LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ylelyveld
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2018 15:37

Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door ylelyveld »

Heb me weer 's over laten halen van energieleverancier te veranderen. Ik zat bij Eneco (voorheen E-ON)
Nu ben ik voortijdig overgestapt (binnen een half jaar) maar Eneco rekent dus naast de normale opzegvergoeding van 250,- óók nog eens de 250,- die zij zélf bij het afsluiten van mijn contract hebben vergoedt. Mag dat wel?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door mahadma »

Er zal vast en zeker in het contract staan dat de "boete" u niet aangerekend wordt als u het contract uitdient na een overstap. Ook zal er in het contract staan dat als u uw contract vroegtijdig verbreekt u een boete krijgt van € 250 .00, dus zo ik het zie heeft uw "overstap hobby" (zo noem ik het maar even) u alleen maar geld gekost, en terecht in deze situatie.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door Icasheb »

Bij energiebedrijven is het inderdaad gebruikelijk dat als je binnen het eerste jaar overstapt, je het kado of een eventuele vergoeding moet terug betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als Eneco de overstapboete van uw oude leverancier betaald hebben willen ze dat graag terug als u binnen een bepaalde periode opzegt. Dat staat ook netjes in de voorwaarden die gelden bij deze constructie.
De volgende keer dus eerst lezen en dan beslissen.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Is het een idee om u te beroepen op uw herroepingsrecht? Ik ga er van uit dat er sprake is van colportage. U heeft 14 dagen vanaf het moment dat u informatie over het herroepingsrecht heeft gekregen of anders12 maanden nadat u de overeenkomst heeft afgesloten om te herroepen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Is het een idee om u te beroepen op uw herroepingsrecht? Ik ga er van uit dat er sprake is van colportage. U heeft 14 dagen vanaf het moment dat u informatie over het herroepingsrecht heeft gekregen of anders12 maanden nadat u de overeenkomst heeft afgesloten om te herroepen.
Er word gesproken over binnen 6 maanden, niet over binnen 14 dagen. Maar ook al zou er een mogelijkheid zijn, dan nog moet de door Eneco betaalde overstapboete terug betaald worden.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

NeoDutchio schreef:
alfatrion schreef:Is het een idee om u te beroepen op uw herroepingsrecht? Ik ga er van uit dat er sprake is van colportage. U heeft 14 dagen vanaf het moment dat u informatie over het herroepingsrecht heeft gekregen of anders12 maanden nadat u de overeenkomst heeft afgesloten om te herroepen.
Er word gesproken over binnen 6 maanden, niet over binnen 14 dagen. Maar ook al zou er een mogelijkheid zijn, dan nog moet de door Eneco betaalde overstapboete terug betaald worden.
Ik denk dat Alfatrion bedoelt weer terug naar Eneco. Dus herroepingsrecht bij de volgende.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:Ik denk dat Alfatrion bedoelt weer terug naar Eneco. Dus herroepingsrecht bij de volgende.
Dat zou inderdaad een slimme zet zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Heb je weer echt geld verdient. 500€. Dat is al meer dan ik per jaar betaal na aftrek van mijn jaarlijkse overstap bonus.

ylelyveld
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2018 15:37

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door ylelyveld »

Dank allen voor het snelle reageren. Helaas is de periode van herroepingsrecht (14 dagen) al overschreden. Op het moment dat je de aankoop doet duurt het sowieso al enige weken vóór je de eindafrekening van de voorgaande leverancier ontvangt (voor mij het moment waarop ik van de boete te horen kreeg)
In het contract van Eneco staat dat ze het recht hebben de (door hen vergoede) opzegvergoeding terug te vorderen bij voortijdig beëindigen vd leveringsovereenkomst. M.a.w. 3 jaar. Ze verplichten je daarmee te blijven. Maar daar is de door hén in rekening gebrachte opzegvergoeding toch voor? Feitelijk leggen ze mij nu een dubbele opzegvergoeding op.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door mahadma »

In het contract van Eneco staat dat ze het recht hebben de (door hen vergoede) opzegvergoeding terug te vorderen bij voortijdig beëindigen vd leveringsovereenkomst. M.a.w. 3 jaar. Ze verplichten je daarmee te blijven. Maar daar is de door hén in rekening gebrachte opzegvergoeding toch voor? Feitelijk leggen ze mij nu een dubbele opzegvergoeding op.

Het is geen dubbele opzegvergoeding. U heeft de leverancier van vòòr de eneco vroegtijdig gestopt, dus heeft eneco € 250 betaald aan zijn/haar voorganger. Die wordt teruggevorderd als u het contract bij eneco niet uitdient.

U heeft nu het contract bij eneco (wederom) vroegtijdige gestopt. Dus krijgt u voor het vroegtijdig stoppen daarvan de boete van € 250 te betalen.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, dat ziet u verkeerd. Zij hebben voor u een boete betaald. Eigenlijk idioot dat dat gebeurt. Maar u bent daarnaast ook nog eens het contract niet nagekomen, en daar moet u een opzegvergoeding voor betalen.

Ik begrijp eigenlijk niet waar u mee bezig bent. U gaat ergens voor de contractsdatum weg en dan sluit u ook nog een driejarig contract af. En dan vertrekt u weer na een half jaar. Kost u € 500. Ik vraag me af wat voor contract u nu weer bent aangegaan.

