Eneco incasseert zonder toestemming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
05 nov 2021 22:09
Maar dat gas wordt wel voornamelijk in de winter gebruikt en als u na vier maanden weggaat bij Eneco, zou u met een normaal termijnbedrag flink moeten nabetalen.
En u hebt nu slechts een afrekening over negen maanden verbruik. En daar zit eigenlijk nog geen winter in.
Overigens is de elektra ook een stuk duurder geworden.
Dochter kreeg een nieuw maandbedrag voorgesteld van € 260,00.
Overigens krijgt niet iedereen een compensatie van € 400,00.
Iedereen krijgt € 260, 00, de rest is afhankelijk van het verbruik.
Nou, februari - mrt -april -oktober zijn toch nog wel koude maanden.
Vorig jaar 2020 moet ik ff nakijken , ik dacht zo rond de 1200 kuub, maar ivm Corona veel thuis gebleven.
En nu 800 kuub in 9 maanden , van eind januari tot 1 november.

Eerlijk? Ik geloof niet veel meer en idd elektra komt er ook nog bij :(
Nu een hoog maandbedrag, ok , misschien dan geen forse naheffing, maar wat gaat Welkom nog doen?
Van hen moet ook nog een eindafrekening komen hè?
En wat wordt het per 1 maart?
We zijn afhankelijk geworden :evil:
Waar is de lange termijn visie van de Hoge Heren daar op het pluche in den Haag :evil:
En TeflonRutte maar grijnzen......

Off the grid gaan leven ....in een hutje met een kampvuurtje, maar dat mag weer niet 8)

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u dan het jaar ervoor 1.200 kuub gas hebt gebruikt, en uiteraard ook meer elektra dan nu in die negen maanden afrekening, is het niet zo wonderlijk dat Eneco met die hogere cijfers rekening houdt. Maar het blijft een superhoog bedrag. Dat wordt dus overal de verwarming uit en alleen in de woonkamer lichtjes aan.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door reggie2 »

Staat een stukje in de krant over Eneco,
631 euro is het termijn bedrag bij iemand geworden 😯

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar dan heb je zeer waarschijnlijk gemiddeld een vrij hoog verbruik gehad.

Zo meteen in het late nieuws RTL4 : het gaat hierover , over dit soort krankzinnige bedragen.
Ergens zit een grote ' fout ' en ' hebberigheid ' denk ik zolangzamerhand :(

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
05 nov 2021 23:44
Maar dan heb je zeer waarschijnlijk gemiddeld een vrij hoog verbruik gehad.

Zo meteen in het late nieuws RTL4 : het gaat hierover , over dit soort krankzinnige bedragen.
Ergens zit een grote ' fout ' en ' hebberigheid ' denk ik zolangzamerhand :(
De hebberigheid zit hier dan vooral bij de gebruikers en klagers.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
05 nov 2021 23:44
Maar dan heb je zeer waarschijnlijk gemiddeld een vrij hoog verbruik gehad.

Zo meteen in het late nieuws RTL4 : het gaat hierover , over dit soort krankzinnige bedragen.
Ergens zit een grote ' fout ' en ' hebberigheid ' denk ik zolangzamerhand :(


Er is een lichtpuntje als je dit moet geloven.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/nie ... xfg7Fat0AQ

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

reggie2 schreef:
05 nov 2021 23:40
Staat een stukje in de krant over Eneco,
631 euro is het termijn bedrag bij iemand geworden 😯
moederslink schreef:
05 nov 2021 23:44
Maar dan heb je zeer waarschijnlijk gemiddeld een vrij hoog verbruik gehad.
https://www.ad.nl/economie/klanten-welk ... ~a1fd677f/
De een gaat van 182 naar 631,-. Meer dan 3 x zoveel.
De ander van 275 naar 418,- Minder dan het dubbele
Wellicht betaalden die voorheen niet dezelfde prijs voor kwh/kuub.
In het ieder geval hoopvol dat Pieter Omtzigt zich er tegenaan bemoeit.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
05 nov 2021 22:25
Nou, februari - mrt -april -oktober zijn toch nog wel koude maanden.
Vorig jaar 2020 moet ik ff nakijken
Niet verkeerd bedoeld, maar volgens mij was mijn gasverbruik in maart en april bijna niets vergeleken met december en januari. Februari had vooral 1 koude week, maar was vooral bovengemiddeld warm. In oktober heb ik niets verstookt. Je hebt dus echt de hele vervelende maanden gemist.

