LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door 16again »

Weer een goede bijdrage van DA1979, maar hoe kan een dergelijk bericht vol oplossingen het grootste probleem onaangeroerd laten? Groei van de wereldbevolking! Wekelijks 1 miljoen extra monden te voeden

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Revoked »

Voor wat het waard is: Wikipedia zegt 227.000 per dag. Da's toch meer dan ik dacht.

DA1979
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2020 18:50

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door DA1979 »

Offtopic.

16again daar kunnen wij als burger niets aan doen. Alleen als dit wereldwijd wordt aangepakt.
Soja en vleesvervangers is in ieder geval geen oplossing ivm bijvoorbeeld het kappen van de regenwouden.
Wat minder royaal eten dan misschien.
Minder verbouwen voor de export, meer afstemmen op eigen consumptie en streekproducten.
Denk dat als men daar eens goed onderzoek naar doet er vast wel een oplossing voor is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ga de Panda's nadoen, de Chinese 1 Kind politiek heeft nu een vergrijzing en problemen.
Kijk naar Japan, ook een verouderde samenleving.

Niet aantal maar verdeling kinderen is een probleem.
We willen geen overbevolking uit Afrika en andere landen opvangen, doe het zelf, als er woning nood is
en ze met misschien verblijfsvergunning geen huis vinden of kunnen kopen stopt die stroom.

Meer kinderen is je toekomst veilig stellen vele Moslims wonen als ze oud en alleen zijn bij hun kinderen, oppas Oma of Opa.
Net als hier vroeger ook prima werkte.
Meer Nederlandse kinderen is er minder ruimte voor anderen en pure noodzaak.
Wel een dure hobby, maar wel leuke.
Als we allen 2 kinderen kregen is de vergrijzing op te lossen...

Gister in Journaal te zien hoe je kunt oefenen!
Helaas ben ik nu iets te oud voor zoveel geweld!

DA1979
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2020 18:50

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door DA1979 »

Offtopic
Nog z'n dingetje.
Nu met bijvoorbeeld de roettax kunnen mensen per jaar 250 euro minder sparen voor een andere auto.
Een voor de gemiddelde burger betaalbare oplossing is er niet.
En wees eerlijk als wij onze bestaande auto's konden ombouwen naar electrisch of waterstof voor de zelfde prijs als een lpg installatie. Dan is het voor veel mensen geen probleem om dat te doen.
Nu wordt men gepusht door de prijzen te laten stijgen, terwijl de meesten een alternatief niet kunnen betalen of moeten lenen. Of het is er gewoonweg nog niet.
Door de duurder wordende prijzen worden wij gepusht om onze woningen beter gaan isoleren, andere warmtebron aanschaffen en een andere auto. Enz enz. Regeltje hier en regeltje daar. Ga er maar aanstaan.
Daarnaast verdwijnt de meeste subsidie bedoeld voor energietransitie niet in de zakken van de burger maar bij bijvoorbeeld zonneparken, windmolenparken, biomassa centrale e.d.
De biomassa centrale is letterlijk weggegooid geld naar mijn mening.
Dat is jammer en een gemiste kans om draagvlak te creeren.
Wat aan het milieu doen willen wij allemaal wel, tenminste zolang het betaalbaar is.
En niet gekoppeld aan allerlei extra regeltjes waardoor het weer minder aantrekkelijk wordt.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand niet wat aan het milieu wil doen als dit wat betaalbaarder en makkelijker wordt.
Het is een gemiste kans van onze overheid om de burger meer te ondersteunen om wat te gaan doen. I.p.v. extra belastingen en verhogingen om de burger te pushen.

Maar ja das mijn mening, sommigen zullen er anders over denken.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door NoNo123 »

+++

Spijker op zijn kop !!!

Ik wordt verplicht dit jaar een nieuwe auto te kopen wegens uitbreiding van de milieuzone hier, en mij huidige auto mag dadelijk lekker in Afrika verder tuffen. Terwijl ik maar enkele km per jaar rij. Vraag me af wat de milieuwinst daarvan is, als er een heel nieuwe apparaat moet worden geproduceerd?

