LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter weigeren: dat mag

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gert vogelaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2018 12:22

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door Gert vogelaar »

Bedankt voor je snelle reactie! Mij gaat het om de grote lijnen achter het invoeren van de slimme meter. Ik vind het wat minder van belang of de gegevens nu via de Wi-Fi gaan of GPRS of via het electriciteitsnet zelf. Een invoering zoals in de US zou hiet gewoon niet 1:1 door te voeren zijn doordat wij een ander rechtssysteem hebben en een wat andere infrastructuur, bijv de meter staat niet buiten ons huis. Het gaat mij om de impact die het kan gaan hebben op ons prive leven. Ik proef uit je reactie wel een bias ten gunste van de toeleverancier. Dat komt omdat je de mogelijkheid noemt van goedkoper uitvallende tarieven op bepaalde uren. Mijn ervanringen met de electriciteits leveranciers zijn echter heel anders. Hoe komt het dat 3 jaar achter elkaar de eindafrekening steeds in mijn nadeel uitviel? Niet een keer in mijn voordeel. In het eerste jaar kreeg ik nog een nabetaling van ruim 800 Euro! Reden: E-On kon met zijn systeem niet rekenen met negatieve getallen! Mijn teruggeleverde energie werd eenvoudigweg op nul gezet! Hierna heb ik in totaal nog 3 correctieeindafrekeningen ontvangen, waarvan de laatste eindelijk klopte! Ik zou er a priori vanuit blijven gaan dat de energie leverancier zal proberen om de berekening ten nadele van de klant uit te voeren. Nooit ten voordele. Dit kan ik gemakkelijk aantonen met bewijzen, zoals de e-mail wisselingen met de “klantenservice”. Dat dit alles opzet was, blijkt ook uit het commentaar, dat wanneer ik een smart meter zou nemen, dit berekeningsprobleem niet meer zou voorkomen!

Ik zag net minister Wiebes in Buitenhof en hij beweerde dat NL voor 18% aan duurzame energie opwekt. Klopt niet! Zoals de Groningers hebben gemerkt is onze overheid niet betrouwbaar meer. Dit blijkt regelmatig dankzij oplettende en kritische journalisten. Tegen die achtergrond vind ik je reactie wel erg positief naar de producenten toe.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bedankt voor je snelle reactie! Mij gaat het om de grote lijnen achter het invoeren van de slimme meter. Ik vind het wat minder van belang of de gegevens nu via de Wi-Fi gaan of GPRS of via het electriciteitsnet zelf.
Dat maakt dus heel veel uit, het betekent namelijk dat je je 'feiten' niet op orde hebt. Daarmee staan alle conclusies en aannames die je aan de hand daarvan doet ook op losse schroeven.
Hoe komt het dat 3 jaar achter elkaar de eindafrekening steeds in mijn nadeel uitviel? Niet een keer in mijn voordeel. In het eerste jaar kreeg ik nog een nabetaling van ruim 800 Euro!
Ik denk dat je die vraag het beste zelf kan beantwoorden. Of wil je eigenlijk zeggen dat je niet exact weet wat je verbruikt?
Ik heb de afgelopen 5 jaar alleen maar geld terug gekregen.
Ik zou er a priori vanuit blijven gaan dat de energie leverancier zal proberen om de berekening ten nadele van de klant uit te voeren. Nooit ten voordele. Dit kan ik gemakkelijk aantonen met bewijzen, zoals de e-mail wisselingen met de “klantenservice”. Dat dit alles opzet was, blijkt ook uit het commentaar, dat wanneer ik een smart meter zou nemen, dit berekeningsprobleem niet meer zou voorkomen!
Ook hier weer is je conclusie dat het opzet is eigenlijk los zand. Natuurlijk zou een slimme meter dit probleem oplossen, ze krijgen namelijk de gegevens van de meter aangeleverd ipv de gebruiker.. Kans op fouten is daarmee een stuk kleiner.
Ik zag net minister Wiebes in Buitenhof en hij beweerde dat NL voor 18% aan duurzame energie opwekt. Klopt niet!
Ook hier mis ik dan weer een onderbouwing.. Hoezo klopt het niet? Welke cijfers heb je die dit kunnen onderbouwen?

