LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter weigeren: dat mag

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
De.Hollander
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2018 10:59

Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door De.Hollander »

Stedin wilde nieuwe meters plaatsen maar gelukkig kun je die wettelijk weigeren en dat heb ik dan ook gedaan met de onderstaande motivatie in een bericht aan Stedin.

Ik ben bang dat de slimme meter mijn privacy aantast!
Ik wil geen online verbindingen via mijn apparaten,nu niet en nooit niet. Alles komt eens door een hack een keer op straat, daar kan je gewoon op wachten. Is nooit 100% waterdicht beveiligen . Doe ook niet mee aan sociale media met de zelfde reden. en je hebt gezien wat er met facebook is gebeurd en wat google allemaal opslaat. Ik zeg dus NEE tegen online koppelingen. en in jullie geval GEEN slimme meters of thermostaten of aanverwante apparaten in mijn huis!

Wel vervalt het dag en nacht tarief eerdaags en gelukkig maar want je betaalde daardoor teveel i.v.m. met een hogere dagtarief.
Nu wordt dat gelijkgetrokken en ben je uiteindelijk goedkoper uit

emma76
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2008 21:53

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door emma76 »

Sociale media (de Engelse term social media is ook in het Nederlands gangbaar) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.

Dus op een forum uitkramen dat je niet aan social media doet, haalt een beetje de angel uit het verhaal.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het werkt al andersom. De goedkoopste energiemaatschappij weigert klanten zonder slimme meter. Het dag en nachttarief vervalt alleen voor degenen zonder slimme meter. Ik heb hem 5 jaar en ben er blij mee.

HansieZant

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door HansieZant »

Een slimme meter mag je inderdaad weigeren, maar je hoeft niet bang te zijn dat je privacy wordt aangetast.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Ik heb afgelopen jaar de slimme meter ook geweigerd. Dit vanwege verschillende redenen. Privacy was daar een van. Heb van de monteur een nieuwe (domme meter) ontvangen. De monteur gaf toen ook toe. dat de slimme heel veel problemen oplevert.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door Dirkie »

De.Hollander schreef:Stedin wilde nieuwe meters plaatsen maar gelukkig kun je die wettelijk weigeren en dat heb ik dan ook gedaan met de onderstaande motivatie in een bericht aan Stedin.

Ik ben bang dat de slimme meter mijn privacy aantast!
Ik wil geen online verbindingen via mijn apparaten,nu niet en nooit niet. Alles komt eens door een hack een keer op straat, daar kan je gewoon op wachten. Is nooit 100% waterdicht beveiligen . Doe ook niet mee aan sociale media met de zelfde reden. en je hebt gezien wat er met facebook is gebeurd en wat google allemaal opslaat. Ik zeg dus NEE tegen online koppelingen. en in jullie geval GEEN slimme meters of thermostaten of aanverwante apparaten in mijn huis!

Wel vervalt het dag en nacht tarief eerdaags en gelukkig maar want je betaalde daardoor teveel i.v.m. met een hogere dagtarief.
Nu wordt dat gelijkgetrokken en ben je uiteindelijk goedkoper uit
Gefeliciteerd. U hebt een duidelijk standpunt ingenomen en dit kenbaar gemaakt naar Stedin. U had overigens ook gewoon kunnen vragen om de mogelijkheid om de meter op afstand uit te lezen uit te zetten. De slimme meter wordt dan een digitale 'domme' meter.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Dirkie schreef:Gefeliciteerd. U hebt een duidelijk standpunt ingenomen en dit kenbaar gemaakt naar Stedin. U had overigens ook gewoon kunnen vragen om de mogelijkheid om de meter op afstand uit te lezen uit te zetten. De slimme meter wordt dan een digitale 'domme' meter.
Nee, niet helemaal waar.
Je kan de "Slimme meter" wel administratief laten uitzetten, d.w.z. dat de gegevens nog steeds worden verzonden naar de Netbeheerder, maar dat de Energieleverancier hiervan geen gebruik van mag maken voor verrekening. (maar helaas is gebleken dat dit toch gebeurd.)

