Toon eneco en onkundige medewerkers

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Danny_B
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2022 12:52

Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Danny_B »

Ik zie dat veel mensen klachten hebben over de toon. Ik had deze ook een zogenaamde D03 storing. Om het kort te houden dit is een probleem met het beveiligings cetirficaat. De nieuwe beveiligings cetirficaten kunnen niet gebruikt worden bij de oudere toon. Het probleem kwam aan het ligt toen ik geen verbinding had met de eneco server. Na hoop gedoe en gezeik tot aan klachten indienen was dit door toon afdeling uitgelegd ( dit mocht eigenlijk niet) als volgt wordt er doodleuk een monteur op mij afgestuurd zonder hier van bewust te zijn ( terwaarde van 75 euro) Als volgt telefonisch contact gehad met eneco, het kwam er op neer dat ze mij een nieuwe toon wilde installeren zonder van te voren de kosten te vermelden met andere worden ze wilde dat ik de nieuwe toon ging aanschaffen van a 145 euro, zonder van te voren hierover te berichten. Ik heb daarna abonnement opgezegd want je hebt geen toon nodig als je een slimme meter heb want je kan je verbruik dan in de eneco app zien. Verder werkt alles nog, het enigste wat je dan niet kan is je verwarming op afstand aan doen of de toon app gebruiken.


Ik heb hier een klacht over ingediend. Bijgaand zie je een screenshot van een pb bericht dat gestuurd is door een ene christiaan van eneco via FB nadat ik een klacht via mail had ingediend. Dit gedrag is natuurlijk van verre weg klantvriendelijk. Bij de meeste bedrijven wordt je op staande voet ontslagen. Ik ben toen benaderd door de klachtenafdeling, die hadden belooft hier per direct wat aan te doen en deze medewerker werkt nog doodleuk op de webcare afdeling. Klaarblijkelijk is er dus niks mee gedaan en vind eneco het normaal dat door eigen medewerkers asiociaal wordt omgwgaan met klanten. Daarnaast worden de klachten niet door een onafhankelijke afdeling behandeld. Webcare tram van eneco die dus ook op fb reageren kunnen de mails ook inzien en dus ook verwijderen.
Eneco probeert op deze schuwe wijze bij de oude toon gebruikers een nieuwe toon aan te smeren. Nee gratis kan niet zelfs niet als je langer 10 jaar vaste trouwe klant bent. En de domheid van de eneco medewerkers zal ik hier maar niet beschrijven van dat was echt vreselijk. Ik kreeg overal antwoord op behalve het antwoord op mijn vragen . Het mooie is ze ontkennen allemaal totdat 1 van de monteurs van de afdeling toon alles tegen mij uitlegde. Nadat ik dit verhaal vertelde tegen eneco klachten afdelingen gingen ze wel ineens praten en werd ik in het gelijk gesteld. Lekker transparant is dit. Eerst je mond houden en alles ontkennen totdat ik te veel informatie heb gaan praten.


1 tip voor iedereen. Heb je een slimme meter ga dan vooral geen toon aanschaffen of je een nieuwe toon v2 aan laten smeren. Je verbruik kan je gewoon in je Eneco app zien en als de abonnement wordt opgezegd kan je nog steeds je verbruik zien wat je op dat moment gebruik zoals stroom en gas. Tenzij je zo graag je verwarming op afstand aan wilt zetten. In deze duure tijden kan je beter dit geld in andere leuke dingen stoppen. Dit komt Eneco tevens ook mooi uit dat het nieuwe beveiliging certificaat niet werkt want dan moet de klant een nieuwe aanschaffen. Ik GELOOFDE dat ik toon nodig had. Sinds de slimme meter ruim 6 a 7 jaar geleden blijkt dat niet zo te zijn en heb ik al die jaren voor niks betaald.
eneco die beloftes heeft gemaakt dit op te lossen voor de oude toon gebruikers, VERGEET HET!


