1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door john18 »

bupaul schreef:
19 sep 2021 11:01
Citeer
@ivo.w Over verkeerde info gesproken.
Het was ook al in 1962 gebruikelijk om het stopcontact in de slaapkamer bij het bed aan te leggen vanuit de centraaldoos een verdieping lager (woonkamer

Het klopt niet wat u schrijft.
Ik doe al een aantal jaren elektra in woningen bij renovatie projecten. Van de meterkast gaat de stroom naar een centraaldoos in het plafond, vandaar naar lichtschakelaar en stopcontacten. Nog nooit heb ik of een van mijn collega’s stopcontacten in een kamer uit een andere groep gehaald.
TS heeft blijkbaar getest maar heeft er geen verstand van. Hoe heeft hij dan getest vraag ik me af.
Sorry hoor maar ik heb mijn huis opgeknapt en kwam bij de overloop schakelaar en stopcontact de hoofd toevoer tegen van de meterkast en vanuit daar ging het naar een kamer en daar zat het weer verdeeld naar alle andere kamers. En de overloop zat bij de beneden verdiepings hal vanwege een soort hotel schakeling. Blijkt dat de vorige eigenaar alles zelf had gedaan en gebouwd in 1978. Vanwege de apparte manier van aansluiting zelfs geen aarde op de badkamer heb ik alle elektra opnieuw aangelegd en vervangen. Moest toch allemaal gestuct worden. Alles daarna laten controleren door elektricien en nieuwe stoppenkast laten installeren. Dus ja als u het nog niet tegen bent gekomen betekent niet dat het niet is.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@kolibrie : een stopcontact in een slaapkamer die gevoed wordt door een andere groep als de rest van de stopcontacten en verlichting in die slaapkamer is hoogst ongebruikelijk in Nederland.

Wel is het, in elk geval tegenwoordig, gebruikelijk om de overloop op een andere groep te zetten als de aangrenzende slaapkamers. Bij problemen met de elektra in de slaapkamers blijft dan het licht en het stopcontact op de overloop werken, zodat je je op de verdieping nog enigszins kunt behelpen.

Dat draden 2,5mm² zijn weet ik. Dat ze niet 'zomaar' breken klopt. Maar het komt geregeld voor dat door bijvoorbeeld klussen een draadbreuk ontstaat (bijvoorbeeld door het boren van een gat precies waar de elektra leiding in muur of plafond loopt).

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Kolibrie schreef:
19 sep 2021 12:16
bupaul schreef:
19 sep 2021 11:01
Citeer
@ivo.w Over verkeerde info gesproken.
Het was ook al in 1962 gebruikelijk om het stopcontact in de slaapkamer bij het bed aan te leggen vanuit de centraaldoos een verdieping lager (woonkamer

Het klopt niet wat u schrijft.
Ik doe al een aantal jaren elektra in woningen bij renovatie projecten. Van de meterkast gaat de stroom naar een centraaldoos in het plafond, vandaar naar lichtschakelaar en stopcontacten. Nog nooit heb ik of een van mijn collega’s stopcontacten in een kamer uit een andere groep gehaald.
TS heeft blijkbaar getest maar heeft er geen verstand van. Hoe heeft hij dan getest vraag ik me af.
De TS woont niet in een appartement.
In een appartement kun je geen stopcontact aanleggen vanuit een lager gelegen verdieping.
In een woonkamer komen inderdaad alle stopcontacten vanuit centraaldozen in het plafond.
Maar bij slaapkamers op de eerste verdieping kan het stopcontact ook uit de centraaldoos in de woonkamer komen.
Testen kan de TS door een nieuwe lamp te proberen en om de stekker van een schemerlamp in het stopcontact te steken.
Ik heb jaren elektrische huisinstallaties aangelegd en weet waar ik over praat.
Nee. Wat je schrijft klopt gewoon niet voor een installatie met centraaldozen die correct is aangelegd.
Bij een decentraal systeem zoals dat tot half jaren 50 werd toegepast met lasdoosjes tussen vloer en plafond kan het inderdaad wel. Maar dat is echt onwaarschijnlijk bij een huis uit de jaren 60.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door moederslink »

justname schreef:
18 sep 2021 19:27
De woning is in 1962 gebouwd en heeft verder nog de oude bedrading. De kamer wordt verder niet echt gebruikt, maar dat is straks wel de bedoeling. Hij heeft het ooit gedaan, in de zin van niet veilig. Als we er een stekker in deden zoemde de stopcontact en kwamen er lichte vonkjes. Daarna nooit meer gebruikt
Ouwe meuk dus. Hier moet een professional bij komen, ga niet zelf hannessen.

justname
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2021 18:10

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door justname »

Afbeelding


Dit is de huidige situatie op het plafond. Ik neem wel even contact op met een elektricien die misschien hier wel raad mee weet. :D

Lampje1w
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2020 14:42

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Lampje1w »

Als we er een stekker in deden zoemde de stopcontact en kwamen er lichte vonkjes. Daarna nooit meer gebruikt
"zoemen" = vonken = Brandgevaar! Onmiddellijk actie!

