'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
08 okt 2021 15:35
Ja, dat weet ik zeker. In mijn rekensom gaf ik echt slchts de kale energieprijzen weer. De bijkomende kosten heb ik in mijn latere post nog apart genoemd.

Oftewel: voor elektriciteit gaat mijn totale leverprijs voor normaaltarief van nu € 0,22086 naar € 0,48287 (+ 220 %), voor gas gaat mijn totale leverprijs van nu € 0,77374 naar € 1,76100 (+ 228 %).
Als je uitgaat van €0,22086 wordt je electra niet + 220% maar + 118%.
En bij gas ga je uit van € 0,77374 naar € 1,761 en wordt dat + 128%.

Het is dus bijna half zo erg als je het doet lijken.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 08 okt 2021 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
08 okt 2021 16:16
Het is dus bijna half zo erg als je het doet lijken.
Het is maar net wat je als uitgangspunt neemt: de absolute of de relatieve stijging. Het nieuwe bedrag is 220% van het oude bedrag. De rekensom staat erbij, dus is het voor iedereen meer dan duidelijk wat de situatie is.

Punt is dat de energie-prijsstijging bizar is. Een notatiediscussie terwijl duidelijk is wat de rekensom is lijkt me weinig zinvol.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Je zette er een vette + voor, beste Moneyman... Je suggereert daarmee een stijging van 220% bovenop de oude prijs, dat is bij elkaar 3,2 x de oude prijs. Dat lijkt veel erger dan het zuiver gerekend is.

Niet zo slordig met procentenregels svp. Kan je niet maken als centenvent.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 08 okt 2021 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat jij wilt, Suus.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
08 okt 2021 16:16
Even een apart Coolblue-topic geopend, zodat het hier niet teveel vervuild wordt.

En ik heb dit topic maar even gemeld, omdat de Radar-redactie het in het onderdeel "lenen" heeft geplaatst, in plaats van in "Energie" :lol:

Laatste had ik ook gezien, maar vermoedde dat de redactie een vooruitziende blik had: lenen om je energienota te kunnen betalen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door scontra »

pannekoekje schreef:
08 okt 2021 17:47
Net kreeg ik bericht van mijn energieleverancier. Zij gaan de prijzen niet tussentijds aanpassen gelukkig.
Leve Oxxio (of mag ik hier geen reclame maken?).
Leve Eneco zult u bedoelen, want dat is het moederbedrijf waar de dienst wordt uitgemaakt.
Maar het is, voor u tenminste, wel een geruststellend bericht.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Anderidee »

Ook hier werd in het verleden jaarlijks overgestapt naar de goedkoopste leverancier.

Op het allerlaatste moment gebruik gemaakt van het Consumentenbod collectief aanbod ( Greenchoice )
Inschrijving was mogelijk t/m 3 Oktober
Prijzen in dit collectief zijn voor gas €0,86 en stroom €0,24
Betekent wel dat ik er 3 jaar aan vast zit.

Er is reeds een nieuwe inschrijving in gang gezet.
Vraag me wel af : welke leverancier durft zich hier nu nog aan te verbinden
https://www.consumentenbond.nl/energie- ... collectief
Inschrijven bij het collectief van Vereniging Eigen Huis is helaas niet meer mogelijk

Ik ben getipt over het collectief van de Consumentenbond door dit forum :
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 661789/231

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

https://www.ad.nl/economie/grote-energi ... ~a3ac1212/

Het voordeligste jaarcontract voor een gemiddeld huishouden was bij Gaslicht.com vrijdag ruim 4200 euro, ruim duizend euro meer dan een week geleden en dubbel zo hoog als in 2020. Bij Pricewise kostte het goedkoopste jaarcontract bijna 4.400 euro, op Independer was nog één aanbieding van 3706 euro te vinden.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door misterzuinig »

angel1978 schreef:
09 okt 2021 08:17
https://www.ad.nl/economie/grote-energi ... ~a3ac1212/

Het voordeligste jaarcontract voor een gemiddeld huishouden was bij Gaslicht.com vrijdag ruim 4200 euro, ruim duizend euro meer dan een week geleden en dubbel zo hoog als in 2020. Bij Pricewise kostte het goedkoopste jaarcontract bijna 4.400 euro, op Independer was nog één aanbieding van 3706 euro te vinden.
In feite is hiermee de vrije markt op het gebied van energie compleet stilgevallen, nu energiebedrijven oproepen om niet meer over te stappen. Verder zijn deze extreem hoge energieprijzen, prijzen die je kunt verwachten in tijden van oorlog, terwijl er nu geen oorlog is. Zullen gas en elektriciteit binnenkort zelfs op rantsoen gaan wanneer de gas- en stroomprijzen op de handelsmarkten de komende weken nog veel harder kunnen stijgen?

