1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
20 sep 2021 15:48
Moneyman schreef:
19 sep 2021 22:09
Zoals al lang in het topic staat: alle stroompunten in één slaapkamer vanaf een centraal punt en op één groep.
Nee.
Lees ff welke vraag ik beantwoord. Het is geen reactie op de OP.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij heeft de TS allang besloten er een elektricien bij te halen. ;)

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Moneyman schreef:
19 sep 2021 21:39
Kolibrie schreef:
19 sep 2021 12:16
Ik heb jaren elektrische huisinstallaties aangelegd en weet waar ik over praat.
Dat zou ik niet zeggen als ik lees wat je schrijft. Je presenteert een hopeloos verouderde werkwijze als de standaard.
Kunt u dat onderbouwen?
Wat is hopeloos verouderd, geld besparen omdat het stopcontact op de slaapkamer goedkoper aangelegd kan worden vanuit de centraaldoos in de huiskamer?

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Nevyn »

witte angora schreef:
20 sep 2021 16:58
Volgens mij heeft de TS allang besloten er een elektricien bij te halen. ;)
Dat zal als huurder niet slim en kost de huurder geld.
Zou dit probleem bij de verhuurder neer leggen, neem aan dat deze contacten heeft.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Kolibrie schreef:
20 sep 2021 17:56
Moneyman schreef:
19 sep 2021 21:39
Kolibrie schreef:
19 sep 2021 12:16
Ik heb jaren elektrische huisinstallaties aangelegd en weet waar ik over praat.
Dat zou ik niet zeggen als ik lees wat je schrijft. Je presenteert een hopeloos verouderde werkwijze als de standaard.
Kunt u dat onderbouwen?
Wat is hopeloos verouderd, geld besparen omdat het stopcontact op de slaapkamer goedkoper aangelegd kan worden vanuit de centraaldoos in de huiskamer?
Dat is sinds de invoering van het centraaldozen-systeem simpelweg niet toegestaan volgens NEN-1010.

De installatie moet logisch zijn. Dat betekent dat stopcontacten worden afgetakt vanaf de centraaldoos in die kamer. En niet vanaf een lager gelegen verdieping. Ook niet als je daar anderhalve meter buis en draad mee bespaart.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kolibrie schreef:
20 sep 2021 17:56
Kunt u dat onderbouwen?
Wat reageer je vreemd en fragmentarisch. De antwoorden op je vragen staan al lang in dit topic.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ivo.w schreef:
20 sep 2021 20:50
Kolibrie schreef:
20 sep 2021 17:56
Moneyman schreef:
19 sep 2021 21:39

Dat zou ik niet zeggen als ik lees wat je schrijft. Je presenteert een hopeloos verouderde werkwijze als de standaard.
Kunt u dat onderbouwen?
Wat is hopeloos verouderd, geld besparen omdat het stopcontact op de slaapkamer goedkoper aangelegd kan worden vanuit de centraaldoos in de huiskamer?
Dat is sinds de invoering van het centraaldozen-systeem simpelweg niet toegestaan volgens NEN-1010.

De installatie moet logisch zijn. Dat betekent dat stopcontacten worden afgetakt vanaf de centraaldoos in die kamer. En niet vanaf een lager gelegen verdieping. Ook niet als je daar anderhalve meter buis en draad mee bespaart.
Dan zijn er veel huisinstallaties die niet voldoen aan de nen1010.
Ook de vaklieden op klusidee zeggen dat je elke centraaldoos mag gebruiken, niet verplicht die in dezelfde ruimte.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 20 sep 2021 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Moneyman schreef:
20 sep 2021 21:06
Kolibrie schreef:
20 sep 2021 17:56
Kunt u dat onderbouwen?
Wat reageer je vreemd en fragmentarisch. De antwoorden op je vragen staan al lang in dit topic.
Kunt u ze noemen niet wat andere forumleden denken dat correct is.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Kolibrie schreef:
20 sep 2021 21:30
Ivo.w schreef:
20 sep 2021 20:50
Kolibrie schreef:
20 sep 2021 17:56

Kunt u dat onderbouwen?
Wat is hopeloos verouderd, geld besparen omdat het stopcontact op de slaapkamer goedkoper aangelegd kan worden vanuit de centraaldoos in de huiskamer?
Dat is sinds de invoering van het centraaldozen-systeem simpelweg niet toegestaan volgens NEN-1010.

