Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door de auditu »

Probleem is echter dat op een zonnige zomerdag zoveel energie wordt opgewekt en zo weinig gebruikt, dat je een knappe opslagmogelijkheid moet hebben op het allemaal op te slaan. In mijn situatie heb ik het dan over een 50 kWh aan energie per dag! De kosten van zo'n opslagmogelijkheid wegen vooralsnog niet op tegen verminderde salderingsmogelijkheid. Ook moet je de mogelijkheid hebben om alle accu's in te kunnen onderbrengen. Dan hebben we het nog niet over veiligheid gehad.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

Het gaat om hoe het is NA het afschaffen van salderen.
Dan ga je betalen voor wat je op het net levert, terwijl degene die het krijgt ook al belastingen erover betaalt.
Zo is het na AFSCHAFFEN van de salderingsregeling.
Ik heb een meter ( zo'n meter krijgt iedereen met zonnepanelen ) met een teller 2 die weergeeft wat je afneemt en een teller 7 die weergeeft wat je levert.
Geen van de tellers draait ooit terug. Teller 2 en 7 gaan alleen naar boven.
Nu betaal je niets voor wat op teller 7 staat, want het gaat naar iemand anders die ervoor betaalt.
Wat je levert gaat niet foetsch weg en het gaat niet naar een accu, maar naar iemand die dan de volle prijs betaalt.
Hij betaalt aan de leverancier de stroomprijs en aan de overheid alle belastingen.
Zonder salderen ga jij OOK betalen over wat op teller 7 staat.
De volle prijs, min een klein deeltje aan de leverancier... je moet daarover ongeveer 21 min 4 cent is 17 cent betalen.
Voor wat op teller 7 staat wordt 21 cent betaalt door degene die jouw geleverde stroom krijgt en jij betaalt er 17 cent over. In totaal wordt er 21 plus 17 cent betaalt over alle stroom die je levert.
In totaal wordt er dus 38 cent betaalt over de stroom die je levert.
Het klopt niet helemaal, maar het komt erop neer dat als nu een ferraris meter terugdraait jij ook moet betalen voor die stroom.... 17 cent. En degene die de stroom krijgt betaalt 21 cent.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door de auditu »

Deze redenatie kan ik niet volgen.
op jaarbasis lever ik fors terug. Over het overschot krijg ik de kale kWh-prijs vergoed. Ik hoef daar geen belastingen over te betalen.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

@andre van rossum en alle anderen die salderen afschaffen geen diefstal vinden.
Jij schrijft"Verder moet de salderingregeling 100% in stand blijven. De regering doet alsof deze onhoudbaar is, maar dat is onzin. Het kost enkele honderden miljoenen per jaar aan belastinginkomsten. Peanuts in vergelijking met de subsidies aan windmolens, elektrische auto's en biomassa-centrales."

Maar dat heb je verkeerd, want salderen kost de overheid nu helemaal NIETS
Met een digitale of slimme meter heb je twee tellers.
Teller 2 geeft weer wat je gebruikt.
Teller 7 geeft weer wat je levert.
Deze tellers lopen alleen op en dalen nooit.
Voor de stroom die iemand met zonnepanelen levert, teller 7 betaalt een andere consument.
De andere consument betaalt aan zijn leverancier de afgesproken prijs en aan de overheid alle belastingen.
De andere consument betaalt inclusief alles ongeveer 21 cent voor de stroom die jij levert.
Voor wat jij gebruikt, teller 2 betaal jij de volle prijs 21 cent.
Er is nu MET salderen geen kWh die niet betaald wordt.

Zonder salderen ga jij ook 21 cent betalen over wat op teller 7 staat.
In totaal wordt er dan 42 cent betaalt over elke kWh dat je levert.
In ruil krijg jij 70 of 80% van de kale stroomprijs.

De overheid krijgt 30 cent per kWh over de stroom die jij levert als salderen wordt afgeschaft en krijgt dus dubbele belasting over wat jij levert.
Je betaalt belastingen over stroom die jij NIET gebruikt.
Ongeveer hetzelfde als BTW betalen over een fiets die je niet koopt.

