LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete Eneco wegens contractbreuk

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ontbinden is een eenzijdige handeling. De andere partij hoeft daar geen "ja goed hoor" op te antwoorden.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

alfatrion schreef:
30 apr 2020 14:14
Ontbinden is een eenzijdige handeling. De andere partij hoeft daar geen "ja goed hoor" op te antwoorden.
Dus TS schrijft een gemotiveerde aangetekende brief waarom hij ontbindt en Eneco stuurt hem een mailtje met "Jammer dat je weggaat" en daarna de eindafrekening. Is dat hoe de voorspelling hoe eea zal gaan verlopen?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts stelt een vraag maar geeft ook na vragen geen inzicht in de situatie.

En nee, dat is de voorspelling van Alfatrion dus niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Volgens mij gaat het wel zoals dezevendehenk het zegt. Daarna staat de weg open naar de geschillencommissie om hopelijk zijn gelijk te halen. Maar als gaslicht.com niet gelooft dat de TS gelijk krijgt twijfel ik helaas ook.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Moneyman »

DeZevendeHenk schreef:
30 apr 2020 14:04
Lady1234 schreef:
30 apr 2020 13:53
Natuurlijk mag u wat posten, maar wat is uw advies dan? Ik lees alleen maar kritiek op andere posts.
Ik heb geen kritiek op andere posts...
Hoe noem je dit dan, afgezien van het feit dat je kritiek ook nog stomweg aantoonbaar onjuist is?
DeZevendeHenk schreef:
29 apr 2020 17:49
Best veel adviezen hier zijn van "dan begin je gewoon even een rechtzaak" of "dan ontbindt je gewoon het contract". Kijkt er niemand naar de mate waarin die adviezen ook passend zijn voor de situatie?

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Moneyman schreef:
30 apr 2020 14:59
DeZevendeHenk schreef:
30 apr 2020 14:04
Lady1234 schreef:
30 apr 2020 13:53
Natuurlijk mag u wat posten, maar wat is uw advies dan? Ik lees alleen maar kritiek op andere posts.
Ik heb geen kritiek op andere posts...
Hoe noem je dit dan, afgezien van het feit dat je kritiek ook nog stomweg aantoonbaar onjuist is?
DeZevendeHenk schreef:
29 apr 2020 17:49
Best veel adviezen hier zijn van "dan begin je gewoon even een rechtzaak" of "dan ontbindt je gewoon het contract". Kijkt er niemand naar de mate waarin die adviezen ook passend zijn voor de situatie?
Jouw toon bevalt me niet, ik ga geen gesprek met je aan als je geen poging doet te begrijpen wat ik bedoel en alleen bezig bent je gelijk te bewijzen.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Lady1234 schreef:
30 apr 2020 14:37
De Ts stelt een vraag maar geeft ook na vragen geen inzicht in de situatie.

En nee, dat is de voorspelling van Alfatrion dus niet.
Dus dan blijft voor mij de vraag, is ontbinden nou goed en realistisch advies of niet. Verder kan ik kan prima accepteren als het antwoord ja is, maar ik vind het allemaal zo kort door de bocht.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Moneyman »

DeZevendeHenk schreef:
30 apr 2020 15:10
Jouw toon bevalt me niet, ik ga geen gesprek met je aan als je geen poging doet te begrijpen wat ik bedoel en alleen bezig bent je gelijk te bewijzen.
Eerst kritiek leveren, en als je daarop aangesproken wordt weglopen. Goed bezig!

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

DeZevendeHenk schreef:
30 apr 2020 15:14
Lady1234 schreef:
30 apr 2020 14:37
De Ts stelt een vraag maar geeft ook na vragen geen inzicht in de situatie.

En nee, dat is de voorspelling van Alfatrion dus niet.
Dus dan blijft voor mij de vraag, is ontbinden nou goed en realistisch advies of niet. Verder kan ik kan prima accepteren als het antwoord ja is, maar ik vind het allemaal zo kort door de bocht.
Alfatrion stelt eenvoudig dat ontbinden een eenzijdig handeling is en dat de tegenpartij niet hoeft te reageren. Dat is alles.

En of in dit geval ontbinden zou kunnen, is maar de vraag, want de Ts geeft geen antwoord op de vraag over de afspraken van het tarief van terugleveren.

Maar gezien de reactie van Gaslicht lijkt me ontbinden 99,9999% onmogelijk. Dus boete betalen.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Lady1234 schreef:
30 apr 2020 15:41
Maar gezien de reactie van Gaslicht lijkt me ontbinden 99,9999% onmogelijk. Dus boete betalen.
Dat zie ik ook als de meest realistische uitkomst op basis van de beschikbare informatie. Dan kun je nog steeds kunnen zeggen; "U zou ook kunnen proberen te ontbinden indien ..... maar houdt er rekening mee dat ...." en dat is in mijn beleving niet hetzelfde als "Zij hebben de prijs in Uw nadeel aangepast bij lopende contract en dat mag niet... ontbinden...".