Wel is er de mogelijkheid een digitale meter te laten plaatsen zonder communicatie-module door Stedin.
Dus als je huidig meter door de Meterpool is afgekeurd en vervangen moet worden, zou dat misschien een oplossing kunnen zijn als je erg op je privacy bent gesteld.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door newmikey »

De.Hollander schreef:Stedin wilde nieuwe meters plaatsen maar gelukkig kun je die wettelijk weigeren en dat heb ik dan ook gedaan met de onderstaande motivatie in een bericht aan Stedin.
"Wettelijk weigeren"? U kunt ze gewoon weigeren, daar komt géén wet aan te pas. Dat kan exact tot het moment dat uw analoge meter kapot gaat en géén nieuwe meer geleverd worden.
Ik ben bang dat de slimme meter mijn privacy aantast!
Ik wil geen online verbindingen via mijn apparaten,nu niet en nooit niet.
Wat heeft een digitale meter met online verbindingen via apparaten te maken? Volslagen ongerelateerd. Als u morgen een slimme thermostaat, koelkast, babyfoon of beveiligingscamera aanschaft heeft u daarmee een online verbinding in huis gehaald, de meter heeft daar niets mee te maken.
Doe ook niet mee aan sociale media met de zelfde reden. en je hebt gezien wat er met facebook is gebeurd en wat google allemaal opslaat.
En dus dacht u "ik meld me aan bij het Radar forum en plaats dáár mijn bericht, dan kan Google het niet vinden"? Kijk nu toch eens: Google heeft u al in de gaten http://bfy.tw/IPaL

stofzuigertje

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

En ik ben juist zeer tevreden met de domme meter!

Ja, de gaskraan is dicht en dat mag Liander als netwerk beheerder dagelijks controleren dat 0,0 verbruik.....

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Wat is dat hier toch op dit forum dat men niet voor zijn eigen privacy mag opkomen?

@ newmikey
Ik had gisteren met een paar muisklikken al zou veel info over u gevonden dat ik uw autobiografie kan schrijven.
Gelukkig gaat het moderatorteam hier beter om met uw privacy dan uzelf, en heeft mijn bericht waarin ik de naam van uw hond noemde verwijderd.

@snuffel1
snuffel1 schreef: <knip> wat dat betreft is de beveiliging van de digitale meter een stuk beter geregeld.
Fijn om een kenner in ons midden te hebben, maar zou u dat nog even willen onderbouwen? Dank.
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 02 jun 2018 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door bprosman »

Fijn om een kenner in ons midden te hebben, maar zou u dat nog even willen onderbouwen? Dank.
Ok nog maar een keer mezelf quoten dan :


Even een algemeen dingetje over slimme meters, heb het al eens vaker geschreven.

Als we het over "Slimme meters" hebben ga ik er van uit dat we het hier hebben over een "DLMS" meter met daarop de Nederlandse spec. geimplementeerd (DSMR spec). Die specs zijn gewoon beschikbaar , Google maar eens op DLMS en DSMR. Het DLMS protocol is géén gesloten protocol, maar de specs moet je wel voor betalen.

De DLMS spec ondersteund verschillende security levels. Bijvoorbeeld het aanmelden op de meter kan al met een "plain text password" (wordt in NL niet gebruikt) tot 2-way handshake authentication zonder wachtwoorden maar met 128 bit keys.

De communicatie zelf is EN encrypted met AES voor confidentiality EN authenticated om te garanderen dat er niet getampert is met data (replay attacks), en dat de data komt van wie we het ook verwachten (authenticity) met AES-GCM.

Elke meter heeft zijn Eigen unieke keys en er kan zelfs gewerkt worden met session keys die vervallen na iedere communicatie sessie (zoals bij SSL bijvoorbeeld). Als er een key lekt kan via een master key (die bij de fabrikant in de kluis ligt en nooit over het net gaat) een nieuwe unieke key in de meter ingesteld worden. Deze sleutels worden zowiezo al regelmatig vervangen. Mocht het toch iemand lukken om een sleutel uit een meter te krijgen (waar je fysiek toegang tot de meter zelf nodig hebt), dan heb je slechts controle over 1 meter.

