Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door kuklos »

Het is nog steeds niet duideljk.

Toch een poging om het te verduidelijken.

Het gaat om straks, niet om de regeling nu. De regeling straks is:
Jij bent consument én je hebt zonnepanelen. Middels die zonnepanelen wek je ook stroom op. Omdat je stroom verbruikt én stroom opwekt heb jij twee meters. De ene meter meet wat je aan stroom verbruikt, de andere meet wat je aan stroom teruglevert.

==> Klopt het tot nu toe?

Het is niet zo dat de stroom die jij opwekt eerst in jouw eigen huis wordt opgebruikt en je pas daarna stroom van het net gaat betrekken, nee, je betrekt sowieso alle stroom van het net, ongeacht hoeveel je opwekt. En alle stroom die je opwekt wordt altijd teruggeleverd aan het net.

==> Klopt het tot nu toe?

Vervolgens zijn de prijzen die je betaalt voor de stroom die je afneemt en de stroom die je levert verschillend. De stroom die je afneemt is duurder (oftewel een hoger bedrag) dan de stroom die je levert.

==> Klopt het tot nu toe?

Terwijl de oude regeling was: je neemt 2.000 kWh af, je levert 1.000 kWh; netto neem je dus slechts 1.000 kWh uur af en betaal slechts voor 1.000 kWh.
Nieuwe regeling: je neemt 2.000 kWh uur af, betaalt hier ook voor (tegen het tarief dat een afnemer betaalt); levert 1.000 kWh uur (tegen het tarief dat ze je geven) en bent aan het eind slechter af.

Klopt dit?

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

@Lady1234
Roepen dat iets niet klopt is gemakkelijk.
Wat klopt er volgens jou niet?
Wil jij niet de volle prijs terug als je een fiets terugbrengt?

@de auditu
Een BTW nummer aanvragen? Waarvoor? Vanaf 2023 helpt een BTW-nummer ook niet.
De rest van je reactie kan ik niet plaatsen.
Wil jij niet de volle prijs terug als je de fiets terugbrengt?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door de auditu »

Als je appels met peren vergelijkt, vallen beide nog onder de verzamelnaam fruit. Fietsen en salderen van kWh's hebben niets gemeenschappelijks.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door de auditu »

Of was het een e-bike?

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

@de auditu
Een fiets en een scheerapparaat en een wasmachine en een paar schoenen en kWh's hebben met elkaar overeen dat je er belastingen over betaald aan de overheid.
En bij alles is het nu zo dat als je het terugbrengt je die belasting terugkrijgt.
Als ik nu € 10 belasting betaal over een scheerapparaat of een wasmachine of een paar schoenen of kWh's het is precies dezelfde € 10
Aan precies dezelfde overheid.
Geen enkel verschil.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het wordt dus een heel winkelcentrum blijkbaar.

Reageer nou eens op de vragen van Kuklos.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door grun »

rens99 schreef:
21 okt 2021 09:39
Ik heb een meter ( zo'n meter krijgt iedereen met zonnepanelen ) met een teller 2 die weergeeft wat je afneemt en een teller 7 die weergeeft wat je levert.
Ik heb wel zonnepanelen maar volgens mij geen teller 2 of 7. Wel een omvormer Growatt 1000-s, die aangesloten is op de bestaande slimme meter.

RAMI66666666
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2021 13:58

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door RAMI66666666 »

Ik heb nog geen panelen, maar die komen er wel. Waarschijnlijk ook met opslag batterij. Waarom? Omdat ik in de avond als we het meeste verbruiken mijn zelf opgewekte stroom kan gebruiken. Het afschaffen van het salderen is een feit. Uiteindelijk zal alle terug geleverde energie maken dat de leverancier daar beter van wordt... ik niet, want ik krijg er niets voor terug. En de leverancier zal echt niet zijn prijs naar beneden bijstellen als ik een vast tarief heb. Variabel tarief is te onzeker, dus daar begin ik niet aan met alle veranderingen.
Ik zal precies uitrekenen wat ik verbruik en daarop mijn panelen plaatsen met batterij. Gezien de toekomst zo maken dat je kan uitbreiden met extra panelen.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

@grun "rens99 schreef: ↑
21 okt 2021 09:39
Ik heb een meter ( zo'n meter krijgt iedereen met zonnepanelen ) met een teller 2 die weergeeft wat je afneemt en een teller 7 die weergeeft wat je levert.
Ik heb wel zonnepanelen maar volgens mij geen teller 2 of 7. Wel een omvormer Growatt 1000-s, die aangesloten is op de bestaande slimme meter."
Op de slimme meter wordt net als bij mij op teller 2 en 7 precies hetzelfde geregistreerd.
2 is wat ik echt gebruik en 7 is wat ik onmiddellijk lever aan het net en wat onmiddellijk door iemand anders gebruikt wordt en die betaals 21 cent.
Dat werkt dan bij jou precies hetzelfde, maar misschien kun je dat niet zien op je slimme meter.
Dat is dan heel erg slim, want dan kun jij niet zien dat jij straks betaald voor stroom die ook al betaald wordt door iemand anders.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door kuklos »

rens99 schreef:
21 okt 2021 14:09
Dat is dan heel erg slim, want dan kun jij niet zien dat jij straks betaald voor stroom die ook al betaald wordt door iemand anders.
Deze opmerking en niet reageren op mijn toch zeer heldere vragen geven al voldoende aan waar TS wil dat het topic heengaat. En dat is in elk geval geen verduidelijking van de situatie.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

@kuklos
Ja, ik heb even tijd nodig om te antwoorden en ik heb ook ander werk natuurlijk.
Ik zit niet de hele dag achter de computer om alles onmiddellijk te beantwoorden.

