LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] help eneco naait ons

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
rene1980
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:20

help eneco naait ons

Ongelezen bericht door rene1980 »

Ok ik zal even de situatie uitleggen, en hoop dat er mensen zijn die een oplossing kunnen geven.

In mei dit jaar is eneco energie op mijn naam gezet aangezien mijn etagegenoot toen is verhuisd.

De meterstand was op dat moment 53.189 kwh en in november daarvoor was het rond de 51.000 dus dit is allemaal wel mogelijk.
Nu willen wij begin november nieuwe standen doorgeven en tot onze schik stond de meter op 61.000, dus een verbruik van ruim 8000 zaten we op toen in 6 a 7 maanden.
Praktisch zo goed als onmogelijk.
We hebben contact opgenomen met eneco en moet eerlijkzeggen we zijn toen goed behandeld door deze vrouw en ze heeft de standen nog niet gelijk in het systeem gezet en geadviseerd om eerst te kijken of de meter niet is doorgedraaid en ook konden we een bezwaarschrift sturen. dus zo gezegd zo gedaan en de meter bleek het wel te doen *( helaas) en we hebben gelijk een bezwaarschrift gestuurd met hierin alles uitgelegd. We kregen hierop een standaard lullig briefje terug dat ze van afstand niet kunnen beoordelen omdat ze niet de situatie weten. en we konden we de meter laten ijken maar dat kost ons 200 euro voor electra en evt 300 voor gas :shock: dit doe ik dus echt niet.

naar aanleiding van deze brief wederom een paar keer contact opgenomen met eneco en kregen we doodleuk te horen dat het best mogelijk is en dat soort dingen en schoven de schuld lekker bij ons en het komt er op naar dat we het maar lekker moeten betalen.
En ja wat kan je als consument doen tegen zo;'n groot bedrijf?

We hebben hier een grote koelkast staan en 2 pc's die opzich wel vaak aanstaan en een waterbed. maargoed als ik alles uitreken dan kom ik op ongeveer 4100kwh in een jaar en dit is ruim gerekend. dus voor 7 maanden is dit ruim 2000 en NIET 8000 ruim.
WE hebben een gaskacheltje, we hebben geen vaatwasser, we hebben een wasmachine en gebruiken het drogen nooit, geen electrisch koken en weinig verlichting in ons huis dus al met al een normaal huishouden zo te denken.
Wie o wie heeft hier een oplossing voor of een tip wat we kunnen doen. ik kom er niet uit en weet niet wat ik kan ondernemen, en heb geen zin om 1500 euro te moeten betalen ofzo boven op wat we als voorschot al betaald hebben ( 132€ per maand)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hier zul je niet uikomen met Eneco. Wacht de eindafrekening af, teken schriftelijk protest aan en wacht op antwoord of 4 weken als er geen antwoord komt.

Daarna dien je een geschil in bij SGC:

http://www.sgc.nl/commissie.asp?commissie=5

Of bel SGC even om advies te vragen. Misschien kun je hier eens posten wat voor merk/bouwdatum/serienummer etc etc etc je meter heeft of eens zoeken via Google. Wie weet kom je zo meer te weten.

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door medewerker »

waarom naait Eneco je als ze aangeven dat een meterijking op basis van kosten ongelijk is? De geschillencommissie zal dat ook vinden...

Als het verbruik door de verbruiker is gevraagd dan zijn de kosten voor de verbruiker... Ook als het bijvoorbeeld komt door een niet functionerende koelkast die stroom gaat vreten (of idem waterbed)...
Binnenshuis is voor de klant... Een leverancier kan en mag dan niet zoeken naar de oorzaak, dat zou immers gelijk belangenverstrengeling zijn als ze het niet vinden? Want waarom zou een leverancier de oorzaak van het meerverbruik willen vinden?

u kunt een installateur door de woning laten lopen om te kijken waar het vandaan kan komen... of een vermogensmeter tussen apparatuur en het stopcontact plaatsen om de boosdoener te vinden...