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Gisteren en eergisteren is de prijs op de termijnmarkt waar de leveranciers energie inkopen alweer een stuk gedaald. De absolute piek van van de week lag op €160 per MWh. Gisteren aan het einde van de dag lag de prijs voor gas wat deze winter geleverd moet worden op €84 per MWh.
De prijzen voor de zomer en najaar van 2022 liggen vooralsnog véél lager.

1 MWh is ongeveer gelijk aan 100 kuub gas. De prijs per MWh delen door 100 levert dus de kale inkoopprijs op. Daar komen dan nog de energiebelasting en ODE bovenop en de BTW er overheen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Als een jaarcontract afloopt ga je automatisch over op variabele tarieven.
Ik zie echter nergens (bij Vattenfall, Budgetenergie) wat dat tarief momenteel is.

Het lijkt me bij de huidige hectiek toch wel handig dat je direct kan weten waar je aan toe bent als je contract afloopt.
Ze horen die variabele tarieven luid en duidelijk op hun website te zetten.
Je kan dan besluiten het per maand aan te zien, ipv je gedwongen te voelen nu een veel te duur nieuw jaarcontract aan te gaan.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 09 okt 2021 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Op https://www.theice.com/products/2799666 ... Id=5285051 kun je de actuele ontwikkeling van de TTF-gasprijs volgen en op https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/ https://www.nieuwestroom.nl/energiemark ... delsbeurs/ "APX-handelsbeurs" de ontwikkeling van de elektriciteitsprijs op de markt.

Op https://www.telegraaf.nl/financieel/711 ... aar-europa "’Gazprom houdt slag om arm met verder openzetten gaskraan naar Europa’". Dit kan er heel gemakkelijk toe leiden dat energie de komende weken nog vele malen duurder zal worden dan het de afgelopen week het geval was. Zeker wanneer Europa te maken krijgt met koud en windstil weer. Waarbij 1 m³ aardgas dan wel meer dan 10 Euro zal kunnen kosten en 1 kWh stroom ook meer dan 10 Euro. Met als gevolg dat iedere huishouden dan voor vele duizenden Euro's zal moeten bijbetalen en noodgedwongen leningen moet afsluiten, of het spaargeld moet opmaken om de energierekening nog te kunnen betalen en om niet afgesloten te raken.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door marnix »

Ik kreeg het volgende bericht van ENECO,
(mijn jaarafrekening komt in april, dus ik wacht maar rustig af.
Ik dacht dat zij ieder moment de prijs konden aanpassen,
valt alweer mee!)
---------------------------------------------------------------------------------------------
Op dit moment hebben we te maken met stijgende energieprijzen in Europa. We kunnen ons voorstellen dat je je afvraagt wat dit voor jou betekent. We informeren je hier graag over.

Je hebt een Variabel Vrij contract (ook wel een ‘contract voor onbepaalde tijd’). Dit is een contract waarbij jouw leveringstarief voor een jaar lang gelijk blijft. Je tarief verandert dus maar één keer per jaar. Het moment waarop jij jouw jaarnota ontvangt, wijzigen de tarieven voor het komende jaar. Ondanks de stijgende tarieven in de markt nu, veranderen jouw tarieven voorlopig nog niet. Op dit moment hoef je dus niets te doen.

Omdat je een Variabel Vrij contract hebt, ben je altijd flexibel om op ieder moment te kiezen voor een ander type product.

Alpro15
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2021 08:12

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Alpro15 »

Over het algemeen is er voor de meeste consumenten al energie ingekocht tegen oude inkoopprijzen en zullen consumentenprijzen voorlopig niet wijzigen. Alleen boeven als Enstroga en DGB hebben gespeculeerd op dalende inkoopmarkten en laten nu de consument opdraaien voor hun foute inschatting.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door scontra »

marnix schreef:
09 okt 2021 10:05


Je hebt een Variabel Vrij contract (ook wel een ‘contract voor onbepaalde tijd’). Ondanks de stijgende tarieven in de markt nu, veranderen jouw tarieven voorlopig nog niet. Op dit moment hoef je dus niets te doen.
Ze houden wel 'twee slagen om de arm' waarmee ze, op het moment dat het hen uitkomt, kunnen ingrijpen in de tarieven, of zie ik dat verleerd ?

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Op https://www.essent.nl/content/particuli ... ijzen.html "Stijgende energieprijzen:
wat te doen?" schrijft Essent daarover het volgende:
Ik heb een contract met een vaste looptijd

Je zit goed en hoeft nu niets te doen. Je hebt je tarieven vastgezet en hiermee zekerheid tot het einde van je contract. De tarieven in je contract stijgen niet mee met de energieprijs.
Onder kopje "Meest gestelde vragen op een rij":
Wijzigen mijn tarieven in mijn contract?