Over de SDE subsidie die helemaal niet wordt gebruikt voor het opwekken van energie had ik hier al eens een topic geopend;
viewtopic.php?f=51&t=190726

Met het verstokken van hout/pellets is eigenlijk nooit een probleem geweest, totdat de Europese commissie besloot dit grootschalig te gebruiken in onrendabele energiecentrales, in plaats van lokaal warmte mee op te wekken.
Hier wordt je wel triest van: https://www.bomenkapmeldpunt.nl

DA1979
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2020 18:50

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door DA1979 »

Nog niet eens gehad over de co2 opslagplannen, opslag van kernafval. Etc.
Laakt een beetje aan lange termijn denken.
Neem nou de sde subsidie.
T'is een goed idee, maar deze veranderd regelmatig.
Nu stopt de sde voor nieuwbouwhuizen zodat er meer overblijft voor bestaande woningen.
Maar volgens mij zijn sommige subsidie bedragen geslonken met vorig jaar.
Als je iets koopt van bijvoorbeeld 2500 euro en je krijgt bijvoorbeeld 1200 terug, ja dan kan je snelheid maken.
Nu zie ik dat je maar een bedrag van €500 of 650 euro op een warmtepompboiler. Dus de drempel is weer wat hoger om dat te gaan doen.
Jammer want dan was ik geen gas meer nodig.
Op mijn lijstje heb ik nog staan het warm tapwater en opslag van stroom.
Maar wel veilig en met een zo laag mogelijk budget.
Heb een gezin, en die moet ook eten 😁

De sde, subsidie en duurzaamheidsleningen kunnen beter om mensen sneller over de streep te trekken.
Het is een beetje je hond een groot bot voor houden en hem dan een klein hondenkoekje geven.

Simpel, minder hoge uitgave voor de burger is, hogere snelheid in transitie, is meer rendament en koopkracht die je dan weer via een nieuwe rare belasting terug kan geven aan de staat🤔 eh wat doe ik verkeerd😭

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Erthanax »

Milieudefensie heeft een flink rapport gepubliceerd over reststromen in de houtverwerkende industrie.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Leuk maar vroeger was er ook al hergebruik van afval.

Hardboard, spaanplaat, OSB en de binnenkant van veel multiplex is afval verwerking!
Ook MDF en HDF is eigenlijk verbeterde spaanplaat, extra fijn....
Naast het verzagen van rond naar rechthoekige balken en alle zijtakken is wereldwijd veel kachel hout in de handel.

Vele landen hebben gewoon teveel hout en moeten het kwijt, andere zoals Nederland tekort en Pellets is dus bewerkt afval wat
bruikbaar is gemaakt.

Alleen is het probleem dat we plotseling stoppen met steenkool en de centrales nog niet afgeschreven zijn!
Dan heb je biomassa tekorten!
Gezien de huidige oud papier prijs en vaak vervuild met rommel en sorteren koste ook tijd en geld...dan is
verbranden voor stroom niet eens zo slecht, papierprijs kan dan weer stijgen en geen hout nodig.
Zelf neem ik nu proeven met doorweekte snippers en een oude pellet pers maar ik heb wel erg veel nodig van de oud papier pallets... en ze moeten goed droog blijven, wel minder lawaai dan echt hout gebruiken.

In tegenstelling tot de Papier handel, ik heb geen enkel probleem met Pizza dozen of licht vervuilde, melk pakken mag niet maar draaide prima en een beetje, mag niet, kan wel... kreeg ik de indruk.
Het probleem is dus vraag & aanbod wat door plotseling van 't steenkool af is veroorzaakt.

Een Pelletkachel is beter dan de meeste houtkachels, zowel rendement als uitstoot, alleen enkele dure nieuwe houtkachels halen die normen net aan...
De Pelletkachel is niet 100% millieu vriendelijk maar minder schadelijk dan Hout kachels of Steenkool
Ook de Vlaamse Mazoet is niet bepaald de schoonste dus ook die vervangen zou goed zijn.

ArieMarkesteijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2020 12:48

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door ArieMarkesteijn »

Een Pelletkachel is beter dan de meeste houtkachels, zowel rendement als uitstoot, alleen enkele dure nieuwe houtkachels halen die normen net aan...

Maar stoot meer van het kankerverwekkende ULTRA-fijnstof uit...............

Gesloten