Is alles uitgesloten? Dan zou het misschien de meter kunnen zijn.. (Als u het niet bent dan kan het toch niet anders?) Werkt de meter correct? Dan zijn de kosten van de ijking en de jaarnota voor u... Werkt de meter niet correct? dan zijn de kosten van de ijking voor Eneco + een correctie op de jaarnota... Bij een elektrameter kunt u ervoor kiezen de meter extern te laten ijken... dit kost meer maar dan wordt het door een ander als het meetbedrijf van Eneco gedaan...

Ik vind het jammer dat consumenten het "kosten ongelijk" principe opvatten als "naaien" of onredelijk...

Wanneer de energiemaatschappijen dit gratis zouden moeten doen, moet dit dus verwerkt worden in de energieprijzen... Zodat iedereen de dupe zou zijn omdat iemand een slecht werkend waterbed heeft of een niet goed sluitende koelkast... Als iemand er van overtuigd is dat het de meter is. Waarom zou het energiebedrijf dan moeten opdraaien voor de kosten als blijkt dat de meter goed werkt?

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door medewerker »

Bob,

dit keer ben je echt te vroeg met je antwoord...

Het gegeven antwoord is alleen telefonisch verstrekt..
meaw... Er is nog geen sprake van een dossier of verdediging. Of beantwoording van de vragen van de klant...

Klant zal eerst de volgende zaken moeten weten/doen.

- Uitsluiten dat het verbruik in de woning plaatsvind.
- Meterijking laten uitvoeren.
- IJkingsrapport afwachten.
- Is de meter goedgekeurd... Dan moet hij/zij gaan werken aan waarom het de meterijking dan niet goed zou zijn...

Dit zou de redenering van Eneco kunnen zijn als u zo een geschil zou aangaan...

- Verbruik is na de meter gevraagd...
- Geen reden om te twijfelen aan de meter omdat :
Verbruik erst goed was en na wisseling van bewoner ineens verhoging van het verbruik... dit leidt tot de conclussie dat het het verbruikspatroon betreft..
- Er is geen ijking aangevraagd, wanneer klant overtuigd is dat de meter niet werkt (Eneco heeft geen reden om te twijfelen) moet hij een ijking aanvragen. Klant wil dit echter niet vanwege de mogelijke kosten... Maw twijfelt klant er zelf aan of zijn meter toch goed werkt.

En bob,
met een goede uitleg,
hoeven er over dit soort zaken helemaal geen geschillen gevoerd te worden. Tenzij klant een gratis ijking wil afdwingen...

rene1980
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:20

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door rene1980 »

Ook als het bijvoorbeeld komt door een niet functionerende koelkast die stroom gaat vreten (of idem waterbed)..

dit hierboven kan bijna niet aangezien als een defect apparaat stroom slurpt dan zal de stop springen door de beveiliging

En dan over waarom een leverancier zou kijken naar wat er fout is, en dat ze dat niet zouden doen, daar kan ik alleen op antwoorden dat een eerlijk bedrijf dit wel in overweging zou moeten nemen. en een eerlijk bedrijf niet door een fout aan hun geld moet komen. Ze verdienen genoeg aan het normale verbruik.

en dan eveover het naaien daar bedoel ik meer mee niet persee dat ik dat geld zou moeten betalen voor de ijking, alhoewel ik het belachelijke bedragen vind maar dat is even niet van toepassing.

Het gaat mij erom dat ik een paar x een medewerker heb gesproken die er simpelweg mij wil zeggen dat als het op de meter staat dit gewoon zo is en ik het maar moet betalen in plaats van meedenken aan waar het aan zou kunnen liggen en waaraan waarschijnlijk niet. Ik vind de manier waarom ze je behandelen over het algemeen niets minder dan "naaierig" en onbeschoft.

Ik heb zojuist een vrouw van eneco aan de telefoon gekregen en zij was WEL meedenkent en heeft alles doorgegeven wat ik kon doen en ze heeft ook gewoon eerlijk gezegd 8300kwh vanaf 1 mei tot vandaag kan simpelweg gewoon niet, in plaats van te zeggen van "de meter geeft het toch aan dus wat zeur je nou" ( hier kwam het op neer) en dat is het verschil tussen een medewerker van een HELPDESK zoals die moet zijn en zoals die je nou eenmaal helaas TE vaak bij zo'n groot bedrijf aan de lijn krijgt.