Dit kan alleen zo zijn als je een variabel contract hebt. Bij dit contract veranderen elk jaar, meestal op twee momenten, de tarieven. De volgende wijziging is 1 januari 2022. Als klant met een variabel contract word je hier natuurlijk goed over geïnformeerd. Als je een contract hebt met een vaste looptijd zijn je tarieven bij het afsluiten van je contract helemaal vastgezet. Deze stijgen niet mee met de energieprijs.

Wat moet ik weten over faillissementen van energieleveranciers?

Maak je als klant bij Essent niet druk. De financiële positie van Essent is onveranderd sterk en geen enkele reden voor zorg.
Maar op https://www.essent.nl/content/Images/10 ... essent.pdf "Productvoorwaarden ZekerheidsGarantie" staat onder het kopje "Leveringsovereenkomst" het volgende:
5. Essent behoudt zich het recht voor de overeenkomst te herroepen, indien de einddatum van de huidige overeenkomst niet vervalt vóór de vermelde uiterlijke ingangsdatum of op grond van het feit dat het netwerkbedrijf in enkele gebieden in Nederland andere normaal- en daluren hanteert dan aangegeven. In dat geval wordt de klant persoonlijk op de hoogte gesteld en ontvangt de klant daar waar mogelijk een nieuw aanbod.
Onder kopje "Leveringstarieven":
8. Essent behoudt zich het recht voor tarieven eenzijdig te wijzigen indien gewijzigde wet- en regelgeving dan wel maatregelen van overheidswege hier aanleiding toe geven.
Betekent dat Essent bij klanten met een meerjarig vast contract eenzijdig het contract kan openbreken en deze klanten alsnog de huidige veel duurdere leveringstarieven kan opleggen?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door marnix »

scontra schreef:
09 okt 2021 12:57
marnix schreef:
09 okt 2021 10:05


Je hebt een Variabel Vrij contract (ook wel een ‘contract voor onbepaalde tijd’). Ondanks de stijgende tarieven in de markt nu, veranderen jouw tarieven voorlopig nog niet. Op dit moment hoef je dus niets te doen.
Ze houden wel 'twee slagen om de arm' waarmee ze, op het moment dat het hen uitkomt, kunnen ingrijpen in de tarieven, of zie ik dat verleerd ?
ik hoop dat je je vergist,
ik lees eruit dat ze het pas verhogen(of verlagen hahaha) per einddatum van mijn eenjarig contract.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Jablan »

@misterzuinig: Essent maakt in de voorwaarden een uitzondering voor de dingen, waar Essent geen invloed op heeft. Concreet: waar Enexis niet het netwerk beheert, kunnen de dag- en nachturen afwijken van de eigen standaard plus maatregelen vanuit de overheid.

Nog concreter: als de regering besluit een minimum- of maximumprijs in te voeren, dan verandert Essent de prijzen. En als Liandon ineens besluit, dat in het weekend overdag het dagtarief geldt, dan volgt Essent. Kan ook lastig anders, wamt zij krijgen de meterstanden van Liandon.


16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
09 okt 2021 12:04
Het wel zo dat de prijsvechters op de energiemarkt bestaan omdat de klant zo goedkoop als mogelijk uit wil zijn. Voorwaarden worden niet of niet goed gelezen en met de gedachte 'het zal allemaal wel kloppen' wordt op akkoord geklikt.
Waarom probeer je een zwarte piet bij de consument neer te leggen?
snuffel1 schreef:
09 okt 2021 12:04
Prijsvechters en energiecollectieven hebben het kapitaal niet om grote voorraden vooraf in te kopen en zijn daardoor afhankelijk van de korte termijn markt in de hoop dat de gasmarkt stabiel blijft.
Allereerst, energie wordt niet op voorraad gelegd.
Wel worden er termijncontracten gesloten, waarbij partijen zich verplichten over een bepaalde termijn een hoeveelheid energie te leveren/af te nemen tegen vooraf vastgestelde prijs X.
Je suggereert dat dit vooraf betaald dient te worden, waar ik meer dan twijfels over heb.

Het zijn juist de kleine aanbieders die bewust nauwelijks termijncontracten afsluiten, en hopend op lage prijzen op spotmarkt op het laatste moment inkopen.
Dit is een bewust risico dat de aanbieders nemen, zeker wanneer het klantenbestand dat vooral bestaat uit vaste contracten.
Gaat het goed , dan maakt de ondernemer forse winst, gaat het fout , dan is het tranen met tuiten.

Prima dat faillisementen de markt opschonen.

Plaats reactie