1. een beviligings cetirficaat terug draaien is mogelijk maar dan zit je over paar je weer met zelfde probleem
2. Een nieuwe server voor oude toongebruikers kost te veel geld dit geld steekt eneco liever zelf in hun zak met name de inkomsten van mensen die toch zo nodig denken een toon nodig te hebben.
3. Als eneco ontkent over de toon. Begin over het beveiligings cetirficaat dat niet naar behoren werkt en dat het nieuwe beveiligings cetirficaten niet met de oude toon werken en kijk dan wat hun reactie is. Dan moeten ze wel praten.
4. Het is begrijpelijk dat de energie prijzen zo hoog zijn vanwege o.a de oorlog wat logisch is maar wat eneco op zijn minst kan doen is transparant en eerlijk zijn naar klanten in plaats van te zwijgen en onzin antwoorden geven waar klanten niks aan hebben en hierdoor verder in de problemen komen.
Dat hele gedoe met de toon is 1 grote oplichterij.

Het zou goed zijn dat de media hier aandacht aan gaat besteden.
Bijlagen
toon1.jpg
(60.07 KiB) 1699 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Moneyman »

Danny_B schreef:
07 dec 2022 12:55
Bijgaand zie je een screenshot van een pb bericht dat gestuurd is door een ene christiaan van eneco via FB nadat ik een klacht via mail had ingediend. Dit gedrag is natuurlijk van verre weg klantvriendelijk.
... en die reactie kwam natuurlijk uit de lucht vallen...? :roll: :lol:

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben genegen Eneco te geloven.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Hoe lang is dan tegenwoordig acceptabel qua tijd dat iets opgelost moet worden. Op een gegeven moment mag je best boos worden vind ik.
En als het dan te lang duurt, moet je ze dan nog een kans blijven geven en maar blijven betalen tot alles in orde is, en bij ze blijven?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
09 dec 2022 07:32
Hoe lang is dan tegenwoordig acceptabel qua tijd dat iets opgelost moet worden. Op een gegeven moment mag je best boos worden vind ik.
Boos worden helpt je niets, het werkt alleen tegen je. En als je er vervolgens ook nog complotten en oplichtingstheorieen bij haalt, is de kans dat je geholpen wordt alleen maar kleiner. Zoals hieronder duidelijk te zien is.
Onkruid71 schreef:
09 dec 2022 07:32
En als het dan te lang duurt, moet je ze dan nog een kans blijven geven en maar blijven betalen tot alles in orde is, en bij ze blijven?
Natuurlijk niet. Als Eneco daadwerkelijk (!) in gebreke is, kan je gewoon stappen zetten. Maar dan wel de juiste. Wat TS hier laat zien, helpt helemaal niemand.

TS heeft zich gewoon niet goed genoeg op de hoogte gesteld voordat hij keuzes maakte (want hij GELOOFDE dat TOON nuttig voor hem was), en verwijt vervolgens Eneco oplichting. Tsja... :roll:

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door 16again »

Als toon-v1 probleem heeft met nieuwe certificaten, dan hebben alle "oude" gebruikers hier toch last van?

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Moneyman schreef:
09 dec 2022 08:10
Onkruid71 schreef:
09 dec 2022 07:32
Hoe lang is dan tegenwoordig acceptabel qua tijd dat iets opgelost moet worden. Op een gegeven moment mag je best boos worden vind ik.
Boos worden helpt je niets, het werkt alleen tegen je. En als je er vervolgens ook nog complotten en oplichtingstheorieen bij haalt, is de kans dat je geholpen wordt alleen maar kleiner. Zoals hieronder duidelijk te zien is.
Onkruid71 schreef:
09 dec 2022 07:32
En als het dan te lang duurt, moet je ze dan nog een kans blijven geven en maar blijven betalen tot alles in orde is, en bij ze blijven?
Natuurlijk niet. Als Eneco daadwerkelijk (!) in gebreke is, kan je gewoon stappen zetten. Maar dan wel de juiste. Wat TS hier laat zien, helpt helemaal niemand.

