Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ja lijkt me ook logisch, maar pas sinds we weten dat er een warmtepomp is en dat is pas een paar posts geleden bekend..

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door john18 »

Zoals ik lees heb jij geen gas. Dus u betaalt nu hetzelfde als u voor heen betaalde. Dan moet u even uitrekenen hoeveel kWh u kunt kopen voor dat bedrag dat u aan gas betaalde.
Noteer vandaag u meterstanden en ga kijken wat u in de komende week verbruikt. Dan zou ik die week verbruik maal 52 doen. Dan doe er een percentage op voor de winterperiode. Het is lastig te zeggen want de winter kan zwak zijn maar ook stevig koud zijn. Als je dan voor 6 maanden een dubbele verbruik pakt zal je denk ik wel in de buurt zitten.
Ik zou de eerste jaar het goed bij houden liefs elke maand om te zorgen dat je je termijn naar boven of naar beneden bij kunt schroeven. Een goede manier is zie https://www.homewizard.nl/p1-meter?gcli ... L7EALw_wcB dat gebruik ik. Maar misschien heeft uw energie leverancier zelf een app die je op je telefoon kunt zetten. Essent heeft dat. Kunt u alles monitoren en handelen zodat je niet te veel betaald of te weinig.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
05 jul 2021 16:40
Ik zou de eerste jaar het goed bij houden liefs elke maand om te zorgen dat je je termijn naar boven of naar beneden bij kunt schroeven. Een goede manier is zie https://www.homewizard.nl/p1-meter?gcli ... L7EALw_wcB dat gebruik ik.
Goede tip van John. Ik heb dezelfde hangen: veel (realtime) inzicht voor weinig geld. En veel gedetailleerder dan de apps van de energieleveranciers.

Daarnaast heb ik een Excel-template gemaakt waarin ik in ieder geval het eerste jaar per dag alle uitgelezen informatie verwerk (gasverbruik, energieverbruik, energieopwekking, per post de bijbehorende prijs en de voorschotten). Levert me continu inzicht op.
Het is heel even puzzelen op een goed werkende template, maar daarna is 't alleen maar invullen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zorg dat je helder hebt wat je nu eigenlijk hebt en waarvoor:

Verwarming in huis
Warm water douche
Warm water kraan
Airco?

Dan kun je enigszins een inschatting maken en volg dan het advies van MM en houdt het op regelmatige basis bij zodat je de inschatting kan bijstellen als dat nodig is.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

angel1978 schreef:
05 jul 2021 17:14
Zorg dat je helder hebt wat je nu eigenlijk hebt en waarvoor:

Verwarming in huis
Warm water douche
Warm water kraan
Airco?

Dan kun je enigszins een inschatting maken en volg dan het advies van MM en houdt het op regelmatige basis bij zodat je de inschatting kan bijstellen als dat nodig is.
Pff, je kunt beter mijn advies volgen, scheelt een hoop werk en tijd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door john18 »

angel1978 schreef:
05 jul 2021 17:14
Zorg dat je helder hebt wat je nu eigenlijk hebt en waarvoor:

Verwarming in huis
Warm water douche
Warm water kraan
Airco?

Dan kun je enigszins een inschatting maken en volg dan het advies van MM en houdt het op regelmatige basis bij zodat je de inschatting kan bijstellen als dat nodig is.
Weten wat je apparaten mogelijk kunnen verbruiken is gis werk. Kunt beter maandelijks via app of energieleverancier of p1 meter van slimmemeter uitlezen/opvragen/lezen wat je verbruik was en termijn aanpassen iets erboven. Wat wel nuttig is via uw manier is weten wat de grootverbruikers zijn en kijken of je zuiniger kunt zijn/aanschaffen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hoe wil je nu gaan meten wat je warmtepomp dadelijk in de winter gaat verbruiken?
Als je het meten nu start zegt dat werkelijk niets over verwarming en als je die dus nu niet inschat, betaal je tot bijna 4 maanden veel te weinig. Daar zul je toch echte over moeten zeggen nu, maar dan moet je wel weten wat je hebt.

