Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
20 okt 2021 16:23
Niet in het dal
Ja, ook. Was een typefout mijnerzijds ;) Scherp!
Lady1234 schreef:
20 okt 2021 16:38
Maar de opslagen per Kw of m3 plus de btw krijgt men niet terug.
Nee, dat lijkt me logisch. Maar ik maakte uit de door jou gebruikte omschrijving op dat je sec de energietarieven vergeleek. Dat er bij inkoop opslagen opkomen en bij verkoop niet, is logisch.
Lady1234 schreef:
20 okt 2021 16:38
Dus het voorbeeld van Hoopke, 1000Kw is € 210 betalen, of € 210 terugkrijgen, werkt niet zo.
Dat klopt helemaal :wink:

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar niemand zegt, ik betaal maar ruim acht cent voor een Kw. Men kijkt uiteraard naar de opslag op dat bedrag, plus ook nog de btw.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mwah, ik ben nogal met energietarieven bezig, en dan kijk ik juist naar de kale tarieven.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk kijk ik al ruim vier jaar niet meer naar de tarieven.

Maar uw punt is duidelijk. :lol:

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door hoopke »

Voor zover ik weet zou de salderingsregeling per 2023 afgebouwd worden om in 2031 op 0 te staan, maar het demissionaire kabinet heeft dit vooruitgeschoven in de zin dat 2023 nu van tafel is

Beslissing afbouw salderingsregeling uitgesteld
De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel voor de afbouw van de salderingsregeling controversieel verklaard. Hierdoor wordt een beslissing over het wel of niet aannemen van de wet uitgesteld tot na de Tweede Kamerverkiezingen. Minister Wiebes diende het wetsvoorstel al in oktober van afgelopen jaar in, maar het was lang wachten op een beslissing van de Tweede Kamer. Dit kwam in eerste instantie doordat de ramingstoelichting bij het wetsvoorstel ontbrak. Deze werd op 24 november 2020 alsnog toegevoegd. Begin deze maand verklaarde de Tweede Kamer het wetsvoorstel echter verrassend “controversieel”.

Demissionair kabinet
De voornaamste reden voor de Tweede Kamer om een definitieve beslissing over het invoeren van de wet uit te stellen is het gevallen kabinet. De Tweede Kamer acht de beslissing over deze wet dusdanig belangrijk, dat het vindt dat een demissionair kabinet niet mag beslissen over een wetsvoorstel die veel invloed heeft op de langere termijn.

Vragen Tweede Kamer
Het wetsvoorstel leverde bovendien tientallen vragen op vanuit de Tweede Kamer. Vooral de “redelijke vergoeding” die een energieleverancier moet betalen aan zonnepaneelbezitters, als de teruggeleverde stroom niet gesaldeerd kan worden, riep vragen op. Deze vergoeding is volgens de Tweede Kamer te vaag omschreven. Ook wil de Kamer dat de minister nog eens kijkt naar de gevolgen voor woningbouwverenigingen als de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Afbouw salderingsregeling uitgesteld
Omdat een beslissing over het wetsvoorstel afbouw salderingsregeling tot na de Tweede Kamerverkiezingen is uitgesteld is de kans groot dat ook de daadwerkelijke afbouw van de salderingsregeling vertraging oploopt. Deze zou normaal gesproken ingaan per 1 januari 2023, maar moet nu wachten tot er een nieuw kabinet is geformeerd. De laatste keer duurde dit 225 dagen. Het uitstel leidde ook tot teleurgestelde reacties in de markt.

-- Verzoek van de moderatie: Kan je verduidelijken waar dit vandaan komt? Misschien een linkje erbij?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Moneyman schreef:
20 okt 2021 17:13
Mwah, ik ben nogal met energietarieven bezig, en dan kijk ik juist naar de kale tarieven.
Dat is jezelf voor de gek houden.
Terugleveren levert u 8 cent per kWh op maar als u ‘savonds stroom nodig hebt uit het net betaalt u daarvoor 25 cent.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door grun »