Ja, ik heb twee tellers
Teller 2 registreerd direct als ik stroom gebruik. Dat komt echt van het net en ik betaal wat ik heb afgesproken met mijn leverancier bv. 21 cent inclusief stroomprijs en alle belastingen
Teller 7 registreerd direct als ik stroom lever. Dat gaat echt het net op en gaat naar een andere gebruiker b.v. de buren die daarvoor de prijs betaald zoals hij die heeft afgesproken met zijn leverancier bv. 24 cent inclusief stroomprijs en alle belastingen

Teller 2 betrek ik sowieso van het net en die teller gaat alleen omhoog tegen 21 cent zoals in mijn contract staat.
Teller 7 lever ik sowieso en die teller gaat alleen omhoog en gaat naar de buren tegen bijvoorbeeld 24 cent

Je schrijft dan "Vervolgens zijn de prijzen die je betaalt voor de stroom die je afneemt en de stroom die je levert verschillend. De stroom die je afneemt is duurder (oftewel een hoger bedrag) dan de stroom die je levert."
Dat klopt niet.
Ik neem af tegen de prijs zoals in mijn contract staat b.v. 21 cent
Wat ik lever gaat naar de buren tegen hun prijs b.v. 24 cent.

Dan "Terwijl de oude regeling was: je neemt 2.000 kWh af, je levert 1.000 kWh; netto neem je dus slechts 1.000 kWh uur af en betaal slechts voor 1.000 kWh.
Nieuwe regeling: je neemt 2.000 kWh uur af, betaalt hier ook voor (tegen het tarief dat een afnemer betaalt); levert 1.000 kWh uur (tegen het tarief dat ze je geven) en bent aan het eind slechter af.
Klopt dit? "
Nee, dat klopt niet helemaal.
Als ik 2000 kWh gebruik en 1000 kWh opwek, betaal ik nu 1000 kWh 1000 keer b.v. 21 cent is € 210
De 1000 kWh die ik opwek gaan naar de buren en die betalen b.v 24 cent per kWh, dat is € 240
Elke kWh wordt nu betaald.

In het nieuwe geval betalen de buren € 240 en daarbovenop betaal ik over hun stroom ongeveer 15 cent per kWh
Ik betaal de stroom van de buren minus een kleine vergoeding en dan kom ik op 15 cent.

De buren betalen € 240 over hun 1000 kWh
Ik betaal € 210 PLUS 15 cent per kWh van hun stroom is 1000 keer 15 cent samen € 210 plus € 150 samen € 360

In het nieuwe geval zonder salderen is mijn 1000 kWh behoorlijk duurder.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

De overheid en de energieleveranciers krijgen voor wat ik lever ( teller 7 ) van b.v. de buren 24 cent PLUS ongeveer 15 cent van mij.
Elke kWh die ik lever krijgen ze straks 39 cent.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat de buren betalen, is niet van belang en u betaalt geen 15 cent, maar krijgt juist een paar cent.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door angel1978 »

rens99 schreef:
21 okt 2021 14:41
De overheid en de energieleveranciers krijgen voor wat ik lever ( teller 7 ) van b.v. de buren 24 cent PLUS ongeveer 15 cent van mij.
Elke kWh die ik lever krijgen ze straks 39 cent.
Nee dit is wederom onzin!

Je stroom gaat niet naar de buren. De buren krijgen de stroom die ze hebben afgesproken van de energieleverancier voor de prijs die ze hebben afgesproken. Deze stroom is ook al ingekocht en wordt gewoon netjes volgens afspraak geleverd.

Jouw stroom die je teruglevert is extra voor de energieleverancier en die kan daarmee doen wat ze wil waaronder doorverkopen voor een andere prijs. Als jij niet voor die prijs wil leveren, dan staat je vrij om te stoppen met leveren.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door grun »

kuklos schreef:
21 okt 2021 12:14
Het is niet zo dat de stroom die jij opwekt eerst in jouw eigen huis wordt opgebruikt en je pas daarna stroom van het net gaat betrekken, nee, je betrekt sowieso alle stroom van het net, ongeacht hoeveel je opwekt. En alle stroom die je opwekt wordt altijd teruggeleverd aan het net.
==> Klopt het tot nu toe?
Dat durf ik niet te zeggen, maar ik heb daar twijfels over.
Op de P1 poort van de slimme meter heb ik een kastje van Enelogic aangesloten, die het verbruik grafisch weergeeft op de pc. Meestal sta ik vroeg op, als het buiten nog donker is. De lamp gaat aan, net als de pc. Verbruik is op dat moment ongeveer 180W voor alles tezamen (ook nog een koelkast, vriezer, cv-installatie, modem, standby tv enzovoort).
Dan wordt het buiten licht, zodra het een drempelwaarde overschrijd springt de omvormer aan en zie ik op de grafiek het verbruik langzaam dalen, met dezelfde stroomverbruikers (behalve de lamp, die is uit). De grafiek daalt naarmate de zon feller schijnt en op een gegeven ogenblik zakt de grafiek onder de 0-lijn. Vanaf dat moment wekken de panelen meer energie op dan ikzelf verbruik, toch?