Stel dat AES gekraakt zal worden (wat in de toekomst wel ooit zal gbeuren) dan is de slimme meter je minste zorg als je weet wat er allemaal AES versleuteld wordt. De meters kunnen de meters vanop afstand een firmware upgrade krijgen (over het zelfde beveiligde kanaal), dus als de spec niet meer voldoet qua beveiliging kan er een update komen

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Het probleem is natuurlijk niet alleen het de beveiliging van het uitlezen van de meter, maar zoals TS al aangaf;
Wat er vervolgens met die gegevens gebeurd en wie daarbij kan komen.

https://www.security.nl/posting/416693/ ... +aanpakken

En vanaf de uitrol van de slimme meter komen dit soort berichten naar buiten.
Ik kan dus wel begrijpen dat er mensen zijn die zich daar zorgen om maken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door bprosman »

Een post van 3 jaar terug, en sinds die tijd heeft iedereen liggen slapen natuurlijk , of zouden ze (ook nu met de nieuwe AVG) toch maatregelen getroffen hebben ?.
En vanaf de uitrol van de slimme meter komen dit soort berichten naar buiten.
Laatste jaren steeds minder, ik lees hier alleen nog mensen die klagen over hun data als ze zich ZELF aangemeld hebben voor weer zo een "gratis app" .

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ondanks dat jouw post knip en plakwerk uit feb. 2013 is, blijkt er dus 2 jaar later toch weer een privacy-issue te zijn.
Ik ben het met je eens dat het gelukkig allemaal een stuk minder is dat dat toen de uitrol net starten. En op een ander vlak.
Maar dit soort nieuws bericht onthouden mensen nou eenmaal.
De.Hollander schreef: Ik ben bang dat de slimme meter mijn privacy aantast!
Nogmaals; ik snap deze meneer wel een beetje.

Nou gaat de vergelijking een alle fraude met Digid niet helemaal op, maar dat is ook nog steeds niet een waterdicht systeem, wat men ons wel wil doen geloven...

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

angel1978 schreef:
Dan zou ik me toch meer druk maken over het spagettimonster en kabouters:
Als je je druk maakt over spagettimonsters en kabouters, is het misschien verstandig een eigen topic aan te maken over spagettimonsters en kabouters.

Dit topic gaat over privacy en slimme meters.....

Gert vogelaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2018 12:22

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door Gert vogelaar »

Voordat ik werd benaderd door mijn netbeheerder, had ik mij al verdiept in de problematiek van de smart meter. De reden hiervoor is simpelweg dat in principe alles wat gratis wordt geinstalleerd in je huis op initiatief van een onderneming reden tot nader onderzoek is. Het belang ligt immers duidelijk bij de initiatiefnemer.

Ik ben allereerst op zoek gegaan in de USA, waar het idee van de smart meter vandaan komt. Uit de talloze reacties van klanten in Californie vallen een aantal punten op, die aandacht verdienen.

1. De meter is niet smart, maar gewoon een digitale meter, die een radioverbing heeft op meestal 2.4 GHz. Deze meter wordt op een tijdstip uitgelezen die wordt bepaald door de beheerder.

2.Je kunt als bewoner van het huis niet meer vrij beslissen of je de rf straling wel of niet wilt. Uitzetten kan niet. Je hebt dus de controle over verbruik en opwekking uit handen gegeven! De macht verschuift dus ook hier van consument naar bedrijf.

3. De beheerder kan naar believen je verbruik, straks ook per apparaat, monitoren en desgewenst aan/uitzetten, bijv bij Air Conditioning!

4. Het invoeren van variabele tarieven kan worden uitgevoerd, waardoor er bijv. Per dag of maand varierende tarieven kunnen worden gehanteerd afhankelijk van hoeveel zonneuren er waren. Meer zon betekent dan minder vergoeding voor de opgewekte energie!

