Eneco incasseert zonder toestemming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
31 okt 2021 17:27
Dat komt ook wel. Alle klanten krijgen nu eerst een eindafrekening van Welkom Energie. En als ze na een maand kunnen overstappen vanuit Eneco krijgen ze ook de eindafrekening daarvan. Maar de voorschotten blijven gewoon doorlopen. Dat staat los van de eindafrekening.
Vanaf de maand november zijn geen voorschotten verschuldigd, omdat het contract met Welkom Energie is komen te vervallen.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door kuklos »

@alfatrion, heel simpel, dan moeten ze direct Eneco melden dat ze weigeren daar klant te worden. Dan moeten ze niet hier een potje stoer gaan lopen doen over storneren en in de tussentijd wel de energie van Eneco accepteren, dan moeten ze ook zo principieel zijn om tegen Eneco te zeggen dat ze hun stroom en gas niet accepteren.
Maar heel gek, hoe dat moet vragen ze niet. Nee, ze ageren tegen automatische incasso, tegen gedwongen naar Eneco moeten, want oh oh, wat is het toch erg dat we in ons land dit soort faillissementen op deze manier opvangen als het om de betaalkant gaat. Als het om de leverkant en niet in het donker komen te zitten en niet in de kou komen te zitten, daar horen we ze niet over. Jou trouwens ook niet.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad. Weiger dan gewoon de levering van stroom en gas en laat je per direct afsluiten als je moeilijk gaat doen over het betalen van de leverancier die je uit de nood helpt als je geen leverancier meer hebt en toch stroom en gas nodig hebt.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

kuklos schreef:
31 okt 2021 18:06
@alfatrion, heel simpel, dan moeten ze direct Eneco melden dat ze weigeren daar klant te worden.
Zo werkt dat natuurlijk niet.

Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding van dat aanbod. Eneco heeft het klantenbestand overgenomen, maar de oud klanten van Welkom Energie hebben geen aanbod ontvangen noch aanvaard van Eneco. Daaruit volgt dat ze geen klant zijn.
kuklos schreef:
31 okt 2021 18:06
Dan moeten ze niet hier een potje stoer gaan lopen doen over storneren en in de tussentijd wel de energie van Eneco accepteren, dan moeten ze ook zo principieel zijn om tegen Eneco te zeggen dat ze hun stroom en gas niet accepteren.
Het wel of niet ontvangen van energie van Eneco staat los van het wel of niet hebben van een overeenkomst met Eneco.
kuklos schreef:
31 okt 2021 18:06
Nee, ze ageren tegen automatische incasso, tegen gedwongen naar Eneco moeten, want oh oh, wat is het toch erg dat we in ons land dit soort faillissementen op deze manier opvangen als het om de betaalkant gaat. Als het om de leverkant en niet in het donker komen te zitten en niet in de kou komen te zitten, daar horen we ze niet over. Jou trouwens ook niet.
Dan lees je niet goed genoeg. Ik verwacht dat de oud klanten onder deze omstandigheden een vergoeding moeten betalen op grond van de ongerechtvaardigde verrijking. Ik verwacht zelfs dat onder deze omstandigheden een contract per 1 december stilzwijgend tot stand kan komen, mits klanten een aanbod hebben ontvangen, per 1 december naar een ander kunnen en niet hebben gereageerd.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door kuklos »

@alfatrion, het komt heel simpel hier op neer:
* Een energiemaatschappij gaat failliet, en dat moet per direct opgevangen worden. Dat doen we door deze mensen bij een andere maatschappij klant te maken zodat alles doorloopt. Nu kan jij principieel gaan doen, ga vooral je gang, span een rechtszaak aan, of hou je mond.
* De mensen die een probleem hebben met moeten betalen aan Eneco moeten dan ook weigeren met stroom en gas afnemen van Eneco.
* Willen ze wel stroom en gas, accepteer dan ook even het zuur, dus automatische incasso, eventjes klant zijn en de tarieven en gebruik de maand om een nieuwe leverancier te zoeken.
* Is bovenstaande juridisch volledig dichtgetimmerd? Geen idee, maar zoals al gezegd, of hou je mond, of wees zo principieel en span of een proces aan en/of weiger ook de afname van stroom en gas en ga in het donker zitten en in de kou zitten.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

kuklos schreef:
31 okt 2021 18:30
@alfatrion, het komt heel simpel hier op neer:
* Een energiemaatschappij gaat failliet, en dat moet per direct opgevangen worden. Dat doen we door deze mensen bij een andere maatschappij klant te maken zodat alles doorloopt. Nu kan jij principieel gaan doen, ga vooral je gang, span een rechtszaak aan, of hou je mond.
Ik ga over mijn woorden. Als je dat niet bevalt: span maar een rechtszaak tegen mij aan.
kuklos schreef:
31 okt 2021 18:30
* De mensen die een probleem hebben met moeten betalen aan Eneco moeten dan ook weigeren met stroom en gas afnemen van Eneco.
Onzin.
kuklos schreef:
31 okt 2021 18:30
* Willen ze wel stroom en gas, accepteer dan ook even het zuur, dus automatische incasso, eventjes klant zijn en de tarieven en gebruik de maand om een nieuwe leverancier te zoeken.
Onzin.
kuklos schreef:
31 okt 2021 18:30
* Is bovenstaande juridisch volledig dichtgetimmerd?
Neen.
kuklos schreef:
31 okt 2021 18:30
Geen idee, maar zoals al gezegd, of hou je mond, of wees zo principieel en span of een proces aan en/of weiger ook de afname van stroom en gas en ga in het donker zitten en in de kou zitten.
Ik ga over mijn woorden. Als je dat niet bevalt: span maar een rechtszaak tegen mij aan.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

smilie schreef:
31 okt 2021 12:07
Voor zover ik weet - technisch enige manier om je af te sluiten van gas en stroom is om in je meterkast fysiek te komen. Er is geen optie om zoiets van afstand te doen via netwerk ofzo.
Het is natuurlijk offtopic, want de WE-klanten worden helemaal niet afgesloten, maar dat kan prima zonder in de meterkast te komen. Ik sluit vaak genoeg af vanuit de straat.