Gert vogelaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2018 12:22

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door Gert vogelaar »

Ik zie dat je mijn antwoord niet altijd even goed leest.. Ik heb de feiten prima op een rijtje, maar ik geef aan waar het hoofdzakelijk om gaat. Natuurlijk weet ik dat hier GPRS wordt gebruikt, maar daar gaat het niet om. Het gaat om het verschuiven van de macht richting leverancier! Ik heb aangegeven dat ik mijn verbruik precies bijhoud in Excel. Ik zie wat mijn meter aangeeft en wat mijn energiemeter aangeeft, die zijn eigen stroom sensoren heeft, voor iedere fase een. Het verschil is heel klein: <2% en dat ligt binnen de meetfout marges. E-On weigerde gewoon om zijn SP software te laten aanpassen om mensen met een negatief verbruik een correcte berekening te geven. Gewoon een kwestie van optellen en aftrekken! Ik denk dat wanneer het voordeel aan mijn kant had gelegen, zij onmiddelijk de software hadden aangepast! Bij de een na laatste gecorrigeerde rekening had men een verbruik geschat of zo, ondanks het feit dat ik de juiste getallen had aangeleverd, bevestigd door E-On. Toen ik vroeg om een specificatie van hun aangegeven verbruik, kreeg ik plotseling de mededeling dat de rekening was vervallen en dat ik een nieuwe zou krijgen! Die kwam ook en klopte toen wel! Je gaat er vanuit dat mijn opgave wel verkeerd was geweest en dat zonder onderbouwing. Niet goed.. Het uitlezen van de meterstanden doe ik al meer dan 40 jaar foutloos! Het is ook zo eenvoudig nietwaar? Ik controleer mijzelf altijd met dit soort dingen. Ik blijf bij de indruk dat je vooringenomen reageert.
Laatst gewijzigd door Gert vogelaar op 03 jun 2018 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik blijf bij de indruk dat je vooringenomen reageert.
En ik blijf bij de indruk dat jij eigenlijk exact hetzelfde doet, maar dan richting energiemaatschappij..
Maar ik mis nog een onderbouwing. Heb je die nog?
Het gaat om het verschuiven van de macht richting leverancier!
Welke 'macht'? Hoe kom je erbij een 'macht' te hebben die je nu kwijtraakt.

Voor de duidelijkheid, ik ben iemand die de slimme meter geweigerd heeft en zelf zijn standen opschrijft en dus zeker geen per se voorstanden van de slimme meter.. Maar je komt hier helaas met nogal ongefundeerde beweringen en ik zie nog steeds geen enkele aanleiding om iets ervan niet in twijfel te trekken. Je verhaal is gewoon niet sterk.

Gert vogelaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2018 12:22

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door Gert vogelaar »

Dit is een forum waar we meningen en ervaringen uitwisselen. Ik ga er geen juridische actie van maken, met het toevoegen van copieen van e-mails, rekeningen e.d. Dat lijkt mij geen manier om op dit forum met feiten om te gaan. Ik had bijv. gemakkelijk het percentage duurzame opwekking kunnen relateren aan een rapport wat ik heb, geschreven door de Nederlandse energiebedrijven. Je kunt niet verwachten dat ik hier ga reageren op een wetenschappelijke manier met bronvermelding, bewijzen e.d. Ik ben geen rechtzaak aan het voorbereiden en ook geen wetenschappelijke publicatie. Ik vertel gewoon mijn ervaringen en verder niets. Ik sta uiteraard open voor commentaren, zoals die van jou. Ik vind alleen dat ik niet ga voldoen aan het soort onderbouwing zoals jij dat kennelijk graag zou zien. Jouw indruk dat ik een bias zou hebben tegen de energiebedrijven is niet juist. Ik ben in 3 opvolgende jaren teleurgesteld door de leverancier, nadat ik na de eerste fout hun belofte geloofde dat ze de fout zouden herstellen. Dat vertrouwen was misplaatst. Dat is geen bias, dat is reageren op de feiten zoals ik die heb, zwart op wit.

