LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Warmtepomp

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Frenkm
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2006 22:16

Warmtepomp

Ongelezen bericht door Frenkm »

De uitzending van vanavond gaf een negatief beeld over het geluid van warmtepompen. Deze negatieve uitbreng is niet positief voor de mogelijkheden met Warmtepompen. Ik heb een Nieuwe woning met PV panelen en een Warmtepomp op het plat dak. Geheel Energie neutraal.

(zie de eerste foto in het programma van Kassa 12 mei jl. Het bruine model) Ook die gingen niet in op het minimale geluid van dit MonoBlock.

Omdat er een geluids probleem gesteld is door Kassa en nu door Radar wordt er geen aandacht geschonken aan bijna geruisloze Warmtepompen zoals is die heb, De Bosch-Nefit Mono-Block maakt echter máár 40 dB aan geluid. De andere modellen die meestal bekend zijn (split) hebben 56 dB en die zijn inderdaad vaak storend voor de buren.

Plaats ook eens een positief punt van Warmtepompen.

Frenkm.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door kweenie »

Fijn om te horen dat bepaalde types extra stil zijn. Het geluid in vergelijking tot een gewone CV ketel, is namelijk wel iets om rekening mee te houden bij een eventuele aanschaf en wat van 'papier' moeilijk in te schatten is.

Neutraal
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2018 21:26

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door Neutraal »

Klopt hoor. Een nieuwe warmtepomp die goed wordt onderhouden zal net als een goede airco geen geluidsoverlast geven.

Gaat het echter over snelle terugverdientijd dan is kwaliteit wat minder belangrijk.
Door interferentie van meerdere pompen in de straat is enige aandacht daarvoor wel belangrijk.

Let op jongeren hebben een gehoor dat in de hoge tonen (als ze niet teveel beschadiging hebben van muziek) het laagfrequente geluid van een airco of warmtepomp wegdrukt. Het valt ze gewoon niet op. Bij ouderen die toch al minder goed slapen is dat lage gebrom echt overlast. Omdat we steeds ouder worden, is dat toekomstig wel een serieus probleem.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Onze hele straat heeft een aardwarmtepomp. Nergens last van. Waar gaat dat gezeur over geluidsoverlast dan over?

Edit: fixed typo.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 22 mei 2018 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door witte angora »

Julie4444 schreef:Onze hele staat heeft een aardwarmtepomp. Nergens last van. Waar gaat dat gezeur over geluidsoverlast dan over?
Dan ben ik de enige in dit land zonder aardwarmtepomp? :wink:

Overigens kan ik me indenken dat mensen met een goed gehoor er wel last van hebben. Hier in huis heb je zo'n warmtewisselaar annex luchtververser, dat ding hoor ik ook dag en nacht. Terwijl mijn gehoor bij lage tonen begint bij 20 dB en bij hoge tonen bij 60 dB. Ik zal blij zijn als ik ooit weer naar een normale woning kan zonder zo'n belachelijk, stroomvretend apparaat. Maar in theorie zouden mensen dit ding dus ook niet mogen horen.

Ik kan me indenken dat mensen niet blij zijn met aardwarmtepompen vanwege de herrie die er van af komt.
Laatst gewijzigd door witte angora op 22 mei 2018 06:48, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door witte angora »

Even wat dingen opgezocht:

Een aardwarmtepomp kan tot 60 dB aan geluid opleveren (dat is het geluidsniveau van een normaal gesprek): http://vakbladwarmtepompen.nl/oplossing ... mtepompen/

Ga in de zomer maar eens in de tuin zitten, op het terras naast je buren die visite hebben. Dat niveau ongeveer dus.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:Even wat dingen opgezocht:

Een aardwarmtepomp kan tot 60 dB aan geluid opleveren (dat is het geluidsniveau van een normaal gesprek): http://vakbladwarmtepompen.nl/oplossing ... mtepompen/

Ga in de zomer maar eens in de tuin zitten, op het terras naast je buren die visite hebben. Dat niveau ongeveer dus.
Dat gaat dus niet over aardwarmtepompen. Die hebben meestal ook niet veel extra geluid. Het probleem zit juist bij de (buitenunits van) lucht-water warmtepompen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:Even wat dingen opgezocht:

Een aardwarmtepomp kan tot 60 dB aan geluid opleveren (dat is het geluidsniveau van een normaal gesprek): http://vakbladwarmtepompen.nl/oplossing ... mtepompen/

Ga in de zomer maar eens in de tuin zitten, op het terras naast je buren die visite hebben. Dat niveau ongeveer dus.
Wel heel eenvoudig reactie, maar tussen een gesprek of een constant gezoem zit nogal een verschil. 60dB constant is gewoon erg irritant.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door angel1978 »

