'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is een flinke tegenvaller. Zoveel groene stroom die we eigenlijk niet kunnen gebruiken, omdat groene stroom veelal op de verkeerde momenten wordt opgewekt.

De Koelman
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2021 18:25

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door De Koelman »

Goedendag,
Als koeltechnicus kijk ik dit zo aan, en denk dat er maar erg weinig mensen zijn die enigszins willen intresseren in de nieuwe ontstane werkelijkheid.
Mijn woning uit 1914 is gasloos, op de slaapverdieping en op de begane grond een lucht lucht warmtepomp( airco die kan verwarmen en kan koelen!!)
Mijn maandbedrag is 0 euro, en aan het eind van het jaar krijg ik van de teruggave energiebelasting nog 220 euro terug.
De zon geeft genoeg energie voor mijn gehele energieverbruik....en er blijft nog over.
De keuze is aan u, bij een gasprijs van 1,35 betaald u voor een gemiddeld Nederlandse woning €1944,- voor 1440 m3 gas.....voor diezelfde prijs koop je een warmtepomp met een scop van 4,4 waar je minstens 15 jaar mee doet. Koop van de besparing een jaar verder er nog een voor de slaapverdieping of zonnepanelen
Warmtepompboiler voor warmwater met subsidie en een infrarood paneel in de badkamer.
Kijk voor info ook eens op YouTube bij aircos verwarmen , dit is niet van mij maar geeft wel een indruk hoe het werkt

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lowieze »

Veel huurders komen in grote problemen door de grote stijging van de energieprijzen. Ruim een half miljoen Nederlanders leeft al in energiearmoede. 87% van hen is huurder. Het aantal bewoners, vaak huurders, dat in energiearmoede leeft, gaat de komende maanden toenemen door de hoge prijs van gas, warmte en stroom. Daarom opent de Woonbond vandaag het Meldpunt Energiealarm.
Bron: Woonbond.nl

https://www.woonbond.nl/meldpunt-energiealarm-2021

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Jablan »

Denk dat het hier beter op zijn plek is dan in een onderwerp over petroleum.
ZeerPrivé schreef:
22 nov 2021 12:42
Bij Essent gaan klanten met een variabel contract 1,11 euro voor een kuub gas betalen en ruim 25 cent per kilowattuur stroom, maakte het bedrijf donderdag bekend. Momenteel is dat nog 82 cent voor gas en 23,9 cent voor stroom. Volgens Essent zijn klanten met een gemiddeld verbruik van 1400 kuub gas en 3000 kilowattuur stroom 656 euro extra kwijt.

Eerder deze week maakte Vattenfall zijn tarieven eveneens bekend: de gasprijs stijgt fors van 82,5 cent per kubieke meter gas naar 125,9 cent. Daarmee vraagt het bedrijf 14 cent meer dan Essent. Voor stroom betalen Vattenfall-klanten straks 26,2 cent per kilowattuur, dat is nu nog 23,6 cent.

Volledig artikel https://www.ad.nl/geld/schade-blijft-be ... a43c56dcf/

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@jablan: hoezo alleen mijn reactie verplaatst? Er staan nog meer reacties die niets met petroleum te maken hebben.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door jonis »

Aangezien het kabinet huishoudens tegemoet komt met een fikse, eenmalige verlaging van de energiebelasting van - wederom bij gemiddeld gebruik - 446 euro blijft de stijging volgens Essent beperkt tot 210 euro. Dat is circa twee tientjes per maand

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Jablan »

En uit nieuwsgierigheid bij zo'n vergelijker gekeken.

:o

Nieuw contract op basis van standaard (aantal personen en soort huis) 4 keer meer dan we nu betalen.
Op basis van het feitelijke verbruik komt een nieuw contract 2,5 keer hoger uit.

Toch goed, dat ik voor de zomer het meerjarig contract heb vernieuwd.

@ZeerPrivé: je was de laatste en niet verplaatst, alleen hier als quote neergezet.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nieuw contract op basis van standaard (aantal personen en soort huis) 4 keer meer dan we nu betalen.
Op basis van het feitelijke verbruik komt een nieuw contract 2,5 keer hoger uit.

