Terugleververgoeding bij Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
broek11
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2022 13:17

Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door broek11 »

ik heb een vraag over de Eneco terug levervoorwaarden.

Ik las dat er een rechtszaak is geweest omdat Eneco de tarieven hadden verlaagd voor het terugleveren.
Nu was de uitspraak dat Eneco het hogere tarief moest blijven betalen voor vaste klanten.

Nu gaat het mij om die kreet "vaste klanten".
Ik ben al sinds weet ik het hoe lang klant bij Eneco, maar deze maand worden en zonnepanelen geplaatst. Val ik dan onder het hogere teruglevertarief omdat ik al heel lang een vast contract heb, of val ik daar niet onder omdat ik nu stroom ga terugleveren? En val je alleen daaronder als je voor de uitspraak van de rechter zonnepanelen had.

Ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door Cro »

Dat ligt aan je contract, als je een vast contract hebt, met het €0,56 tarief zal je dat blijven houden tot einde contract.
Heb jij een andere waarde in je contract staan zal die waarde tellen. Kijk dus naar wat voor contract je hebt, of dat nog steeds vast is en wat voor tarieven daar in staan, als je namelijk een variabel tarief hebt kan het maandelijks wisselen.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door de auditu »

Voor zover ik weet wordt tot 2025 de teruggeleverde energie volgens de huidige salderingsregeling weggestreept tegen de opgenomen energie. Op jaarbasis.
Vraag het even na bij de klantenservice van Eneco.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door Cro »

de auditu schreef:
03 dec 2022 20:02
Voor zover ik weet wordt tot 2025 de teruggeleverde energie volgens de huidige salderingsregeling weggestreept tegen de opgenomen energie. Op jaarbasis.
Vraag het even na bij de klantenservice van Eneco.
Daar gaat het hier niet over, TS zal terug levering bedoelen wanneer je meer terug levert dan afneemt, waardoor je na het salderen een deel verhoud en daar geld voor krijgt van je leverancier. Als dit namelijk niet het geval is, zal je nooit met het terug lever tarief van doen hebben

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door de auditu »

Als je in de winterperiode zonnepanelen installeert, is de kans op een overschot in mei bij de jaarafrekening niet heel groot.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door 16again »

Je bent natuurlijk gewoon een vaste klant, alleen wel een die nog nooit gebruik gemaakt heeft van mogelijkheid tot terugleveren

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door Cro »

de auditu schreef:
03 dec 2022 20:18
Als je in de winterperiode zonnepanelen installeert, is de kans op een overschot in mei bij de jaarafrekening niet heel groot.
Misschien lees ik er over heen, maar ik zie nergens mei genoemd worden. Al heb je in dat geval uiteraard gelijk als TS zijn jaar van mei tot mei loopt. Maar dan is de vraag van TS eigenlijk niet relevant. Echter de jaarafrekening komt niet voor iedereen in mei, dat is afhankelijk van wanneer je het contract initieel hebt afgesloten. Die van mij komt bijvoorbeeld in oktober omdat ik er heel bewust voor heb gekozen om niet teveel te willen voorschieten bij de energie leverancier. Ik heb dus eerst de dure maanden en daarna haal ik dat in, wat het voordeel heeft dat als mijn leverancier failliet gaat ik normaal gesproken daar geen geld heb staan, en als ik dan wel heb, dat niet veel heb.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik ben ook klant bij Eneco. Mijn jaarafrekening komt halverwege mei. Zou dat voor iedere klant een andere datum kunnen zijn?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
04 dec 2022 08:31
Ik vrees dat u buiten de boot gaat vallen omdat als u destijds een vast tarieven contract heeft afgesloten er nog geen sprake was van teruglevering want toen had u nog geen zonnepanelen.
Staat er dan ergens in het contract, dat teruglevertarieven alleen gelden, als bij het afsluiten van het contract al zonnepanelen aanwezig waren?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts moet wel een flink aantal zonnepanelen laten plaatsen als hij in de winter ook nog terug levert. .