Ik ga zelf nu op zoek naar een goede energie meter en ga alles doormeten en kijken waar ik dan op uit zou komen qua stand. En mocht dit zoals ik verwacht erg veel verschillen met wat er nu op de meter zou staan zegmaar dan ga ik eens kijken naar een bedrijf die alles goed doorlicht. Ik werd zelf geadviseerd om bij tempus zoiets aan te vragen, alleen nu weet ik niet of tempus van eneco is op 1 of andere manier of een afhankelijk bedrijf die echt eerlijk zal meten. het enige wat ik namenlijk doet twijfelen is dat het op de site van eneco zelf staat ( tempus)

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door Jonjo »

Medewerker, enige tijd geleden las ik in een krant dat mensen in een bepaalde wijk in Voorschoten die allen een nieuwe meter geplaatst hadden gekregen niet accoord zijn gegaan met de meterstanden. Ik heb begrepen dat een mevrouw na afscheping door de NUON, U weet wel, door is gegaan met een beklag leggen bij de betreffende instanties. Wat bleek, de meters waren niet goed. De financiele afhandeling{ terugbetaling aan veel huishoudens} en het plaatsen van nieuwe meters geven mij toch de indruk dat energiebedrijven te gemakkelijk vanachter een telefoon dit alles regelen.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door kiz »

Wanneer de energiemaatschappijen dit gratis zouden moeten doen, moet dit dus verwerkt worden in de energieprijzen...
Beste medewerkster,

elk energiebedrijf brengt meterhuur in rekening... ze hoeven dus niks "gratis" te doen, de klant betaalt al lang voor die meter en mag toch verwachten dat de eigenaar (het energiebedrijf) dan verantwoordelijk is voor een juiste werking daarvan?

Bij dergelijk grote afwijkingen vind ik het niet meer dan normaal dat een klant verzoekt de meter na te kijken als hij zelf mogelijke andere oorzaken van een extreem hoog stroomverbruik heeft uitgesloten. Naar mijn mening blijft de eigenaar van de meter hier financieel verantwoordelijk voor.

Bovendien kun je je misschien voorstellen, als je geconfronteerd wordt met een nabetaling van een paar honderd euro, je "effe" geen paar honderd euro meer in je kontzak hebt om een meterijking voor te schieten.

Wellicht ís het niet zo, maar het voelt wel als gen**id...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hier kom je nooit uit als je het allemaal (tegen beter weten in?) telefonisch probeert te regelen. Zo bouw je geen bewijs op tegen Eneco. Het is dan in de behandeling van het geschil jouw woord tegen dat van Eneco. Je moet zorgen dat je toezeggingen ZWART OP WIT hebt. Krijg je die niet dan dien je een geschil in.

rene1980
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:20

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door rene1980 »

Geplaatst op 28 Nov 2005 18:48 door Bob Schurkjens
Hier kom je nooit uit als je het allemaal (tegen beter weten in?) telefonisch probeert te regelen. Zo bouw je geen bewijs op tegen Eneco. Het is dan in de behandeling van het geschil jouw woord tegen dat van Eneco. Je moet zorgen dat je toezeggingen ZWART OP WIT hebt. Krijg je die niet dan dien je een geschil in.

Ik heb eerst telefonisch contact gehad met netbeheer. deze zeiden zelf ook al dat zo'n meterstand niet kon. Naar aanleiding hiervan heb ik een brief gestuurd met hierin de uitleg van de situatie en hierin vermeld dat ik zelf alle electrische apparatuur eruit heb gehaald, en de meter wel stil bleef staan maar er toch simpelweg iets niet klopt. In de brief heb ik tevens verzocht om iemand langs te sturen aangezien ze zelf zeggen de situatie niet van een afstand kunnen beoordelen. En ik akkoord zou gaan met iemand die dit wel zou doen.