5. Wanneer de beheerder eenmaal de beschikking heeft over je gegevens, kan hij daarmee een nieuw business model realiseren: de verkoop van de gegevens aan bijv. Fabrikanten en... ook aan onze overheid, die bijv wil nagaan hoeveel personen op welke tijdstippen in een woning waren.

Om de weerstand onder de bevolking zo laag mogelijk te maken, wordt er in het beging nog niet zo vaak met de verzameling van gegevens begonnen. Echter is het heel eenvouding om de firmware van de meters op afstand te updaten en de controle in te voeren.

Ook nu al zag ik dat er weinig repect voor de klanten wordt betoond. Voorbeeld: Ik kreeg een brief van mijn netbeheerder, waarin stond aangekondigd dat ze de volgende dag op een bepaald uur de slimme meter zouden gaan installeren. Ik had al een week daarvoor laten weten dat ik zo’n meter weigerde per telefoon. Daar werd dus geen rekening mee gehouden. In de brief stond ook NIET dat ik kon weigeren! De volgende dag stond er al een monteur voor de deur! Niet opengedaan. Hierna ontving ik een brief waarin stond dat ik helaas niet thuis was aangetroffen en dat ik een nieuwe afspraak kon maken.

Ik vind dit optreden al respectloos, maar in California was het veel erger. Daar werd onder politiebegeleiding smartmeters geplaatst in de tuinen! Via een gerechtelijke procedure moest de beheerder gedwongen worden om analoge meters terug te plaatsen! Het geeft aan dat hier wereldwijd heel grote belangen achter zitten. Ik verwacht dan ook dat de druk op de burgers geleidelijk aan wordt opgevoerd.

Er is voor mij dus geen enkel belang bij het hebben van een smart meter. Je kunt zelfs teveel gaan betalen zoals bij een aantal mensen is vastgesteld.

Ik houd mijn verbruik heel simpel bij door iedere maand de meterstanden in Excel te tikken en zo heb ik overzicht!

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar waar blijft je onderbouwing nu dan?

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ondanks dat bprosman en ik het niet altijd eens zijn, zijn de discussies met hem prettig en met wederzijds respect.

[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 02 jun 2018 20:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Gert schreef: Ook nu al zag ik dat er weinig repect voor de klanten wordt betoond. Voorbeeld: Ik kreeg een brief van mijn netbeheerder, waarin stond aangekondigd dat ze de volgende dag op een bepaald uur de slimme meter zouden gaan installeren. Ik had al een week daarvoor laten weten dat ik zo’n meter weigerde per telefoon. Daar werd dus geen rekening mee gehouden. In de brief stond ook NIET dat ik kon weigeren! De volgende dag stond er al een monteur voor de deur! Niet opengedaan. Hierna ontving ik een brief waarin stond dat ik helaas niet thuis was aangetroffen en dat ik een nieuwe afspraak kon maken.

Ik vind dit optreden al respectloos, maar in California was het veel erger. Daar werd onder politiebegeleiding smartmeters geplaatst in de tuinen! Via een gerechtelijke procedure moest de beheerder gedwongen worden om analoge meters terug te plaatsen! Het geeft aan dat hier wereldwijd heel grote belangen achter zitten. Ik verwacht dan ook dat de druk op de burgers geleidelijk aan wordt opgevoerd.
Gert, dank je voor het delen van je bevindingen.
Het onderwerk van dit topic heet: Slimme meter weigeren: dat mag
Erg jammer dat dat hier door een hoop mensen belachelijk wordt gemaakt. Het had namelijk niet veel geschild of het weigeren van de slimme meter was hier in Nederland een Economisch delict geweest.

Slimme meter weigeren is strafbaar. Consumenten die een slimme energiemeter weigeren, zijn strafbaar en lopen het risico op 6 maanden gevangenisstraf, een taakstraf of een boete van maximaal 17.000 euro.