Sommigen hebben nog een ferraris meter en zij moeten zich indenken dat ze dan gaan betalen als hun teller terugloopt.
Die vergelijking gaat niet helemaal op, maar het komt er wel op neer.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik snap geen zak van je verhaal.
rens99 schreef:
21 okt 2021 10:05
Met een digitale of slimme meter heb je twee tellers.
Teller 2 geeft weer wat je gebruikt.
Teller 7 geeft weer wat je levert.
Deze tellers lopen alleen op en dalen nooit.
Dat is toch logisch?
rens99 schreef:
21 okt 2021 10:05
Voor de stroom die iemand met zonnepanelen levert, teller 7 betaalt een andere consument.
Hier verlies je me volledig. De energiemaatschappij betaalt toch aan de persoon die met zonnepanelen teruglevert aan het net?
rens99 schreef:
21 okt 2021 10:05
De andere consument betaalt aan zijn leverancier de afgesproken prijs en aan de overheid alle belastingen.
De andere consument betaalt inclusief alles ongeveer 21 cent voor de stroom die jij levert.
Voor wat jij gebruikt, teller 2 betaal jij de volle prijs 21 cent.
Er is nu MET salderen geen kWh die niet betaald wordt.
?????
rens99 schreef:
21 okt 2021 10:05
Zonder salderen ga jij ook 21 cent betalen over wat op teller 7 staat.
????????

Voor de rest snap ik er verder opok geen sikkepit van. Of jij legt het niet duidelijk uit, of het klopt ergens niet.

krezie herrie
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 jul 2005 08:13

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door krezie herrie »

Lady1234 schreef:
20 okt 2021 16:00
@hoopke

Je haalt nu wat door de war.


Ik haalde dus niets door de war.
Ik haak af, wat heeft weersafhankelijk regeling er nou mee te maken?

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

@de auditu
Hiervoor heb ik het nog een keer uitgelegd.
Maar ik zal reageren op jou
"Deze redenatie kan ik niet volgen.
op jaarbasis lever ik fors terug. Over het overschot krijg ik de kale kWh-prijs vergoed. Ik hoef daar geen belastingen over te betalen."

Iedereen staart zich blind over wat ze terugkrijgen van wat ze ONTERECHT gaan betalen.
Ik pak 100 euro van je af en geef je 20 euro terug.
Ben jij dan blij met die 100 euro?

Voor wat jij op het net levert krijgt de overheid nu al alle belastingen van degene die het koopt.
Ook de energieleverancier krijgt van degenen die jouw stroom koopt de volle prijs.
Zonder salderen ga jij daarbovenop ook nog eens 21 cent betalen en dan ben je blij met de 4 cent die je terugkrijgt.
De overheid krijgt van degene die je stroom gebruikt 15 cent belastingen en van jou 15 cent belastingen.
Dubbele belastingen op dezelfde stroom.
Heb je een digitale meter? Lees dan mijn vorig stukje.

J.baars
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2021 10:26

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door J.baars »

nee hoor, is helemaal geen diefstal, je bent namelijk altijd vrij om ze los te koppelen, en dan zelf iets met de opgewekte elektriciteit te doen.
je kan ook accu´s neerzetten, en alles helemaal zelf gebruiken.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@rens99

Volgens mij begrijpt u het salderen niet goed.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

@angel1978 "Technisch verandert er niets. Het is puur een papieren werkelijkheid."
Die papieren werkelijkheid houdt in dat je grof gaat betalen voor stroom die een ander ook al betaalt.
Wat op teller 7 staat betaalt een andere consument de volle prijs en zonder salderen betaal jij voor die stroom die je niet gebruikt ook 15 cent belastingen.
Een hele dure papieren werkelijkheid

@Cro
Ik heb het niet over het opwekken van meer dan je gebruikt.
Als je 2000 kWh gebruikt en 1000 kWh opwekt, betaal je 1000 kWh
De 1000 kWh die jij levert worden betaald door degene die dat gebruikt.
Er is geen enkele kWh die nu niet worden betaald.
Zoals het nu is met salderen is het eerlijk.
Maarrrr.... zonder salderen ga jij ook betalen voor de stroom die een ander gebruikt.
De overheid krijgt dan dubbele belastingen over dezelfde stroom
Jouw voorbeeld"Voorbeeld:
Wek je 3000kWh op gedurende het jaar en gebruik je 2000kWh mag je 2000kWh tegen elkaar wegstrepen, ook wel salderen genoemd, waardoor je daar niets voor betaald.
De overige 1000kWh verkoop je aan je leverancier voor een bedrag tussen de €50 en €120."
In dat geval betaal je 3000 - 2000 is 1000 kWh a 21 cent is € 210
DE 2000 kWh die je mag aftrekken worden betaald door iemand anders die die stroom gebruikt.
De volle 3000 kWh worden nu met salderen al betaald.
Door mij 1000 kWh en 2000 kWh door wie die stroom gebruikt.
Zo is het nu en alles wordt betaalt.
Zonder salderen, ga jij ook betalen voor de 2000 kWh die een ander ook al betaalt.

