'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De totale gasprijs is al jaren niet meer rond de twintig cent per kuub.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door hoopke »

Radar schreef:
04 okt 2021 16:48
Wist jij dat de energiebelasting bijna de helft uitmaakt van je energierekening? En dat grote vervuilende bedrijven mínder belasting betalen naarmate ze meer energie verbruiken? We spreken hier over bewuste politieke keuzes. 'Mensen met energiearmoede zouden eerder een handje moeten worden geholpen', vindt Consumentenbond en Pricewise.

Over de angst voor de stijgende energieprijzen: vanavond om 20.30 uur naar Radar op NPO 1!
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... belasting/
Radar zegt minder, maar in uw uitzending wordt gezegd dat Tata-steel helemaal NIKS betaald, wordt het niet eens tijd dat zeker de grotere bedrijven belasting hierover gaan betalen?

En misschien moet ook maar eens voorgesteld gaan worden dat verhuurders gedwongen moeten worden hun huizen te verduurzamen, want huurders kunnen geen kant op, zelfs niet diegene die wel een huis zouden willen kopen maar het A niet kunnen omdat er niks beschikbaar is, en B omdat ze door hun inkomen niet voldoende hypotheek verkrijgen, en voor de groep huurders die hun huis zouden willen verduurzamen mogen dat niet omdat de verhuurder hen dat belet.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
15 okt 2021 12:18
De totale gasprijs is al jaren niet meer rond de twintig cent per kuub.
Het gaat toch om de kale gasprijs? Belastingen zijn bij mijn weten gelijk bij aanbieders.
Ik zit dan nog op 26.6 ct/kuub

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
15 okt 2021 12:49
Lady1234 schreef:
15 okt 2021 12:18
De totale gasprijs is al jaren niet meer rond de twintig cent per kuub.
Het gaat toch om de kale gasprijs? Belastingen zijn bij mijn weten gelijk bij aanbieders.
Ik zit dan nog op 26.6 ct/kuub
En ik dus op net 20 cent. Het gaat hier uiteraard om de kale gasprijs.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels is duidelijk hoe de overheid 'ons' gaat compenseren:
De belastingvermindering energierekening (een belastingkorting die standaard op je rekening zit) gaat omhoog met 230 euro. De belasting op elektriciteit gaat omlaag.

Bron:https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... e-rekening
Die belastingkorting lag al om en nabij de 500 euro (als ik de goede post op de eindrekening te pakken heb). Daar komt nu dus 230 euro bovenop, plus een belastingkorting op de elektra. Een elektrisch kacheltje komt dus iets dichterbij. :D Maar hoe een en ander er volgend jaar bij de eindafrekening uit gaat zien? Geen idee eigenlijk.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De heffingskorting op energie is nu al € 558, wordt dus “maar” € 100,00 meer en geen € 230,00.

Blijkbaar kent de staats de cijfers niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
15 okt 2021 17:08
De heffingskorting op energie is nu al € 558, wordt dus “maar” € 100,00 meer en geen € 230,00.

Blijkbaar kent de staats de cijfers niet.

De korting gaat naar rond de € 800,-.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo staat het niet in het AD, maar dat zegt natuurlijk niets.
We zien wel op 1 januari.

https://www.ad.nl/politiek/hogere-energ ... ~ab409308/

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
15 okt 2021 20:12
Zo staat het niet in het AD, maar dat zegt natuurlijk niets.
We zien wel op 1 januari.

https://www.ad.nl/politiek/hogere-energ ... ~ab409308/

Weet ik, maar was op RTL nieuws.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bob Schurkjens schreef:
07 okt 2021 22:40
De heffingskorting energiebelasting zal wel verhoogd worden. Daarmee wordt zuinig energieverbruik blijvend beloond. En het kan betaald worden uit de meeropbrengst energiebelasting / btw.
Ze lezen gewoon mee. Toch wel een gezaghebbend forum.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

De compensatie bestaat oa hierin dat de minima in een gemeente vouchers krijgen om daarmee hun huis meer te isoleren.
Daar ga je al als huurder, je kunt en mag niets , behalve wat tochtstrips plakken :mrgreen:
Krijgen alleen de uitkeringsgerechtigden in zo.n gemeente zoiets of ook diegenen die er qua inkomen net boven zitten?

De energiebelasting wordt verlaagd, aldus het kabinet.
Vooralsnog gaat dit gelden voor iedereen, dus zowel voor de stinkend rijken als voor de arme sloebers.
Gaat dit net zo traag en ellendig als met de toeslagen- en aardbevingschade ?