Sowieso is het handig om te weten wat je hebt overigens.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door john18 »

angel1978 schreef:
05 jul 2021 18:28
Hoe wil je nu gaan meten wat je warmtepomp dadelijk in de winter gaat verbruiken?
Als je het meten nu start zegt dat werkelijk niets over verwarming en als je die dus nu niet inschat, betaal je tot bijna 4 maanden veel te weinig.
Daarom geef ik ook aan dat je dat maandelijks moet checken en met termijnen er iets boven gaan zitten. Dus zodra het straks winter word zal hij zijn termijn aan moeten passen naar boven. En doordat hij nu al iets extra boven op zijn termijn(die hij kan checken via app ofzo) moet gaan zitten bouwt hij een buffertje op om b.v. Een uitschieter mee op te vangen. Ik zit bv 50 euro boven mijn uitgerekende termijn door Essent. Zodat ik als het een zware winter word een flinke buffer heb. Stel dat het een winter word als afgelopen winter dan krijg ik terug. Heb ik meteen een potje om b.v. Een energie slurper te vervangen. Of kan er iets leuks mee doen.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door riddert »

Misschien een idee om de buren eens te vragen wat daar betaald wordt aan maandelijkse voorschotten?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is een nieuwbouwwoning.. kans is groot dat de buren dezelfde vragen hebben 😉

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door riddert »

Of ze hebben de antwoorden al op de vragen, kan ook.

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door litsenj »

ZeerPrivé schreef:
05 jul 2021 16:10
1. Hèhè, brochures gevonden, er is dus een warmtepomp.
2. Alleen zonnepanelen voor de algemene ruimten.
3. Het is geen koopwoning.
4. De andere kamers zouden ook eventueel op 18 graden gezet kunnen worden, hoewel dit nauwelijks invloed zal hebben, denk ik.
5. Ik verwacht de vloerverwarming nauwelijks nodig te hebben, de woning is goed geïsoleerd en meer dan 19-20 graden is voor mij niet nodig.
6. De energieleverancier heeft hetzelfde voorschot genomen als in mijn oude woning.

Al met al is het voor mij een groot raadsel wat een reëel voorschot is. :?
Ik zou dan het voorgestelde voorschotbedrag gewoon aanhouden tot de eerste afrekening en dan een nieuwe inschatting maken. Probeer om verrassingen te voorkomen wel wat extra apart te houden, indien mogelijk. Mocht het erg meevallen, heb je wat extra geld over.
Maar 300,- lijkt me voor een eenpersoonshuishouden in een appartement inderdaad aan de ruime kant.
Verbruik voor verwarming is vooral afhankelijk van het aantal ruimtes en de tijden dat er iemand thuis is.
Verbruik van (overige) elektra ligt meer aan het aantal gebruikers.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
05 jul 2021 12:41
Het betreft hoofd vloerverwarming, 4 kamer appartement 85m2, goed geïsoleerd en HR++ glas.

Ik ga er idd vanuit dat het verbruik niet laag zal zijn, maar hoe hoog? Geen flauw benul.
Ik heb zelf een kleiner appartement, maar ook nieuwbouw, goed geïsoleerd en HR++ glas en vloerverwarming.

Veel ligt volgens mij aan de vloer die je erin legt. Omdat ik vloerverwarming heb, heb ik zelf PVC laten verlijmen, want dat werkt heel goed met een vloerverwarming.

Qua energieverbruik zit ik erg laag. Nu scheelt het dat het sinds half maart altijd warmer was dan de ingestelde temperatuur, dus zat ik eronder. Maar ik heb een voorschot bedrag voor stroom en gas van 80 euro per maand en zelfs in februari heb ik dat niet gehaald. Hoeveel precies de vloerverwarming heeft gebruikt, weet ik niet. Al werkt mijn vloerverwarming en mijn warme water wel gewoon op gas. Op elektriciteit verbruiken warmtebronnen naar verluidt echt heel veel meer.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Duc »

Hallo,

Wij zitten in een bungalow, goed geïsoleerd, vloerverwarming, warmtepomp aanwezig voor deel vloerverwarming, warm water en afwasmachine. Wij hebben geen gas aansluiting en nog geen zonnepanelen en verbruiken nu jaarlijks gemiddeld 13000 kW en betalen per maand 200,=.
Woon oppervlak 120m2
En ja we betalen jaarlijks extra aan het einde van de rit.
Als je de energie maatschappij niet wilt spekken ga dan rond de 200,= zitten en houd dan extra per maand apart om aan het einde van de rit de rest te betalen. Bij ons was dit wisselend per jaar maar tussen de 200 en 300 euro.
Je kunt dan volgend jaar kijken wat je inleg per maand gaat worden, als je niet extra wilt betalen aan het einde ga dan zoals Deltour al aangaf op de 300,= per maand zitten, dan krijg je waarschijnlijk aan het einde wat terug, maar dan zit je in ieder geval safe.
Houd je het nu een tijd bij (let op zomers gaat die vloerverwarming echt niet aan en verbruik je aanzienlijk minder) en straks in de winter, kun je de laatste maanden eventueel het maandbedrag nog verhogen.

