LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
BeMar
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 12:25

Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door BeMar »

Een lucht/water warmtepomp is niet geschikt voor in een woonwijk . Onze nieuw buren hebben een Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA lucht/water warmtepomp naar ons gericht opgehangen aan hun schuur. Deze maakt 60 Db en alle geluidsdruk is op ons gericht. Het schijnt zo te zijn dat hoe beter de pomp presteert hoe meer geluid deze maakt. En deze pomp is helaas een van de betere modelletjes. Onze nieuwe buren zitten zelf aan de andere kant van de schuur en hebben nergens last van. Onze rust en woongenot zijn ernstig aangetast. Ons gezinsleven staat nu onder hoogspanning en de stress maakt ons letterlijk ziek, de nachtrust is verstoord. De eerste reactie van onze buren was als volgt: "Ja heel vervelend dat jullie overlast ervaren, maar wij voldoen aan alle regels en gaan de pomp niet verplaatsen." M.a.w. "zak maar door de stront." De buren zouden de pomp 's nachts uit zetten, maar in praktijk gebeurt dit dus niet.
Dat onze buren geen rekening houden met ons, de geluidsoverlast volledig bij ons neerleggen, het feit dat ze ons heel eenvoudig vertellen, dat het allemaal reuze meevalt met de geluidsoverlast en dat het allemaal heel acceptabel is, frustreert ons enorm. Zo ongelofelijk asociaal, het is een grote schande! Het zelfde geldt voor de installateur die ons ging vertellen dat de machine fluisterstil is met slechts 35 db, maar in praktijk dus gemiddeld 60 db voortbrengt zoals ook in de folder van dat apparaat staat. Oh ja en de laagfrequentie tonen zouden ook een stuk minder zijn bij deze machine staat in de folder. Helaas geldt dat alleen voor 60 Herz en hoger tonen. Niet voor de lagere tonen van 20 tot 60 Herz die die machine voortbrengt en die ik helaas dus door mijn kussen 's nachts heen hoor.

In de tuin kunnen we niet meer normaal zitten en van het lekkere weer genieten. De pomp wordt namelijk ook gebruikt om te koelen en gaat 15 x per uur af, alsof er een vrachtwagen wordt gestart. Als de pomp moet verwarmen dan doet hij dit elk uur een kwartier lang. Dit levert vooral een laag frequentie geluid op van de compressor. Dit dreunt door onze slaapkamer in en tegen laag frequentie geluid werken oordopjes helaas niet. Het resoneert in onze slaapkamer. Oh ja en daarbij draait de machine dus ook nog een reinigingsprogramma en moet deze regelmatig even zichzelf even defrosten. Het apparaat is niet te vergelijken met een airco die heel veel minder geluid voortbrengt en die dus ook niet dag en en nacht hoeft te draaien. Deze machine draait elke dag en nacht voor de komende 30 jaar om het huis van onze buren precies op 21 graden te houden.

Beste eigenaren van warmtepompen en warmtepompleveranciers...hou alsjeblieft op met het bagatelliseren van de geluidsoverlast. Het is makkelijk praten als overlastgever en als jijzelf diegene bent die aan de knoppen mag draaien. Jij mag en kan NIET voor de overlastontvanger bepalen wat acceptabel is!

Wil je een warmtepomp aanschaffen? ...Bezint eer ge begint! Denk er aan: installateurs en leveranciers willen gewoon geld verdienen en zullen de geluidsoverlast heel makkelijk opzij schuiven.
Laatst gewijzigd door BeMar op 11 aug 2018 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Julie4444 »

BeMar schreef:Beste eigenaren van warmtepompen en warmtepompleveranciers...hou alsjeblieft op met het bagatelliseren van de geluidsoverlast. Het is makkelijk praten als overlastgever en als jijzelf diegene bent die aan de knoppen mag draaien. Jij mag en kan NIET voor de overlastontvanger bepalen wat acceptabel is!

