LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Die bracht ook enkele experts [één was zelf slachtoffer, dus die kon met eigen apparatuur de oplichting meten] te berde !
Nou zo'n "expert" was het niet want met de meetapparatuur die hij gebruikte kon je dat niet niet eens meten.

Bovendien is het woord "oplichting" voor uw rekening en al helemaal niet aangetoond.

Deze meneer heeft overigens wel een bezoekje gehad van de afd. fraude want hij had zelf de zegels van de hoofdzekering verwijderd. Overigens van dit specifieke geval ooit meer iets gehoord.

Moiseule58

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

16again schreef:
jhogaarts schreef:volgens mij gaf de nieuwe slimme meter meer verbruik aan
Bij vroem niet
Bij mij geeft de slimme meter ook structureel beduidend minder aan. :x

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij mij geeft de slimme meter ook structureel beduidend minder aan.
Belachelijk, je hebt gewoon recht op een goed werkende meter. Ik zou meteen een klacht indienen en gewoon eisen dat je het verschil bij mag betalen.

Moiseule58

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

bprosman schreef:
Bij mij geeft de slimme meter ook structureel beduidend minder aan.
Belachelijk, je hebt gewoon recht op een goed werkende meter. Ik zou meteen een klacht indienen en gewoon eisen dat je het verschil bij mag betalen.

Dit is een goed gevoel voor humor. :D
Maar: Mochten ze willen. Dat kan nl. ook andersom: geld terug eisen voor al die jaren teveel betaald.. :mrgreen:

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
16again schreef:
alfatrion schreef:De stap die je moet zetten is om de netbeheerder de opdracht te geven om de nieuwe meter te controleren. Als daaruit komt dat de meter een gebrek heeft, dan kun je hier wat tegen ondernemen.
Dan mag je een ijking gaan betalen....en wordt getest met sinusvormige laststroom, waarbij geen fouten optreden.

In dit topic kwam pas schot in de zaak nadat TS zelf met domotica spul aan de gang ging:
Heb je dat topic wel gelezen, er is in dat topic geen sprake van een ijking geweest.
Dat is ook juist mijn statement ! Een ijking is niet de aangewezen weg.

atlas1302

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Waarom is die meter nou zo slim, volgens mij is het gewoon een domme meter die gewoon de ampertjes moet meten die voorbij komen in een bepaald tijdbestek. Dat betekent dat de oude meter dan toch echt slimmer is want die loopt u dan meer te foppen als in werkelijkheid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die slimme meter kun je tenminste zelf controleren met behulp van een dienst zoals enelogic. De oude geloof je of niet

EL-Jay1
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2018 13:17
Contacteer:

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door EL-Jay1 »

Misschien ben ik de enige mazzelaar, of anders heb ik jaren lang te veel betaald, wie zou het zeggen? Sinds de slimme meter (heb deze nu volledig 2 stookseizoenen), alleen maar geld terug gehad.
Ik werk parttime, alleenstaand dus veel thuis. Maar als de R in de maand zit, draag ik een extra (wintersport thermo) T-shirt met lange mauwen met hoodycap over mijn dagelijkse T-shirt en zet de verwarming in de ochtend altijd eerst op 18,5 gr. Cl en pas als ik het echt koud heb, zet ik de thermostaat op 21 gr. Cl. In de vorstperioden, draag ik een thermobroek over het ondergoed. Een investering die zich snel terug verdient.

De cijfertjes (30-er jaren sociale sector tussenwoning in 1980 gerenoveerd en geïsoleerd):
Gas: 2017: 773 m3 Stroom: 3693
Gas: 2016: 849 m3 Stroom: 4503
Gas: 2015: 904 m3 Stroom: 4097
Met stroom zit ik wat hoger dan landelijke norm, heeft met mijn grote vijver te maken en mijn hobbyschuur bezigheden (kunstschilderen) daarin (stroomkachel)
Ik zit bij WoonEnergie (gezamelijk woningbouwverenigingen collectief).

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

Doorgaans roeren de mensen die minder gaan betalen na vervanging door slimme meter zich niet, en komen vooral klagers aan het woord die de rekening zien stijgen, waardoor eenzijdig beeld ontstaat

De slimme meter werd overigens aan de man gebracht met het idee van energie besparing, omdat verbruik meer inzichtelijk zou worden, dat effect zal naar mijn verwachting niet groot zijn (ik zou qua verbruik niets anders gaan doen of laten)


Sowieso kwalijk als verbruikcijfer fors verandert na plaatsen van slimme meter, dat houdt in dat oude of nieuwe meter ondeugdelijk was / is.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:Doorgaans roeren de mensen die minder gaan betalen na vervanging door slimme meter zich niet, en komen vooral klagers aan het woord die de rekening zien stijgen, waardoor eenzijdig beeld ontstaat

De slimme meter werd overigens aan de man gebracht met het idee van energie besparing, omdat verbruik meer inzichtelijk zou worden, dat effect zal naar mijn verwachting niet groot zijn (ik zou qua verbruik niets anders gaan doen of laten)


Sowieso kwalijk als verbruikcijfer fors verandert na plaatsen van slimme meter, dat houdt in dat oude of nieuwe meter ondeugdelijk was / is.
Dat sommige oude meters ondeugdelijk zijn valt weinig aan te doen volgens mij. Sommigen hangen al jaren en is nooit naar omgekeken. Zo lang er geen meter van dat type is gevonden dat is afgekeurd zullen deze niet worden opgespoord en vervangen en draaien dus gewoon door.

Denk overigens dat voor best veel mensen de slimme meter wel degelijk een besparing kan opleveren, juist door het inzicht wat ze krijgen. Je ziet toch heel veel mensen die echt geen flauw benul hebben wat hun verbruik is en gewoon de jaarrekening afwachten en dan verrast of boos zijn als ze moeten bijbetalen of ineens veel terug krijgen. Energiemaatschappijen bieden allerlei portals waar je je verbruik in aan kan geven waarna zij weer een indicatie geven of dat hoog of laag is en of het verbruik ineens sterk afwijkt van vorig(e) jaar(en), maar als niemand die gebruikt of invult...
Juist voor dit soort mensen kan een slimme meter een uitkomst zijn door ze inzicht te geven in wat ze daadwerkelijk gebruiken. Daar valt dan ook nog veel te besparen.

Voor de gebruiker die exact weet wat het verbruik is in huis en waarom ( welke apparaten gebruiken wat ) heeft het niet zoveel meerwaarde. Die weten het al en hebben wellicht ook al hun grootste (sluip)verbruikers aangepakt. Maar ik zou dat niet als de standaard zien.

Gesloten