TS heeft zich gewoon niet goed genoeg op de hoogte gesteld voordat hij keuzes maakte (want hij GELOOFDE dat TOON nuttig voor hem was), en verwijt vervolgens Eneco oplichting. Tsja... :roll:
Boos worden helpt natuurlijk niets, maar het blijft een emotie.
Oplichting heeft hier niks mee te maken inderdaad. Falen van Toon alleen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb geen Toon. Ook geen Marie. Enkel een gewone draaiknop voor de verwarming, en volgens mij functioneert het uitstekend. Mis ik weer eens iets?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
09 dec 2022 09:20
Ik heb geen Toon. Ook geen Marie.
Hmm, nou wil ik iets zeggen over mijn voorouders, maar ik heb geen zin excuses aan te moeten bieden.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
09 dec 2022 09:20
Ik heb geen Toon. Ook geen Marie. Enkel een gewone draaiknop voor de verwarming, en volgens mij functioneert het uitstekend. Mis ik weer eens iets?
En war us de relevantie hiervan voor de vraag/klacht van TS? Met een reactie zoals jij geeft kan je alle onderwerpen wel plat slaan. Product bestelt en niet ontvangen? Ga naar een gewone winkel. Nieuwe auto snel kapot? Pak een fiets. En zo kunnen we nog wel meer bedenken.

Danny_B
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2022 12:52

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Danny_B »

toon2.png
(78.49 KiB) 884 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
snuffel1 schreef:
08 dec 2022 16:21
Uit het bericht dat u heeft ontvangen blijkt dat u voor die maanden dat de D03 storing heeft gelopen wel gecompenseerd bent maar ook dat de door u verstuurde bericht niet zo netjes was en de medewerker daar melding van gaat maken. Ook hier ventileert u weer om niet mis te verstane beweringen uw grief en dat zegt eigenlijk meer over uw manier van handelen dan die van de betreffende medewerker. De D03 storing was bekend en er werd aan een oplossing gewerkt maar die oplossing heeft u niet afgewacht en heeft u het Toon abonnement opgezegd. Gevolg uw Toon krijgt geen toegang meer tot de Toon server, ontvangt de update niet maar blijft wel bruikbaar. Met verlopen certificaten had de D03 storing niets van doen maar wel met een versleutelde beveiligde vpn verbinding die door modems en routers als zijnde onveilig werd geblokkeerd.
Ik heb mijn geld terug gekregen van mijn toon abonnement, over de maanden alwaar mijn toon niet werkte. En wat bedoeld u met niet netjes ? heb ik hier te maken met deze eneco medewerker ? , sterker nog je stuurt paar dagen geleden een bericht dat je het zelf zelfs een uitglijer noemt (zie bijgaand screenshot), u was op dat moment toen u zo uit uw dak ging niet voor reden vatbaar en naar mijn mening ga je ook niet op deze wijze met klanten om. Ik begrijp dat je als klantenservice van eneco veel te voorduren krijgt maar als je daar niet mee om kan gaan is het wellicht verstandig om een baan te zoeken waar het wat rustiger is . Het heeft niks met ventileren te maken maar met feit dat eneco klanten een nieuwe toon probeert aan te smeren. Erg grappig dat u aangeeft dat verlopen certificaten niet van doen had. Monteurs en zelfs de toon afdeling zeiden heel wat anders. Daarnaast heeft iemand mij gebeld over de klacht en ook deze persoon legde alles uit over de verlopen certificaten.

Even voor de duidelijkheid, Ik heb mijn toon abonnement opgezegd nadat maanden lang mijn Toon niet meer normaal functioneerde en niet andersom wat u nu beweerd. Daarnaast ben ik niet de enige, op social media komen steeds meer berichten dat eneco de nieuwe toon v2 aansmeert voor een zogenaamd gereduceerd tarief omdat de oude niet meer zou werken met het huidige certificaat. Volgens de toon afdeling ( 1 van de monteurs) was er een deadline ingesteld die was overschreden wat dus inhielt dat de oude toon niet meer zal werken met het huidige beveiliging certificaat en ik mijn geld terug kreeg over de maanden waar de toon het niet deedt.

Evident valt op dat u hier niet de waarheid zegt terwijl de monteurs, toon afdeling en de persoon die de klachten afhandelt heel wat anders zeggen. U probeert het verhaal zo te verdraaien dat de klant fout is, in dit geval ben ik dat. Er gaat de laatste tijd een hoop fout bij eneco. Van monteurs die uit het niet zonder enige communicatie worden gestuurd tot aan onkundigheid van medewerkers en verbruik inzicht wat niet meer werkt. Fouten maken we allemaal maar deze fouten kunnen mij in problemen laten komen en andere klanten die hetzelfde mee maken.