Wil je een warmtepomp aanschaffen? ...Bezint eer ge begint! Denk er aan: installateurs en leveranciers willen gewoon geld verdienen en zullen de geluidsoverlast heel makkelijk opzij schuiven.
Dit is veel te kort door de bocht.

Onze iedereen in onze hele straat heeft een aardwarmtepomp en niemand heeft daar last van. Ondertussen scheelt het op de energiekosten en is het beter voor het milieu.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 09 aug 2018 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente gebeld? Weet niet of dat een ingang is.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door piet987654 »

Bij de rijdende rechter eisen dat dat ding uitgezet wordt ??? Waarschijnlijk wordt er dat wel goed uitgezocht hoeveel Db dat ding mag produceren.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door thecure »

n gaat 15 x per uur af, alsof er een vrachtwagen wordt gestart.
ik kan dit maar moeilijk geloven. dat ding maakt evenveel geluid als een vrachtwagen?

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door limburgs »

beste BeMar , je schrijft dat de buren de warmtepomp aan hun schuur hebben gehangen , naar jullie toe gericht . Als de pomp aan hun schuur hangt maar boven jullie perceel mag dit niet . Dan kun je eisen dat de plaatsing verandert word. Dan wel maar hopen dat de pomp dan dusdanig wordt geplaatst dat het voor jullie minder overlast geeft.....

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Nijogeth »

60 DB is helemaal niets. Ga eens aan een drukke straat wonen of bij het spoor, dan heb je veel meer geluid dan dat. En toch slaap ik daar lekker doorheen.

stofzuigertje

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

60 db op apparaat maar hoeveel in jou woning, bij teveel lawaai kunnen ze naar gemeente gaan en moeten ze het verplaatsen of op rubbers zetten of in geluid dempende kast.
Geluidsoverlast bij gemeente melden en fout geplaatste kunnen ze eisen dat deze uitgezet word.
Dan zitten ze wel in de kou, maar dat is niet jou probleem.

De grond warmte pompen zijn stiller en zuiniger dan lucht / warmte die op daken staan en helaas veel verkocht worden.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Dit is veel te kort door de bocht.

Onze iedereen in onze hele straat heeft een aardwarmtepomp en niemand heeft daar last van.
Dat is ook een ander systeem !

Overigens, 60dB vlak bij mij in de buurt…..zou erg storingsgevoelig blijken te zijn

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
Julie4444 schreef:Dit is veel te kort door de bocht.

Onze iedereen in onze hele straat heeft een aardwarmtepomp en niemand heeft daar last van.
Dat is ook een ander systeem !
En daarom is de opmerking die ik citeerde veel te kort door de bocht. Lijkt me logisch?
Verder valt 60 decibel behoorlijk mee, op een flinke afstand.

Vraag me af toe TS dat op die afstand er 's nachts niet van kan slapen.

stofzuigertje

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je nu een raam opende om je te warm geworden woning in de nacht te laten afkoelen?

Geluidsoverlast mag niet, de radio gelijkwaardig aanzetten en de Politie staat voor je deur.
Maar ik hoor dan die pomp niet meer!

De pomp vernielen mag niet en ze weten vaak wie er last van had......
Wel kun je eisen dat je rustig met open raam kunt slapen in deze erg hete zomer.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik heb afgelopen winter (met 's nachts -15) geslapen met de buitenunit op 2 meter afstand van het slaapkamerraam. De warmtepomp draaide op volle toeren, binnen hoor je alleen een licht gezoem. En dat wanneer de warmtepomp dus op vol vermogen draaide. En wanneer we zomers in de tuin zitten met de koeling in huis aan, hoeven we echt niet harder dan normaal te praten.

In koelbedrijf zoals bij uw buren tot nu toe het geval is, draait de warmtepomp nog lang niet op vol vermogen. De installatie kan dan de energie niet kwijt. Het vele aan- en afslaan bevestigt het gegeven dat het systeem onvoldoende afgiftevermogen heeft binnenshuis.