Ik heb zeker niet de indruk dat wij een constructieve communicatie hebben. Going nowhere!

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Gert vogelaar schreef: Ik heb zeker niet de indruk dat wij een constructieve communicatie hebben. Going nowhere!
Dat is idd erg jammer, want het blijft een interresant onderwerp om over van gedachten te wisselen.

Knap, hoe Angel overal omheen weet te quoten, maar het belangrijkste ( wat al een groot gedeelte van zijn vragen beantwoord), over het hoofd ziet. Notabene door jou netjes met uitroeptekens aangegeven om hier het accent op te leggen.
Gert vogelaar schreef: Reden: E-On kon met zijn systeem niet rekenen met negatieve getallen! Mijn teruggeleverde energie werd eenvoudigweg op nul gezet! Hierna heb ik in totaal nog 3 correctieeindafrekeningen ontvangen, waarvan de laatste eindelijk klopte!
Ik heb dit overigen een jaar of 10 geleden ook gehad, toen mijn zonnepanelen voor het eerst een jaar in bedrijf waren. En heb min of meer dezelfde problemen gehad die jij beschrijft. Sindsdien zorg ik ervoor dat ik geen negatief gebruik meer heb. Door alle verlichting 24 uur te laten branden, in de laatste maand voor de meter opname. :oops: :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 03 jun 2018 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef: En wat zouden ze dan meer kunnen verzamelen dan je elektriciteitsverbruik.
Je gasverbruik ???? :wink: :roll: :D

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je kunt niet verwachten dat ik hier ga reageren op een wetenschappelijke manier met bronvermelding, bewijzen e.d. Ik ben geen rechtzaak aan het voorbereiden en ook geen wetenschappelijke publicatie.
Er wordt je niet gevraagd om wetteksten, maar om een simpele onderbouwing van je claim / bewering.. Even een van de gedragsregels:
Belastende uitlatingen over bedrijven, instanties, diensten of producten dienen altijd te worden onderbouwd.
Lovende uitlatingen over bedrijven, instanties, diensten of producten dienen altijd te worden onderbouwd.
Het is alles behalve vreemd om een gepresenteerd feit te onderbouwen..
Ik vertel gewoon mijn ervaringen en verder niets.
Met je ervaring is weinig mis.. Echter dit:
Ik zag net minister Wiebes in Buitenhof en hij beweerde dat NL voor 18% aan duurzame energie opwekt. Klopt niet!
Is geen ervaring en dus helemaal niet vreemd dat je even om een onderbouwing wordt gevraagd van iets dat je presenteert als feit.
3. De beheerder kan naar believen je verbruik, straks ook per apparaat, monitoren en desgewenst aan/uitzetten, bijv bij Air Conditioning!
Nog zo'n claim die je doet.. Of wil je dit ook afdoen als 'ervaring'?

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »


NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

angel1978 schreef:
3. De beheerder kan naar believen je verbruik, straks ook per apparaat, monitoren en desgewenst aan/uitzetten, bijv bij Air Conditioning!
Nog zo'n claim die je doet..
Er is een nieuw idee gelanceerd bij de Europese Commissie door de netbeheerders. De netbeheerders willen weten in hoeverre het wettelijk mogelijk is om toegang te krijgen tot elektrische apparaten bij de consumenten thuis.


Maar ik denk dat het ondertussen tijd wordt om eerst zelf eens te googlen voordat je hier steeds dezelfde vragen stelt....