alfatrion schreef:
20 okt 2021 15:58
lievemarie schreef:
20 okt 2021 15:45
Zo had ik het ook begrepen. Zodra die salderingsregeling wordt afgeschaft is het lonender om je teveel opgewekte stroom zelf te gebruiken, bv met elektrische kacheltjes, wat dan weer gas scheelt.
Dan zal je dus elektrische kacheltjes wel aan moeten zetten op het moment dat de zon schijnt. Zonnepanelen leveren het meeste op in de zomer en het minst in de winter, terwijl het in het winter juist koud is en in de zomer warm is.
Hopelijk zijn de thuisaccu's betaalbaar tegen de tijd dat het gedaan is met het salderen. Dan sla je de energie van je eigen zonnepanelen op in accu's voor eigen gebruik op een later tijdstip.
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... nnestroom/

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door 16again »

grun schreef:
20 okt 2021 19:05
Hopelijk zijn de thuisaccu's betaalbaar tegen de tijd dat het gedaan is met het salderen. Dan sla je de energie van je eigen zonnepanelen op in accu's voor eigen gebruik op een later tijdstip.
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... nnestroom/
Wil je echt zo'n brandbom in huis?
Lithium is nogal gevaarlijk, ik zou niet met water blussen...
https://www.youtube.com/watch?v=cTJh_bzI0QQ

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dan los je maar een heel klein gedeelte van het probleem op. In de zomer sla je veel meer op dan je nodig hebt en tenzij je een mega capaciteit aan gaat leggen is het op en wordt amper aangevuld als je het nodig hebt in de winter..

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door grun »

16again schreef:
20 okt 2021 19:57
grun schreef:
20 okt 2021 19:05
Hopelijk zijn de thuisaccu's betaalbaar
Wil je echt zo'n brandbom in huis?
Zover denk ik niet vooruit. Het duurt nog een tijdje, als het zover is zullen ze vast wel met een oplossing komen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon een ouwe afgeragde Tesla kopen en die voor opslag gebruiken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kolibrie schreef:
20 okt 2021 18:54
Dat is jezelf voor de gek houden.
Welnee. Ik kijk slechts met een ander doel naar de tarieven.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Ivo.w »

alfatrion schreef:
20 okt 2021 15:35
rens99 schreef:
19 okt 2021 20:19
Als ik 2000 kWh gebruik en 1000 kWh opwek, gebruik ik 1000 kWh
Neen. Als je 2000 kWh gebruik en 1000 kWh opwek, dan gebruik je nog steeds 2000 kWh.

Je koopt 2000 kWh in en verkoopt 1000 kWh. Saldering zorgt ervoor dat de inkoopprijs gelijk is aan de verkoopprijs, wanneer het verbruik hoger ligt dan de opgewekte stroom. Dit gaat veranderen.

Een vergelijking. Ik heb een lamp en die lamp ga ik verkopen aan een winkel. De winkel betaald mij dan misschien € 20,-. De winkel zet de lamp zelf te koop aan voor € 30,-. Als ik mij nu bedenk en die lamp weer wilt hebben dan moet ik € 30,- betalen. Deze grapje heeft mij dan 10 euro gekost.

Als je jouw stroom zelf wilt gebruiken, dan kun je altijd voor kiezen om accu's op zolder te plaatsen. Je verkoopt jouw stroom dan niet en hoeft als gevolg daarvan minder in te kopen.
Dit is heel goed verwoord.

En eigenlijk is het nog iets anders:
De lamp die je in de zomer verkoopt op het moment dat de prijzen heel laag zijn, is al lang opgebruikt door degene die hem gekocht heeft. Vervolgens kooo je in de winter een hele andere lamp, die speciaal voor jou geproduceerd moet worden, tegen de hoge productiekosten die in de winter gelden. Met salderen heb je hierdoor twee keer winst: je verkoopt in de zomer voor een veel te hoge prijs die de leverancier verplicht moet accepteren, terwijl je in de winter eigenlijk een te lage prijs betaalt voor je afgenomen lampen. Want je hebt voor inkoop en verkoop met salderen een "gemiddelde" jaarprijs afgesproken.

Een situatie die op lange termijn absoluut onhoudbaar is.

