LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurcontract geiser Kemkens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Rijkep
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2018 16:09

Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door Rijkep »

Graag hulp of advies, Het gaat om een huur geiser van Kemkens, waarvoor mijn ouders vorig jaar februari (2017) een huurcontract hebben afgesloten, voor maar liefst 12 jaar... Mijn ouders waren destijds 84 en 89. De oude geiser was kapot en een nieuwe werd geïnstalleerd. Er waren toen al plannen voor een verhuizing, een paar maanden later kregen ze de sleutel voor een seniorenflat.
Inmiddels verhuisd, willen wij de huur van de geiser opzeggen omdat de kopers van hun huis de geiser niet over willen nemen. Niet vreemd, gezien de foto. Nu komt Kemkens met de mededeling dat mijn ouders een huurcontract voor 12 jaar hebben afgesloten en dat de afkoopprijs 1000 euro bedraagt. Onze telefoontjes ten spijt, blijven ze zeggen dat ze ook oude mensen altijd goed informeren en dat mijn ouders wisten waar ze voor tekenden. De kleine lettertjes op de achterzijde van het contract vermelden inderdaad dat het om een huurcontract gaat van 144 maanden.
Hoe hard je ook beweert dat een en ander goed is uitgelegd: bejaarde mensen van ruim boven de 80 de keuze geven tussen koop (1700 euro) of huur, voor een geiser in een woning die verkocht gaat worden, is natuurlijk al niet in orde. Mijn ouders zaten zonder warm water en werden geconfronteerd met twee keuzes, die ze onder druk (want geiser hing er natuurlijk al) niet goed konden inschatten. Zelfs nu begrijpen ze niet dat ze voor 12 jaar hebben getekend, want dat zou dom zijn want ze gingen verhuizen. Dat is dus het woord van Kemkens tegen het woord van mijn ouders. De waarheid ligt wat mij betreft in het midden.
Blijft wel de morele verantwoordelijkheid dat je mensen van die leeftijd niet zo’n contract laat tekenen. Dit gezegd hebbende, en hopend dat jullie hier eens naar willen kijken, moet me ook nog van het hart dat in de kleine lettertjes óók vermeld staat dat als mijn ouders komen te overlijden, de erfgenamen met de huur/schuld blijven zitten. Dus Kemkens laat hoogbejaarde mensen tekenen voor een contract van 12 jaar waarvoor de familie opdraait mochten ze komen te overlijden. Dat vind ik ronduit schandalig.
Bijlagen
Geiser 1 IMG_6149.PNG
(63.94 KiB) 2628 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door rattaplan »

Onduidelijk is waar dachten je ouders dan voor getekend te hebben? Voor koop?
Feit is dat er opdracht is gegeven voor het plaatsen van een nieuwe geiser en die moet betaald worden. Koop zou 1700 euro gekost hebben. Nu ben je met iets meer dan een jaar huur en 1000 euro klaar. Uiteindelijk minder geld dan als je gekocht zou hebben.

Volgende keer je ouders adviseren om bij dit soort beslissingen even advies bij jou bijvoorbeeld in te winnen. Je kan/mag van de installateur niet verwachten dat hij puur op basis van leeftijd oid. op de rem gaat trappen.
Misschien sowieso handig omdst ik lees dst je een paar keer benadrukt dat ze hoogbejasrd e.d. en daarmee een beetje impliceert dat ze niet helemaal meer im staat zijn om juiste beslissingen te maken?? Even met hun in gesprek te gaan hierover.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door 16again »

Aan dit soort contracten ontleent Feenstra ook zijn bekendheid:

https://www.omroepmax.nl/maxombudsman/c ... niet-doen/

Is die afkoop contract van 1000 euro alles, of komen daar nog extra kosten voor geleverde ketel?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door kweenie »

Zulke huurcontracten van twaalf jaar zijn niet ongebruikelijk bij warm water en verwarmingsinstallaties. En die contacten gaan in principe over naar de nieuwe kopers van de woning. Ik neem aan dat de makelaar het daar ook wel over heeft gehad? Daar de kopers het contract niet willen overnemen zal linksom of rechtsom ook in de uiteindelijke koopsom verwerkt zitten.