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door angel1978 »

dus de onderbouwing is een stuk uit 2013?!?!
Waarin de consumentenbond de bezorgdheid uit (geen feit) dat:
De Consumentenbond laat zich negatief uit over de plannen. Zij maken zich zorgen over het feit dat er in de toekomst wasmachines of zelfs de TV ineens uitgezet kan worden.
Niet eens iets dat in een wet of voorstel voorkomt, maar enkel door de consumentenbond verzonnen.

En het eigenlijke voorstel:
Zij zouden willen dat ze stroom kunnen aftappen uit apparaten als er te weinig is
Dus het inmiddels door velen geaccepteerde idee dat elektrische auto's kunnen opladen en ontladen uit het stroomnet en zo het stroomnet stabiel kunnen houden indien gewenst. Zo zou de elektrische auto een grote batterij kunnen zijn die overdag uit zonnepanelen opgeladen wordt en 's nachts weer ontladen wordt om je eigen of andere huishoudens te voorzien van stroom als de zonnepanelen niets of te weinig opbrengen...

Is dat de onderbouwing voor het 'feit' dat:
3. De beheerder kan naar believen je verbruik, straks ook per apparaat, monitoren en desgewenst aan/uitzetten, bijv bij Air Conditioning!
Je denkt niet dat dat apparaat daar ook eerst geschikt gemaakt voor moet worden ( als men dat al zou willen ) en dat zo maar naar eigen believen allerlei niet slimme apparaten gaan reageren op signalen vanuit de energiemaatschappij?

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ik geef het op, jij mag het laatste woord hebben.....

https://www.youtube.com/watch?v=MX6_GA_lpn8

Gert vogelaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2018 12:22

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door Gert vogelaar »

Wat angel1978 doet is gewoon doelbewust een uitwisseling van argumenten over het onderwerp moeilijk maken door het ondergraven en discrediten van degene die zijn/haar ervaringen wil delen. Dit wordt bereikt door steeds weer te hameren op onderbouwing. Dit is een bekende techniek, zoals Kees van Kooten zou zeggen, “dit is een strijpend voorbeeld van verdommunicatie”, geweldig zoals hij die woorden verzon! Sommige studenten, die het gesprek wilden saboteren zeiden bijv: “verklaar u nader”. Dit zonder zelf echt deel te nemen aan een discussie. Heel herkenbaar allemaal, maar niet erg constructief.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Gert vogelaar schreef:Wat angel1978 doet is gewoon doelbewust een uitwisseling van argumenten over het onderwerp moeilijk maken door het ondergraven en discrediten van degene die zijn/haar ervaringen wil delen. Dit wordt bereikt door steeds weer te hameren op onderbouwing. Dit is een bekende techniek, zoals Kees van Kooten zou zeggen, “dit is een strijpend voorbeeld van verdommunicatie”, geweldig zoals hij die woorden verzon! Sommige studenten, die het gesprek wilden saboteren zeiden bijv: “verklaar u nader”. Dit zonder zelf echt deel te nemen aan een discussie. Heel herkenbaar allemaal, maar niet erg constructief.
Wat is in jouw ogen wel constructief dan?
Mijn ervaring dat alles wat je zegt tegenspreekt? Of is alleen met de wind meewaaien constructief?

Ik probeer overigens niet diegene in diskrediet te brengen die de boodschap brengt, maar alleen de gebruikte argumenten.
Of de als feiten gepresenteerde aannames en suggesties.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door bprosman »

Je brengt zaken als feiten, dat je je in de materie verdiept hebt, en als dan aangetoond wordt dat je er naast zit kom je met "GPRS of Wifi boeit me niet zo". Schrijf het dan ook niet op alsof het een feit is.
Dat jij een geschil hebt met je energieleverancier en die niet vertrouwd is je goed recht, maar het is geen feit dat alle klanten problemen hebben en alle slimme meter gebruikers bij moeten betalen.

