LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postcode loterij de mist in met €400 korting Qurrent mailing

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jwillemse
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2009 14:02

Postcode loterij de mist in met €400 korting Qurrent mailing

Ongelezen bericht door jwillemse »

Vandaag ontving ik een mailing van de Postcode Loterij, met als titel "Stap over naar Qurrent en krijg €400,- aan groene energie cadeau".
Ik ben voorstander van kritisch kijken naar je energieleverancier en regelmatig overstappen, maar bij deze mailing gaan mijn haren toch recht overeind staan.

Afbeelding

Er wordt in de hele mailing nergens verteld wat je energiekosten zijn in dit 3-jarige contract dat je met Qurrent afsluit.
Pas wanneer je in de derde stap van het aanvraagproces zit kun je via een onduidelijke link (de tekst is niet eens aangegeven als link) de kostenopbouw terugvinden. Even narekenen met wat andere aanbieders bevestigt mijn vermoeden: Die €400 korting betaal je zelf, want de aanbieding met korting is niet goedkoper dan andere groene stroom/gas contracten voor 3 jaar zonder korting.

Maar er valt mij nog meer op, wat ik als misleidend moet kenmerken. In de prijsopbouw zijn de leveringskosten van gas en stroom inclusief BTW, maar in hetzelfde overzicht zijn de vaste kosten allemaal exclusief BTW. Dat is niet alleen verwarrend, dat is misleidend! En ik meen toch echt dat alle prijsopgaven aan consumenten altijd inclusief BTW moeten zijn. Maar zeker niet de helft inclusief BTW vermelden en de andere helft exclusief BTW.
Dan is het ook nog eens totaal niet duidelijk of deze prijs nu 3 jaar vast staat (wat je zou verwachten in een 3-jarig contract) of dat de prijs volgend jaar aangepast mag worden. Dat laatste is vrees ik hier het geval. Je bent dus aan de goden overgeleverd in jaar 2 en 3...

Oké, de aanbieding is niet de beste die er is. Daar kan ik mee leven.
Maar de continue misleiding van de consument, wat al begint met het niet vermelden van de essentiële prijzen, daarna het gerommel met inclusief en exclusief BTW en nog eens onduidelijkheid over de kosten van de komende jaren, is toch een opeenstapeling van bewuste misleiding van de consument.

Hier zou meer aandacht aan besteed moeten worden!

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Postcode loterij de mist in met €400 korting Qurrent mailing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die reclame van de Postcodeloterij ging bij mij al sowieso de papierbak in. Ik zou die “aanbieding” niet eens gaan zitten uitpluizen.

Zou ik willen overstappen, kijk ik zelf wel op een vergelijkingssite.

jwillemse
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2009 14:02

Re: Postcode loterij de mist in met €400 korting Qurrent mailing

Ongelezen bericht door jwillemse »

Daar gaat het mij ook niet om. Het gaat er mij om dat de Postcodeloterij haar klanten keihard in hun gezicht misleidt.
Jij en ik zijn slim genoeg om naar een vergelijkingssite te gaan, maar er zijn genoeg mensen die dat niet kunnen of niet doen.
Dan is het natuurlijk je eigen schuld, maar ik vind niet dat welke organisatie ook haar klanten zo hard en herhaaldelijk kan en mag misleiden...

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Postcode loterij de mist in met €400 korting Qurrent mailing

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Mag ik u sen compliment geven. U bent een van de weinige die verder kijkt dan het woordje korting. Bij de meeste mensen stopt het denkvermogen bij het magische woordje en sluiten blind een contract.
Mensen hiervoor waarschuwen is tegen dovemansoren. Mensen kijken alleen naar kortingen en maandvoorschotten en niet naar verbruikskosten en vaste kosten. Zo lang de mentaliteit van mensen niet veranderd zal dit altijd zo blijven. Reclames verbieden heeft geen zin, daar zal niets tegen te beginnen zijn.
Wel moeten bedragen altijd incl btw zijn voor consumenten.

Heel makkelijk gezegd, een bedrijf dat 400 euro kado geeft en tot 250 euro aan boetes wil betalen kan niet blijven bestaan. Het moet dus ergens anders vandaan komen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Postcode loterij de mist in met €400 korting Qurrent mailing

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan de Reclame Code Commissie vragen om hier wat van te vinden.

jwillemse
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2009 14:02

Re: Postcode loterij de mist in met €400 korting Qurrent mailing

Ongelezen bericht door jwillemse »

alfatrion schreef:Je kan de Reclame Code Commissie vragen om hier wat van te vinden.
Al gedaan :)

simonswald
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:17

Re: Postcode loterij de mist in met €400 korting Qurrent mailing

Ongelezen bericht door simonswald »

De PCL en haar zuster loterijen pretenderen het milieu een warm hart toe te dragen.
Ook hier leggen ze een link met groen en groener.
Dan is het toch vreemd dat ze per jaar miljoenen brieven met reclame de deur uit uit doen?,Is niets groens aan.
Weet zeker dat het merendeel direkt bij het oud papier,of bij het restafval belandt.
Behalve het vele papier wordt er ook een enorme hoeveelheid inkt,of wat ze ook gebruiken, verspild, want kleurrijk is die mix van papier en plastic wel.
Uiteraard krijgen ze geld van Qurrent en dat is toch net even iets belangrijker dan groen doen of transparant zijn.

Peter1950
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2016 13:08

Re: Postcode loterij de mist in met €400 korting Qurrent mailing

Ongelezen bericht door Peter1950 »

Mijn advies alle aanbiedingen per mail en aan de deur negeren.ik heb al jaren goede ervaringen met energiecontracten bij de consumentenbond en vereniging eigen huis en wissel vaak zonder problemen.

Gesloten