Wel zo handig om er dan even bij te zetten over wat voor contract je het precies hebt. Modelcontract? 1 jaar? 3 jaar?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door sjohie »

De Koelman schreef:
25 okt 2021 19:43
Goedendag,
Als koeltechnicus kijk ik dit zo aan, en denk dat er maar erg weinig mensen zijn die enigszins willen intresseren in de nieuwe ontstane werkelijkheid.
Mijn woning uit 1914 is gasloos, op de slaapverdieping en op de begane grond een lucht lucht warmtepomp( airco die kan verwarmen en kan koelen!!)
Mijn maandbedrag is 0 euro, en aan het eind van het jaar krijg ik van de teruggave energiebelasting nog 220 euro terug.
De zon geeft genoeg energie voor mijn gehele energieverbruik....en er blijft nog over.
De keuze is aan u, bij een gasprijs van 1,35 betaald u voor een gemiddeld Nederlandse woning €1944,- voor 1440 m3 gas.....voor diezelfde prijs koop je een warmtepomp met een scop van 4,4 waar je minstens 15 jaar mee doet. Koop van de besparing een jaar verder er nog een voor de slaapverdieping of zonnepanelen
Warmtepompboiler voor warmwater met subsidie en een infrarood paneel in de badkamer.
Kijk voor info ook eens op YouTube bij aircos verwarmen , dit is niet van mij maar geeft wel een indruk hoe het werkt
Nou euh, da's fijn voor u. U slaat alleen de plan wel wat mis, aangezien de gemiddelde huurder, waar nu de grootste acute pijn geleden wordt, niet zoveel te zeggen heeft, over de verduurzaming van de eigen woning. Voor wat het waard is, ik ben het wel met u eens, dat verduurzaming van de woningen de echte oplossing zal gaan zijn tegen de stijgende energieprijzen.

En de meeste huiseigenaren hebben niet de technische kunde om zelf te doen, wat u getuige uw username vermoedelijk wel kan, en zullen dus een schaarse installateur moeten zien te vinden, en dan reken ik de huidige materiaalschaarste nog niet eens mee.

Overigens lees ik in uw bierviltje berekening, nergens de kosten van de zonnepanelen die u zo te lezen ook hebt, alsmede de kosten van vermoedelijk ook best wat isolerende maatregelen, om een 100 jaar oude woning warm te kunnen houden met een warmtepomp.

Voor deze gestegen energiemaatregelen, was het economisch niet haalbaar om een bestaande woning op te waarderen naar energielabel A. Energielabel B was het realistisch nog haalbare niveau, tenzij je ook meeweegt dat aardig wat mensen die laatste stap willen financieren voor een hoger doel, dan enkel eigen rendement. Nu zou dit, als men die berekeningen nog eens zou maken, vermoedelijk wél uit kunnen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
22 nov 2021 13:28
Nieuw contract op basis van standaard (aantal personen en soort huis) 4 keer meer dan we nu betalen.
Op basis van het feitelijke verbruik komt een nieuw contract 2,5 keer hoger uit.

Wel zo handig om er dan even bij te zetten over wat voor contract je het precies hebt. Modelcontract? 1 jaar? 3 jaar?
Sorry, niet op gelet. Opnieuw. 12, 24 en 36 maanden vast tarief en dan hou ik geen rekening met cadeaus of bonussen. Er zijn momenteel geen acties met variabele tarieven en bij de vaste prijzen zit er maar 200 euro verschil tussen 12 en 36 maanden.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jablan, het is op dit moment helemaal niet verstandig vaste contracten af te sluiten. Voor modelcontract (dus variabel = per maand opzegbaar) kun je niet bij de vergelijkers terecht, maar moet je telefonisch contact opnemen met de leverancier.

Als je nu een vast contract hebt dat binnenkort afloopt, gaat dat vanzelf over in een variabel contract, wat niet zo ongunstig is als je bij Essent of Vattenfall zit (maar ongetwijfeld wel duurder dan de prijs die je nu betaald).

