Gasverbruik bijna verdubbeld

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
yep123
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2011 10:03

Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door yep123 »

Beste mensen
Mijn contract loopt op 1-2-22 af, ben maar eens gaan kijken ivm met de stijgende prijzen.
Vorig jaar heb ik 1600m3 gas verbruikt, ik denk check de meter maar eens even en dat is schrikken. Vanaf februari tot nu heb ik al 2700m3 gas verbruikt ondanks het vele thuiswerken lijkt mij dit onevenredig veel.

Nu betaal ik 210 euro voor gas en stroom p/m en volgens een nieuwe berekening kan dit vanaf februari zomaar 700 euro p/m worden.

Mijn eerste vraag is moet ik afwachten of toch al een nieuw contract afsluiten??
Ten tweede is het normaal dat ik in een keer zoveel meer gas heb verbruikt. Al jaren ligt ons verbruikt tussen de 1500 en 1700m3 en aan onze woonsituatie is niets veranderd behalve dat door de corona veel thuis is gewerkt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door Jablan »

Staat je gasmeter in de buurt van een ander elektrisch apparaat? (Denk aan meterkast met modem en/of omvormer)

yep123
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2011 10:03

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door yep123 »

Jablan schreef:
07 okt 2021 21:15
Staat je gasmeter in de buurt van een ander elektrisch apparaat? (Denk aan meterkast met modem en/of omvormer)
Het is geplaatst in de kelder. Geen andere apparaten in de buurt

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Afhankelijk van hoe goed of slecht de woning geïsoleerd is en hoe je tijdens het thuiswerken stookt, kan het thuiswerk een hele grote invloed hebben op het gasverbruik.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Krijgt u dan niet maandelijks, of zo, een overzicht van het verbruik?

yep123
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2011 10:03

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door yep123 »

Lady1234 schreef:
07 okt 2021 21:36
Krijgt u dan niet maandelijks, of zo, een overzicht van het verbruik?
Helaas niet, ga ik nu wel doen.

Kan nut hebben om de ene is te bellen om te onderzoeken of er onregelmatigheden te bespeuren zijn?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

yep123 schreef:
07 okt 2021 21:11

Vorig jaar heb ik 1600m3 gas verbruikt, ik denk check de meter maar eens even en dat is schrikken. Vanaf februari tot nu heb ik al 2700m3 gas verbruikt ondanks het vele thuiswerken lijkt mij dit onevenredig veel.
Ter referentie kan ik inbrengen: Tussen 1-2-2021 en heden (7oktober) was het verbruik hier 701m3 bij een gemiddeld jaarverbruik van 1500m3, oftewel 47%. De woonomstandigheden waren dit jaar gelijk aan andere jaren.

Als het thuiswerken bij jou de oorzaak is zou je 2700-0,47x1600= 1948m3 extra hebben verbruikt. Misschien kan je werkgever dat vergoeden?

yep123
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2011 10:03

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door yep123 »

Dat de rekening misschien wel verdubbeld zou worden daar had ik al een beetje rekening mee gehouden
Maar dat het gasverbruik zoveel meer is dat wel normaal ondanks dat er heel veel thuis is gewerkt?

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat weet toch alleen diegene die de thermostaat bedient?

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Sinds ik mijn gasverbruik per maand kan zien weet ik pas wat mijn normale verbruik per maand is en wat je stookt in een koude winter om de kiet te verwarmen. Heel leerzaam en afgelopen winter was een behoorlijk koude winter met een enorme piek in de gaskosten per maand.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door jonis »

DeZevendeHenk schreef:
08 okt 2021 10:27
Sinds ik mijn gasverbruik per maand kan zien weet ik pas wat mijn normale verbruik per maand is en wat je stookt in een koude winter om de kiet te verwarmen. Heel leerzaam en afgelopen winter was een behoorlijk koude winter met een enorme piek in de gaskosten per maand.

Juist, geen verrassingen.
Gebruik van verbruiksmanager erbij en je kunt op tijd voorschot aanpassen, omhoog of omlaag als het weer minder is.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door 16again »

DeZevendeHenk schreef:
08 okt 2021 10:27
Sinds ik mijn gasverbruik per maand kan zien weet ik pas wat mijn normale verbruik per maand is en wat je stookt in een koude winter om de kiet te verwarmen. Heel leerzaam en afgelopen winter was een behoorlijk koude winter met een enorme piek in de gaskosten per maand.
Om te bepalen of het een koude winter was, luister Ik luister liever naar het KNMI , dan dat ik naar eigen verbruik kijk
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... 021/winter
Eigen verbruik kan door thuiswerken sterk afwijken

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door angel1978 »

snuffel1 schreef:
08 okt 2021 18:58
Even on topic, het hoge gasverbruik is ontstaan door het verplicht thuis moeten werken en niet door onzuinig met gas om te gaan. Ts kon eigenlijk geen kant op en in een eigen ingerichte kamer of aan de keukentafel het werk doen kan gewoonweg niet als het in de ruimte koud is. De werkgever is verplicht om medewerkers een veilige werkomgeving te bieden en de kosten die gemaakt zijn te vergoeden. Veel werkgevers doen dat in een thuiswerk vergoeding maar zijn wel zo slim de vergoeding voor woon/werk verkeer niet meer te vergoeden.
Ben jij TS dan? Hoe weet je dat nu, dat dit komt door thuiswerken? Waar stond de thermostaat op, wat was het stookgedrag op gewone dagen als er niemand thuis is. Is er wel eens niemand thuis, of is dat juist niet zo. De aanname dat dit allemaal het effect is van thuiswerken is wel erg kort door de bocht.