Foto lichtpunt, lijkt "ring" installatie; 1 fase/nul paar in en 1 fase/nul paar uit (naar volgende in ring) en 1 fase/schakeldraad paar naar schakelaar
Bij "ster" komen alle fase/nul combinaties voor alle WCD (stopcontact) in dezelfde ruimte samen in het ster-punt (vaak ook licht-punt)
Lijkt ring, want als er maar 1 WCD in de ruimte is kan dit het het "ster"-punt zijn.

Of het is DHZ (zelfklus), dan zijn alle regels uit het raam.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

justname schreef:
19 sep 2021 14:10
Afbeelding


Dit is de huidige situatie op het plafond. Ik neem wel even contact op met een elektricien die misschien hier wel raad mee weet. :D
Ziet er gewoon goed uit.
U kunt met een spanningzoeker testen of er spanning op de zwarte draad komt bij gebruik van de schakelaar. Test met de spanningzoeker ook eens het stopcontact of steek de stekker van een schemerlamp in het stopcontact.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Kolibrie schreef:
19 sep 2021 16:03
justname schreef:
19 sep 2021 14:10
Afbeelding


Dit is de huidige situatie op het plafond. Ik neem wel even contact op met een elektricien die misschien hier wel raad mee weet. :D
Ziet er gewoon goed uit.
U kunt met een spanningzoeker testen of er spanning op de zwarte draad komt bij gebruik van de schakelaar. Test met de spanningzoeker ook eens het stopcontact of steek de stekker van een schemerlamp in het stopcontact.
Houd wel in de gaten, groen is plus en rood is min, al zou je wat betreft kleuren andersom verwachten.

Zie ook een zachtboard plafond, als het koop is op en duur ook vervangen. :D

justname
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2021 18:10

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door justname »

[/quote]

Houd wel in de gaten, groen is plus en rood is min, al zou je wat betreft kleuren andersom verwachten.

Zie ook een zachtboard plafond, als het koop is op en duur ook vervangen. :D
[/quote]

Het betreft een huurwoning. En waarom vervangen als ik vragen mag? :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door moederslink »

justname schreef:
19 sep 2021 17:41
Het betreft een huurwoning. En waarom vervangen als ik vragen mag? :lol:
moederslink schreef:
19 sep 2021 12:08
Als het een huurhuis is, maak er dan een reparatieverzoek van. Kan online.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

justname schreef:
19 sep 2021 17:41
(...) Zie ook een zachtboard plafond, als het koop is op en duur ook vervangen. :D
Het betreft een huurwoning. En waarom vervangen als ik vragen mag? :lol:
Zachtboard is behoorlijk brandbaar.

justname
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2021 18:10

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door justname »

Ben bang dat mijn huurbaas het niet ziet zitten om de gehele plafond te vervangen op de bovenverdieping. :shock:

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kolibrie schreef:
19 sep 2021 12:16
Ik heb jaren elektrische huisinstallaties aangelegd en weet waar ik over praat.
Dat zou ik niet zeggen als ik lees wat je schrijft. Je presenteert een hopeloos verouderde werkwijze als de standaard.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Moneyman schreef:
19 sep 2021 21:39
Kolibrie schreef:
19 sep 2021 12:16
Ik heb jaren elektrische huisinstallaties aangelegd en weet waar ik over praat.
Dat zou ik niet zeggen als ik lees wat je schrijft. Je presenteert een hopeloos verouderde werkwijze als de standaard.
Wat is de nieuwe werkwijze dan volgens u?
We hebben het hier over een woning uit de jaren 60, toen golden misschien wel de verouderde werkwijze.
Maar ik ben benieuwd wat u onder die verouderde werkwijze verstaat.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 19 sep 2021 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zoals al lang in het topic staat: alle stroompunten in één slaapkamer vanaf een centraal punt en op één groep.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Beste Justname.