Nu weet ik niet of het voorschot strookt met de daadwerkelijke kosten, want heel eerlijk gezegd kun je het voorschot nooit vergelijken. Het gaat namelijk om de daadwerkelijke cijfers.

Je kunt bijvoorbeeld iedere maand 10 euro aan voorschot betalen, maar voor 300 euro aan energie verbruiken, dan krijg je op de eindafrekening een flinke rekening, maar kun je uiteraard wel zeggen dat het nieuwe voorschot zoveel hoger is.

Bij mij wordt het ondertussen ook bijna 3x zo hoog als mijn daadwerkelijke verbruik, maar omdat ik een jaar lang een veel te hoog voorschot heb betaald, valt het nieuwe voorschot heel erg mee ten opzichte van het huidige voorschot.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
06 nov 2021 22:24
reggie2 schreef:
05 nov 2021 23:40
Staat een stukje in de krant over Eneco,
631 euro is het termijn bedrag bij iemand geworden 😯
moederslink schreef:
05 nov 2021 23:44
Maar dan heb je zeer waarschijnlijk gemiddeld een vrij hoog verbruik gehad.
https://www.ad.nl/economie/klanten-welk ... ~a1fd677f/
De een gaat van 182 naar 631,-. Meer dan 3 x zoveel.
De ander van 275 naar 418,- Minder dan het dubbele
Wellicht betaalden die voorheen niet dezelfde prijs voor kwh/kuub.
In het ieder geval hoopvol dat Pieter Omtzigt zich er tegenaan bemoeit.
Sowieso raar, mensen die doen alsof het voorschot de energierekening is. Snapt men dan echt niet dat het een voorschot is. Of denken deze mensen echt dat wanneer je eerst iets van €0,80 per m3 gas betaalde en dat nu ruim het dubbele is dat dan bij hetzelfde geschatte verbruik het voorschot gelijk zou blijven?

En als dat voorschot een probleem is, zet het dan lager. Maar kijk dan ook heel goed naar je werkelijke verbruik, anders kan je straks nog van een koude kermis thuiskomen wanneer er afgerekend moet worden.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
07 nov 2021 09:59
Sowieso raar, mensen die doen alsof het voorschot de energierekening is.
Dat voorschot is natuurlijk wel ergens op gebaseerd: De bedoeling van het voorschot is, dat deze matcht met de echte rekening, om grote tegenvallers aan het eind van de rit te voorkomen.
Een contract voor de duurste maand(en) van het jaar, tegen fors hogere tarieven, geeft dit soort rekeningen.
En al is het een voorschot, het dient wel betaald te worden. Waardoor eindjes aan elkaar knopen lastig wordt

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door reggie2 »

Cro schreef:
07 nov 2021 09:59


En als dat voorschot een probleem is, zet het dan lager.
Maar kijk dan ook heel goed naar je werkelijke verbruik, anders kan je straks nog van een koude kermis thuiskomen wanneer er afgerekend moet worden.
Een voorschot van 631 euro is bezopen , of je moet een kast van een huis hebben. In sommige gevallen kunnen mensen helaas het niet lager zetten.... het zou je maar overkomen als je een laag inkomen hebt dat je ff 631 euro moet betalen, waar moeten die mensen dan van leven?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Dit is een gewoon een raar vies spelletje dat gespeeld wordt .
Eerst gedwongen , gegijzeld . worden door Eneco met krankzinnige maandbedragen én automatische incasseringen -daarna pas gaat WE officieel failliet .
De staat incasseert miljoenen extra door het reeds ingekochte gas van WE hetgeen niet wordt overgedragen door Terra Gas aan Eneco.