Een reëele belastingvrije thuiswerkvergoeding is door het Nibud vastgesteld op 2 euro per werkdag. De meeste werkgevers volgen dit. En dan valt de woon/werk-verkeer vergoeding nog weg idd.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

16again schreef:
08 okt 2021 18:41
DeZevendeHenk schreef:
08 okt 2021 10:27
Sinds ik mijn gasverbruik per maand kan zien weet ik pas wat mijn normale verbruik per maand is en wat je stookt in een koude winter om de kiet te verwarmen. Heel leerzaam en afgelopen winter was een behoorlijk koude winter met een enorme piek in de gaskosten per maand.
Om te bepalen of het een koude winter was, luister Ik luister liever naar het KNMI , dan dat ik naar eigen verbruik kijk
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... 021/winter
Eigen verbruik kan door thuiswerken sterk afwijken
Geen idee wat je punt is, maar ik denk dat iedereen een winter met vorst, inderdaad we hebben geschaatst, kan onderscheiden van een milde winter en ik zie netjes hoe die maanden de gaskosten factoren hoger zijn dan de andere masnden met een heel stabiel getal voorvdie andere maanden. En dus weet ik nu welk deel van mijn gaskosten douchen en koken is en welk deel verwarmen bij een relatief koude winter. Meer niet.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door 16again »

DeZevendeHenk schreef:
08 okt 2021 21:46
Geen idee wat je punt is, maar ik denk dat iedereen een winter met vorst, inderdaad we hebben geschaatst, kan onderscheiden van een milde winter
Het KNMI benoemt ook de vortsperiode van ruim een week.
Mooi dat we ons de ijspret herinneren, maar met een gemiddelde temperatuur 0.5 graad hoger dan normaal was dit volgens het KNMI zachter dan normaal. Wat ik gewoon mild noem.
In de maand met schaatsen tikte de thermometer ook bijna de +20 graden aan, was dat ook blijven hangen?

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
08 okt 2021 23:26
DeZevendeHenk schreef:
08 okt 2021 21:46
Geen idee wat je punt is, maar ik denk dat iedereen een winter met vorst, inderdaad we hebben geschaatst, kan onderscheiden van een milde winter
Het KNMI benoemt ook de vortsperiode van ruim een week.
Mooi dat we ons de ijspret herinneren, maar met een gemiddelde temperatuur 0.5 graad hoger dan normaal was dit volgens het KNMI zachter dan normaal. Wat ik gewoon mild noem.
In de maand met schaatsen tikte de thermometer ook bijna de +20 graden aan, was dat ook blijven hangen?
Maar afgelopen winter was kouder dan winter jaar ervoor:
Met een gemiddelde temperatuur van 6,4 °C tegen 3,4 °C normaal was de winter uitzonderlijk zacht, die winter was dus 3 ° warmer dan normaal.
Dat is gewoon zichtbaar in verbruik; afgelopen winter dus kouder.
Overigens bij mij is factor grijs of zonnig ook duidelijk van invloed.
Thuiswerken maakt bij ons niets uit want we zitten niet aan verwarming of instellingen.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door Ivo.w »

DeZevendeHenk schreef:
08 okt 2021 21:46
Geen idee wat je punt is, maar ik denk dat iedereen een winter met vorst, inderdaad we hebben geschaatst, kan onderscheiden van een milde winter en ik zie netjes hoe die maanden de gaskosten factoren hoger zijn dan de andere masnden met een heel stabiel getal voorvdie andere maanden. En dus weet ik nu welk deel van mijn gaskosten douchen en koken is en welk deel verwarmen bij een relatief koude winter. Meer niet.
En ik denk dat iedereen een winter met temperaturen in de dubbele cijfers tijdens de kerstdagen en met de eerste vorstdag pas ver in februari kan bestempelen als een zachte winter.

Eén koud weekje eind februari maakt niet dat het een strenge winter is geweest.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ivo.w schreef:
09 okt 2021 09:17
DeZevendeHenk schreef:
08 okt 2021 21:46
Geen idee wat je punt is, maar ik denk dat iedereen een winter met vorst, inderdaad we hebben geschaatst, kan onderscheiden van een milde winter en ik zie netjes hoe die maanden de gaskosten factoren hoger zijn dan de andere masnden met een heel stabiel getal voorvdie andere maanden. En dus weet ik nu welk deel van mijn gaskosten douchen en koken is en welk deel verwarmen bij een relatief koude winter. Meer niet.
En ik denk dat iedereen een winter met temperaturen in de dubbele cijfers tijdens de kerstdagen en met de eerste vorstdag pas ver in februari kan bestempelen als een zachte winter.

Eén koud weekje eind februari maakt niet dat het een strenge winter is geweest.
En wat doet dat nou toe of af aan de conclusie? Dat is het deel dat achter 'dus' staat. Het had net iets beter geformuleerd kunnen worden door de woorden 'relatief koude' weg te laten? Héél relevant.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door Radar »

Het gesprek in dit onderwerp dreigde af te dwalen, dus enkele offtopic reacties zijn verwijderd.

Willem54321
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2021 14:51

Re: Gasverbruik bijna verdubbeld

Ongelezen bericht door Willem54321 »

Bij mij is het gasverbruik verdubbeld sinds ik de smartmeter heb.
We zijn minder thuis en zijn we wel thuis thermostaat niet hoger dan 18 graden en ik kan hem niet aflezen.
Rara wat is hier mis?

Gesloten