LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie tarief vast of variabel?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jellesbode
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2006 18:06

Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door jellesbode »

Wat is verstandiger. Wil van leverancier veranderen wat is dan verstandig 1of 3 jaar vast of variabel tarief.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik heb geen tijdreismachine, maar ik verwacht dat alle energie eerder duurder als goedkoper zal worden.
De prijsverschillen zullen eurocenten schelen, schat zelf maar in aan de hand van historisch verbruik welke kant de dobbelsteen valt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door moederslink »

jellesbode schreef:
07 nov 2018 17:06
Wat is verstandiger. Wil van leverancier veranderen wat is dan verstandig 1of 3 jaar vast of variabel tarief.
Mijn ervaring is: het voor maximaal 1 jaar voor vaste prijs vastleggen .
En aan het eind vh jaar weer overstappen....
Het verandert per jaar nl.
Ik wil mij daarom niet voor 3 jaar binden.
Zo pak ik ook steeds eventuele welkomsbonussen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Met een instabiel Midden-Oosten is de prijs van ruwe olie zeer variabel. Het minste, geringste conflict wat er weer uitbreekt of een land daar dat het westen ineens niet meer vertrouwt vertaald zich onmiddellijk in een hogere olieprijs. Omdat de gasprijs aan de olieprijs is gekoppeld is er dus niet zo heel veel voor nodig om die gasprijs ineens weer een stuk te doen stijgen.

Verder, naarmate we in Nederland minder gas zelf naar boven halen zullen we, ondanks de goede plannen voor mindergebruik in de toekomst, steeds meer gas moeten gaan importeren uit het buitenland. Mogelijk dat importeren nu nog goedkoper is als zelf naar boven halen en productie klaar maken, maar van hoe verder het gas moet komen, hoe duurder de transportkosten daarvan. Rusland ligt natuurlijk niet echt naast de deur. De kans dat daardoor de gasprijs ook nog gaat stijgen is dus reëel aanwezig.

Een bekend gegeven is dat prijzen in ons land makkelijk en soms snel stijgen bij een factor dit tot een verhoging lijdt. Dalen van prijzen daarentegen lijkt vaak te worden tegengehouden door 1 of ander vertragingsmechanisme dat wel lijkt ingebouwd te zijn.

Rekening houdend met bovenstaande drie argumentenen als u niet ieder jaar de moeite wil doen om weer over te stappen, dan zou ik als ik u was (heb het vorig jaar ook zelf gedaan) een contract met een zo lang mogelijke looptijd voor uw energieproducten afsluiten.

Let er verder op bij een nieuwe leverancier wat de werkelijke prijs is die u voor het gas en/of de elektriciteit betaald. Eenmalige cadeaus van tientallen of soms meer dan 100 Euro lijken aantrekkelijk. Maar de brutoprijs (zonder dat cadeau) ligt dan vaak een stuk hoger als bij leveranciers die dergelijke cadeaus niet geven. Vaak is het dus zo dat u uw eenmalige cadeau op de wat langere termijn zelf terugbetaald.

Tot slot: Een goede energieprijzen-vergelijker vindt ik de website van gaslicht.com. Klap iedere aanbieding daarin wel open om precies te zien wat de opbouw van de prijzen is en wat de prijs van de energieproducten is voordat het cadeau bedrag wordt toegepast. Alleen daarmee heeft u het juiste inzicht in de prijs die u betaald voor de energie die u afneemt.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 07 nov 2018 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door piet987654 »

Mijn advies is variabel, dus niet vast zetten. Overal zijn die discussies bezig over ja dan nee gasloos. Niemand weet wat als
gevolg hiervan de prijzen gaan doen. Iedereen weet ook dat het elektriciteitsnet problemen kan geven als zomaar iedereen
van de gas afgaat, en dus alles elektrisch gaat doen. of iedereen zijn E-auto op wil laden.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gewoon een éénjarig contract met vaste tarieven via bijvoorbeeld. Gaslicht.com afsluiten. Er zijn flinke bonussen te vergeven. Tot wel ruim €300,00.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
07 nov 2018 17:33
Gewoon een éénjarig contract met vaste tarieven via bijvoorbeeld. Gaslicht.com afsluiten. Er zijn flinke bonussen te vergeven. Tot wel ruim €300,00.
precies , dat zeg ik .....mijn idee ook.. :wink:

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door geengast »

Heb al 8 jaar een volledig variabel tarief bij Essent. Elk jaar bekijk ik bij vergelijkingssites wat ik betaalt zou hebben bij de goedkoopste vaste aanbieder.
ELK jaar was ik goedkoper uit met variabel.

Eigenlijk logisch, waarom zou een energiebedrijf risico lopen. Bij een vast tarief willen ze zeker weten dat ze niet de boot in gaan.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als je inderdaad ieder jaar weer de moeite wil doen van energieleverancier zoeken, oude leverancier opzeggen en overstappen naar een nieuwe leverancier, dan is het kiezen van een energieleverancier + flinke bonus ieder jaar weer (!), een goede optie.