In deze brief is het enige wat naar voren kwam dat hun van een afstand zeggen dat het niet aan de meter ligt ( aangezien ze deze elke 5 jaar controleren) en ze ook dus in deze brief hebben gezegd dat ze niet weten wat de situatie ter plekke is.
Maargoed dit willen ze ook niet weten, want zo;n controleur komt niet verder dan de meterkast dus zullen ze ook never nooit een juist beeld kunnen krijgen.

Ikzelf heb zojuist wel de meterstanden weer doorgegeven om ze alvast door te voeren voor de eindejaarsnota, en als ik deze heb ontvangen zal ik wederom een bezwaarschrift sturen en tot die tijd ga ik zorgen voor een energiemeter en kijk ik of ik zelf erachter kan komen waar het aan kan liggen.

Tevens mocht er worden afgetapt of afgetapt zijn in de afgelope periode dan ben ik simpelweg de pineut omdat dit moeilijk te bewijzen is.

Zoals ik al eerder heb gezegd vandaag heb ik wel gehoord dat je bij tempus een meting kan laten doen, maar dit heeft in zoverre niet zo heel veel zin, want ook al ligt het niet aan de meter nu en is er in het verleden wat gebeurd en tempus zegt dat de meterstanden niet kloppen dan zal eneco met dit advies alsnog niets doen en mij alsnog de 1800 a 1900 euro laten betalen ( incl gas)

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door medewerker »

aj,

je krijgt wat over je heen hier als je eens niet in het midden gaat zitten :cry:

jonjo,

als er meerdere mensen uit een wijk ineens enorm stijgen in verbruik komt er een reden tot twijfel... Vandaar dat bij een herhaalde klacht men dan toch 'op eigen kosten' de meters gaat controleren. Maar al zou deze mevrouw de meter op basis kosten ongelijk hebben laten ijken (en al zou de hele wijk dat hebben gedaan), dan zou het die mevrouw toch ook in het gelijk hebben gesteld? maw dan had ze in een keer de correctie gehad en geen rekening voor het ijken... Overigens had dat voor de energieleverancier dan veel duurder geweest, want dan hadden de klachten een voor een binnengekomen... Nu was dit blijkbaar gebundeld... (ik ken het incident niet inhoudelijk)... Daarmee heb je nog niet aangegeven waarom kosten ongelijk verkeerd zou zijn... Daarom direct een toelichting op

kizz... Deze meterhuurkosten zijn voor standaard zaken, aflezen meter, periodieke vervanging en verwerking van gegevens... Het ijken van een meter is ontzettend duur.. Als dat inclusief de prijs moet, zal de prijs toch omhoog moeten? Stel dat bellen standaard via kpn 0,5 eurocent per minuut gaat kosten... Moet dat dan kostenloos inclusief bellen naar Timboektoe zijn? De kosten voor ijking alsmede voor een reparatie van een storing zijn exclusief de meterhuur en vind ik persoonlijk redelijk... Anders betaal jij bijvoorbeeld voor iemand die teveel elektra aansluit...

quote Bij dergelijk grote afwijkingen vind ik het niet meer dan normaal dat een klant verzoekt de meter na te kijken als hij zelf mogelijke andere oorzaken van een extreem hoog stroomverbruik heeft uitgesloten. Naar mijn mening blijft de eigenaar van de meter hier financieel verantwoordelijk voor. quote
uhhhh, even een extreem voorbeeld... Jij verhuurt jouw huis onder inclusief elektra... je huurder heeft buiten jouw medeweten om apperatuur in huis die stroom eet... Jij komt terug en de meter wijst 1500 kwh meer aan dan verwacht... Jij vindt de oorzaak niet gelijk, maar vindt nu wel dat de kosten voor de ijking van de nog steeds goed functionerende meter voor de eigenaar van de meter zijn (overigens is dit niet de leverancier...)

Het idee van als je al een hoge nota hebt kun je niet ook een ijking betalen... De ijking is ook alleen voor mensen bedoelt die ervan overtuigd zijn dat het aan de meter ligt maar het energiebedrijf vindt van niet... Het ijklab is in deze de scheidsrechter en brengt de kosten in rekening via de leverancier/netbeheerder bij diegene die ongelijk heeft...