Ik moet het allemaal nog maar zien en heb nu een warme trui aan en dat zal wel zo blijven , denk ik.
De cv staat erg laag en alleen in de woonkamer , niet écht behaaglijk dus :(

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Jablan »

Verlaging van de energiebelasting (of het verhogen van de korting) gaat via de energiebedrijven. Dat is een kwestie van de nieuwe bedragen invoeren in de software en klaar. Het is aan de leverancier om het voorschot aan te passen - de grote bedrijven en hun dochters zullen dit wel uit zichzelf doen. Bij kleinere aanbieders heb ik mijn twijfels.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik moet het allemaal nog maar zien .....
Veel vertrouwen heb ik er niet in eerlijk gezegd, of dit allemaal vlot en rechtvaardig wordt ingevoerd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik prijs mij, nu, gelukkig dat ik het altijd warm heb.

Maar ik herinner mij, nog als de dag van gisteren, dat ik heel lang geleden een elektrische straalkachel even aanzette als ik ‘s nachts mijn baby verschoonde en voedde.
Mijn vader kwam dan op mijn deur bonzen, omdat hij op de meter keek. 😡


Die verhoging van de korting op de energiebelasting is zo simpel ingevoerd. Dat wijzigt al elk jaar.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

moederslink schreef:
15 okt 2021 22:22
Ik moet het allemaal nog maar zien .....
Veel vertrouwen heb ik er niet in eerlijk gezegd, of dit allemaal vlot en rechtvaardig wordt ingevoerd.
De politiek kennende zal er wel weer heel veel specifiek gemaakt moeten worden waardoor er weer een draak van een regeling komt die onuitvoerbaar is. Als ik naar mezelf kijk: ik gebruik al heel weinig energie en als die korting op de belasting verhoogd wordt betaal ik bijna niets meer. Terwijl als je wat armer bent en in een slecht geïsoleerd huis woont ga je alleen maar iets minder betalen. En zo kan je nog veel meer specifieke situaties bedenken. En ieder tweedekamerlid wil daar z'n plasje over doen.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door thecure »

Ben blij dat ze er niet een of ander nivellerings mechanisme van gemaakt hebben .

Mensen zoals wij die net boven modaal verdienen hebben al geen recht op enige vorm van toeslagen of regelingen.

Was bang dat de compensatie niet voor ons zou gelden waardoor wij weer maximaal mogen betalen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
09 okt 2021 12:04
Het wel zo dat de prijsvechters op de energiemarkt bestaan omdat de klant zo goedkoop als mogelijk uit wil zijn. Voorwaarden worden niet of niet goed gelezen en met de gedachte 'het zal allemaal wel kloppen' wordt op akkoord geklikt. Prijsvechters en energiecollectieven hebben het kapitaal niet om grote voorraden vooraf in te kopen en zijn daardoor afhankelijk van de korte termijn markt in de hoop dat de gasmarkt stabiel blijft.
Je doet hier een tendieus beroep op sentiment. De twee energieleveranciers die van de overeenkomsten met hun klanten afwillen hanteren de standaard voorwaarden. Bovendien, in kopen wil in dit verband niet zeggen dat er ook direct grote bedragen vooraf betaald moeten worden.
snuffel1 schreef:
09 okt 2021 12:04
Stel een prijsvechter koopt een kuub gas in voor 50 cent en verkoopt die kuub voor een vaste prijs van 90 cent dan is de winst 30 cent maar als de gasprijs door schaarste stijgt tot 90 cent inkoopsprijs oploopt dan valt de winst weg en valt zo'n prijsvechter uiteindelijk om. In de voorwaarden is een ontbindingsclausule opgenomen waarbij de energieleverancier het recht heeft om het contract éénzijdig te ontbinden als de gastarieven bovenmatig stijgen, (...)
Dat is een vernietigbaar beding, staat op de grijze lijst onder d.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
15 okt 2021 20:12
Zo staat het niet in het AD, maar dat zegt natuurlijk niets.
We zien wel op 1 januari.

https://www.ad.nl/politiek/hogere-energ ... ~ab409308/
Prachtig hoor, lagere belasting op electriciteit. En aan het electoraat leggen we uit dat de markt en Putin de hogere gasprijs veroorzaakt hebben.
Van het gas moesten we toch af.
Menigeen op het forum maakt de rekensom, om over te schakelen naar electra voor verwarming.
Ik vrees dat het stroomnet zo'n omslag niet aan kan, met een schrikbeeld dat op koude winteravonden hele wijken worden afgekoppeld om het stroomnet te behoeden voor totale overbelasting

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
16 okt 2021 07:18
Ik vrees dat het stroomnet zo'n omslag niet aan kan,
Dat weet ik wel zeker. Met als gevolg dat iedereen in de kou zit, want cv's hebben doorgaans elektra nodig om te functioneren.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
15 okt 2021 22:22
Ik moet het allemaal nog maar zien .....
Veel vertrouwen heb ik er niet in eerlijk gezegd, of dit allemaal vlot en rechtvaardig wordt ingevoerd.

Ik vermoed dat je met rechtvaardig een regeling bedoeld voor alleen de minima? Dan kun je 'vlot' wel vergeten. Zoals de plannen nu zijn, kan het simpel en snel worden geregeld.

Plaats reactie