'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Net even bij gl.com mijn gegevens ingevoerd. De jaar nota wordt, als ik op het aanbod van Inova, GewoonEnergie of Engie in zou gaan, bijna het drievoudige van wat ik nu kwijt ben. Dat is nogal een hap geld...

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

We hebben niet voor niets een contract afgesloten van 3 jaar. Zouden de prijzen dalen waren we ook de pineut. Ze wisten ook zeker dat we 3 jaar zouden blijven.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ze het maar niet zo gaan doen als met de benzine. Zodra de inkoopprijzen omhoog gaan dan gaan direct de prijzen omhoog, maar zodra de inkoopprijzen omlaag, dan duurt het even voor de prijzen omlaag gaan, omdat de voorraad nog voor die duurdere prijzen is gekocht. En die eerdere voorraad die tegen goedkope prijzen is ingekocht en tegen dure prijzen is verkocht, daar geldt dat dan niet voor?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Over een half jaar hebben we misschien een warme winter achter de rug, wordt er een massa aardgas door Nordstream 2 gepompt en is de Chinese economie in een recessie geraakt. En staat de gasprijs een kwart lager. Zomaar een scenario.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door lievemarie »

De stroomprijzen rijzen nu ook de pan uit. Wat een toestand.
Ik ben wel blij met onze zonnepanelen. We hebben overcapaciteit, dus met een elektrisch kacheltje erbij houden we hopelijk centjes over.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Gevoelsmatig wordt het een gemiddelde winter. Niet extreem warm, ook niet extreem koud. Wel wat koude dagen, maar daar is het winter voor.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Denk toch eerder dat we een hete winter krijgen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
09 okt 2021 17:44
Als ze het maar niet zo gaan doen als met de benzine. Zodra de inkoopprijzen omhoog gaan dan gaan direct de prijzen omhoog, maar zodra de inkoopprijzen omlaag, dan duurt het even voor de prijzen omlaag gaan, omdat de voorraad nog voor die duurdere prijzen is gekocht. En die eerdere voorraad die tegen goedkope prijzen is ingekocht en tegen dure prijzen is verkocht, daar geldt dat dan niet voor?
Nee, daar geldt dat niet voor. Bij kostprijsberekening moet men bij stijgende grondstofprijzen uitgaan van de (hogere) vervangingswaarde, bij dalende grondstofprijzen van de asnschafwaarde.
Dat is mij ooit glashelder uitgelegd aan de hand van een anekdote. Omdat die wat aan de lange kant is, plaats ik die alleen op verzoek, omdat het enigszins off topic is.


Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Slimme tips. Vooral nummer 9.

Boilertemperatuur van 140 graden op 120 graden zetten. 😄


Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lady1234 schreef:
10 okt 2021 12:47
Slimme tips. Vooral nummer 9.

Boilertemperatuur van 140 graden op 120 graden zetten. 😄
Ik heb de indruk dat het om een snelle vertaling van een Amerikaans-Engels artikel gaat. Die temperaturen zijn overduidelijk in graden Fahrenheit en in het origineel stond vermoedelijk alleen "degrees". Dan nog zou ik een boiler nooit lager zetten dan 55 °C (131 °F) vanwege het gevaar van legionella.

Overigens heeft mijn ijskast/vriezer geen "spoel" aan de achterzijde; ook een indicatie dat het om een vertaling gaat.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dacht ik ook. Altijd fijn zulke hulp. :lol:

jacqav
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2021 02:40

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door jacqav »

Helemaal mee eens. En dan die vervelende Jort Kelder die het denigrerend had over 'nivelleren' in OP1.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

De man in dit filmpje gaat met zijn gasprijs van 0,19 naar 1,27 euro per kuub.
https://nos.nl/collectie/13880/artikel/ ... en-de-muur
Indien stroom minder hard stijgt komt er natuurlijk een omslagpunt, waarop het voordeliger wordt om het oude electrische straalkacheltje van zolder te halen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
11 okt 2021 08:11
De man in dit filmpje gaat met zijn gasprijs van 0,19 naar 1,27 euro per kuub.
https://nos.nl/collectie/13880/artikel/ ... en-de-muur
Indien stroom minder hard stijgt komt er natuurlijk een omslagpunt, waarop het voordeliger wordt om het oude electrische straalkacheltje van zolder te halen.
In het kader van de energietransitie, is het plan wel om mensen wat meer van het gas af te weken, en meer elektriciteit te laten gebruiken. Er zullen dus ook meer positieve prikkels komen voor stroom, en negatieve prikkels voor gas.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik moet nog eens opzoeken wat de "conversiefactor" is tussen stroom en gas als het gaat om verwarming.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

pannekoekje schreef:
11 okt 2021 10:08
Maar het electranet kan al dat stroomgebruik helemaal niet aan. Was laatst op het journaal.
Iemand die goedkoper uit denkt te zijn met zijn straalkachel, zal zich daar niet om bekommeren

Erikdepooter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2018 15:14

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Erikdepooter »

Is het aanpassen van het BTW-tarief van 21% naar 9% voor deze "1e levensbehoefte" (waar een laag BTW-tarief ooit voor bedoeld was) geen haalbare en eenvoudige methode?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, iedereen meer aan de elektra, maar dat maakt dat Tennet hier een nieuwe hoogspanningsleiding aan gaat leggen en wij uit ons huis moeten, want die leiding komt er precies overheen.

Vind dat persoonlijk niet zo geslaagd.

Plaats reactie