Dit is een logische storing van een slechte las, of meerderen. Laat er een vakman naar kijken. Dit komt meer voor in nieuwbouw. Hoewel het ook brandgevaarlijk kan zijn. Ik wil u niet bang maken , maar de kalote overheid is hier schuldig aan. Eertijds had je deskundig geschoolde gekwalificeerde installateurs die een nieuwe installatie testen op betrouwbaarheid. Die zijn al zeker 4 decennia afgevoerd.

Liep daar in 1977 al tegen aan in mijn nieuwbouw woning in Lelystad. Daar was de Rijksdienst IJselmeer polders eerder altijd al zeer strikt in. Heb al mijn lasdozen moeten verbeteren met Conex lasdoppen.
Maar het koste geld dacht de DWAZE politiek. Iedere malloot mag aan eigen installatie rommelen. We hebben toch aardlek schakelaars?
Moeten ze wel goed aangesloten zijn. Buren in de straat hadden een wasmachine die schokjes gaf, Koopt men een nieuwe Blijkt die ook schokjes te geven. Dat is niet abnormaal. Wel als je de aard draad met isolatie onder de aansluit klem zet. Groet, Henk. gepensioneerd Installatie docent.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Het zou zo maar kunnen dat de stop/schakelaar in de meterkast gewoon stuk is door aanhoudende storing in stopkontakt, dit stopkontakt moet dan ook als eerste nagekeken worden en eventueel herstelt, kan zijn dat daar een draadbreuk zit, dit kun je zien, als ie helemaal door is, of testen door aan de draad te trekken aan het uiteinde, trek je deze er zo uit.

Laat de verhuurder dit doen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Moneyman schreef:
19 sep 2021 22:09
Zoals al lang in het topic staat: alle stroompunten in één slaapkamer vanaf een centraal punt en op één groep.
Dat is inderdaad de werkwijze sinds al weer een heel aantal jaren, de woning waar TS woont echter is er nog een van overal doosjes plaatsen en door trekken naar het volgende punt aan deze doos te zien op deze foto, die doosjes waren ook veel minder diep zoals te zien op de foto omdat er veel minder punten/draden samen komen....

dit is eigenlijk het zogenaamde aftaksysteem waar eigenlijk 1 leiding de hoofdleiding is waar alle punten op aangesloten werden, later is dus het centraaldoossyteem gekomen hiervoor in de plaats, dit systeem is in aanleg duurder maar ook overzichtelijker, tegenwoordig maakt men trouwens soms weer gebruik van het zogenaamde aftaksysteem om bijv. 2 stopkontakten die in dezelfde muur vlak bij elkaar zitten te verbinden/aan te sluiten....

er is wel een maar, dit mag slechts 1x, men mag niet nog een kontaktdoos aansluiten op deze aftakking!!!!

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door john18 »

justname schreef:
18 sep 2021 18:13
Goedenavond.

In ons huis werkt op 1 slaapkamer het stroom niet, zowel de stopcontacten als de lichtpunten.
Overige kamers werken wel. Alle groepen staan aan en zijn gecontroleerd. De bovenverdieping is aangesloten op 1 groep.
ik ben zelf totaal een leek op dit gebied.
Iemand enig idee hoe dit kan en dit verholpen kan worden?
Moneyman schreef:
19 sep 2021 22:09
Zoals al lang in het topic staat: alle stroompunten in één slaapkamer vanaf een centraal punt en op één groep.
Nee.
Bovenverdieping is 1groep. Niet 1 slaapkamer vanaf een centraal punt en op één groep. Meteen duidelijk dat er vanaf 1 punt of meerdere punten op de bovenverdieping aftakkingen zijn. Maar waar zit die voor die specifieke kamer? Oud huis en bedradingen zie foto.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
20 sep 2021 14:46
Moneyman schreef:
19 sep 2021 22:09
Zoals al lang in het topic staat: alle stroompunten in één slaapkamer vanaf een centraal punt en op één groep.
Dat is inderdaad de werkwijze sinds al weer een heel aantal jaren, de woning waar TS woont echter is er nog een van overal doosjes plaatsen en door trekken naar het volgende punt aan deze doos te zien op deze foto, die doosjes waren ook veel minder diep zoals te zien op de foto omdat er veel minder punten/draden samen komen....
Klopt. Ik omschreef de huidige gewone werkwijze. Maar zelfs in de situatie van TS is de door Kolibrie omschreven standaard juist niet de standaard.

Gesloten