Dit was dus al door de Tweede Kamer....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door bprosman »

Voordat ik werd benaderd door mijn netbeheerder, had ik mij al verdiept in de problematiek van de smart meter. De reden hiervoor is simpelweg dat in principe alles wat gratis wordt geinstalleerd in je huis op initiatief van een onderneming reden tot nader onderzoek is. Het belang ligt immers duidelijk bij de initiatiefnemer.

Ik ben allereerst op zoek gegaan in de USA, waar het idee van de smart meter vandaan komt. Uit de talloze reacties van klanten in Californie vallen een aantal punten op, die aandacht verdienen.
Dan ben je dus appels met peren aan het vergelijken, in de USA gaan wachtwoorden en ID's ook onversleuteld over de lijn, daar komen ook de meeste (indianen)verhalen vandaan dat de verbinding niet secure zou zijn, dat klopt ook wel MAAR.. dat is in de USA.
1. De meter is niet smart, maar gewoon een digitale meter, die een radioverbing heeft op meestal 2.4 GHz. Deze meter wordt op een tijdstip uitgelezen die wordt bepaald door de beheerder.
Niet op 2.4GHz , dat is de WiFi band (ook weer in de US) , in NL gaat het via het mobiele GPRS netwerk.

2.Je kunt als bewoner van het huis niet meer vrij beslissen of je de rf straling wel of niet wilt. Uitzetten kan niet. Je hebt dus de controle over verbruik en opwekking uit handen gegeven! De macht verschuift dus ook hier van consument naar bedrijf.
Neem aan dat je dan ook geen mobiele telefoon hebt ? De slimme meter werkt in de zelfde band namelijk.
3. De beheerder kan naar believen je verbruik, straks ook per apparaat, monitoren en desgewenst aan/uitzetten, bijv bij Air Conditioning!
Pure onzin. De meter meet het stroomverbruik door de binnenkomende 1 of 3 fasen, en weet niet waar die stroom naartoe gaat, of dat de Airco is, de jacuzzi of de krultang van mevrouw. En apparatuur uitzetten al helemaal niet want er kan (behalve voor updates) geen signaal teruggezonden worden. Laat staan dat het al helemaal technisch niet mogelijk is om een bepaald apparaat uit te zetten.
4. Het invoeren van variabele tarieven kan worden uitgevoerd, waardoor er bijv. Per dag of maand varierende tarieven kunnen worden gehanteerd afhankelijk van hoeveel zonneuren er waren. Meer zon betekent dan minder vergoeding voor de opgewekte energie!
Het kan ook andersom werken, bijvoorbeeld dat wassen op Vrijdagochtend goedkoper gaat worden dan op Maandagochtend, of in plaats van een dag/nacht tarief een "piek of dalurentarief" , dat hoeft voor de consument niet per se ongunstig te zijn.
5. Wanneer de beheerder eenmaal de beschikking heeft over je gegevens, kan hij daarmee een nieuw business model realiseren: de verkoop van de gegevens aan bijv. Fabrikanten en... ook aan onze overheid, die bijv wil nagaan hoeveel personen op welke tijdstippen in een woning waren.
Knap als je dat kunt, ik heb een 2-persoons huishouden en word ingeschaald als "bovengemiddeld gebruiker" , en ik heb echt geen mensen achter de boekenkast zitten. Bovendien , wat schiet de overheid er mee op ?. De enige mensen die ik ken die hier tot nu problemen mee hebben zijn diegenen die "samenwonen met een uitkering" wat losjes interpreteren.
Om de weerstand onder de bevolking zo laag mogelijk te maken, wordt er in het beging nog niet zo vaak met de verzameling van gegevens begonnen. Echter is het heel eenvouding om de firmware van de meters op afstand te updaten en de controle in te voeren.
En wat zouden ze dan meer kunnen verzamelen dan je elektriciteitsverbruik.
Er is voor mij dus geen enkel belang bij het hebben van een smart meter. Je kunt zelfs teveel gaan betalen zoals bij een aantal mensen is vastgesteld.
Er zijn op dit forum ook diverse mensen bij wie het minder is geworden.

Dus ik weet niet waar je onderzoek gedaan hebt... de Efteling ?

Gesloten