Eneco incasseert zonder toestemming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Cro »

moederslink schreef:
29 nov 2021 22:38
16again schreef:
29 nov 2021 22:21
moederslink schreef:
29 nov 2021 22:16
Onzin, want ik zou geld terug hebben gekregen van Welkom Energie en mijn eindstand was hetzelfde, zelfs minder dan in 2020.( maar ook wat minder maanden )
Hoeveel geld je terug zou krijgen van WE is totaal niet relevant voor Eneco tarieven. Maar daarom niet minder zuur.
Zeker zuur, maar ik wilde hiermee aangeven dat Eneco ' zomaar' een termijnbedrag heeft vastgesteld op basis van het verbruik dat beduidend lager ligt dat zij ' bedacht' hebben.
En dát klopt niet. 🤔
Dat zal niet zomaar zijn, maar een combinatie van enerzijds de hogere tarieven, immers zal de prijs per KwH of m3 gas bij Eneco hoger zijn dan het geval was bij Welkom. Maar ook vanwege het feit dat Welkom Energie het voorschot gebaseerd zal hebben over het verbruik over een jaar, waarbij de zomermaanden de wintermaanden opheffen en je gemiddeld genomen een lager voorschot zal hebben. Eneco heeft voor zover ik heb begrepen de voorschotten nu bepaald voor de periode november tot april. Juist de duurste maanden van het jaar voor Energie. Een voorschot dat een factor 2 of misschien zelfs wel meer hoger ligt voor deze periode ten opzichte van een periode over een jaar, ligt eerder voor de hand dan dat het niet klopt.
Laatst gewijzigd door Cro op 29 nov 2021 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
29 nov 2021 22:46
16again schreef:
29 nov 2021 22:23
Moneyman schreef:
29 nov 2021 22:20

Exact mijn gedachtengang. Maar ik heb ‘m niet gecheckt :wink:
Aan de andere kant: Zonder kosten aan verkopers krijgt men duizenden klanten in de schoot geworpen.
Dat die klanten maar 1 maand willen blijven heeft ook te maken met de gehanteerde tarieven, en die kun je de klant niet verwijten.
Voortaan maar direct de energievoorziening stoppen als een aanbieder failliet gaat. Dan worden mensen niet geconfronteerd met bedrijven die ze niet zelf hadden uitgekozen en kunnen ze op hun gemak een andere zoeken. Je ziet even in de kou, maar je bent wel helemaal in control. Blijven leveren door de netbeheerder kan uiteraard niet, want tegen welk tarief moet dat dan gebeuren?
Gewoon tegen het hoogste tarief op de markt. Dan maken mensen wel aanstalten om gauw een nieuwe leverancier te zoeken.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
29 nov 2021 20:10
ODB schreef:
29 nov 2021 19:05
witte angora schreef:
29 nov 2021 17:25

Dapper hoor. En de eindafrekening, ga je die wel betalen, of ook niet?
Dat was de eindafrekening volgens Eneco. Zodra ik een factuur krijg met bankrekeningnummer betaal ik een marktconform tarief, niet de oplichtersfantasie van Eneco.

Goed plan! Ik ga meteen mijn huur en diverse abonnementen ook maar verlagen naar een marktconform tarief. :roll: :mrgreen:
Ik wil zelf de prijzen van mijn boodschappen bepalen!

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
29 nov 2021 22:59
PeterPeters1966 schreef:
29 nov 2021 22:46
16again schreef:
29 nov 2021 22:23
Aan de andere kant: Zonder kosten aan verkopers krijgt men duizenden klanten in de schoot geworpen.
Dat die klanten maar 1 maand willen blijven heeft ook te maken met de gehanteerde tarieven, en die kun je de klant niet verwijten.
Voortaan maar direct de energievoorziening stoppen als een aanbieder failliet gaat. Dan worden mensen niet geconfronteerd met bedrijven die ze niet zelf hadden uitgekozen en kunnen ze op hun gemak een andere zoeken. Je ziet even in de kou, maar je bent wel helemaal in control. Blijven leveren door de netbeheerder kan uiteraard niet, want tegen welk tarief moet dat dan gebeuren?
Gewoon tegen het hoogste tarief op de markt. Dan maken mensen wel aanstalten om gauw een nieuwe leverancier te zoeken.
Dat heet in dit geval dus Eneco. En dat is ook alweer niet goed.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar dat waren niet de hoogste prijzen. Zoals in een eerdere discussie al door mij gesteld was de prijs op dat moment vrij schappelijk. Als je precies op het moment van die prijzen even een vergelijkingssite pakte, dan waren de paar beschikbare aanbieders een heel stuk duurder.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
29 nov 2021 23:31
ZeerPrivé schreef:
29 nov 2021 20:10
ODB schreef:
29 nov 2021 19:05
Dat was de eindafrekening volgens Eneco. Zodra ik een factuur krijg met bankrekeningnummer betaal ik een marktconform tarief, niet de oplichtersfantasie van Eneco.
Goed plan! Ik ga meteen mijn huur en diverse abonnementen ook maar verlagen naar een marktconform tarief. :roll: :mrgreen:
Ik wil zelf de prijzen van mijn boodschappen bepalen!
Wat die supermarktprijzen betreft heb je gewoon een eigen keuze, tussen ketens met andere prijsstelling.
Bij de ex WE klanten is er sprake van wettelijk gedwongen winkelnering bij Eneco. Nu de wet niets zegt over tarieven in deze situatie, komt het op mij niet vreemd over dat klant recht meent te hebben op een marktconform tarief.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
30 nov 2021 00:12
Maar dat waren niet de hoogste prijzen. Zoals in een eerdere discussie al door mij gesteld was de prijs op dat moment vrij schappelijk. Als je precies op het moment van die prijzen even een vergelijkingssite pakte, dan waren de paar beschikbare aanbieders een heel stuk duurder.
ODB zegt over andere tariefinformatie te beschikken. Interessant, omdat dat nogal bepalend kan zijn voor de uitkomst van zijn principeoorlog.
16again schreef:
30 nov 2021 07:01
Nu de wet niets zegt over tarieven in deze situatie, komt het op mij niet vreemd over dat klant recht meent te hebben op een marktconform tarief.
Aangezien je dit als een feit stelt: heb je dit gecontroleerd in de toepasselijke wetteksten?

ZeerPrivé
Berichten: 5317
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Gedeelte uit het AD van vandaag (achter betaalmuur)

Boze Welkom Energie-klanten weg bij peperduur Eneco, switchen massaal naar Vattenfall

Eneco lijkt weinig plezier te beleven aan de overname van de 90.000 klanten van het failliete Welkom Energie. Vanwege de torenhoge tarieven die Eneco hen rekent, zijn duizenden gedupeerden meteen geswitcht naar Vattenfall en andere leveranciers.

De woede van de Welkom Energie-klanten over de gang van zaken is nog steeds niet geluwd. Eind oktober vernamen ze dat Eneco hen voor twee miljoen euro had overgenomen. De energiereus legde vervolgens tarieven op die tot de hoogste in de markt behoren: 1,80 euro voor een kuub gas en 49 cent voor een kilowattuurstroom.

De ergernis leidt tot een exodus van klanten, met Vattenfall en Engie als lachende derde. Een flink aantal is inmiddels overgestapt, blijkt uit een inventarisatie van het AD onder ruim 2300 gedupeerden in een speciale Facebook-groep.

Kapot geschrokken
Vattenfall en Engie, die beduidend lagere tarieven rekenen, bevestigen de toestroom. ,,Wij hebben al enige duizenden klanten mogen verwelkomen”, laat woordvoerster Anouk IJfs weten. Engie heeft naar eigen zeggen enige honderden klanten binnengehaald. Ook Delta trekt de nodige nieuwe klanten.

https://www.ad.nl/geld/boze-welkom-ener ... &auth_rd=1

Dit stukje er ook nog maar even bij:

Opzegtermijn
De hoeveelheid overstappers is opmerkelijk nadat Eneco bij de overname aankondigde in november een opzegtermijn van dertig dagen te zullen hanteren. Gedurende die periode konden de Welkom Energie-gedupeerden niet weg. De praktijk blijkt anders: veel gedupeerden hebben direct kunnen opzeggen. Een boete van Eneco volgde in de meeste gevallen niet.

Davy Heuts slaagde er bijvoorbeeld in om per 25 november te vertrekken, ook hij is nu klant van Vattenfall. ,,Net de eindafrekening gehad en voor 25 dagen bij Eneco ben ik 360 euro kwijt", meldt hij. ,,Bij Welkom Energie zou dat 160 euro zijn geweest. Dit is toch niet normaal?” Margot de Graaf wist op 9 november te switchen naar Vandebron en dat verliep probleemloos. ,,Nooit iets van Eneco gehoord.”
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 30 nov 2021 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat zijn berichten die ODB behoorlijk kunnen helpen.

ZeerPrivé
Berichten: 5317
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
30 nov 2021 08:52
Dat zijn berichten die ODB behoorlijk kunnen helpen.

Ik herinner me een opmerking van de Lady waarin zij schreef dat Eneco extreem hoge prijzen berekende; ik ontkende dat toen. Later ben ik eens gaan kijken naar de prijzen van het modelcontract (= variabel) bij Essent en Vattenfall. De variabele prijzen bij Vattenfall stonden niet op hun site, daarvoor moest je bellen.
Bij Essent stonden de variabele prijzen er wel op en ten tijde van die discussie lag de gasprijs (uit mijn hoofd sprekend) rond de 1,45m3.
Inderdaad dus beduidend lager dan bij Eneco.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ZeerPrivé schreef:
30 nov 2021 08:51
,,Net de eindafrekening gehad en voor 25 dagen bij Eneco ben ik 360 euro kwijt", meldt hij. ,,Bij Welkom Energie zou dat 160 euro zijn geweest. Dit is toch niet normaal?”
Met een dergelijk vergelijk kan je niets. Als de Aldi hier op de hoek zou sluiten en daarmee zou ik naar de AH moeten gaan die er naast zit, dan betaal ik ook een pak meer. Welkom Energie is failliet en dat is niet voor niks. De oude prijzen van voor de stijging kan je niet vergelijken met de prijzen van nu.
Bij welke aanbieder je ook zit, als je in de laatste paar maanden moest overstappen, dan was je altijd veel duurder uit. De enige vergelijk die je kan maken is of Eneco op dit moment veel duurder is dan andere aanbieders. En zo te lezen zitten ze in de middenmoot.

ZeerPrivé
Berichten: 5317
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@ND: Ik quotte slechts.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ZeerPrivé schreef:
30 nov 2021 09:11
@ND: Ik quotte slechts.
Het was ook niet naar jou persoonlijk hoor. Het maakt ook niet uit wie dat neerzet, het blijft appels met peren vergelijken.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door angel1978 »

ZeerPrivé schreef:
30 nov 2021 09:11
@ND: Ik quotte slechts.
Maar het geeft natuurlijk wel precies aan waar de crux zit voor veel mensen: een compleet onrealistisch beeld bij wat de echte kosten zijn.

Hier in het laagste mogelijke moment (ruim een jaar geleden) ingestapt met een langdurig contract (3 jaar), maar zelfs dan zouden we met die 160 euro bij WE niet uit komen. Het zal hier eerder €250 voor de maand november worden. Dat bezien is €360 voor de maand november, ook rekening houdend met nog enkele maanden die nog moeten komen als klanten blijven die Eneco heeft berekend met veel hogere tarieven niet eens zo heel gek.

Uitgesmeerd over een heel jaar met vele zomermaanden erin kom je natuurlijk op een heel ander bedrag uit.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door jonis »

Die 360, is de eindafrekening voor 25 dagen energieverbruik.
Dan ga ik ervanuit als je dan een bedrag ter vergelijking noemt van 160,- dat dat een bedrag is met dezelfde verbruikscijfers en dat de prijzen meer dan verdubbeld waren en dat 160, niet bijv het voorschotbedrag bij oude leverancier is, want dat zou dan pas echt appels met peren vergelijken zijn.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moeilijk. Verschil zit hem natuurlijk ook in het moment van overstappen. Begin november waren de prijzen beduidend duurder dan nu. De prijzen die men toen rekende waren beduidend hoger dan nu.

Ik heb nu ook mijn eindafrekening ontvangen van Vattenfall. Ik krijg ruim 500 euro terug. Mijn nieuwe termijn bedrag is bijgesteld van 82 naar 30 euro (die heb ik zelf maar weer terug omhoog gezet), terwijl er begin november een voorstel lag van 240 euro gebaseerd op dat termijnbedrag van 82 euro.

De prijzen gaan waarschijnlijk wel vanaf 1 januari weer stijgen, ten opzichte van de prijs van 1 juni. Dat geldt geloof ik niet voor de mensen die bij Eneco zijn gekomen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door reggie2 »


16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
30 nov 2021 08:51
Gedeelte uit het AD van vandaag (achter betaalmuur)

De woede van de Welkom Energie-klanten over de gang van zaken is nog steeds niet geluwd. Eind oktober vernamen ze dat Eneco hen voor twee miljoen euro had overgenomen.
Waarom wordt er nog zo'n bedrag betaald voor het klantenbestand?
2 miljoen is ruim 200,- per klant.

Stond de continuiteit van energielevering centraal, of wil men die 90.000 klanten een poot uitdraaien?
Als geen enkele energie leverancier geld bied, dan worden de klanten op wettelijke basis verdeeld over die leveranciers.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar dan hebben de klanten nog steeds geen keus en worden ze willekeurig (vanuit hun standpunt) een beetje verdeeld.. Pietje wilde naar A maar komt bij B en vice versa.. Denk niet dat het heel veel boze klanten had gescheeld.. Zeker niet gezien de prijzen van dat moment.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door angel1978 »

reggie2 schreef:
30 nov 2021 13:41
https://www.ad.nl/geld/boze-welkom-ener ... ~aa56241f/

Eneco maakt geen vrienden :-)
Tja, een klant klaagt over Eneco en is naar Engie gegaan..
Voor de grap eens ingevuld wat ik daar aan voorschot zou moeten betalen en wat denk je: €358
En dat is met de prijzen van nu, dus niet die van eind oktober.

Vraag me echt serieus af wat deze klant er nu mee opgeschoten is. Dat die €360 lastig op te hoesten is, dat snap ik heel goed.. Maar dat valt Eneco niet te verwijten, daarvoor moeten ze bij WE zijn.

Gesloten