@alfatrion "rens99 schreef: ↑
19 okt 2021 20:19
Als ik 2000 kWh gebruik en 1000 kWh opwek, gebruik ik 1000 kWh
Neen. Als je 2000 kWh gebruik en 1000 kWh opwek, dan gebruik je nog steeds 2000 kWh."

Hoe kom je erop?
Als ik twee fietsen koop en ik breng er eentje terug, dan koop ik 1 fiets.
Die fiets koopt iemand anders en die betaalt hem helemaal met belastingen.
Zonder salderen ga je ook BTW betalen over de fiets die je niet koopt.

De 1000 kWh die ik opwek koop ik niet, die koopt en krijgt iemand anders en die betaald daarover alles.
Zonder salderen ga je ook BTW betalen over de stroom die een ander ook al helemaal betaald heeft.

@kuklos Wat teller 2 en 7 doen leg ik daar uit voor degenen met b.v. een ferrarismeter of zonder zonnepanelen.
"rens99 schreef: ↑
21 okt 2021 10:05
Voor de stroom die iemand met zonnepanelen levert, teller 7 betaalt een andere consument.
Hier verlies je me volledig. De energiemaatschappij betaalt toch aan de persoon die met zonnepanelen teruglevert aan het net?"
Nee, wat op teller 7 staat gaat naar het netwerk en gaat naar een andere consument en die betaalt gewoon alles.
Omdat een andere consument voor die stroom betaalt wordt dat afgetrokken van jouw gebruik teller 2, anders zou er bubbel betaald worden over dezelfde stroom.
Zo is het nu met salderen.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door kuklos »

@rens99, schijnbaar wil je alleen maar foeteren en tekeer gaan. Dan houdt het op. Succes verder met je topic.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door de auditu »

rens99 schreef:
21 okt 2021 10:37
@de auditu
Hiervoor heb ik het nog een keer uitgelegd.
Maar ik zal reageren op jou
"Deze redenatie kan ik niet volgen.
op jaarbasis lever ik fors terug. Over het overschot krijg ik de kale kWh-prijs vergoed. Ik hoef daar geen belastingen over te betalen."

Iedereen staart zich blind over wat ze terugkrijgen van wat ze ONTERECHT gaan betalen.
Ik pak 100 euro van je af en geef je 20 euro terug.
Ben jij dan blij met die 100 euro?

Voor wat jij op het net levert krijgt de overheid nu al alle belastingen van degene die het koopt.
Ook de energieleverancier krijgt van degenen die jouw stroom koopt de volle prijs.
Zonder salderen ga jij daarbovenop ook nog eens 21 cent betalen en dan ben je blij met de 4 cent die je terugkrijgt.
De overheid krijgt van degene die je stroom gebruikt 15 cent belastingen en van jou 15 cent belastingen.
Dubbele belastingen op dezelfde stroom.
Heb je een digitale meter? Lees dan mijn vorig stukje.
Schiet mij maar lek. :?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door de auditu »

Het begint al aardig op een complottheorie te lijken.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

@kuklos en iedereen.
Als jij of iemand anders weer reageert, dan graag vertellen wat voor meter je hebt.
Heb jij een meter met teller 2 en teller 7?
Geldt trouwens voor iedereen, dat praat wat gemakkelijker.

Volgens mij heb ik nooit gefoeterd en tekeer gegaan.
Waar dan?
Ik probeer zo goed mogelijk alles uit te leggen.
Als ik weet wat voor meter je hebt, kan ik daarmee rekening houden.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door angel1978 »

rens99 schreef:
21 okt 2021 11:07
@kuklos en iedereen.
Als jij of iemand anders weer reageert, dan graag vertellen wat voor meter je hebt.
Heb jij een meter met teller 2 en teller 7?
Geldt trouwens voor iedereen, dat praat wat gemakkelijker.

Volgens mij heb ik nooit gefoeterd en tekeer gegaan.
Waar dan?
Ik probeer zo goed mogelijk alles uit te leggen.
Als ik weet wat voor meter je hebt, kan ik daarmee rekening houden.
Daar slaag je dan vrij slecht in

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
21 okt 2021 11:16
rens99 schreef:
21 okt 2021 11:07
Ik probeer zo goed mogelijk alles uit te leggen.
Daar slaag je dan vrij slecht in
Zijn punt (althans, mijn samenvatting):
"Ik krijg straks minder voor teruggeleverde energie, dan de buurman zonder zonnecellen betaalt voor gebruik."