De dalende grafiek suggereert dat de opgewekte stroom meteen in huis gebruikt wordt en er minder externe stroom bijgekocht moet worden naarmate de dag vordert. In de loop van de middag na een uur of 3 keert alles om en loopt de grafiek langzaam op. Maar ik wil ook best aannemen dat de grafiek me voor het lapje houdt en dat de werkelijkheid iets anders is.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je vergelijking met de fiets die je terugbrengt slaat ook nergens op.
Je brengt geen stroom terug, maar produceert ( daarom ben je ook ondernemer voor de belastingdienst ) stroom en verkoopt die aan de energieleverancier voor een afgesproken prijs.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door angel1978 »

grun schreef:
21 okt 2021 14:48
kuklos schreef:
21 okt 2021 12:14
Het is niet zo dat de stroom die jij opwekt eerst in jouw eigen huis wordt opgebruikt en je pas daarna stroom van het net gaat betrekken, nee, je betrekt sowieso alle stroom van het net, ongeacht hoeveel je opwekt. En alle stroom die je opwekt wordt altijd teruggeleverd aan het net.
==> Klopt het tot nu toe?
Dat durf ik niet te zeggen, maar ik heb daar twijfels over.
Op de P1 poort van de slimme meter heb ik een kastje van Enelogic aangesloten, die het verbruik grafisch weergeeft op de pc. Meestal sta ik vroeg op, als het buiten nog donker is. De lamp gaat aan, net als de pc. Verbruik is op dat moment ongeveer 180W voor alles tezamen (ook nog een koelkast, vriezer, cv-installatie, modem, standby tv enzovoort).
Dan wordt het buiten licht, zodra het een drempelwaarde overschrijd springt de omvormer aan en zie ik op de grafiek het verbruik langzaam dalen, met dezelfde stroomverbruikers (behalve de lamp, die is uit). De grafiek daalt naarmate de zon feller schijnt en op een gegeven ogenblik zakt de grafiek onder de 0-lijn. Vanaf dat moment wekken de panelen meer energie op dan ikzelf verbruik, toch?

De dalende grafiek suggereert dat de opgewekte stroom meteen in huis gebruikt wordt en er minder externe stroom bijgekocht moet worden naarmate de dag vordert. In de loop van de middag na een uur of 3 keert alles om en loopt de grafiek langzaam op. Maar ik wil ook best aannemen dat de grafiek me voor het lapje houdt en dat de werkelijkheid iets anders is.

Nee dat is precies zoals het is. Je levert alleen terug wat je op dat moment in huis niet verbruikt.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door rens99 »

@Lady1234
"Wat de buren betalen, is niet van belang en u betaalt geen 15 cent, maar krijgt juist een paar cent."
Waarom is dat niet van belang?
Dat geld gaat naar de energieleveranciers en de overheid.
Ze krijgen die stroom niet gratis. Zij betalen dus wel degelijk b.v. € 240 voor stroom die ik opgewekt heb.
Het is wel van belang en ze betalen daarover alles.

Maar over de stroom die zij gebruiken betaal ik straks ook 21 cent
Volgens jou moet ik dan blij zijn met een paar cent korting
Dat ik dus 21 min 5 cent is 16 cent betaal over stroom die de buren ook al betalen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door angel1978 »

rens99 schreef:
21 okt 2021 14:58
@Lady1234
"Wat de buren betalen, is niet van belang en u betaalt geen 15 cent, maar krijgt juist een paar cent."
Waarom is dat niet van belang?
Dat geld gaat naar de energieleveranciers en de overheid.
Ze krijgen die stroom niet gratis. Zij betalen dus wel degelijk b.v. € 240 voor stroom die ik opgewekt heb.
Het is wel van belang en ze betalen daarover alles.

Maar over de stroom die zij gebruiken betaal ik straks ook 21 cent
Volgens jou moet ik dan blij zijn met een paar cent korting
Dat ik dus 21 min 5 cent is 16 cent betaal over stroom die de buren ook al betalen.
Zelfs je rekensommen en getallen komen niet overeen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door kuklos »

Allemachtig, een zeer simpel verhaal wordt compleet vernaggeld door er buren bij te halen die er werkelijk niets mee te maken hebben. En dat is dan "ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen" van de TS.
TS snapt er dus zelf ook helemaal niks van en maakt het zo gecompliceerd dat niemand het meer snapt.

Gesloten