De installatie moet logisch zijn. Dat betekent dat stopcontacten worden afgetakt vanaf de centraaldoos in die kamer. En niet vanaf een lager gelegen verdieping. Ook niet als je daar anderhalve meter buis en draad mee bespaart.
Dan zijn er veel huisinstallaties die niet voldoen aan de nen1010.
Ook de vaklieden op klusidee zeggen dat je elke centraaldoos mag gebruiken, niet verplicht die in dezelfde ruimte.
Vaak komt de leiding van de schakelaar op de overloop (wisselschakeling) uit de CD in de gang, is dat dan ook verboden denk je??

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

@Hawk-Eye
Vaak komt de leiding van de schakelaar op de overloop (wisselschakeling) uit de CD in de gang, is dat dan ook verboden denk je??
Er wordt nadruk gelegd op een logische aanleg, maar hoe dikwijls is het nodig dat je met een trekveer aan de gang moet?
Voor vervanging van een schakelaar of stopcontact is het toch niet belangrijk om te weten of de bedrading uit de centraaldoos op dezelfde kamer komt.
Belangrijk is te weten op welke groep het aansluitpunt zit om de betreffende groep spanningsloos te maken.
Als je de groep van het lichtpunt in de (slaap)kamer uitgeschakeld hebt en denkt dat daarmee alle aansluitpunten in die kamer spanningsloos zijn kan dat toch onaangename verrassingen opleveren.
Wat iedereen zou moeten doen is een plattegrond van alle verdiepingen maken met alle aansluitpunten erop en op welke groep die zitten.
Makkelijk om te weten welke groep je uit moet schakelen om het betreffende aansluitpunt spanningsloos te maken.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Henk Terpstra schreef:
19 sep 2021 23:41
Eertijds had je deskundig geschoolde gekwalificeerde installateurs die een nieuwe installatie testen op betrouwbaarheid. Die zijn al zeker 4 decennia afgevoerd.

Liep daar in 1977 al tegen aan in mijn nieuwbouw woning in Lelystad. Daar was de Rijksdienst IJselmeer polders eerder altijd al zeer strikt in. Heb al mijn lasdozen moeten verbeteren met Conex lasdoppen.
Maar het koste geld dacht de DWAZE politiek. Iedere malloot mag aan eigen installatie rommelen. We hebben toch aardlek schakelaars?
Moeten ze wel goed aangesloten zijn. Buren in de straat hadden een wasmachine die schokjes gaf, Koopt men een nieuwe Blijkt die ook schokjes te geven. Dat is niet abnormaal. Wel als je de aard draad met isolatie onder de aansluit klem zet. Groet, Henk. gepensioneerd Installatie docent.
Dat een nieuwe wasmachine schokjes geeft is wel abnormaal.
In deze tijd met aardlekschakelaars zou dan geen enkele wasmachine werken.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Idd. Iemand met verstand erbij halen. Ik zou overigens niet te lang laten zoeken, maar gelijk nieuwe bedrading laten trekken vanaf beneden naar boven. Dan ben je er gelijk voor de komende tijd vanaf.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Zoals gezegd : dit is een taak en zaak voor de verhuurder.
Deze woning is bijna 60 jaar oud ( van 1962) !
Hoogste tijd dat de verhuurder hier eens wat aan moet gaan doen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Kolibrie schreef:
21 sep 2021 10:01
@Hawk-Eye
Vaak komt de leiding van de schakelaar op de overloop (wisselschakeling) uit de CD in de gang, is dat dan ook verboden denk je??
Er wordt nadruk gelegd op een logische aanleg, maar hoe dikwijls is het nodig dat je met een trekveer aan de gang moet?
Voor vervanging van een schakelaar of stopcontact is het toch niet belangrijk om te weten of de bedrading uit de centraaldoos op dezelfde kamer komt.
Belangrijk is te weten op welke groep het aansluitpunt zit om de betreffende groep spanningsloos te maken.
Als je de groep van het lichtpunt in de (slaap)kamer uitgeschakeld hebt en denkt dat daarmee alle aansluitpunten in die kamer spanningsloos zijn kan dat toch onaangename verrassingen opleveren.
Wat iedereen zou moeten doen is een plattegrond van alle verdiepingen maken met alle aansluitpunten erop en op welke groep die zitten.
Makkelijk om te weten welke groep je uit moet schakelen om het betreffende aansluitpunt spanningsloos te maken.
het is vrijwel ALTIJD nodig om de draden met een trekveer de leidingen in te trekken, antwoord+ ALTIJD.