Door deze onkundige fouten stap ik over 2 weken over naar een andere energie leverancier, die goedkoper is want eneco blijkt dus de duurste te zijn samen met vattenval en mede door deze problematiek en met name medewerkers die erg onkundig zijn. Ook heb ik "ineens" geen inzicht meer in mijn verbruik, alles staat op 0. Elke keer als ik een melding maakte ging er wat fout nu dus ook in mijn account waar ik niks in kan zien.
Laatst gewijzigd door Danny_B op 09 dec 2022 12:24, 4 keer totaal gewijzigd.

Danny_B
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2022 12:52

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Danny_B »

16again schreef:
09 dec 2022 08:17
Als toon-v1 probleem heeft met nieuwe certificaten, dan hebben alle "oude" gebruikers hier toch last van?
Klopt. maar niet iedereen maakt er melding van daarnaast als je een slimme meter heb heb je geen toon nodig, enigste voordeel voorzover ik kan zien is dat je dan je verrwarming op afstand aan uit kan zetten. Je verbruik kan je ook via eneco app zien.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Cro »

Onkruid71 schreef:
09 dec 2022 07:32
Hoe lang is dan tegenwoordig acceptabel qua tijd dat iets opgelost moet worden. Op een gegeven moment mag je best boos worden vind ik.
En als het dan te lang duurt, moet je ze dan nog een kans blijven geven en maar blijven betalen tot alles in orde is, en bij ze blijven?
Uiteraard mag je boos worden, dat is ook best normaal. Dat betekent echter niet dat je dat hoeft te gaan uiten richting medewerkers die uitvoerend zijn in het proces, al helemaal niet als je daarbij de geldende fatsoensnormen te buiten gaat. Zo'n medewerker probeert je alleen maar te helpen, als dat dan niet lukt om welke reden dan ook kan dat best frustrerend zijn, maar ook dan hoor je, je gewoon netjes en zakelijk te blijven opstellen.

Als je dan echt boos bent, schrijf een net opgestelde klacht naar de daarvoor bestemde afdeling of als je daar weinig vertrouwen in hebt bijvoorbeeld een directie lid. Maar ga niet medewerkers persoonlijk afkafferen als je een probleem hebt met de bedrijfsvoering van een multinational. Dat is gewoon sneu en zal je in het algemeen ook zeker niet verder helpen.

En uiteraard, als je ergens niet tevreden bent, ga gewoon weg bij zo'n dienst verlener en kies en ander. Voor beide partijen vaak beter.

Lynette
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2022 14:44

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Lynette »

Sorry maar ik heb ook de eerste toon en heb totaal geen problemen met D03 storing.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Moneyman »

Danny_B schreef:
09 dec 2022 11:59
En wat bedoeld u met niet netjes ? heb ik hier te maken met deze eneco medewerker ? , sterker nog je stuurt paar dagen geleden een bericht dat je het zelf zelfs een uitglijer noemt (zie bijgaand screenshot), u was op dat moment toen u zo uit uw dak ging niet voor reden vatbaar en naar mijn mening ga je ook niet op deze wijze met klanten om.
Zucht :roll:

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door de auditu »

rwolters schreef:
09 dec 2022 10:55
witte angora schreef:
09 dec 2022 09:20
Ik heb geen Toon. Ook geen Marie. Enkel een gewone draaiknop voor de verwarming, en volgens mij functioneert het uitstekend. Mis ik weer eens iets?
En war us de relevantie hiervan voor de vraag/klacht van TS? Met een reactie zoals jij geeft kan je alle onderwerpen wel plat slaan. Product bestelt en niet ontvangen? Ga naar een gewone winkel. Nieuwe auto snel kapot? Pak een fiets. En zo kunnen we nog wel meer bedenken.
Ik zie de humor wel. En het geeft aan dat een apparaat als een "toon", best wel gemist kan worden. Je valt echt niet uit de toon als je geen "toon" hebt. Overigens is het in de discussie tussen TS en Eneco vooral de toon die de muziek maakt. Voor beide partijen. :D