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door medewerker »

Renee,

niet ieder teveel verbruikend apperaat doet gelijk de stoppen eruit slaan hoor... Helaas/gelukkig niet... Daarom worden dit soort zaken altijd voorgelegd bij een gesprek over hoogverbruik (althans dat is de bedoeling)

Gesprek over hoogverbruik hoort gewoon de volgende zaken te bevatten.
- Vragen naar wijzigingen binnen de gezinssamenstelling (die is er in uw geval, u moet erop gewezen worden dat dit er mogelijk mee te maken heeft)
- Nagaan van meterstanden van voorgaande jaren.. is er vorig jaar wellicht te laag geschat.
- Aandragen mogelijke oorzaken hoger verbruik, bijv slijtage, verkeerde plaatsing apparatuur enz
- Meedenken voor een oplossing, installateur de binnenhuisinstallatie laten nakijken, plaatsing vermogensmeters...
- Tenslotte als al het bovenstaande niet werkt, aangeven dat er een meterijking kan worden uitgevoerd op basis van kosten ongelijk... Uitleggen welke mogelijkheden en de kosten...

Dit is alles wat de leverancier voor je kan doen...
ik weet even niet meer wie het meldde maar ik denk dat jullie dit ook bedoelen met meedenken met de klant... Natuurlijk help je een klant door mee te denken waar het probleem kan zitten.. Alleen wie zou een leverancier geloven dat die serieus in uw woning zou zoeken naar de oorzaak... Als er dan niets uitkomt, komt waarschijnlijk een vingertje met "u heeft niet goed gezocht, want uw belangen liggen elders" toch?

Rene,
ik ben blij dat je uiteindelijk een meedenkende medewerker aan de lijn hebt gekregen. En de maatregelen die je neemt zullen je waarschijnlijk een eind verder helpen... Let wel op... Een meter kan zichzelf niet repareren (apperatuur evenmin) dus als het verbruik ineens lager is, is er inderdaad ergens vraag geweest...

In ieder geval heel veel suc6 en laat je het ons nog weten als je de oorzaak hebt gevonden... Zelfs als het aan de meter lag, want ook dat kan natuurlijk zijn, al is het echt de minst voorkomende oorzaak...

groetjes

een medewerkster van een ander energiebedrijf...

Buuvvie
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2005 22:20

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door Buuvvie »

Helaas is het maar al te vaak ook andersom. Dat mensen roepen "dit verbruik kan echt niet", terwijl ze wel een plasma tv de hele dag aan hebben staan en de jacuzzi ook (ja waargebeurd) Als energiebedrijven bij al deze mensen langs moet gaan, gaat dat echt VEEL geld kosten.

Mijn tip is alle apparatuur uitzetten en dan kijken of de meter nog loopt. Ook een "tussenmeter" inzetten kan goed inzicht geven in welk apparaat hoeveel verbruik. Hoe zekerder je bent dat het probleem niet in het huishouden zit (helaas kan je niet aan je pc zien hoeveel stroom hij gebruikt) des te zekerder je bent dat je echt een Ijking wilt

mvg

een ex-medewerkster van nog een ander energiebedrijf

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door kiz »

@medewerkser
uhhhh, even een extreem voorbeeld... Jij verhuurt jouw huis onder inclusief elektra... je huurder heeft buiten jouw medeweten om apperatuur in huis die stroom eet... Jij komt terug en de meter wijst 1500 kwh meer aan dan verwacht... Jij vindt de oorzaak niet gelijk, maar vindt nu wel dat de kosten voor de ijking van de nog steeds goed functionerende meter voor de eigenaar van de meter zijn (overigens is dit niet de leverancier...)
Enigszins begrijpelijk voorbeeld... maar ik kan er niet zo goed mee uit de voeten, aangezien de beschreven situatie geen onderhuur betreft maar een gewone bewonerssituatie. En 1500 kWh meer per jaar vind ik niet extreem (wel veel, maar nog verklaarbaar door het plaatsen van meer apparatuur), 1500 kWh per maand wel...