Wat er nu opgewekt gaat worden, wordt gewoon gesaldeerd.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door Cro »

de auditu schreef:
04 dec 2022 05:47
Ik ben ook klant bij Eneco. Mijn jaarafrekening komt halverwege mei. Zou dat voor iedere klant een andere datum kunnen zijn?
Ja, want dit gaat lopen op het moment dat je begint energie af te nemen, begint het contract te lopen op 15 mei, zal je een jaar later eind mei de afrekening krijgt. Begint het contract echter te lopen op 13 november, zal dat een jaar later eind november zijn.

broek11
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2022 13:17

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door broek11 »

ik verwacht usd wel dat ik terug ga leveren maar niet in de winter. Mijn jaarafrekening is eind september,
Zag wel een logische redenatie ergens staan dat je nergens bij het afsluiten van je contract dat je aan geeft dat je zonnepanelen hebt.

ik ga Eneco wel bellen, want het is een vaag gebied.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Verwacht u dan meer op te wekken dan dat u verbruikt? Dan pas is terugleveren en de terugleververgoeding aan de orde

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door jonis »

broek11 schreef:
04 dec 2022 11:23
ik verwacht usd wel dat ik terug ga leveren maar niet in de winter. Mijn jaarafrekening is eind september,
Zag wel een logische redenatie ergens staan dat je nergens bij het afsluiten van je contract dat je aan geeft dat je zonnepanelen hebt.

ik ga Eneco wel bellen, want het is een vaag gebied.

Panelen moeten je sowieso aanmelden; is dat wel gebeurd?

broek11
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2022 13:17

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door broek11 »

20 december worden ze geplaatst, nog heel even wachten.Dus nog niet aangemeld

Ik denk wel dat we terug gaan leveren op jaarbasis.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door de auditu »

In de correspondentie met Eneco wordt aangegeven dat verbruikte en teruggeleverde energie volgens de salderingsregeling tegen elkaar weggestreept worden. Als er dan nog overschot is, dat teruggeleverd is, is de vergoeding € 0,09 per kWh.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door de auditu »

Cro schreef:
04 dec 2022 11:04
de auditu schreef:
04 dec 2022 05:47
Ik ben ook klant bij Eneco. Mijn jaarafrekening komt halverwege mei. Zou dat voor iedere klant een andere datum kunnen zijn?
Ja, want dit gaat lopen op het moment dat je begint energie af te nemen, begint het contract te lopen op 15 mei, zal je een jaar later eind mei de afrekening krijgt. Begint het contract echter te lopen op 13 november, zal dat een jaar later eind november zijn.
Duidelijk. :)

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door de auditu »

broek11 schreef:
04 dec 2022 18:56
20 december worden ze geplaatst, nog heel even wachten.Dus nog niet aangemeld

Ik denk wel dat we terug gaan leveren op jaarbasis.
Voor zover ik mij herinner, heb ik de panelen destijds aangemeld bij de netbeheerder.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door Moneyman »

de auditu schreef:
05 dec 2022 12:33
broek11 schreef:
04 dec 2022 18:56
20 december worden ze geplaatst, nog heel even wachten.Dus nog niet aangemeld

Ik denk wel dat we terug gaan leveren op jaarbasis.
Voor zover ik mij herinner, heb ik de panelen destijds aangemeld bij de netbeheerder.
Aanmelden moet via energieleveren.nl (en dat komt inderdaad bij de netbeheerder terecht).

Aanmelden bij je leverancier is wel handig (al is het maar om je voorschot omlaag te krijgen), maar niet verplicht.

Xbianka
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2022 13:27

Re: Terugleververgoeding bij Eneco

Ongelezen bericht door Xbianka »

Goedendag topic starter
Ik had vandaag de zelfde vraag. Contract was van 15-01-2021 hierin was dus geen terug lever tarief. En ondertussen heb ik 2 dagen zonnepanelen en zie ik 0,09 cent staan. Ik heb klantenservice gechat en ze ging het tarief opzoeken van de start van mijn contract. Die kon ze niet vinden. Ik heb duidelijk gemaakt dat dit niet uit moet maken of het erin stond of niet je contract bevat dat tarief van die datum. Ze heeft het opgezocht het was dus 0,13 cent. Iets meer dan die 0,09 maar ze gaan het via backoffice dus oplossen.

Mijn advies dus !!!
Chat met de klantenservice en vraag de wijziging aan ! Laat de kaas niet van je brood eten we krijgen al weinig beleg tegenwoordig !

Succes en laat even weten als het gelukt is

Plaats reactie