Ook dit breng je als feit : De beheerder kan naar believen je verbruik, straks ook per apparaat, monitoren en desgewenst aan/uitzetten, bijv bij Air Conditioning!. Dat terwijl de huidige generatie apparatuur daar helemaal niet geschikt voor is.
Ik heb aangegeven dat ik mijn verbruik precies bijhoud in Excel. Ik zie wat mijn meter aangeeft en wat mijn energiemeter aangeeft, die zijn eigen stroom sensoren heeft, voor iedere fase een. Het verschil is heel klein: <2% en dat ligt binnen de meetfout marges.
En daarmee ben jij in staat als je puur naar de meters kijkt om te zien of er in huis een oven, wasmachine of frietpan ingeschakeld wordt ?

Gert vogelaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2018 12:22

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door Gert vogelaar »

Ja, ik kan voor de meeste verbruikers zien welke het is, omdat die apparatenb een bepaald in=uitschakel profiel hebben. Door dit profiel te vergelijken met aan/uitschakelen van het apparaat kun je bepalen welk apparaat het is. Echter dit werkt niet alyijd betrouwbaar, omdat bapparaten zijn sdie een bijna gelijk profiel hebben en die toch verschillen. Met het internet of things wordt dit allemaal eenvoudiger, omdat het apparaat zelf zijn ID meestuurd. Mijn bewering dat de leverancier straks apparaten aan/uit zou kunnen zetten gaat hiervan uit. Het is een mogelijkheid, zeker nog geen feit. Toch is het opletten geblazen, omdat de lobyisten in Den Haag eraan zullen werken om de belangen van hun bazen in wetgeving vertaald te zien. Kijk maar naar bijv de tabaksindustrie etc.

Ik zie aan veel reacies hier dat er nog veel te bestuderen valt, omdat sommigen bijna naief geloven dat het allemaal wel mee zal vallen. Nou dat is echt niet zo. Zo is het niet moeilijk om te zien, dat de burgers steeds meer onder druk worden gezet om op de smart meter over te stappen. Dit kan gemakkelijk door bijv. Een manier van berekenen in te voeren die alleen kan met de smart meter. Wil je je oude meter houden dan mag dat, alleen betaal je bijv veel meer. Die trucjes kennen we toch wel?

Het is verhelderend om bijv de brief te lezen die de minister van economische zaken Henk Kamp naar de kamer stuurde over de invoering van de smart meter. Hierbij maakt hij gebruik van verhullend taalgebruik. Zo spreekt hij over het uitschakelen van de schakelfunctie van de meter om de weerstand onder de bevoilking bij invoering zo laag mogelijk te maken. In gewoon Nederlands staat er: wij laten de in/uit schakelmogelijkheid weg (van apparatuur). Wat hij niet schrijft is dat de firmware van de meter zo weer geupdate kan worden en dat die schakelfunctie daan weer terug is. Het is alweer even geleden dat hij die brief schreef en ik weet de datum niet meert. Moet gemakkelijk te Googlen zijn.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door bprosman »