Uit het eerste bericht van Rene begrijp ik dat het energiebedrijf doet voorkomen alsof de kosten van ijking op voorhand voor rekening van de gebruiker zijn; verrekening achteraf op basis van ongelijk is inderdaad niet onredelijk.
De situatie die je in een later bericht beschrijft over hoe een energiebedrijf idealiter samen met de afnemer de oorzaken van een extreem hoog gebruik doorneemt is wellicht niet de standaardprocedure van de gemiddelde klantenservice.

V.w.b. je opmerking over wat wel en niet in de meterhuur is opgenomen moet ik je helaas mededelen dat niet alle energiebedrijven even duidelijk dan wel mededeelzaam zijn over de opbouw van hun tarieven (mijn vraag aan mijn energiebedrijf om de opbouw van het vastrechttarief Stadsverwarming nader toe te lichten is beantwoord met een "daar kunnen wij niet aan beginnen"), wellicht dat dit bijdraagt aan een gevoel van ergernis.

In ieder geval ware het handig geweest als Rene wat vaker zijn meterstand had gecontroleerd, dan had er eerder actie kunnen worden ondernomen.

En, het was niet mijn bedoeling je persoonlijk aan te vallen...

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door medewerker »

kizz...

ik voel mij ook niet persoonlijk aangevallen hoor... Soms kies ik ervoor om heel direct neer te zetten wat men wel of niet kan verwachten... Medewerkers wordt mede aangeleerd een zaak vanuit het standpunt van een klant te bekijken... Soms is het ook handig je in het standpunt van een bedrijf te verplaatsen... Soms wordt de zaak dan ook een stukje duidelijker... Met name de kosten ongelijk, en waarom een energiebedrijf niet verantwoordelijk is voor hoger verbruik door vraag binnen de woning...

Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten verduidelijken aan vastrecht voor de stadsverwarming... Je kunt daar een globale uitleg voor geven en verder is het tarief goedgekeurd... Vaak komen klant en bedrijf er mbt dat soort vragen niet uit, omdat het gewoon niet duidelijk is wat uw vraag dan specifiek is en wat voor antwoord u eigenlijk verwacht... De meeste klanten vinden al dat de nota's te ver uitgesplitst zijn en dan wilt u een nog verdere uitsplitsing... Dat neemt niet weg dat een vraag altijd gesteld mag worden, als er dan geen antwoord op blijkt is dat weer een andere zaak..

mvg

rene1980
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:20

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door rene1980 »

Nagaan van meterstanden van voorgaande jaren.. is er vorig jaar wellicht te laag geschat.

Dit heb ik over de afgelope 2 jaar gedaan. en we kwamen uit op 2950 kwh gemiddeld per jaar. deze stand is geweest tijdens een periode dat we hier o.a. een deel met zijn 3e hier hebben gewoond en tevens een periode met zijn 4e.

Die 8300 is geweest sinds dat ik hier alleen samen heb gewoond met mijn vriendin. dus erg vreemd als je uitgaat dat mijn huisgenoot net als ik ook een waterbed heeft. we 3 koelkasten hadden staan, er duidelijk meer wassen werden gedraaid, er een half jaar lang een afwasmachine had gestaan.

Nu op het moment na mei staan er nog wel 2 koelkasten waaronder 1 erg kleine die niet zo veel stroom verbruikt. er is geen vaatwasser, de wasmachine staat stukken minder aan, droger gebruiken we hooguit 1x per maand. en waterbed staat op 26 graden dus ook niet overdreven hoog. En het enige wat we veel hebben aanstaan zijn 2 pc's maar dit was toen in de voorgaande periode ook al zo.

We hebben een amerikaanse koelkast die hebben we een tijdje eruit gehaald. en die hebben we vannacht er weer even in gedaan om te kijken hoeveel dit scheelde. Toen we hem aan hadden gezet zagen we duidelijk wel ruim meer verbuik maar dit is nu zien we alleen geweest tijdens het koel maken van de koelkast.