Dat je steeds aangeeft dat ze zo oud zijn en niet goed zouden weten waar ze voor tekenen lijkt mij niet echt de schuld van de installateur. Het lijkt mij dat als er een voor hun blijkbaar lastige beslissing genomen zou moeten worden, ze zelf wel het initiatief zouden kunnen nemen om met iemand te overleggen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik ken Kempens en kan u verzekeren dat ze niets ophangen voordat er er getekend is. Dus druk dat de geiser er al hing is niet mogelijk.
U bent niet bij het gesprek geweest, hoe weet u dan dat er over een verhuizing gesproken is? En waarom denkt u dat er onderscheid gemaakt moet worden in leeftijd? Iemand met meer levenservaring moet voorzichtiger behandeld worden dan iemand zonder?

Een verkoper van Kempens kan niet weten of uw ouders weten wat ze doen of niet. En als ze inderdaad niet weten wat ze doen zal u stappen moeten ondernemen om ze minder handelingsbekwaam te maken.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als ze nu maar € 1.000 hoeven te betalen, zijn ze eigenlijk voor “een koopje” klaar toch? Anders hadden ze ruim een jaar zonder warm water gezeten.

En uiteraard blijven erven met die schuld zitten, die erven tenslotte ook de baten.

Speedy123
Berichten: 1162
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Als u ouders bij zinnen zijn en nog altijd handelingsbekwaam zijn, dan is het echt hun eigen verantwoordelijkheid wat ze ondertekenen. Een geiser is een duur apparaat dat de leverancier moet terugverdienen over een langere periode. Vandaar de huurtermijn van 12 jaar. Er zijn geen geiser verhuurders die een nieuwe geiser komen plaatsen met een verhuur contract voor een jaar. Dus dan hadden uw ouders zelf een nieuwe geiser moeten aanschaffen i.p.v. huren.

Wat ik ook niet begrijp, in de huidige woningmarkt hadden uw ouders de overname van het huurcontract van de geiser toch gewoon als verkoopvoorwaarde kunnen stellen? Het is toch wederom hun eigen keuze te accepteren dat de kopers de geiser niet over willen nemen? Of ze hadden de verkoopprijs met 1000 euro kunnen verhogen en de geiser als extraatje aan kunnen bieden.

Ik vind eerlijk gezegd dat de leverancier niets te verwijten valt. Het is vervelend dat uw ouders een jaar geleden zonder warm water kwamen te zitten maar dat probleem moest toch snel opgelost worden? En dan is er alleen maar de keuze tussen een langdurig huurcontract of zelf een nieuwe geiser kopen en laten plaatsen. Ik begrijp dan ook niet waar uw ouders spijt van hebben, hoe hadden ze het achteraf gezien dan verleden jaar op willen lossen?

Hetzelfde geldt voor uw argument dat met een lang huurcontract de erven met de kosten blijven zitten. Als uw ouders daar niet gekozen hadden voor maar voor aanschaf van een nieuwe geiser inclusief plaatsing, dan ging dat hele bedrag toch ook af van de erfenis? En een tweedehands geiser heeft nauwelijks waarde. De meeste mensen kopen alleen apparaten die met gas werken bij erkende installateurs en echt niet een tweedehandsje op marktplaats.

Kortom, ik begrijp uw klacht niet. Het zelf kopen en binnen een jaar afschrijven van een geiser inclusief installatie kosten of 1000 euro afkoop boete accepteren om van het huurcontract af te komen is toch om het even, het scheelt in kosten toch niet zoveel?

stofzuigertje

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als kopers weigeren deze over te nemen moet je kiezen, niets verkopen of deze weghalen op jou kosten.
Dat is het nadeel van een woning te koop aanbieden met huur apparaat.

De woning zal nu wel zoveel opbrengen dat deze afkoop geen probleem is.
Zelf had ik als koper gewoon €1000,- minder voor de woning geboden en pas weggehaald zodra die niet meer nodig was.