Overigens heeft het afschaffen van de salderingsregeling minder invloed op de financiële opbrengst van de zonnepanelen dan veel mensen denken. Een deel van de stroom die je produceert gebruik je namelijk direct zelf. Dat deel levert na afschaffen van de salderingsregeling nog altijd evenveel op als met de salderingsregeling.

Bovenal: wanneer de huidige energieprijzen aanhouden zijn zonnepanelen ook zonder salderingsregeling binnen acceptabele tijd terug te verdienen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik spreek altijd een vast bedrag af voor een jaar.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
20 okt 2021 22:54
Ik spreek altijd een vast bedrag af voor een jaar.
.....tot er geen tegenpartij meer is, die daar akkoord mee gaat.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op dit moment kan je nog bij iedereen vaste tarieven afspreken.

andre_van_rossum
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2020 08:20

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door andre_van_rossum »

Het probleem met de salderingregeling is een combinatie van twee factoren.

1. De energieaccijns rijst hier de pan uit en de overheid geeft steeds meer uit. We betalen dus veel meer voor stroom dan de nettoprijs.

2. Het manco van groene stroom is dat deze niet vraaggericht maar aanbodgericht is. Zonnepaneelbezitters gebruiken bij volledige salderingregeling het stroomnet als accu, maar het is geen accu.

De regering zal de accijnzen moeten verlagen. De Nederlander wordt straatarm van de belastingen.

Met de afbouw van de salderingregeling erkent de overheid dat 100% groene stroom uit zon en wind een heilloze weg is. Er komt geen accu waar zomerse overschotten in opgeslagen worden om deze 's winters te gebruiken.

De regering moet snel werk maken van kernenergie.

Verder moet de salderingregeling 100% in stand blijven. De regering doet alsof deze onhoudbaar is, maar dat is onzin. Het kost enkele honderden miljoenen per jaar aan belastinginkomsten. Peanuts in vergelijking met de subsidies aan windmolens, elektrische auto's en biomassa-centrales.

De energievoorziening kunnen we eigenlijk niet in handen van onze falende politici zonder materiekennis leggen. Daar is het te belangrijk voor.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

angel1978 schreef:
20 okt 2021 11:04


Als ik op die dagen dat elektriciteit negatief geprijsd is toch afneem ( bijvoorbeeld om de airco te draaien ), dan krijg ik toch ook geen geld terug hiervoor? Dat noemen we dan toch ook geen subsidie voor de energiemaatschappijen?
Die prijsschommelingen zitten versleuteld in de kWh prijzen. Je betaald ook niet meer op de dagen dat het duurder is. Plus dat een energiebedrijf ook nog kosten heeft die onafhankelijk zijn van de kostprijs van energie.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

angel1978 schreef:
20 okt 2021 12:40
de auditu schreef:
20 okt 2021 12:36
angel1978 schreef:
20 okt 2021 12:21


Niet helemaal waar. De energiemaatschappij die mij stroom levert, neemt wel degelijk mijn stroom weg en tegen een prijs waar ik geen directe invloed op heb. In een marktprincipe waarin ik stroom kan aanbieden, zou je ook moeten kunnen kiezen aan wie je die stroom dan wilt leveren ( tegen welke prijs ). Dat is nu niet zo.
Men zou ervoor kunnen kiezen op een zonnige dag het systeem uit te zetten, zodat er niets teruggeleverd wordt, maar daarvoor heb ik het systeem niet aangeschaft. Ik zou zeggen: Beter iets dan niets.
Laten we reeel wezen, niemand heeft de zonnepanelen aangeschaft om tegen de prijs terug te leveren die je ervoor krijgt als het salderen eraf is. Ik ook niet. Maar op dit moment heb je geen keus aangezien een technisch alternatief nog niet bestaat.
Je kunt off-grid gaan en alle energie die je opwekt opslaan voor eigen gebruik.

Jgersonius
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2021 08:30

Re: Zonnepanelen: salderen afschaffen is diefstal

Ongelezen bericht door Jgersonius »

Je kan natuurlijk als ze het afschaffen contact op nemen met je buren zonder zonnepanelen en ook aan hun leveren voor een bepaalde prijs per kWh dat goedkoper is dat hun leverancier. Kabel erin, kWh meter erbij en klaar.

Gesloten