We hadden gister een verbruik van 7kwh in 18 uur en nu met amerikaanse koelkast 6kwh in 14 uur dus niet extreem veel opzich.

Er is toch iets aan de hand "geweest"en wat het is daar zijn we helaas nog niet uit en we hopen dat we er nog wel uitkomen natuurlijk.

Al met al is er in principe niets wat kan duiden op 1500 kwh per maand. en het is gewoon erg vreemd allemaal vinden wij.

En achteraf hadden we vaker de standen moeten cotroleren maargoed tot aan nu waren er geen problemen en is dat voor mij niet iets wat ik maandelijk controleer. dit doe ik alleen als ik denk er is iets mis. en ja daar kwam ik helaas wat te laat achter.

Wel hebben we in 11 dagen tijd laatst gemeten en kwamen toen uit op 243 kwh wat natuurlijk nog erg veel is. dit terwijl wij toen de amerikaanse koelkast eruit hebben gehad. dit is naast het waterbed toch denken we nog het meest energie slurpende apparaat in huis.

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Rene,

Ik heb niet alles gelezen, maar vraag me het volgende af.
Staat jullie waterbed dag en nacht aan ??

Hang er eens een "energiemeter" tussen.

Wij hebben er nu eentje te leen (3 weken) via een actie uit de Metro.

En dan schrik je bijv. al je de waterkoker gebruikt: 85 W voor 3 min.
Maar 347 W om een brood te bakken in 3uur en 40 min.

Ik heb het vermoeden dat jullie bed meer stroom verbruikt dan jullie vertwachten. Want iedere dag staat die aan.

succes,

Lieske

rene1980
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2005 18:20

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door rene1980 »

ja die staat altijd aan, en ja we weten dat een waterbed ongeveer neerkomt op 750kwh in 1 jaar.

Maar toen hier 2 waterbedden stonden zaten we nog niet aan 8000 kwh in 6 maanden tijd.
We hadden ongeveer in 6 maanden tijd (toen er nog 2 waterbedden stonden) 2200 kwh.
en tevens dus de vaatwasser, wasmachine die meer aanstond. maar geen 1 apparaat zo'n beetje zal zorgen voor 8300 kwh in een half jaar. Er zijn genoeg mensen met een waterbed of bijvoorbeeld een grotere koelkast e.d. en die komen ook aan de 3500 of misschien 4000 kwh.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door kiz »

@ medewerkster
Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten verduidelijken aan vastrecht voor de stadsverwarming... Je kunt daar een globale uitleg voor geven en verder is het tarief goedgekeurd... Vaak komen klant en bedrijf er mbt dat soort vragen niet uit, omdat het gewoon niet duidelijk is wat uw vraag dan specifiek is en wat voor antwoord u eigenlijk verwacht...
Om deze discussie niet te vertroebelen zal ik ff een nieuwe topic maken en daar zo precies mogelijk mijn vraag stellen, wellicht kun je me meer uitleg geven over het genoemde vastrechttarief.

Medewerker meetbedrijf
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2005 14:15

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door Medewerker meetbedrijf »

Rene,

Ik adviseer je dan toch om voor de ijking (bij een onafhankelijk ijkbedrijf) te kiezen. Zoals je zelf al aangeeft moet het de meter zijn. Het meetbedrijf zal de meter dan op kosten van ongelijk laten ijken. Dit betekent dus ook dat het meetbedrijf de kosten eerst op zich neemt. Mocht de meter goed zijn dan krijg jij de nota, als de meter te veel afwijkt dan krijg je een correctienota.

Suc6.

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: help eneco naait ons

Ongelezen bericht door Banzai »

Ik adviseer gelijk zelf maar meters aan te schaffen.
Dat en mag tegenwoordig.

En tevens over te stappen naar www.greenchoice.nl
Fakturen zijn inclusief transportkosten en ze voeren een een 'normaal' telefoonnummer.
Greenchoice afsluiten via www.vastelastenbond.nl levert nog meer voordeel op.
Voor prijsvergelijkingen:
www.energieprijzen.nl

Groet,
Banzai
[email protected]

Gesloten