koevlaas2
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:33

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door koevlaas2 »

13000 kWh is gigantisch veel, wij zitten hier in een hoekwoning van 1980 met een (met warmtepomp) verwarmd oppervlak van 192m2 en verbruiken met het hele huis van 5 personen slechts rond de 6000 kWh. Daarbij doen we niet echt zuinig (wel alles electrisch), er word vollop ge-gamed, electrische fietsen opladen en ook nog een electrische scooter, verder vrij standaard huishoudelijk verbruik.
De woning is natuurlijk van 1980 dus niet op alle punten even goed geïsoleerd, maar waar kon wel verbeterd.

De energierekening word mede bepaald door de zonnepanelen, de rekening bedraagt €-220,- (min 220) per jaar.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Nijogeth schreef:
19 jul 2021 10:47
ZeerPrivé schreef:
05 jul 2021 12:41
Het betreft hoofd vloerverwarming, 4 kamer appartement 85m2, goed geïsoleerd en HR++ glas.

Ik ga er idd vanuit dat het verbruik niet laag zal zijn, maar hoe hoog? Geen flauw benul.
Ik heb zelf een kleiner appartement, maar ook nieuwbouw, goed geïsoleerd en HR++ glas en vloerverwarming.

Veel ligt volgens mij aan de vloer die je erin legt. Omdat ik vloerverwarming heb, heb ik zelf PVC laten verlijmen, want dat werkt heel goed met een vloerverwarming.

Qua energieverbruik zit ik erg laag. Nu scheelt het dat het sinds half maart altijd warmer was dan de ingestelde temperatuur, dus zat ik eronder. Maar ik heb een voorschot bedrag voor stroom en gas van 80 euro per maand en zelfs in februari heb ik dat niet gehaald. Hoeveel precies de vloerverwarming heeft gebruikt, weet ik niet. Al werkt mijn vloerverwarming en mijn warme water wel gewoon op gas. Op elektriciteit verbruiken warmtebronnen naar verluidt echt heel veel meer.
Wij hebben ook een dergelijk systeem (op 108 m2) en zijn na 1 jaar teruggegaan naar 29 euro per maand voor gas-en-elektra: cv-gas voor vloerverwarming en warmwater, elektra voor de rest inclusief quooker, maar we hebben wel 6 zonnepanelen voor ons eigen appartement. De regeling van slaapkamers lukt overigens niet erg goed: de vloerverwarmingsbuizen lopen vanaf het cv-hok door de logeerkamer en dan via de gang naar de woonkamer en de logeerkamer wordt dus bijna net zo warm als de woonkamer :(

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wat nog van belang is: de verwarming altijd op dezelfde stand laten staan; laten afkoelen en daarna opwarmen kost meer.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door de auditu »

Daarover zijn de meningen verdeeld.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

warmtepomp heeft normaal niet veel meer nodig dan dat je aan gas zou verbruiken, ik schat in dat je rond de 150 Euro moet gaan zitten en ik denk dat je dan nog hoog zit....

koevlaas2
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:33

Re: Geschat energie verbruik bij vloerverwarming.

Ongelezen bericht door koevlaas2 »

ZeerPrivé schreef:
05 jul 2021 16:10

Al met al is het voor mij een groot raadsel wat een reëel voorschot is. :?
Zo min mogelijk want als je energie leverancier failliet gaat ben je je geld kwijt.
Spaar dan liever thuis.
Verder hangt het verbruik er grotendeels vanaf hoe de warmtepomp geïnstalleerd en ingeregeld is, foutief dan draait ie duur en heel goed dan is een besparing tov gas van ongeveer 50% mogelijk.
Lang verhaal kort: zet het termijn bedrag op € 30,- en hou 70 per maand apart voor eventueel bijbetalen.

Plaats reactie