Maar, nogmaals, let op de bruto tarieven, zonder verrekening van die bonus, om te voorkomen dat je die bonus geheel of gedeeltelijk terugbetaald door de hogere energieprijs. Goed nakijken en narekenen dus. Ieder jaar weer.

Vraagt u zich daarbij in alle eerlijkheid af of u het eventuele voordeel van een bonus, althans wat er van overblijft, u ieder jaar weer die genoemde moeites waard is.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In 5 jaar ca € 1000 bonus en altijd het laagste tarief. Gaslicht.com en een slimme meter dan loopt overstap heel soepel. Het loont.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Kijk ook eens bij de Collectieve Inkoop Energie van de Vereniging Eigen Huis (VEH). U kunt zich inschrijven op hun website voor een vrijblijvend aanbod. Mogelijk dat ook dat een interessante optie voor u is.

Om hieraan mee te doen hoeft u geen lid van de VEH te zijn. Op hun website staat bij veelgestelde vragen:
Iedereen kan meedoen aan de Collectieve Inkoop Energie. Hoe meer mensen deelnemen, hoe sterker we staan. U kunt zich ook vrijblijvend inschrijven als u nog geen lid bent van Vereniging Eigen Huis. Meedoen is ook mogelijk als u een woning huurt, of als uw energiecontract nog niet is afgelopen

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BreejKC schreef:
07 nov 2018 17:54
Als je inderdaad ieder jaar weer de moeite wil doen van energieleverancier zoeken, oude leverancier opzeggen en overstappen naar een nieuwe leverancier, dan is het kiezen van een energieleverancier + flinke bonus ieder jaar weer (!), een goede optie.

Maar, nogmaals, let op de bruto tarieven, zonder verrekening van die bonus, om te voorkomen dat je die bonus geheel of gedeeltelijk terugbetaald door de hogere energieprijs. Goed nakijken en narekenen dus. Ieder jaar weer.

Vraagt u zich daarbij in alle eerlijkheid af of u het eventuele voordeel van een bonus, althans wat er van overblijft, u ieder jaar weer die genoemde moeites waard is.

Simpel intikken op Gaslicht.com wat je verbruiken zijn, simpel je filters kiezen, groen, grijs, kan me niet schelen. Van de twee of drie die in “verhouding” goedkoop zijn een vergelijking maken, doet het programma voor je. Kiezen welke je wilt en via internet insturen. Dan gaat de rest helemaal vanzelf.

En wat bedoelt u met wat er overblijft van een bonus?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

BreejKC schreef:
07 nov 2018 18:22
Kijk ook eens bij de Collectieve Inkoop Energie van de Vereniging Eigen Huis (VEH). U kunt zich inschrijven op hun website voor een vrijblijvend aanbod. Mogelijk dat ook dat een interessante optie voor u is.

Om hieraan mee te doen hoeft u geen lid van de VEH te zijn. Op hun website staat bij veelgestelde vragen:
Iedereen kan meedoen aan de Collectieve Inkoop Energie. Hoe meer mensen deelnemen, hoe sterker we staan. U kunt zich ook vrijblijvend inschrijven als u nog geen lid bent van Vereniging Eigen Huis. Meedoen is ook mogelijk als u een woning huurt, of als uw energiecontract nog niet is afgelopen
Nog nooit is daar een betere deal uit gekomen dan op dat moment bij gaslicht.com beschikbaar. Eigenlijk is het altijd veel slechter.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door kweenie »

BreejKC schreef:
07 nov 2018 17:54
Als je inderdaad ieder jaar weer de moeite wil doen van energieleverancier zoeken, oude leverancier opzeggen en overstappen naar een nieuwe leverancier, dan is het kiezen van een energieleverancier + flinke bonus ieder jaar weer (!), een goede optie.

Maar, nogmaals, let op de bruto tarieven, zonder verrekening van die bonus, om te voorkomen dat je die bonus geheel of gedeeltelijk terugbetaald door de hogere energieprijs. Goed nakijken en narekenen dus. Ieder jaar weer.

Vraagt u zich daarbij in alle eerlijkheid af of u het eventuele voordeel van een bonus, althans wat er van overblijft, u ieder jaar weer die genoemde moeites waard is.
Ik ken jouw salaris niet, maar een paar honderd euro voor een kwartiertje werk vind ik ieder jaar wel de moeite waard.

Het komt bij mij overigens vaak neer op stuivertje wisselen tussen twee leveranciers. Die mij ook allebei prima bevallen.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

MichielFRL schreef:
07 nov 2018 19:44
Ik ben al een tijd klant bij easyenergy omdat je daar betaalt wat energie op dat moment dat je het verbruikt kost. Tevens wordt er maandelijks afgerekend en niet 1x per jaar.
Op zich een interessant idee,die kende ik nog niet. Maar even invullen levert me exact dezelfde deal op als ik bij gaslicht zou krijgen.. wel met onzekerheid van wisselende prijzen, dus kan dan 2 kanten op..