Ja, ik kan voor de meeste verbruikers zien welke het is, omdat die apparatenb een bepaald in=uitschakel profiel hebben. Door dit profiel te vergelijken met aan/uitschakelen van het apparaat kun je bepalen welk apparaat het is. Echter dit werkt niet alyijd betrouwbaar, omdat bapparaten zijn sdie een bijna gelijk profiel hebben en die toch verschillen.
Dan even terugkomend op het "Privacy issue", als jij , die de installatie van haver tot gort kent al niet betrouwbaar kan zien wat er in of uitgeschakeld wordt, hoe moet je energie leverancier dan het verschil zien of je een broodje opwarmt of met de buurvrouw onder de douche staat (igv een elektrische boiler) ?. Als ik weg ben (en ik ken mijn eigen huis) weet ik ook niet of mijn poetsmevrouw de magnetron gebruikt of aan het stofzuigen is (ik hoop altijd het laatste).
Zo spreekt hij over het uitschakelen van de schakelfunctie van de meter om de weerstand onder de bevoilking bij invoering zo laag mogelijk te maken. In gewoon Nederlands staat er: wij laten de in/uit schakelmogelijkheid weg (van apparatuur). Wat hij niet schrijft is dat de firmware van de meter zo weer geupdate kan worden en dat die schakelfunctie daan weer terug is.
Een slimme meter heeft helemaal geen schakelfunctie anders dan dat hij op afstand je stroomvoorziening compleet kan afschakelen (igv wanbetaling oid). Dus het lijkt me heel sterk dat dat in die brief staat. Wat wel uitgeschakeld kan worden is te mogelijkheid om op afstand uit te lezen.
Wat hij niet schrijft is dat de firmware van de meter zo weer geupdate kan worden en dat die schakelfunctie daan weer terug is
Ik ga er maar weer van uit dat je bedoelt , de "uitleesfunctie", daarmee ga je voorbij aan het feit dat als jij geen toestemming geeft dat wettelijk gewoon niet is toegestaan om dat eenzijdig weer aan te zetten.
Ook is er nogal een verschil tussen een functie aan of uitzetten of een "firmware update" , dat laatste zullen ze niet snel doen vanwege de daar aan klevende risico's.
Sorry, weer een geval waarbij je de melk hebt horen klotsen maar niet weet waar de tepel hangt.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef: Een slimme meter heeft helemaal geen schakelfunctie anders dan dat hij op afstand je stroomvoorziening compleet kan afschakelen (igv wanbetaling oid). Dus het lijkt me heel sterk dat dat in die brief staat. Wat wel uitgeschakeld kan worden is te mogelijkheid om op afstand uit te lezen.
Nee, de huidige slimme meter misschien niet.
Om dit technische mogelijk te maken zal niet echt een probleem zijn. Kijk naar Toon, Danfoss Link, Evohome, enz

Maar waarom denk je dan dat er al in 2013:

Code: Selecteer alles

Er is een nieuw idee gelanceerd bij de Europese Commissie door de netbeheerders.
De netbeheerders willen weten in hoeverre het wettelijk mogelijk is om toegang te krijgen tot elektrische apparaten bij de consumenten thuis.
Als dit wettelijk toegestaan is, zal de techniek snel volgen...
En net als de slimme meter zal dit ons misschien ook verplicht worden?

De ontwikkelingen in de techniek gaan razend snel. Hoeveel mensen zie je nog zo bellen op de fiets?
(blijft toch een fantastische vent, die Chriet :D )


Ook in het Ferraris metertijdperk werd er al druk geschakeld, met bv de boilerschakel:
in dit geval, een positieve toepassing in mijn ogen, overigens..
Afbeelding

Gert vogelaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2018 12:22

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door Gert vogelaar »

Het valt mij op, dat ook bprosman teveel uitgaat van de huidige situatie. Ik heb het over de nabije toekomst en dat is andere koek. Dat is ook de reden dat ik voor een aantal onderwerpen zoals dit, eerst kijk hoe de introductie, uitlezing en in/uitschakeling verlopen in de USA. Ik heb daar gewoond en ik heb gezien dat er heel veel dingen zijn die daar eerst worden toegepast en dan, zo tussen de 7 en 10 jaar later, ook in Nederland worden ingevoerd. Dit laatste uiteraard altijd met een aantal aanpassingen zoals ik al eerder heb uitgelegd. Ik denk meestal in de nabije en soms ook minder nabije toekomst. Dit geldt voor onderwerpen als PM 2.5 fijnstof buiten en in huis en de rf. Straling van GSM zendmasten, de eigen smartphone en de Wi-Fi. Straks komt daar G5 bij in de 20GHz band met nog veel meer zenders vanwege het beperkte bereik, dus nog meer rf energie.