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
09 dec 2022 09:20
Mis ik weer eens iets?
Een hoop gedoe, zo te zien :wink:

Danny_B
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2022 12:52

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door Danny_B »

snuffel1 schreef:
09 dec 2022 19:07
heb ik hier te maken met deze eneco medewerker ? , sterker nog je stuurt paar dagen geleden een bericht dat je het zelf zelfs een uitglijer noemt
Ik ben zeker niet de betreffende medewerker en u laat in de screenshot enkel de afloop van de conversatie zien en dus niet de voorgaande conversaties. Uw actie roept een reactie op waar een medewerker niet inhoudelijk op in kan gaan en zoals de medewerker al schreef is de medewerker in een reactie niet zo netjes geweest en bood daarvoor verontschuldigingen aan. Omgaan met kritische klanten is aan te leren maar er zijn uitzonderingen als het laatste bericht op de dienstverlening van Eneco zelf zelf van toepassing is en geheel los van uw klacht staat.

Deze reactie van christiaan was een reactie op de klacht die ik per email stuurde waarop hij reageerde. Waarschijnlijk vond christiaan dat niet zo leuk (dat is een mening) en eneco dit toch wel normaal vind. Zelfs uw collega die de klachten behandeld vond dit te ver gaan en ook die heeft alle conversaties doorgenomen. U kunt alles nogal uit uw verband rukken maar u moet wel bij de feiten blijven en wat u beschrijft rust ook daarom op een mening dan een feit met name als je hier met je eigen bril naar gaat lezen. Daarnaast zie je duidelijk in de screenshot dat hij zelf heeft toegegeven heeft dat hij veelste ver is gegaan en dit zijn idd de laatste berichten waarin duidelijk is dat hij fout is geweest en niet ik. Als iemand niet fout is geweest gaat de persoon in kwestie natuurlijk geen excuus aanbieden. Alleen erg triest dat nadat ik beschreef in de chat dat ik christiaan nog herkende en waarom hij zo raar deed hij dan pas zijn excuus aanbied. Dat had andersom moeten zijn.

Wat betreft de toon. Je moet natuurlijk geen onzin lopen verkopen en foutieve informatie gaan geven. Ook hier zie je duidelijk dat u het tegenovergestelde zegt zoals al die 1ste lijns medewerkers bij de klantenservice. Terwijl de realiteit is dat bij eneco het probleem veel hardnekkiger is en wel degelijk met het beveiliging certificaat te maken heeft, bevestigt door toon monteurs, de monteur die eneco zo nodig op mij af moest sturen (zonder overleg) en uw collega van de klachten afdeling dit bevestigt heeft . Als u geen kennis heeft over dit toon probleem moet u hier geen verhaal over gaan verzinnen, Ik heb het bericht waarover u beweerd dat het niet door het beveiliging certificaat heeft doorgestuurd naar de betreffende afdeling. Het is wel heel goed dat hoger management hier naar gaat kijken. Ik had van de week de netwerkbeheerder aan de lijn en die wist mij ook al te vertellen dat er zoveel klachten zijn over eneco waar niks aan gedaan wordt. Geen verassing voor mij maar eneco die er niks aan doet en de verkeerde mensen op de verkeerde plek aan het werk zet.

Sta er niet raar van op de te kijken dat met de dag steeds meer klanten vertrekken bij eneco. Niet zo zeer door de prijzen maar de foutieve informatie dat wordt gegeven aan klanten en onkundige eneco medewerkers ( blijkt ook uit uw bericht bovenstaand uitleg over toon)

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Toon eneco en onkundige medewerkers

Ongelezen bericht door witte angora »

Danny_B schreef:
09 dec 2022 23:45
snuffel1 schreef:
09 dec 2022 19:07
heb ik hier te maken met deze eneco medewerker ? , sterker nog je stuurt paar dagen geleden een bericht dat je het zelf zelfs een uitglijer noemt
Ik ben zeker niet de betreffende medewerker

Deze reactie van christiaan was een reactie op de klacht die ik per email stuurde waarop hij reageerde.
Hoe zeg je heel netjes dat hulp via dit forum niet meer baat, niet meer kán baten?

Plaats reactie