LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Radar »

Het is je gelukt: je hebt je droomhuis gevonden en gekocht! Niet zonder slag of stoot, want de woning is verouderd en moet verbouwd worden. Daarom heb je extra goed naar het financiële plaatje gekeken.

Het huis is verkocht met energielabel A, dus budget voor extra isolering was niet nodig. Maar wanneer je eenmaal met de verbouwing begint, blijkt dat het huis niet energielabel A maar label D moet hebben. Dat betekent dat je én te veel hebt betaald voor het huis én dat je extra moet gaan isoleren: dubbel verlies dus. Maar bij wie moet je nou aankloppen?

Het systeem van het aanvragen van een energielabel staat al sinds jaar en dag ter discussie. Hoe werkt het systeem, is het wel betrouwbaar en moet het eigenlijk niet op de schop?

Maandag 8 oktober 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Zie ook: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... oordelijk/
Laatst gewijzigd door Radar op 08 okt 2018 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door criticus2 »

want de woning is verouderd en moet verbouwd worden.
met deze beschrijving hoort iedere potentieel koper al een vraagteken bij een A label te zetten. Onderzoeken van dat label hoort ook bij je onderzoeksplicht als koper lijkt mij (zeker wanneer een en ander onlogisch is) . Je kan denk ik gewoon toegang krijgen tot de gegevens die zijn ingeleverd bij de aanvraag.
Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook. En een verouderde woning met een A label loopt niet in de pas met elkaar. Om op een ouder pand een A label te krijgen is heel veel nodig, wat zo zichtbaar is. Met wat muur en vloerisolatie red je dat niet. Het soort dubbel glas wat erin zit bv , is gewoon zichtbaar en anders eenvoudig controleerbaar met een simpel testje met een vlammetje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de woning "niet energielabel A maar label D moet hebben", dan hebben de verkopers dus gelogen. En kun je de schade op hen verhalen.

Als de verkopers niet hebben gelogen, dan zal de woning dus terecht label A hebben. Alleen hebben de kopers misschien andere verwachtingen bij wat label a betekent. Maar dat betekent nog niet dat de woning en verkeerd label heeft, het betekent alleen dat de aannames onjuist waren.

Zo gaat het er bij een aantal zaken om of de eigenschappen voor het grootste deel van de ruimte gelden. Bijvoorbeeld, hebben de meeste ramen HR++, dan tellen alle ramen voor het label als HR++, ook als de rest van de ramen ongeïsoleerd tochtglas is. Als je als koper dan blind vaart op dat label, dan kan dat wel een teleurstelling geven.

Daarom moet je altijd bekijken op welke eigenschappen dat label precies gebaseerd is.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Dit gaat verder dan informatieplicht vs onderzoeksplicht. Alleen een erkende deskundige mag een definitief energielabel afgeven. Moet je als koper het oordeel van die erkend deskundige dan in twijfel trekken?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

16again schreef:
05 okt 2018 18:40
Dit gaat verder dan informatieplicht vs onderzoeksplicht. Alleen een erkende deskundige mag een definitief energielabel afgeven. Moet je als koper het oordeel van die erkend deskundige dan in twijfel trekken?
Mij kostte de controle door de deskundige E 7: moeten niet; mogen wel; alleen de paus is onfeilbaar en dan nog alleen in bepaalde gevallen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo’n energielabel kan men helemaal via internet regelen. Ik heb daar verleden jaar € 5,00 voor betaald. Er wordt helemaal niets gecontroleerd door zo’n deskundige. De verkoopbrochure van de makelaar is voldoende en een paar ellenlange door mij ingevulde vragenlijsten. Maar uiteraard wel naar waarheid beantwoord.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
05 okt 2018 20:08
De verkoopbrochure van de makelaar is voldoende..
Het is natuurlijk wel aan een potentiële koper om daar al dan geen genoegen mee te nemen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
05 okt 2018 20:15
Lady1234 schreef:
05 okt 2018 20:08
De verkoopbrochure van de makelaar is voldoende..
Het is natuurlijk wel aan een potentiële koper om daar al dan geen genoegen mee te nemen.
De verkoper vraagt zelf het energielabel aan. Heeft de potentiële koper niets mee van doen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een mededeling hoeft in beginsel niet te worden onderzocht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
05 okt 2018 20:08
Zo’n energielabel kan men helemaal via internet regelen. Ik heb daar verleden jaar € 5,00 voor betaald. Er wordt helemaal niets gecontroleerd door zo’n deskundige. De verkoopbrochure van de makelaar is voldoende en een paar ellenlange door mij ingevulde vragenlijsten. Maar uiteraard wel naar waarheid beantwoord.
Vandaar dat áls het energielabel op onjuiste gegevens gebaseerd is, je als koper naar de verkoper kunt stappen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door renewouters »

chrisd1 schreef:
05 okt 2018 20:15
Lady1234 schreef:
05 okt 2018 20:08
De verkoopbrochure van de makelaar is voldoende..
Het is natuurlijk wel aan een potentiële koper om daar al dan geen genoegen mee te nemen.
In ieder verkoopbrochure staat dan ook niet voor niets dat het slechts bedoeld is als uitnodiging om een bod te doen en dat er geen rechten aan kunnen worden ontleend.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

In het label zijn b.v. noch facturen opgenomen, waarin bewijs van HR++-ramen; noch worden ze genoemd; ze moeten eventueel worden opgevraagd bij de verkoper.
Het label is iig geen verhaal van de deskundige!!

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Hier is weldegelijk sprake van een erkend deskundige bij aanvraag definitief energie label
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijn-woning

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

renewouters schreef:
05 okt 2018 20:57
In ieder verkoopbrochure staat dan ook niet voor niets dat het slechts bedoeld is als uitnodiging om een bod te doen en dat er geen rechten aan kunnen worden ontleend.
De verkoopbrochure gaat niet over de vraag of je daar rechten aan kan ontleden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

16again schreef:
05 okt 2018 22:37
Hier is weldegelijk sprake van een erkend deskundige bij aanvraag definitief energie label
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijn-woning
Zeker; die hem toegestuurde gegevens beoordeelt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

chrisd1 schreef:
05 okt 2018 23:09
Zeker; die hem toegestuurde gegevens beoordeelt.
Om van label D naar label A te komen, zal de verkoper toch bewust foute gegevens moeten indienen bij de expert, dat lijkt me een schoolvoorbeeld van valsheid in geschrifte.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vind overigens de titel “dubbel verlies” wel onjuist.

Er is eventueel “één keer verlies”.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja. Het eerste "verlies" is volgens de redactie "dat je te veel hebt betaald voor het huis". Ik geloof ook niet dat dat "verlies" bestaat. Ik ken redelijk wat mensen die kortgeleden een huis gekocht hebben of daar nog serieus mee bezig zijn. Niemand van hen heb ik ooit gehoord over het energielabel of de invloed daarvan op de vraag- of koopprijs.
Overigens ben ik het eens met Criticus2; een verouderde woning met label A, dat klopt niet of vraagt om nader onderzoek.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Er is pas sprake van dubbel verlies, indien je niet gaat isoleren.
Teveel betaald voor het huis , en energierekening zal ook duurder uitpakken.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd energielabel voor je huis: wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als je wel gaat isoleren, is er ook maar sprake van een “enkel” verlies.

En een oud pand wat verbouwd moet worden met label A? Heel ongeloofwaardig.

Gesloten