Die onzin kost u een vermogen.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:Ik denk dat Alfatrion bedoelt weer terug naar Eneco. Dus herroepingsrecht bij de volgende.
Dat bedoel ik uiteraard. Ik weet te weinig van de overeenkomst met Eneco om te vermoeden dat hier een herroepingstermijn op zit. Als dat wel zo is, dan natuurlijk best gekeken worden of de verlengde termijn van 12 maanden van toepassing is. Als dat zo is, dan is ook dat een mogelijkheid. Maar voor de hand ligt om te proberen om de oude situatie te herstellen.
ylelyveld schreef:Helaas is de periode van herroepingsrecht (14 dagen) al overschreden.
art. 6:230m lid 1 sub h BW:
wanneer een recht van ontbinding van de overeenkomst bestaat, de voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor de uitoefening van dat recht overeenkomstig artikel 230o, alsmede het modelformulier voor ontbinding opgenomen in bijlage I, deel B, van de richtlijn;

Ben je er op gewezen, dat je binnen 14 dagen kunt herroepen/ontbinden, hoe je dat kan doen en heb je een modelformulier ontvangen? Als het antwoord nee is, dan is de periode 12 maanden.
ylelyveld schreef:In het contract van Eneco staat dat ze het recht hebben de (door hen vergoede) opzegvergoeding terug te vorderen bij voortijdig beëindigen vd leveringsovereenkomst. M.a.w. 3 jaar. Ze verplichten je daarmee te blijven. Maar daar is de door hén in rekening gebrachte opzegvergoeding toch voor?
Nee, het gaat hier echt om twee zaken. Ten eerste, je moet een boete betalen, omdat je het contract openbreekt. Ten tweede moet een eventuele welkomstkorting of opzegvergoeding (voor de vorige keer toen je het contract openbrak) worden vergoed, omdat je niet aan de voorwaarden daarvoor voldoet (vaak minimaal 1 jaar blijven). De boete is afhankelijk van de periode dat u nog moet. Voor minder dan een halfjaar wordt vaak 50 euro gehanteerd.

U kunt beter niet meer ingaat op colportage (telefoon, op straat) en in plaats daarvan jaarlijks overstappen via een prijsvergelijker en dan met in acht neming van de welkomstkorting het goedkoopste jaarcontract uitzoeken. U mag dan de welkomstkorting houden en hoeft ook geen boete te betalen.

Een andere aanvliegroute, voor als herroeping niet gaat werken, is om een kopie van het gesprek opvragen en kijken naar wat u is belooft. Daar kunt u uw nieuwe contractpartij natuurlijk aan houden.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 23 mei 2018 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door mahadma »

@Alfatrion,

Hoe is voor de vraagsteller : "Ben je er op gewezen, dat je binnen 14 dagen kunt herroepen/ontbinden, hoe je dat kan doen en heb je een modelformulier ontvangen? Als het antwoord nee is, dan is de periode 12 maanden." te bewijzen dat het wel of niet gedaan is?

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De bewijslast daarvoor rust op de schouders van de handelaar (art. 6:230n BW).

ylelyveld
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2018 15:37

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door ylelyveld »

Ik ga kijken of ik nog iets gedaan kan krijgen. Terugdraaien heb ik al geprobeerd. Eneco ging daarin mee maar de nieuwe leverancier, uiteraard, niet.
Opzegvergoeding of -boete; het komt natuurlijk allemaal op hetzelfde neer. Achterliggende gedachte is de klant te beletten op te stappen. De vergoeding die zij betalen is alleen maar om je bij de andere leverancier weg te kunnen kapen. Geen frisse praktijken helaas. Maar goed, ik heb niet goed opgelet, ik weet het.
Dank jullie wel voor de soms goede adviezen.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wordt helemaal niet belet om op te stappen, maar ga in het vervolg gewoon een eenjarig contract aan en dien dat uit. Scheelt zoveel geld.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door alfatrion »

ylelyveld schreef:Ik ga kijken of ik nog iets gedaan kan krijgen. Terugdraaien heb ik al geprobeerd. Eneco ging daarin mee maar de nieuwe leverancier, uiteraard, niet.
Dat gaat op vrijwillige basis uiteraard niet lukken. Als je iets wilt, dan zal je een andere aanvliegroute moeten kiezen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energiecontract Eneco opzeggen: 2 keer 250 euro?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ylelyveld schreef:Opzegvergoeding of -boete; het komt natuurlijk allemaal op hetzelfde neer. Achterliggende gedachte is de klant te beletten op te stappen. De vergoeding die zij betalen is alleen maar om je bij de andere leverancier weg te kunnen kapen. Geen frisse praktijken helaas.
Bij uw vorige leverancier had u een afkoopsom moeten betalen van € 250 vanwege voortijdige opzegging. Eneco is zo vriendelijk geweest om deze voor u te betalen in ruil voor een vaste periode afname van energie. U doet dit niet en moet dat die afkoopsom weer terug betalen. Dat is toch niet moeilijk om te begrijpen? Of denkt u dat Eneco Sinterklaas is en gratis geld weggeeft? U hebt € 250 kado gekregen en die moet gewoon terug betaald worden.
U gaat daarbij zelf een contract aan voor een bepaalde periode. In deze periode kunt u inderdaad niet opstappen. U wordt niet belet daarin, u bent zelf het contract aangegaan en belet uzelf daarmee.

De beste tip is al gegeven, nooit meer op aanbiedingen van anderen in gaan. Eerst gewoon het contract uitzingen en dan zelf kijken naar een nieuwe.

Gesloten