Uw aanname dat een warmtepomp meer geluid maakt dan een airco kan niet kloppen. Een airco is immers een warmtepomp. Het enige verschil zit hem in de binnenunit, die bij deze warmtepomp warmte uitwisselt water uit het verwarmingssysteem en een airco wisselt warmte uit met de lucht in de woning.

Wat wel kan, is dat de buitenunit niet degelijk genoeg gemonteerd is. Door trillingen van de warmtepomp kunnen resonanties ontstaan, welke buiten de warmtepomp hinderlijk geluid kunnen veroorzaken. Hier had ik in het begin bij mijn warmtepomp ook last van. In de keuken, onder het platte dak waar de warmtepomp op staat, kon je heel goed gebrom horen wanneer de warmtepomp aansloeg. Met wat extra rubber demping is dat nu voor het grootste deel verholpen. Alleen wanneer het voor de rest echt muisstil is in huis, kun je in de keuken nog iets van de warmtepomp horen.

Van wat voor materialen is de schuur waar de warmtepomp aan gemonteerd Is?

Zijn er rubber trillingsdempers gebruikt tussen de verschillende onderdelen van de bevestiging?

Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Tukjes »

Hier een vergelijkbare situatie. Ik ben nog in overleg met het bedrijf wat de warmtepomp geplaatst heeft. Contact met de eigenaar, woningbouw, is al niet meer mogelijk. Iets teveel laten blijken dat de mails aan mij en mijn buren erg verschillend waren. Als er geen goede oplossing komt, schakel ik de omgevingsdienst in. Deze zijn ook actief bij geluidsoverlast. Google omgevingsdienst en daar is te vinden welke omgevingsdienst in uw woonplaats actief is. Wat bij mij overigens heeft geholpen is dat ik het bedrijf midden in de nacht een mail heb gestuurd met het bericht dat ik graag weer normaal zou willen slapen. Mail had ik gestuurd direct na het tijdstip dat de warmtepomp was opgehouden met het water van de boiler te verwarmen. Toen werd het eindelijk duidelijk dat er echt overlast is. Wanneer het water van de boiler wordt opgewarmd is waarschijnlijk vooraf ingesteld zodat het op die manier te controleren is of de klacht overeenkomt met de werking van de warmtepomp. Mocht u de omgevingsdienst inschakelen dan hoor ik graag hoe het verloopt en afloopt.

BeMar
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 12:25

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door BeMar »

De geluidsoverlast betreft NIET AARDwarmtepompen, maar de Lucht/Lucht en de Lucht/Water warmtepompen, die een buitenunit hebben en de warmte dus uit de lucht halen. Ook kunnen sommige van deze pompen gebruikt worden om te koelen. Deze buitenunits leveren veel geluidsoverlast op, zowel door de ventilator als door de compressor. Het gaat hier om de aard van het geluid en ook om hoe vaak dat apparaat aanslaat wat het erg storend maakt, zeker voor diegene die niet de aan/uit knop kan bedienen van die machine zoals je buren. Per merk/model is er natuurlijk verschil vwb geluidsniveau, net zo als dat de ene auto ook wat stiller is dan de andere. Een industrieel geluid waar je niet zelf voor gekozen hebt en wat je zelf niet uit kunt zetten is vreselijk irritant en stressvol. Dat is echt wat anders dan fluitende vogeltjes of een waterval die ook veel decibellen kunnen produceren.
Neem vooral een aardwarmtepomp en niet zo'n lucht/lucht of lucht/water kreng met een buitenunit. Een aardwarmtepomp is duurder, maar een geluidswerende omkasting voor een buitenunit, wat overigens vaak nog niet voldoende geluidsreductie geeft, kost ook je ook al gauw 1500,- Euro, plus dat je relatie met je buren waarschijnlijk inmiddels ook tot het nulpunt is gedaald.