Het is dus WEL belangrijk om te weten waar de bedrading vandaan komt, op die manier weet je of je de groep spanningsloos maakt als je de groepsschakelaar in de meterkast uit zet.

Wat je echt zou moeten doen is even kontroleren als je de groepsschakelaar uit hebt gezet of het betreffende punt waar je aan wilt werken ook werkelijk spanningsloos is!!!!

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

@Hawk-Eye Hoe weet je waar de bedrading van het stopcontact vandaan komt, op welke groep het zit, als je geen electrisch schema van de huisinstallatie hebt.
Uitgaan dat het allemaal uit de centraaldoos in dezelfde ruimte komt kan een onplezierige verrassing opleveren.
Ik heb een plattegrond van het huis en bij alle aansluitpunten aangegeven op welke groep dat punt zit. Een van de slaapkamers zit op groep 3, terwijl 1 stopcontact in die slaapkamer op groep 1 zit.
Onder die slaapkamer zit de centraaldoos in de woonkamer op groep 1.
Een andere slaapkamer zit ook op groep 3 en 1 stopcontact op groep 1, de centraaldoos in de woonkamer onder die slaapkamer zit op groep 1.
Logisch dat die 2 stopcontacten dan uit de centraaldozen in de woonkamer komen.
Zonder een elektrisch schema is niet te zeggen op welke groep een bepaald aansluitpunt zit. Dus, inderdaad toch altijd even met spanningzoeker controleren of het aansluitpunt spanningsloos is.
Waarom u nu zo duidelijk aangeeft dat draden ALTIJD met een trekveer in de leiding getrokken moeten worden begrijp ik niet. Denkt u dat u dat met de hand klaar zou krijgen, dan moet het een kort stukje buis zijn zonder bochten.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je leest niet begrijpend of je leest heel slecht Kolibrie....

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Hawk-Eye schreef:
21 sep 2021 08:47
Vaak komt de leiding van de schakelaar op de overloop (wisselschakeling) uit de CD in de gang, is dat dan ook verboden denk je??
Nee, want dat is het logisch gevolg van het toepassen van een wisselschakeling in een trappenhuis.
De voeding komt dan ofwel uit de cetraaldoos op de overloop, ofwel uit de cetraaldoos van de gang beneden.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Dat het geoorloofd is om een stopcontact vanuit een andere ruimte aan te leggen dit artikel.
Zie gemodificeerd centraaldozensysteem.
https://schutelektra.nl/documentatie/el ... esystemen/

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door john18 »

Ivo.w schreef:
23 sep 2021 11:10
Hawk-Eye schreef:
21 sep 2021 08:47
Vaak komt de leiding van de schakelaar op de overloop (wisselschakeling) uit de CD in de gang, is dat dan ook verboden denk je??
Nee, want dat is het logisch gevolg van het toepassen van een wisselschakeling in een trappenhuis.
De voeding komt dan ofwel uit de cetraaldoos op de overloop, ofwel uit de cetraaldoos van de gang beneden.
Is niet waar. In mijn woning zat de overloop bij de boven verdieping. Achter de bovenverdieping lichtschakelaar zat ook de hoofdvoeding van de bovenverdieping en doorgeschakeld naar de plafond lamp. En vanuit daar naar de kamers. En btw ging dwars door de muur naar een slaapkamer en achter die schakelaar ging het naar de plafond en stopcontacten. Tevens via stopcontact naar andere kamer stopcontact. Zelf alles vervangen naar huidige standaard. Dus logisch is het niet het is in meeste gevallen. En dus bij die standaard zou bij ts ook een apart geval kunnen zijn. U heeft het niet aangesloten. Dus blijft allemaal giswerk. En misschien door een doe-het-zelfer aangelegd.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: 1 slaapkamer geen stroom, hoe kan dit worden verholpen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Ivo.w schreef:
23 sep 2021 11:10
Hawk-Eye schreef:
21 sep 2021 08:47
Vaak komt de leiding van de schakelaar op de overloop (wisselschakeling) uit de CD in de gang, is dat dan ook verboden denk je??
Nee, want dat is het logisch gevolg van het toepassen van een wisselschakeling in een trappenhuis.
De voeding komt dan ofwel uit de cetraaldoos op de overloop, ofwel uit de cetraaldoos van de gang beneden.
LOL Ivo, kijk nu eens wat je zelf opschrijft????

OF uit deCD overloop of uit de CD gang!!!!

Niet zo logisch dus als je zelf beweert als antwoord op de bovenste zin....

Gesloten