De oplossing is er overigens al:

http://vakbladwarmtepompen.nl/oplossing ... mtepompen/

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:
Julie4444 schreef:Onze hele staat heeft een aardwarmtepomp. Nergens last van. Waar gaat dat gezeur over geluidsoverlast dan over?
Dan ben ik de enige in dit land zonder aardwarmtepomp? :wink:

Overigens kan ik me indenken dat mensen met een goed gehoor er wel last van hebben. Hier in huis heb je zo'n warmtewisselaar annex luchtververser, dat ding hoor ik ook dag en nacht. Terwijl mijn gehoor bij lage tonen begint bij 20 dB en bij hoge tonen bij 60 dB. Ik zal blij zijn als ik ooit weer naar een normale woning kan zonder zo'n belachelijk, stroomvretend apparaat. Maar in theorie zouden mensen dit ding dus ook niet mogen horen.

Ik kan me indenken dat mensen niet blij zijn met aardwarmtepompen vanwege de herrie die er van af komt.
Straat, sorry, typo. Inmiddels opgelost.

Overigens is dat verhaal van 60 DB of niet goed horen echt enig, maar zo werkt het niet. Alle huizen in onze straat hebben zo'n ding en ik hoor die van ons nog niet eens continu. En nee, met mijn gehoor is niks mis. Ik hoor zelfs nog gewoon de hoge pieptonen van 15000 Hz (mijn gehoor stopt rond de 15500 Hz).

Zie het als een koelkast: zo nu en dan slaat hij even aan en dan hoor je hem wel ja. De buren horen hem niet, buiten horen wij hem niet. Zo erg is het dus niet. Onze mechanische ventilatie maakt meer herrie, als deze hoger dan de laagste stand staat. En ook dat kunnen de buren niet horen (luchtstroom binnenshuis). Een aardwarmtepompinstallatie staat ook binnen onder de trap in een afgesloten ruimte. Dus dat verhaal van buiten (zoals bij lucht/water pompen) en geluidsoverlast is maar onzin als je het hebt over aardwarmtepompen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door kweenie »

Julie4444 schreef:[Een aardwarmtepompinstallatie staat ook binnen onder de trap in een afgesloten ruimte. Dus dat verhaal van buiten (zoals bij lucht/water pompen) en geluidsoverlast is maar onzin als je het hebt over aardwarmtepompen.
Klopt. Daarom gaat het topic ook niet over aardwarmtepompinstallaties maar over de op het dak geplaatste lucht-water installaties. Die zijn bij renovatie/achteraf inbouw namelijk een realistischer optie dan aardwarmtepompinstallaties.

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

Er bestaat al een topic over dit onderwerp:

viewtopic.php?f=51&t=164449&p=2276269#p2275999

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door renewouters »

Julie4444 schreef:Onze hele straat heeft een aardwarmtepomp. Nergens last van. Waar gaat dat gezeur over geluidsoverlast dan over?

Edit: fixed typo.
Het is iets nieuws dus gaan we eerst een paar jaar moeilijk doen. Het onderwerp maakt dan eigenlijk niet uit. Eerst alle mogelijke nadelen zoeken, en argumenten waarom iets niet kan. Om het na een paar jaar gewoon volstrekt normaal te vinden.

stofzuigertje

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het geluid op apparaat zelf is vrij hoog, op 1 meter of 3 meters is het vele malen lager dus hoe meet je het geluid?

Verder zijn er rubbers die voorkomen dat via beton of houten balken het geluid je huis in komt en als geluidskast gaat werken.
Ook is het mogelijk een geluiddempende kap over de buiten unit te zetten.

Verder de F gassen , in vrijwel elke split nodig, Mono blok heeft andere vloeistoffen dus geen gecertificeerde monteur nodig bij installatie en ook niet regelmatig bijvullen..... goedkoper en de F gassen, ik wil ze niet omdat ze vrijwel altijd lekken, en ze zeggen nooit of dat buiten of bij mijn in huis gebeurde!

Ook is er een ontwikkeling van betere pompen en vooral stiller en onderhoudsarm zonder F gassen!
Goedkoper en beter , ik ga eerst isoleren en dan pas over enkele jaren misschien hier op over!