Ontopic: ik zou zelf lekker de AI plaats laten vinden, maar snap het sentiment van TS ook wel. Laten we niet doen alsof Eneco een reddende engel of filantroop is: die azen gewoon op het karkas (potentieel heel veel nieuwe klanten).

En nee, de machtiging tot AI gaat niet over.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
31 okt 2021 14:05
We kregen 2 emails:
vanaf 1 nov levert Eneco , uiterlijk 5 nov krijgen we de nieuwe prijzen, per 1 december kun je opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.
Per 1 november kun je alweer opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen.
In de 1e week van november kun je een mail verwachten waarin je om je meterstanden wordt gevraagd.
Betaalde je bij WE via automatische incasso, dan gaat dat bij Eneco ook.
De 1e afschrijving vindt plaats rond 27 november.
Maar heb je dan al een voorschotbedrag gekregen, en het bericht dat het per AI van je rekening wordt afgeschreven? Of is daar nog niks over gezegd? Iedereen gaat maar uit van de OP, maar kan het ook dat de TS voorbarig was?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee, nog geen woord over het te betalen termijnbedrag.
Ze willen eerst de meterstanden weten, 1e week van november, daarna pas een termijnbedrag.
En eind november wordt het pas afgeschreven.
TS heeft het al over een voorschotbedrag, van € 69 naar € 215 ......hier niets , niets van bekend!
Betaalde je per AI , dan gaat Eneco dat ook doen, stond in de mail.
Het eea zal wel pas eerste week van november vastgesteld worden.
Meterstanden>>>>termijnbedrag.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Geip Suusje schreef:
31 okt 2021 11:35
Morganlefay schreef:
31 okt 2021 10:33
Wees blij dat de levering wordt overgenomen en dat je niet zonder zit. Wil je dan wel eens horen.
Die levering loopt vanzelf door hoor. Je zit met z'n allen op het net. Als je zonder komt te zitten dan geldt dat voor iedereen op het gas- en stroomnet.
Volgens mij snap je niet helemaal hoe het werkt. Ja, we zitten allemaal op hetzelfde net. Maar we hebben allemaal andere contracten voor onze eigen specifieke situatie. Dus als jouw leverancier wegvalt, tegen welk tarief ga je dan energie afnemen als er geen leverancier is en aan wie ga je betalen? De netbeheerder zorgt ervoor dat er energie geleverd blijft worden, maar daar heb jij als consument ook geen overeenkomst mee.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag door wie en tegen welk tarief er geleverd wordt, staat volledig los van de vraag óf er geleverd wordt.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij snapt PeterPeters1966 zelf niet goed hoe het werkt. Consumenten hebben wel dergelijk een overeenkomst met de netbeheerder, daar huur je o.a. de meter van.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

Het huren van de meter is iets anders dan het afnemen van gas en elektra.

De huur van de meter wordt nota bene geïncasseerd door de energieleverancier. Niet door de netbeheerder. Met de netbeheerder heb je dus nog steeds geen contract.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@witte angora
Je schijnt dit contract te hebben met de netbeheerder: https://www.netbeheernederland.nl/_cont ... sstijl.pdf

https://www.netbeheernederland.nl/consu ... as-elektra

Ik wist het ook niet, omdat geen enkele leverancier mij dat ooit ter hand gesteld heeft.

Het is een beetje 2 kapiteins op 1 schip. Een stille deelt de lakens uit, de andere (=leverancier) doet de centen, behalve als de stille meent dat hij het zelf wel uitmaakt wat er moet gebeuren.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
31 okt 2021 21:50
Met de netbeheerder heb je dus nog steeds geen contract.
Toch wel. Alleen heeft vrijwel niemand het in de gaten.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is dat echt zo? Dat geschil was, meen ik, ook de achtergrond van de gasloze aanpak van o.a. forumlid ivo.w: de overeenkomst met de gasleverancier opzeggen en de netbeheerder niet willen betalen voor het weghalen van hun eigen gasmeter. Parafraserend: "Van mij mag-ie blijven zitten. Als u hem zelf weg wil halen, komt u maar langs als ik een keer thuis ben. Maar betalen voor netbeheer van een gasleiding die ik niet gebruik doe ik natuurlijk niet." De netbeheerders rolden heel intimiderend met hun juridische spierballen, maar haalden bakzeil bij de rechter.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is -hoewel verwant- weer een heel andere discussie :D

Ik meen me overigens te herinneren dat juist in dat topic het bestaan van die overeenkomst duidelijk werd gemaakt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zover ik mij herinner had @ivo juist gelijk. Geen overeenkomst.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wel een overeenkomst in algemene zin (o.a. meterhuur), geen opdracht tot verwijdering van de aansluiting dus geen overeenkomst van opdracht.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. Om precies te zijn is dat de ATO (Aansluit- en Transportovereenkomst), zie hier. Die heeft iedereen, maar valt niemand op omdat hij samen met de overeenkomst met je energieleverancier wordt afgesloten.

Gesloten