Na het horen van de afkoopsom voor Huur CV ketel heb ik gewoon dit bedrag van bod afgehaald en had daarom 11 jaren lang gratis Feenstra service!
Eens maar nooit weer, maar dat kwam door installatie fout, en niet door de storingsmonteurs die het probeerde op te lossen...
Dat ik dan een monteur uitleg wat ik had gevonden, maar niets mag doen toch opgelost!
Ik had geld voor afkoop of uit zitten en als je toch het volle bedrag vergoed kreeg bij aankoop.... en niet gelijk een Ketel wilde...
Na afloop gelijk de service ook gestopt en nu zelf iets opgehangen zonder ervaren gecertificeerde monteur, maar je maakt een huis gewoon lastiger verkoopbaar als je naast de koop ook nog een contract voor Lease en/of huurkoop aangaat, terwijl het huis zelf belangrijkste is en tijd genoeg koste.

Gezien de foto, voordelige geiser met dure installatie met alles nieuwe materialen, dat mag en daar tekende ze voor en ook jongeren maken deze fout net zo vaak dus hun leeftijd, valt eigenlijk best mee!

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Als je huis te koop aanbiedt. Weet je dat het risico er in zit, dat de kopers deze weigeren. Zelfs kunnen verzoeken deze voor de koop van het huis te laten verwijderen. Dit kun je zelfs in het koopcontract laten vastleggen. De makelaar mag eventuele mogelijkheid aan kijkers/kopers aangeven van het bestaanbare contract. Het is geen verplichting om het contract van de huurgeiser mee over te hebben. Ik neem aan dat als de verkoop van de woning rond is , dat je dan alsnog dat bedrag dan wel meteen kunt betalen bij Kemkens. Als je van te voren weet, dat je de woning wilt verkopen, dan hadden je ouders beter een nieuwe geiser kunnen kopen. Geisers kopen is nog altijd goedkoper als huren. Wat voor cv-ketel hadden je ouders in hun woning? is het een combiketel, dan had je geen geiser nodig?

Rijkep
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2018 16:09

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door Rijkep »

Dank voor jullie reacties. Ik ga morgen met Kemkens in gesprek. Ik zal nog terugkoppelen hoe of wat.

stofzuigertje

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Installatie kost meer als Geiser zelf dus zul je wel flink moeten betalen voor afkoop....

Ik verwacht verouderde woning en zij willen niet tegen dit bepaald niet fraai weggewerkte aankijken en de keuken is vermoedelijk al besteld!
Kemkens blijft met jonge gebruikte zitten en verschil tussen gebruikte of nieuwe is erg klein na installatie, zal wel voor onderdelen gaan, want 95% heeft combi ketel, alleen in gas haarden regio in binnenstad kom je deze nog in opruiming ruim onder nieuwwaarde nog kwijt!

Rijkep
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2018 16:09

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door Rijkep »

Update 6 juni:
Update 6 juni:

Vanochtend een gesprek gehad met dhr Kemkens, directeur. Het was aangenaam van toon, maar leverde niets op.
Het werd geen welles-nietes discussie, maar was een herhaling van zetten. En natuurlijk, je kunt met een getekend contract in je handen blijven uitleggen dat het allemaal – juridisch - klopt.

De vraag blijft of het redelijk is om hoogbejaarde mensen die bijna de sleutel van het nieuwe appartement in handen hebben twee keuzes op te leggen, namelijk koop of 12 jaar huur. Er zijn best sympathiekere oplossingen te bedenken, zoals een korter huurcontract met een hogere maandlast, of zelfs (als je je in de klant verdiept) een tweedehandsje (hoe duurzaam is dát?!). Echter, dit is allemaal geen optie voor Kemkens. En mijn ouders zien inmiddels af van de weg naar de geschillencommissie. Het is ze allemaal te veel (gedoe).