Ik hoef pas in 2049 de CV ketel weg te doen tenzij hij eerder stuk zou gaan!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik hoef pas in 2049 de CV ketel weg te doen tenzij hij eerder stuk zou gaan!
Dat is natuurlijk ook één van de achterliggende gedachtes achter deze meerjarige transitie. Op het moment dat de CV aan vervanging toe is, dan neem je een systeem waarbij je minder van gas afhankelijk bent. Voor de één is dat als de ketel het begeeft, voor de ander kan het zijn dat een grote verbouwing (bv na een verhuizing) de aanleiding is. En weer een ander is zijn goedwerkende ketel liefst zo snel mogelijk kwijt.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door angel1978 »

kweenie schreef:
Ik hoef pas in 2049 de CV ketel weg te doen tenzij hij eerder stuk zou gaan!
Dat is natuurlijk ook één van de achterliggende gedachtes achter deze meerjarige transitie. Op het moment dat de CV aan vervanging toe is, dan neem je een systeem waarbij je minder van gas afhankelijk bent. Voor de één is dat als de ketel het begeeft, voor de ander kan het zijn dat een grote verbouwing (bv na een verhuizing) de aanleiding is. En weer een ander is zijn goedwerkende ketel liefst zo snel mogelijk kwijt.
Hier ook een vrij nieuwe ketel van 3 jaar oud, die gaat natuurlijk niet weg.. Zonde van de investering..
Eerst dus maar wat isolatiewerk doen. Daarna wellicht zonnepanelen en als dat allemaal gedaan is op termijn als de ketel daar aan toe is die een keer vervangen door een warmtepomp.. Nog ruim voor de termijn die men in gedachten heeft om van het gas af te zijn..
En daar hoeft dus niet ineens €35000 voor opgehoest te worden ;)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

angel1978 schreef:Hier ook een vrij nieuwe ketel van 3 jaar oud, die gaat natuurlijk niet weg.. Zonde van de investering..
Eerst dus maar wat isolatiewerk doen. Daarna wellicht zonnepanelen en als dat allemaal gedaan is op termijn als de ketel daar aan toe is die een keer vervangen door een warmtepomp.. Nog ruim voor de termijn die men in gedachten heeft om van het gas af te zijn..
En daar hoeft dus niet ineens €35000 voor opgehoest te worden ;)
Misschien ook een idee om, na het optimaal isoleren, eens kijken of je het hele winters warm gestookt krijgt bij een CV watertemperatuur van max. 50C. Dan haal je dat ook met een warmtepomp

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door angel1978 »

Daar staat de ketel nu al op ;)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is inderdaad wel een goede tip. Kijken bij welke watertemperatuur het in huis nog aangenaam blijft, ook tijdens strenge winters. Het rendement van warmtepompen is namelijk sterk afhankelijk van de temperatuur die het water moet krijgen. Als het water 70 graden moet worden, dan kun je je geld beter on andere maatregelen stoppen. Maar als je met water van 40 graden het huis nog goed warm krijgt, dan zou een warmtepomp een goede investering kunnen zijn.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Warmtepomp

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Fiesiekus schreef:
angel1978 schreef:Hier ook een vrij nieuwe ketel van 3 jaar oud, die gaat natuurlijk niet weg.. Zonde van de investering..
Eerst dus maar wat isolatiewerk doen. Daarna wellicht zonnepanelen en als dat allemaal gedaan is op termijn als de ketel daar aan toe is die een keer vervangen door een warmtepomp.. Nog ruim voor de termijn die men in gedachten heeft om van het gas af te zijn..
En daar hoeft dus niet ineens €35000 voor opgehoest te worden ;)
Misschien ook een idee om, na het optimaal isoleren, eens kijken of je het hele winters warm gestookt krijgt bij een CV watertemperatuur van max. 50C. Dan haal je dat ook met een warmtepomp
Het laag instellen van de CV watertemperatuur is de beste tip die je kunt geven aan mensen met een goedwerkende cv-ketel. En wel om twee redenen:
- Het bespaart gas. Bij lagere temperaturen is de Cv-ketel aanzienlijk zuiniger.
- Je komt er zo achter of je ook met lage temperaturen van het Cv-water je huis warm kunt houden. Ideaal voor een warmtepomp is Cv-water van maximaal 40 graden. Maar ook maximaal 50 graden cv-water op een ijskoude winterdag is niet zo'n punt voor een warmtepomp. Dat kan ie best hebben! Wel geldt: hoe lager de temperatuur van het Cv-water, hoe zuiniger de warmtepomp is.

In paniek nu een Cv-ketel aanschaffen terwijl je een goedwerkende gas ketel hebt hangen is nergens voor nodig. Pas bovenstaande toe en kijk rustig op welke punten je de isolatie van je huis kunt verbeteren. Pak komende tijd die punten aan en je kan met een gerust hart je Cv-ketel vervangen voor een warmtepomp als de ketel het ooit begeeft.

Bijkomend voordeel: als je de kosten van de isolatie alvast een beetje spreid over de komende jaren, is de uiteindelijke overstap ook niet zo'n enorme aanslag op je spaarrekening omdat alle bijkomende werkzaamheden al zijn gedaan.

Gesloten