En vwb het geluid van een airco, dit is meer een constant geluid en de meeste mensen gebruiken een airco niet dag en nacht het hele jaar door. De warmtepomp van mijn buren die ook kan koelen slaat om te koelen om de 4 minuten aan en wordt nagenoeg dag en nacht gebruikt om hun huis exact het hele jaar door op 21 graden te houden. De machine is direct op onze achtertuin gericht en enkel wij hebben dus last daarvan. Dat is totaal niet sociaal en verre van grappig kan ik u verzekeren.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U heeft één negatieve ervaring en staat niet open voor kritiek en suggesties.

Wederom schrijft u dat een airco minder geluid zou maken dan een lucht-water of lucht-lucht warmtepomp. Dat kan niet want nogmaals: een airco is een lucht-lucht warmtepomp.
Laatst gewijzigd door Ivo.w op 12 aug 2018 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de buitenunit aan een schuur gemonteerd is, dan lijkt mij de kans groot dat de schuur, of de muur van de schuur, als klankkast werkt. Het systeem op zich kan dan wel relatief rustig zin, maar als het geluid flink doorklinkt door de manier van monteren, dan zit je alsnog in de herrie.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door renewouters »

BeMar schreef:Een lucht/water warmtepomp is niet geschikt voor in een woonwijk . Onze nieuw buren hebben een Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA lucht/water warmtepomp naar ons gericht opgehangen aan hun schuur.
Dat is net zo'n bewijs als zeggen dat alle motorfietsen geluidsoverlast veroorzaken omdat iemand in de buurt toevallig de demper er af heeft gehaald.

stofzuigertje

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag aan jou gemeente of ze in de APV willen zetten dat apparaten buiten niet meer dan 35 Db mogen geven, dan word iedereen verplicht rubbers te monteren onder en een geluidsarme kast erom heen te zetten, probleem opgelost voor nieuwe en bestaande en ook elke oude Airco!

Nu er maar enkele zijn is dit te doen, als half Nederland vol hangt is het lastiger en laat ze rustig ook dit Topic eens lezen want elders in Europa zijn er al vele gemeentes die dit binnen de bebouwde kom eisen!

BeMar
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 12:25

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door BeMar »

Ivo.w schreef:U heeft één negatieve ervaring en staat niet open voor kritiek en suggesties.

Wederom schrijft u dat een airco minder geluid zou maken dan een lucht-water of lucht-lucht warmtepomp. Dat kan niet want nogmaals: een airco is een lucht-lucht warmtepomp.
Ik begrijp prima de werking van een airco. We hebben zelf ook airco units van Mitsubishi, hetzelfde merk als waar mijn buren de lucht warmtepomp van hebben.
De airco units, welke overigens wel ver van onze buren afstaan (zo’n 10 meter van de erfgrens, t.o.v. dat ding van de buren dat op 1,7 meter van de erfgrens af staat), maken (los van het verschil in afstand) zeker de helft minder geluid dan dat nare ding van mijn buren. Het is simpelweg de praktijkervaring die we hier opdoen. Er zullen zich per situatie en per merk vast verschillen voordoen. Maar in het algemeen geldt dat deze machines geluidsoverlast geven, dit is inmiddels ook bij de gemeentes bekend en mijn situatie is daarop helaas geen uitzondering.

U verkoopt zeker dit soort machines?

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geluidsoverlast lucht/water warmtepomp

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nee ik verkoop geen warmtepompen.

Maar uw eigenwijsheid is tamelijk stuitend. Een airco is een warmtepomp. Daar valt geen discussie over te voeren. Uw bewering dat een warmtepomp meer geluid produceert dan een airco kan dus simpelweg niet waar zijn.

Wél kan er natuurlijk tussen de verschillende warmtepompen onderling veel verschil zijn in de geluidsproductie. Gebruikte materialen, omvang, vermogen, belasting, afstelling van het systeem en plaatsing zijn van grote invloed op het geluid.

In het algemeen geldt bij de betere merken als Mitsubishi dat bij een zorgvuldige plaatsing van een model wat goed is afgestemd op de gebruikersbehoefte een warmtepomp geen onaanvaardbare hoeveelheid geluidsoverlast veroorzaakt.

Gesloten