De effecten op lange termijn zijn nog niet bekend, omdat deze technologie er pas ruim 20 jaar is. We weten wel dat we niet kunnen garanderen dat het zonder gevaar is. Is het dan niet beter om met enige voorzichtigheid met deze zaken om te gaan? Vergeet niet dat de mens in zijn ontwikkeling dit soort dingen niet om zich heen had en onze biologie is er in pricipe dus ook niet mee ontwikkeltd.

Ik zie deze dingen als wat we hebben gedaan bij de invoering van DDT, asbest, tabak en dergelijke. We dachten dat het ok was en bij gebrek aan bewijs van het tegendeel zijn we het maar gaan toepassen. De tabaksindustrie wist al 1951 dat hun product kanker kan veroorzaken, een verslag hierover is jarenlang geheim gehouden. Dit is een typisch USA benadering, gewoon gaan gebruiken todat er mensen gaan piepen. Dan wanneer er alarmerende feiten aan het licht komen, eerst ontkennen, als dat niet lukt, bagateliseren en onwelgevallige rapporten onder het tapijt vegen..... We kunnen het beste leren van de Scandinavische landen, die willen beter aangetoond hebben dat iets niet schadelijk is voordat het wordt toegepast. Maarrr, ook in de EU hebben de lobbyisten veel invloed, zeker in Den Haag. Daarom mag Monsanto van Brussel nog weer 5 jaar een voor de bijen schadelijk gif gebruiken.

Een mooi voorbeeld is nu voor de zoveelste keer gegeven door ons ministerie van defensie: het gebruik van chrome 6 in de verf. Sinds 1971 weet defensie dat het heel erg gevaarlijk is, maar onze politici en defensie laten het gewoon gebeuren vanwege voornamelijk financiele redenen.

Slimme meter en verkoop in de toekomst van onze verbruiksdata: Je kunt aan de Facebook case zien dat in ons kapitalische systeem, het normaal is om nieuwe markten te bedienen en daar winst op te maken ten gunste van de 1%. Het kan deze mensen niets schelen of dat ten koste gaat van onze privacy. (Zelf willen ze die overigens wel) Dit alles wijst op een noodzaak om ons kapitalistisch systeem te hervormen, maar dat gaat veel te ver off topic. Maar daar ligt wel de oorzaak van heel veel van onze problemen.

Ik zie ook een duidelijke verschuiving van politieke macht naar grote bedrijven en olichargen.... Ik zie ook een bepaalde onverschilligheid onder de bevolking toenemen... Dit zijn serieuze bedreigingen voor onze democratie!
Laatst gewijzigd door Gert vogelaar op 05 jun 2018 12:27, 5 keer totaal gewijzigd.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

angel1978 schreef: Welke 'macht'? Hoe kom je erbij een 'macht' te hebben die je nu kwijtraakt.
Hier nog even op terugkomend:

Het gaat er niet zo zeer om, dat je als consument macht kwijtraakt, maar hoe de Netbeheerders de "macht" proberen naar zich toe te trekken.
Speciaal voor jou ( en voor andere die wat moeite hebben met het leggen van verbanden) nu met onderbouwing, verwijzing naar feiten.

1. De slimme meter wordt invoerd, en bij weigering hiervan kan je dus bijna het gevang in gaan.

2. De slimme gasmeters blijken vlak na de invoering niet altijd te deugen. Daar kwam ik in 2009 toevallig achter.

3. Bijna 10 jaar later liegen de Netbeheerders nog steeds over de foutmeldingen op de slimme gasmeters.

Ik heb van dichtbij mogen ervaren hoe groot de ellende is als je dit overkomt, als je hele maandsalaris wordt overgeschreven (vanwege verplichte incasso) naar de energieleverancier door zo`n kapotte gasmeter.
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 05 jun 2018 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten