Eneco incasseert zonder toestemming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Mark1992 »

PeterPeters1966 schreef:
31 okt 2021 09:18
Gezien al het geklaag over iets wat in Nederland goed geregeld is moeten we die bescherming inderdaad maar gewoon stoppen. Zodra je energieleverancier omvalt stopt de energievoorziening totdat de consument zelf een andere leverancier heeft gevonden. Dat kan even duren want de nieuwe leveranciers moeten in korte tijd tienduizenden nieuwe klanten activeren, maar dan heb je ook wat. En twee weken zonder energie is geen probleem als je principes hebt lijkt me.

Ik ben wel benieuwd hoe de reacties waren geweest als het echt zo zou werken als dat ik beschrijf. We zijn in Nederland zo gewend geraakt aan dat het meeste gewoon ontzettend goed geregeld is dat velen dat niet meer beseffen.
Ik snap je punt, maar iedereen weet toch dat je nooit zomaar afgesloten kunt worden? Dan moeten ze bij je, in huis, de aansluiting verzegelen... Je zult nooit zonder energie komen te zitten omdat je tijdelijk geen contract hebt. Dus je zult bij een faillissement niet ''twee weken zonder energie'' komen te zitten, tenzij de netbeheerder bij alle 90.000 klanten op visite komt omdat de boel te verzegelen.

Ik was zelf ook klant bij Welkom Energie, had al variabel (vast was in maart al verlopen, achja). Ik vind het ook raar hoe dit gaat, ik ga automatisch naar Eneco en mag de 1e maand niet overstappen? Daarnaast kreeg ik een mail van Eneco dat ze leveren vanaf 1 november, maar dat ik 5 november pas de tarieven krijg? Je zou denken dat ze de tarieven op 1 november toch al wel weten?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien dat mensen eens wat nuchterder worden als de transporteur inderdaad in dit soort gevallen, bij het ontbreken van een energieleverancier, gewoon automatisch de kraan dicht draait.

Ik denk, mede gezien een gesprek dat ik afgelopen weekend had, dat mensen veel te veel op hun centen zitten. Soms heb je gewoon even een pechmomentje. Jammer, het leven gaat verder. Je hoeft nog niet op een klapstoel in Ter Apel te slapen, of wel dan?

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door k2p »

Morganlefay schreef:
02 nov 2021 09:18
Volgens mij ging dit topic over iemand die mauwde dat ze ongevraagd uit de brand werd geholpen door een energieleverancier die de energielevering van de failliete overneemt en dat de transporteur van energie gewoon de knop niet uitzet.(wat ie in sommige gevallen van mij best wel mag doen).
Dan ben je toch ontzettend slecht in lezen. Of in Nederlands. Of beide.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Mark1992 »

witte angora schreef:
02 nov 2021 09:33
Misschien dat mensen eens wat nuchterder worden als de transporteur inderdaad in dit soort gevallen, bij het ontbreken van een energieleverancier, gewoon automatisch de kraan dicht draait.

Ik denk, mede gezien een gesprek dat ik afgelopen weekend had, dat mensen veel te veel op hun centen zitten. Soms heb je gewoon even een pechmomentje. Jammer, het leven gaat verder. Je hoeft nog niet op een klapstoel in Ter Apel te slapen, of wel dan?
Ik snap je gedachte. Echter is dit met name een kwestie van communicatie. Zo moesten wij, als klanten van Welkom Energie, het op nieuwssites lezen dat hun vergunning is ingetrokken. Vervolgens moeten wij via nieuwssites lezen dat onze abonnementen worden overgenomen door ''Eneco'', onder het mom van: er zal voor de klanten niets veranderen; de energielevering komt niet in het geding. Hier op volgend moeten wij via nieuwssites vernemen dat Eneco nieuwe prijzen gaat hanteren, toen bleek ook dat ze bedoelden met ''er zal voor de klanten niets veranderen'', de energielevering, en niet een 1:1 overgang van klanten en hun contracten.

De communicatie is gewoon ruk. We moeten alles lezen via nieuwssites, communicatie vanuit Welkom Energie, de ACM, óf Eneco, is er nauwelijks. Het is meer een mededeling; jullie gaan naar Eneco, krijgen nieuwe prijzen, en ohja: de eerste maand overstappen mag niet; jammer joh. Veel plezier nog!

Bertus Baas
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2021 13:11

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Bertus Baas »

Ik weet niet of dit in deze forumtopic al benoemd is, maar vind niemand het raar dat WE nu failliet gaat terwijl de kas gevuld moet zijn met de voorschotten van afgelopen zomer?

Pak ik mijzelf als standaard, dan heb ik puur op basis van betaalde voorschotten nog €200 tegoed (zonder welkomstkado). Bij 90.000 klanten hebben we het over een bedrag van 18 miljoen. Ik weet het...dit is kort door de bocht, want er zullen mensen zijn met een lager bedrag, maar ook met een hoger bedrag. Hoe dan ook moet er geld in de kas zitten, maar ze zijn failliet verklaard, dus er zat geen geld meer in de spaarvarken.

Is er al meer bekend hierover, want ik kan waarschijnlijk fluiten naar een eventuele vergoeding van mijn schade?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bertus Baas schreef:
03 nov 2021 13:18
Ik weet niet of dit in deze forumtopic al benoemd is...
Waarschijnlijk niet, want dit topic gaat in principe over Eneco. Al zou je dat soms niet zeggen ;)

Ik heb het topic sowieso even gemeld, want het staat in "verzekeraars" in plaats van "energie".

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bertus Baas schreef:
03 nov 2021 13:18
Is er al meer bekend hierover, want ik kan waarschijnlijk fluiten naar een eventuele vergoeding van mijn schade?
Wat houdt je tegen om een MOI melding bij de bank te doen met als reden "geen rechtsgeldige machtiging"?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bertus Baas schreef:
03 nov 2021 13:18
Ik weet niet of dit in deze forumtopic al benoemd is, maar vind niemand het raar dat WE nu failliet gaat terwijl de kas gevuld moet zijn met de voorschotten van afgelopen zomer?
Welke voorschotten? De energie was in de zomer duurder dan vorig jaar november. Dus waarschijnlijk moest Welkom energie ook in de zomer geld toeleggen op de contracten die men had afgesloten.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Morganlefay schreef:
03 nov 2021 17:58
Niet iedereen weet wat een MOI(mij) melding is :D
De bank weet dat wel.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
03 nov 2021 18:11
Bertus Baas schreef:
03 nov 2021 13:18
Ik weet niet of dit in deze forumtopic al benoemd is, maar vind niemand het raar dat WE nu failliet gaat terwijl de kas gevuld moet zijn met de voorschotten van afgelopen zomer?
Welke voorschotten? De energie was in de zomer duurder dan vorig jaar november. Dus waarschijnlijk moest Welkom energie ook in de zomer geld toeleggen op de contracten die men had afgesloten.
Het gaat niet alleen om de inkoopsprijs.
Zomers is het verbruik van klanten fors lager, maar het maandelijks voorschot is constant.
Zomermaanden behoort er meer binnen te komen dan uit te gaan.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En juist die voorschotten moesten gebruikt wordt om de energie die gebruikt werd te betalen, want de inkoopprijzen waren op dat moment al hoger dan er bijvoorbeeld in mijn contract aan verkoopprijs staat (ook al is het een andere leverancier, de prijzen zullen redelijk vergelijkbaar zijn).

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
03 nov 2021 20:03
En juist die voorschotten moesten gebruikt wordt om de energie die gebruikt werd te betalen, want de inkoopprijzen waren op dat moment al hoger dan er bijvoorbeeld in mijn contract aan verkoopprijs staat (ook al is het een andere leverancier, de prijzen zullen redelijk vergelijkbaar zijn).
Als ik het plaatje hier bekijk, dan is het gasverbruik 's winters meer dan 2 keer hoger dan zomers.
https://www.nieuwestroom.nl/seizoensvar ... -verbruik/
Daar kan de wat hogere zomerse inkoopprijs wel uit.
Maar daardoor is er onvoldoende vet op de botten om de winter door te komen. Maar het lijkt erop dat de stekker er wel erg vroeg is uitgetrokken.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waar de gasprijs jaren onder 20 euro per MWh was, was deze in juli al meer dan 35 euro per MWh. Als al die contracten gebaseerd zijn op die prijzen van de afgelopen jaren, dan kan dat dus makkelijk het dubbele zijn. In september was het dan al dik 80 euro per MWh en in oktober schoot het zelfs even omhoog naar 160 euro, maar dat is nu weer rond de 80.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door grun »

Eneco rekent 289 euro per maand, volgens het AD. Dat zal niet voor iedere klant gelden, maar vermoedelijk wel voor iedere klant een tegenvaller zijn.
https://www.ad.nl/economie/klanten-van- ... ~a4b5d2be/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Gisteren via de mail de meterstanden opgevraagd. Ik ben benieuwd!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou de meterstanden zijn bekend én doorgegeven aan Eneco.
Beduidend minder verbruikt, ergo: ik zou straks nog geld tegoed hebben nav de eindafrekening van Welkom Energie.
Krijg je dat dan nog wel?
Stel nu dat je nog veel moet bijbetalen ...wat dan ?

Vlg Bartjes gaat de curator zich hierover buigen.......

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heb je per automatische incasso betaald? Zo ja, dan storneren al dan niet door gebruik te maken van het MOI melding formulier van je bank.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok, maar het gaat niet over de maandbetalingen , maar over de eindafrekening straks.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Terugkrijgen zal vast niet gebeuren, denk aan Energieflex. Betalen zal wel moeten helaas 😁.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
04 nov 2021 18:32
Ok, maar het gaat niet over de maandbetalingen , maar over de eindafrekening straks.
Dat begrijp ik. De bottom line is dat dit je anders dubbel geld kost. Welkom Energie heeft vast geen machtigingsformulier met daarop een natte handtekening van je of wel?

Gesloten