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door kuklos »

rens99 schreef:
21 okt 2021 11:07
Als jij of iemand anders weer reageert, dan graag vertellen wat voor meter je hebt.
Heb jij een meter met teller 2 en teller 7?
Het maakt niet uit wat voor meter iemand heeft, jouw verhaal is volstrekt onduidelijk. Zolang jij niet helder en bovendien ook nog eens foutloos kan uitleggen wat nu precies het probleem is zal dit topic nergens heengaan qua wat je wil bereiken.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

Als ik 2 fietsen koop en 1 terugbreng, koop ik 1 fiets
Als ik die fiets terugbreng, krijg ik het volle bedrag terug... dat is salderen
Die andere fiets koopt iemand anders en betaalt die fiets.
De overheid en de fietsenwinkel lopen niets mis.

Als ik 2 kWh koop en ik breng 1 kWh terug, koop ik 1 kWh
Als ik die kWh terugbreng, krijg ik het volle bedrag terug... dat is salderen
Die andere kWh koopt iemand anders en betaalt die kWh
De overheid en de energieleverancier lopen niets mis.
Zo is het nu

Dat ik geen belastingen betaal over de fiets die ik niet koop en de kWh die ik niet koop heet salderen.
Zonder salderen geeft de fietsenhandelaar mij 70% of 80% terug van wat de fiets hem anders kost als hij die koopt bij de fietsengroothandelaar. Ondanks dat ik de fiets terugbreng krijg ik mijn geld niet terug, ik krijg alleen een klein bedragje.
Dezelfde fiets verkoopt de handelaar dan aan een ander en krijgt bijna het dubbele voor dezelfde fiets.
Vooral de overheid heeft dan grote winst, want die ontvangt van de fietsenhandelaar 2 keer BTW over dezelfde fiets.

Zo werkt het ook met die kWh
Zonder salderen geeft de energieleverancier mij 70% of 80% terug van wat stroom hem anders kost als hij die koopt op de energiemarkt. Ondanks dat ik de kWh terugbreng krijg ik mijn geld niet terug, ik krijg alleen een klein bedragje.
Dezelfde kWh verkoopt de handelaar dan aan een ander en krijgt bijna het dubbele voor dezelfde kWh.
Vooral de overheid heeft dan grote winst, want die ontvangt van de fietsenhandelaar 2 keer belastingen over dezelfde kWh

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoeveel fietsen u ook koopt en terugbrengt, maakt niet uit. Uw verhaal klopt nog steeds niet.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door de auditu »

rens99 schreef:
21 okt 2021 11:38
Als ik 2 fietsen koop en 1 terugbreng, koop ik 1 fiets
Als ik die fiets terugbreng, krijg ik het volle bedrag terug... dat is salderen
Die andere fiets koopt iemand anders en betaalt die fiets.
De overheid en de fietsenwinkel lopen niets mis.

Als ik 2 kWh koop en ik breng 1 kWh terug, koop ik 1 kWh
Als ik die kWh terugbreng, krijg ik het volle bedrag terug... dat is salderen
Die andere kWh koopt iemand anders en betaalt die kWh
De overheid en de energieleverancier lopen niets mis.
Zo is het nu

Dat ik geen belastingen betaal over de fiets die ik niet koop en de kWh die ik niet koop heet salderen.
Zonder salderen geeft de fietsenhandelaar mij 70% of 80% terug van wat de fiets hem anders kost als hij die koopt bij de fietsengroothandelaar. Ondanks dat ik de fiets terugbreng krijg ik mijn geld niet terug, ik krijg alleen een klein bedragje.
Dezelfde fiets verkoopt de handelaar dan aan een ander en krijgt bijna het dubbele voor dezelfde fiets.
Vooral de overheid heeft dan grote winst, want die ontvangt van de fietsenhandelaar 2 keer BTW over dezelfde fiets.

Zo werkt het ook met die kWh
Zonder salderen geeft de energieleverancier mij 70% of 80% terug van wat stroom hem anders kost als hij die koopt op de energiemarkt. Ondanks dat ik de kWh terugbreng krijg ik mijn geld niet terug, ik krijg alleen een klein bedragje.
Dezelfde kWh verkoopt de handelaar dan aan een ander en krijgt bijna het dubbele voor dezelfde kWh.
Vooral de overheid heeft dan grote winst, want die ontvangt van de fietsenhandelaar 2 keer belastingen over dezelfde kWh
Moet ik dan ook een btw-nummer aanvragen als particulier? Maarre..., over fietsen gesproken. Ik zou de fiets in uw geval niet terugbrengen, maar er lekker op gaan rijden. De frisse wind zal u goed doen. :D

Gesloten