En nu gaat Omtzigt zich er GZD mee bemoeien, maar voordat alles uitgezocht is zit je vooralsnog nog aan Eneco vast die dreigt je te beboeten wanneer je zsm wilt overstappen.
Tót 1 maart bij Eneco blijven dus?
Dacht het niet ! Nov-dec-jan-febr dat idioot hoge bedrag blijven betalen?! :evil:
En het bedrag lager zetten , ik denk dat je je dan uiteindelijk behoorlijk in de vingers snijdt.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
07 nov 2021 10:25
Cro schreef:
07 nov 2021 09:59
Sowieso raar, mensen die doen alsof het voorschot de energierekening is.
Dat voorschot is natuurlijk wel ergens op gebaseerd: De bedoeling van het voorschot is, dat deze matcht met de echte rekening, om grote tegenvallers aan het eind van de rit te voorkomen.
Als ik grote "tegenvallers" wil voorkomen dan kan ik ook iedere maand geld in een pot doen. De bedoeling van een voorschot is dat de energieleveranciers niet tekort komen.
16again schreef:
07 nov 2021 10:25
En al is het een voorschot, het dient wel betaald te worden. Waardoor eindjes aan elkaar knopen lastig wordt
Hiermee ga je voorbij aan het punt dat Cro maakt. Ik lees opmerkingen als "voor het voorschot wordt energie geleverd", maar dat is niet zo.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Cro »

reggie2 schreef:
07 nov 2021 11:52
Cro schreef:
07 nov 2021 09:59


En als dat voorschot een probleem is, zet het dan lager.
Maar kijk dan ook heel goed naar je werkelijke verbruik, anders kan je straks nog van een koude kermis thuiskomen wanneer er afgerekend moet worden.
Een voorschot van 631 euro is bezopen , of je moet een kast van een huis hebben. In sommige gevallen kunnen mensen helaas het niet lager zetten.... het zou je maar overkomen als je een laag inkomen hebt dat je ff 631 euro moet betalen, waar moeten die mensen dan van leven?
Hoezo is dat bezopen, bij de huidige tarieven is dat bijvoorbeeld +-300 m3 gas en iets meer dan 200kWh, daar hoef je echt geen kast van een huis voor te hebben om dat in een stookmaand te verbruiken. Als jij met een gezin in een slecht / matig geïsoleerd huis zit en / of graag de temperatuur wat hoger hebt ga je in de wintermaanden als snel die kant op. Hou er rekening mee dat mensen die bij WE zaten zeer waarschijnlijk de buffer die je normaal in de zomer opbouwt, waardoor de voorschotten in de winter lager kunnen zijn niet meer hebben. Het is in dat opzicht dan ook volkomen logisch dat een voorschot gebaseerd op de periode november tot maart een stuk hoger is dan een voorschot berekent over het hele jaar. Het zijn immers de dure maanden die nu komen qua stoken en elektra verbruik, niet de goedkope.

€631 zal ook niet iedereens voorschot zijn, maar als iemand bij WE onder de oude, lage tarieven, een voorschot van €150-200 betaalde, en dat voorschot kwam redelijk overeen met zijn werkelijke verbruik op jaarbasis gemiddeld genomen over 12 maand. is met de huidige tarieven een voorschot €631 in de stook periode helemaal niet zo onrealistisch, dat kan nog wel eens vrij dicht bij het werkelijke verbruik uitkomen.
moederslink schreef:
07 nov 2021 12:12