Undutchable
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ik stap elk jaar over via Vereniging Eigen Huis. Zij doen een energieveiling en hebben dan een aanbieder voor 1 jaar vast en voor 3 jaar vast.

Het vastrecht in de aanbieding is meestal niks, 50 cent of 1 euro per maand (maal 2 voor gas en stroom) en dat tikt behoorlijk aan. Wel na een jaar weer wegwezen, want met de verlenging krijg je het "normale" vastrecht.

Eigenlijk elk jaar belt de huidige leverancier wel waarom ik hun genereuze verlengingsaanbod niet accepteer. Als ik dan het vastrechtargument noem is het gesprek snel klaar.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door BreejKC »

En wat bedoelt u met wat er overblijft van een bonus?

Heb ik, als ik mijn eigen reactie nog eens doorlees netjes aangegeven. maar goed, ik herhaal nog maar een keer wat uitgebreider:

Bedrijven die eenmalige bonussen geven, daarvan is de brutoprijs (waarin die bonus dus niet is meegenomen) van de energieproducten en sommige vaste kosten vaak hoger als van de bedrijven die deze bonussen niet geven. (Een deel van) die bonus betaal je dus door het hogere bruto tarief terug aan zo'n energieleverancier.

Hoeveel? Dit is natuurlijk voor iedereen verschillend. Maar dat kan men zelf uitrekenen door het geschatte verbruik van de energieproducten en sommige vaste kosten te verrekenen met het (bruto) verschilbedrag tussen de diverse leveranciers. Bij een relatief hoog verbruik aan energieproducten betaal je bij zo'n hogere energieprijs dus relatief veel terug van die ontvangen bonus. Bij een relatief laag energieverbruik zou die bonus dan natuurlijk mee kunnen vallen.Dat pleit dan weer in het nadeel van langduriger contracten. Als het prijsverschil bij het geven van een bonus hoog is dan moet je natuurlijk die lange looptijd in die verschilberekening meenemen. In dat geval kan het afsluiten van een kort lopend contract natuurlijk voordeliger uitvallen. Rekenen, rekenen en goed vergelijken dus.

Ik hoop hiermee, nogmaals en wat uitgebreider, duidelijk te hebben gemaakt wat er eventueel wel of niet kan overblijven van een bonus bij energieproducten.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
08 nov 2018 11:59
Bedrijven die eenmalige bonussen geven, daarvan is de brutoprijs (waarin die bonus dus niet is meegenomen) van de energieproducten en sommige vaste kosten vaak hoger als van de bedrijven die deze bonussen niet geven. (Een deel van) die bonus betaal je dus door het hogere bruto tarief terug aan zo'n energieleverancier.
Waar baseer je dit standpunt op? Ik herken dat namelijk niet. Ik let primair op de vaste kosten en tarieven, maar heb desondanks al meermaals een mooie overstapbonus ontvangen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Prima MM. Uitstekend toch. Altijd heb ik, met het verbruik van mijn gezin als ik weer wilde overstappen, naar dit verschil gekeken. Uiteraard ben ik die bonussen ook tegengekomen, maar heb altijd bij Gaslicht.com ook naar de bruto energieprijzen gekeken en vond daar een opmerkelijk verschil met mijn huidige leverancier, die mij een Groene Keuze geeft en in Rotterdam is gevestigd, t.o.v. de leveranciers die wel een bonus gaven. Destijds heb ik, juist omdat je bij die andere leveranciers (een stukje van) die bonus via een hogere energieprijs en wat hogere vaste kosten aan hen terugbetaald, voor mijn huidige leverancier gekozen.

Voor mezelf heb ik nog enkele keren opnieuw die vergelijking gemaakt. Uiteindelijk levert het verschil per jaar zo weinig voordeel meer op dat ik bij genoemde energieleverancier gebleven ben. Misschien ben ik 1 van de weinig klanten, maar ik ben zeer tevreden met deze leverancier. Duidelijke maand- en jaaroverzichten, leuke andere aanbiedingen maar vooral een uitstekende communicatie en meedenken met de klant. En dat kleine beetje meerbedrag wat ik misschien betaal, dat is het me alleszins waard.

Hier op het forum horen we nogal eens anders over bepaalde leveranciers. Gelukkig heb ik daar met mijn leverancier nooit last van gehad. En een stukje minder stress door allerlei problemen mag je eveneens een lief ding waard zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie tarief vast of variabel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Uiteraard verstandig om naar het hele plaatje te kijken. En ook te kijken naar het effect van iets meer of minder verbruik dan geschat. Ik staar me ook niet blind op welkomstpremies, maar als de voordeligste aanbieder die aan mijn wensen voldoet zo'n 100 euro voordeliger is dan de tweede keus, dan moet je verbruik wel erg afwijken van de inschatting voordat de nummer twee voordeliger wordt.

Overigens hebben bepaalde leveranciers weliswaar geen welkomstpremies, maar hebben ze wel een 'aktietarief' voor nieuwe klanten. Waarmee overstappen toch weer voordeliger kan uitpakken.

Gesloten