Waar Kemkens overigens wel naar gaat kijken bij het aanbieden van contracten aan hoogbejaarde mensen, is of ze de kinderen mee kunnen laten tekenen. Zodat bij het tekenen al duidelijk is dat zij (de erfgenamen) er na het overlijden mee blijven zitten. Of dit uit sympathie naar de klant is, laat ik aan de lezer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door kweenie »

De optie van bijvoorbeeld een tweedehands geiser hadden je ouders natuurlijk ook. Maar daarvoor moet je niet naar een bedrijf toegaan dat alleen nieuwe producten levert. Ze hadden prima via Marktplaats en tweedehands kunnen kopen, of via een lokale installateur die ook tweedehands levert. Die optie was er bij Kempkens dus niet.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wist Kemkens dat die “hoogbejaarde mensen bijna de sleutel van een nieuw appartement in handen hadden?”

U bent nogal bezorgd voor de “erfgenamen”.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Al uw frustraties ten spijt, uw ouders waren volledig toerekeningsvatbaar toen ze de overeenkomst aan gingen.

Indien u van mening bent dat dat niet het geval was, had u:
- Direct nadat u kennis genomen had van de overeenkomst (dus ruim voor de verkoop van de woning!) contact op moeten nemen met Kemkes om de overeenkomst te laten ontbinden
- Pogingen moeten ondernemen om uw ouders onder curatele te stellen.

Gezien u beide bovenstaande punten het afgelopen jaar niet heeft gedaan, kan ik geen andere conclusie trekken dan dat u uw ouders destijds voldoende wijs achtte om een overeenkomst aan te gaan. Kemkes staat volledig in haar recht en heeft in beginsel niet eens mogelijkheden om bij 'ouderen' te verlangen dat de kinderen ook akkoord gaan met de overeenkomst. 'Ouderen' uitsluiten van het zelfstandig aangaan van een overeenkomst zou leeftijdsdiscriminatie zijn.

Hou zou u gereageerd hebben wanneer uw ouders nog volledig bij kennis waren geweigerd werd om zonder uw uitdrukkelijke goedkeuring een nieuw geiser aan te schaffen of te huren? Waarschijnlijk had u dat zwaar belachelijk gevonden. En dat is het ook. Verder gaan dan eens benadrukken dat men thuis en eventueel met de kinderen nog eens de offerte doorneemt, kan gewoon niet.

Wanneer ouderen binnen de familie de gevolgen van beslissingen minder goed kunnen overzien en het wenselijk is dat kinderen betrokken zijn bij een beslissing, is dat een familiaire aangelegenheid. U en uw ouders hebben dat destijds verzuimd.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door marnix »

Het blijft een doffe ellende met verhuurders van dit soort apparatuur, ik huurde een boiler van Eneco die ging lekken.
In mijn contract staat dat ik recht had op vervanging of reparatie, boiler ging lekken, monteur gaf aan dat het water op een punt eruit liep waar hij niets aan kon repareren, er zou een nieuwe komen maar dan moest ik wel een nieuw contract tekenen voor 12 jaar.
belachelijk, heb ik daar een contract voor?
Gelukkig heb ik het kunnen uitzingen met een teiltje er onder tot we allemaal overgingen op een nieuw systeem.
Ben nog steeds wel blij met eerlijke monteur, die raadde mij aan op marktplaats zelf een boiler te kopen. ipv voor 12 jaar te tekenen.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurcontract geiser Kemkens

Ongelezen bericht door 16again »

marnix schreef:In mijn contract staat dat ik recht had op vervanging of reparatie, boiler ging lekken, monteur gaf aan dat het water op een punt eruit liep waar hij niets aan kon repareren, er zou een nieuwe komen maar dan moest ik wel een nieuw contract tekenen voor 12 jaar.
...
Gelukkig heb ik het kunnen uitzingen met een teiltje er onder tot we allemaal overgingen op een nieuw systeem.
Het teiltje was een oplossing, ik neem aan dat je ook stopte met betalen omdat tegenpartij zich niet aan het contract houdt.

Feenstra is met dit soort contracten in de uitzending geweest:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... gcontract/

Gesloten