kosten in rekening gebracht mogen worden. De kosten die gepaard gaan met opzegging moeten daarom verwerkt zijn in het starttarief/aansluitkosten en/of in de periodieke bijdrage.

Niet vergeten dat dit tot en met 2016 ook zo geregeld was bij Liander! Toen ging het ineens van 0 naar 605 euro (2017) en 687 euro (2018). Alleen heb ik daar gek genoeg als klant nooit bericht over gehad. Had ik dat wel, dan had ik mijn contract met Liander al op 31-12-2016 beëindigd, want de plaatsing van de warmtepomp stond toen al voor begin februari 2017 in de agenda. Een week of 6 elektrisch verwarmen had best gekund.

Gesloten