En nu gaat Omtzigt zich er GZD mee bemoeien, maar voordat alles uitgezocht is zit je vooralsnog nog aan Eneco vast die dreigt je te beboeten wanneer je zsm wilt overstappen.
Dit klopt niet, Eneco heeft al meerdere malen bevestigd dat er geen sprake is van opzegvergoedingen. Je kan gewoon vandaag al opzeggen en overstappen zodra de opzegtermijn verlopen is, welke maximaal 30 dagen zal zijn uit mijn hoofd. Wat ik begreep op o.a. Twitter is het zelfs mogelijk eerder over te stappen, onder andere Vattenfall zou dit doen als je ze belt voor een modelcontract, maar niet elke leverancier doet dit zo lijkt het. Ik zou z.s.m. contact opnemen met de leverancier waar je graag heen wil, die regelt dit namelijk voor je en kan je dus ook precies aangeven per welke datum je kan overstappen. Dat zal in het slechtste geval begin december zijn.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik lees opmerkingen als "voor het voorschot wordt energie geleverd", maar dat is niet zo.


Je moet het maar op kunnen hoesten, dit is toch niet normaal als je het voorbeeld van 631 euro neemt, dat was laatst al in het nieuws dat iemand dat kreeg. Kom op zeg, of je het wel of niet verbruikt..... op het moment dat je het op moet hoesten moet het er wel zijn.

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nevyn »

Eneco, Essent, Vattenfall , zal het veel uitmaken?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Cro »

reggie2 schreef:
07 nov 2021 13:00
Ik lees opmerkingen als "voor het voorschot wordt energie geleverd", maar dat is niet zo.


Je moet het maar op kunnen hoesten, dit is toch niet normaal als je het voorbeeld van 631 euro neemt, dat was laatst al in het nieuws dat iemand dat kreeg. Kom op zeg, of je het wel of niet verbruikt..... op het moment dat je het op moet hoesten moet het er wel zijn.
Zoals ik al aangaf, dan zet je het maandbedrag lager, dat schijnt bij Eneco heel makkelijk te zijn, althans dat heb ik meerdere malen voorbij zien komen de laatste dagen.

Punt is dan echter wel dat je heel goed op je verbruik moet letten, je wil immers niet een voorschot van €200 instellen terwijl je werkelijke verbruik in een stookmaand bijvoorbeeld naar de 500-600 euro gaat met de huidige tarieven. Doe je dat wel krijg je straks weer allemaal posts van, ik had een voorschot van €200 en nu kan ik het werkelijke verbruik van €600 niet betalen.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
07 nov 2021 12:27
16again schreef:
07 nov 2021 10:25
En al is het een voorschot, het dient wel betaald te worden. Waardoor eindjes aan elkaar knopen lastig wordt
Hiermee ga je voorbij aan het punt dat Cro maakt. Ik lees opmerkingen als "voor het voorschot wordt energie geleverd", maar dat is niet zo.
Wie levert dan wel de energie?
Feit is dat Eneco die levert, tegen fors hogere prijzen dan volgens het oude contract. En in de maanden met het hoogste gebruik.

Fijn overigens dat jij geld opzij kan zetten voor tegenvallers, menigeen kan dat niet
Een forse rekening achteraf is dan het recept voor een hoop schuldenellende. Met bijbehorende extra kosten .

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door kuklos »

moederslink schreef:
07 nov 2021 12:12
En nu gaat Omtzigt zich er GZD mee bemoeien, maar voordat alles uitgezocht is zit je vooralsnog nog aan Eneco vast die dreigt je te beboeten wanneer je zsm wilt overstappen.
Tót 1 maart bij Eneco blijven dus?
Dacht het niet ! Nov-dec-jan-febr dat idioot hoge bedrag blijven betalen?!
Zoals al meerdere malen aangegeven zit je 1 maand aan Eneco vast, daarna kan je weg. Dus tot 1 december dit voorschotbedrag betalen, daarna ben je vrij.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
07 nov 2021 13:54

Een forse rekening achteraf is dan het recept voor een hoop schuldenellende. Met bijbehorende extra kosten .
Daarom zie je dan ook dat de voorschotten hoger zijn, immers zijn de tarieven een stuk hoger dan een jaar of zelfs een paar maand geleden.

Gesloten