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer zij de prijs of de voorwaarden in jouw nadeel aanpassen (en dat ook mogen) dan mag jij ontbinden. Ontbinden is gewoon een kwestie van een brief schrijven. Er is dan ontbonden, ook als de tegenpartij het daarmee oneens is.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar Alfatrion, zouden de tarieven voor terugleveren niet gekoppeld zijn aan de tarieven voor afname? Daarom ook mijn vraag of dat tarief ook omlaag is gegaan. Dan wordt TS namelijk bevoordeeld, behalve als ie een stuk meer teruglevert dan gebruikt.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het ging hier even niet om de casus maar de regel.

Het tarief voor teruglevering is slechts gekoppeld voorzover deze het gebruik niet overstijgt. Een daling is in het voordeel, maar zal ook betekenen dat er een contract voor onbepaalde termijn is.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
30 apr 2020 15:41
Maar gezien de reactie van Gaslicht lijkt me ontbinden 99,9999% onmogelijk. Dus boete betalen.
Over welke reactie hebben we het? Ik lees:
Deze verandering is géén reden om uw contract boetevrij te mogen opzeggen. Dat heeft Eneco ons desgevraagd laten weten.
Volgens mij geeft gaslicht.com hierin geen eigen waardeoordeel, maar wordt alleen het standpunt van de tegenpartij geventileerd. Elke juridische onderbouwing ontbreekt, waarom de consument niet mag ontbinden bij een verandering ten nadele van de consument.

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

De laatste keer dat ik overstapte wilde Nuon mij weer terug als klant. ik kreeg een betere prijs en onderaan de streep leverde het een kleine 20 eu per maand op. Toch snel verdiend. Alleen ik kreeg ook de boete om mijn oren, deze heeft Nuon voor mij betaald. Dus vraag gewoon je nieuwe stroomleverancier of zij ook het boete bedrag overnemen.

Trouwens je boete is ook gemaximeerd door de ACM, in jou geval zou deze niet hoger mogen zijn dan € 50,- voor gas en voor stroom. Kijk wel even de voorwaarden of daar niet een vies regeltje staat over het terugbetalen van een eventuele cashback of andere korting.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
30 apr 2020 18:47
Lady1234 schreef:
30 apr 2020 15:41
Maar gezien de reactie van Gaslicht lijkt me ontbinden 99,9999% onmogelijk. Dus boete betalen.
Over welke reactie hebben we het? Ik lees:
Deze verandering is géén reden om uw contract boetevrij te mogen opzeggen. Dat heeft Eneco ons desgevraagd laten weten.
Volgens mij geeft gaslicht.com hierin geen eigen waardeoordeel, maar wordt alleen het standpunt van de tegenpartij geventileerd. Elke juridische onderbouwing ontbreekt, waarom de consument niet mag ontbinden bij een verandering ten nadele van de consument.
Maar dit staat er ook:


Opmerking van de redactie op 22-04-2020
Beste meneer Vos,
Bedank voor uw opmerking. De hoogte van de terugleververgoeding wordt door de leverancier bepaald en geldt niet als iets wat vastgezet wordt gedurende het contract.
Eneco staat in dit geval in hun recht en bij een tussentijdse breuk naar aanleiding hiervan mogen zij een boete in rekening brengen.”

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Marcos1969 schreef:
28 apr 2020 16:03
(...) echter door de per 1 april jl verlaagde vergoedingen voor terug leveren van stroom, zou ik boeteloos op moeten kunnen zeggen.
Ik corrigeer mijn eerste bericht: dit is inderdaad reden om kostenloos op te kunnen zeggen, maar alleen als de tarief wijziging voor jouw geld. Dus niet als he contract niet wordt opgebroken.
Marcos1969 schreef:
28 apr 2020 16:03
Eneco beweert nu echter dat een verlaging van de vergoeding geen wijziging is in de salderingsregeling maar enkel een wijziging is in het tarief.
Dat klopt natuurlijk.
Marcos1969 schreef:
28 apr 2020 16:03
Daarom zou ik niet kosteloos over kunnen stappen. Is dat correct of proberen ze me met een kluitje het riet in te sturen?
Nee, als zij de voorwaarden in jouw nadeel aanpassen dan mag je ontbinden. Ik vraag me alleen wel af of je zoveel terugleverd dat dit iets is waar je mee temaken zou kunnen krijgen. Zoals Lady schreef dus.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Hij stapte over via vergelijking site en dan komt er geen reden binnen waarom!

Hij had zelf moeten stoppen en reden melden van Ontbinding overeenkomst wegens de nieuwe hogere tarieven.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het doet er niet toe of de reden wordt gecommuniceerd.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boete Eneco wegens contractbreuk

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
30 apr 2020 20:45
Het doet er niet toe of de reden wordt gecommuniceerd.
Dat doet er natuurlijk wel toe. Zonder reden geldt sowieso de opzegvergoeding. En met een valide reden kun je daar onderuit komen.

Gesloten