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Jablan »

Lief meegedacht. ;)

Ik was meer nieuwsgierig hoeveel duurder het zou zijn op dit moment. Of hoeveel we besparen met de houtkachel dit jaar. Dat loopt in de duizenden euro's op jaarbasis.

dilemma55
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2018 18:20

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door dilemma55 »

Wij hebben afgelopen winter een jaren 70 huis gekocht en zodanig verbouwd dat we van het gas af zijn dmv isolatie, veel zonnepanelen, een warmte pomp en een warmte boiler. Het was een fikse investering. Maar het de subsidies die daarvoor bestemd zijn hoopten we dat we daar ook gebruik van kunnen maken. Maar het is een lijdensweg, Van elk detail wensen ze foto's tot en met de isolatiebekleding tussen plafond en nieuw dak( moeten wij hiervoor dan het dak openmaken?) Alles is verder gefotografeerd : nieuwe pui, muren , pompen enz. alle papieren van de merken enz zijn gekopieerd en opgestuurd. Nu hebben we eindelijk een bevestiging gekregen. En wat blijkt: de subsidie op de warmtepomp werd afgewezen zonder een reden. Er was een vaag verhaal dat we geen airco hebben dus dat daarom de subsidie niet telt.
Daarnaast is de beslisser ziek, druk en worden we niet teruggebeld. het enige contact is met een persoon die niets weet en geen telefoonnummers van de beslisser doorgeeft. Nu is onze warmtepomp geïnstalleerd op het oude verwarmingssysteem : de luchtverwarming. Wij hebben hier voor gekozen omdat deze al in het huis zat, en het onnodig is extra kosten te maken en bestaande systemen zomaar weg te gooien. verder hebben wij geen airco nodig, wij verkoelen ons liever met groen, planten en bomen. Dat we daarvoor gestraft worden vind ik onbegrijpelijk.
Maar wat me daarnaast erg stoort is dat ze subsidieregelingen zo moeilijk en ondoorzichtig hebben gemaakt dat het voor de burger bijna onmogelijk is het aan te vragen. Het word je onmogelijk gemaakt. Ik zou het fijn vinden als jullie eens onderzoeken hoeveel mensen hier tegenaan lopen.
Met vriendelijke groeten Ellen Janssen

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Beste mevrouw Jansen,

Dat u voor de aanvraag van subsidies bepaalde bewijsstukken mee moet sturen staat ook in de voorwaarden.

Voor wat betreft de warmtepomp subsidie: u heeft nu gezien uw beschrijving vermoedelijk een lucht-lucht warmtepomp. Die komen niet in aanmerking voor subsidies.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Naar verwachting zakt de gasprijs volgend jaar weer als een ouwe onderbroek.

https://www.volkskrant.nl/economie/de-g ... ~bfa62247/

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
08 dec 2021 17:59
Naar verwachting zakt de gasprijs volgend jaar weer als een ouwe onderbroek.

https://www.volkskrant.nl/economie/de-g ... ~bfa62247/
Zal aan mij liggen.maar het bijschrijft bij de grafiek suggereert dat men niet weet waar ze het over hebben.
Gasprijs in euro's per megawatt/uur (voor contracten in 2022)

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is de correcte vermelding. Lees ook hier.

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 35945.html

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat ligt dan idd. aan jou.
De algemene gasprijs wordt niet in M3 gerekend, maar in kwh om ook rekening te houden met het calorisch vermogen
In andere landen staat het zelfs zo op de afrekening.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
08 dec 2021 18:24
Dat ligt dan idd. aan jou.
De algemene gasprijs wordt niet in M3 gerekend, maar in kwh om ook rekening te houden met het calorisch vermogen
In andere landen staat het zelfs zo op de afrekening.
OK
Maar kWh is bij mij iets anders dan kW/h, wat ik lees als kilowatt per uur.

Kloppen de assen van de grafiek? Prijs is wel heel veel gestegen. Blijkbaar kon je rond de vorige jaarwisseling gas voor jan2022 bijna gratis inkopen (grafiek raakt zowat de 0), en op de piek voor meer dan 100

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kloppen de assen van de grafiek?
Ik heb geen idee. Ik kan niet bij de bron aangezien er weer eens iets achter een paywall is gepost.

Plaats reactie