LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Josien80 »

Wij zijn net verhuisd naar een eengezinswoning met 360 m3. De netleverancier heeft berekend dat we 270 euro per maand voor gas en elektra moeten gaan betalen. Dit lijkt me enorm veel (maar we komen dan ook uit een appartementje waar we 67 euro per maand betaalden). Ik wilde graag eens van jullie weten of dit een beetje normaal zou kunnen zijn...?!? :roll: :?:

WillemJan
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2006 15:30

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door WillemJan »

270 euro per maand is minstens 100 te veel lijkt mij.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door karr-2 »

Wij zitten momenteel op 66 euro per maand, maar dat is voor een 4 kamer appartement met blokverwarming en goede isolatie.

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Josien80 »

Ja, het lijkt mij dus ook veel en veel te veel. Maar wat doe ik daar nu aan. Ik heb gebeld met mijn energieleverancier en die geven aan dat ze het voorschot wel willen verlagen tot 250 euro, maar dat ik er dan rekening mee moet houden dat ik in maart moet bijbetalen. Dat is toch gek of niet? :?:

WillemJan
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2006 15:30

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door WillemJan »

Als je verhuist naar een woning waar de vorige bewoners veel gas en/of elektra hebben gebruikt, dan zal het energiebedrijf jouw voorschot afleiden uit het gebruik op dat adres in het verleden en dan ben je dus de klos als je voorgangers niet zo zuinig waren. Je moet ze voorstellen om een voorschot te bepalen op grond van gemiddeld verbruik van een eensgezinswoning, momenteel zoiets van 1800 m3 gas en 3000 kwh electriciteit. En hou een tijdje zelf de meterstanden bij om te kijken of je niet veel meer of minder gebruikt.

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Josien80 »

@WillemJan,

Ik neem aan dat dat een gemiddeld verbruik per jaar is. Kun je mij zo vertellen wat ik dan ongeveer moet tellen aan kosten? Ik weet zo 1-2-3 niet de prijs voor 1800 m3 gas en 3000 kwh electriciteit... :wink:

Groetjes en alvast bedankt,
Josien

WillemJan
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2006 15:30

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door WillemJan »

De tarieven hangen af van je netwerkbeheerder en leverancier voor electriciteit en gas. Mijn punt was dat jij zelf je energiebedrijf moet vragen een voorschot te bepalen op basis van gemiddeld gebruik in een eensgezinswoning. Ze zullen dan vast en zeker op een lager bedrag dan 270 euro uitkomen. Ik denk zelf zoiets van 150-175 euro.

bibbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2006 17:13

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door bibbie »

hoi goh dan betaal ik weinig ik heb een eengezins woning waar wij met 6 personen wonen en ik betaal 95 euro maar ik heb toentertijd het basis pakket genomen maar ik vind dat jij wel erg veel moet betalen en zit je bij nuon of een andere energie bedrijf dat kan toch niet kloppen zo veel :( [/quote]

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Banzai »

Surf eens naar bijv. www.energieprijzen.nl en vul daar je geschatte verbruik in.
Deel de uitkomst van de jaarnota door 12, et voila ...een indicatie van het te betalen voorschotbedrag per maand.

En als je toch wil overstappen naar een groenboer, mag ik je dan (voorlopig) Greenchoice aanbevelen?
www.greenchoice.nl
www.vastelastenbond.nl

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Josien80 »

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Op dit moment zitten wij bij RWE Obragas en daar hebben we zowel het gas als de elektriciteit. Ik heb ze gebeld en ze willen teruggaan naar 250 euro per maand, maar ze waarschuwen wel dat we bij de eindafrekening in maart dan misschien wel moeten bijbetalen. Maar nu eens iets anders:

We zijn in oktober verhuisd naar dit huis. Daarvoor betaalden we 76 euro in ons appartementje. Inmiddels wordt de eindafrekening voor dat oude pand (huis A) op orde gebracht (normaal gesproken worden deze in maart gemaakt). We krijgen dus een eindafrekening over de periode maart-oktober voor het oude pand. Nu wonen we in dit nieuwe huis (huis B). Er wordt dadelijk in maart een nieuwe eindafrekening gemaakt voor pand B. Ik neem toch aan dat dat dan gaat over de periode oktober-maart, of niet? Dan weten we in ieder geval in maart (volgens die redenering) wel wat er reëel is in deze nieuwe woning of wordt er een afrekening gemaakt over de periode maart tot maart (nee, dat kan toch niet :?: :!: :?: )

Ik weet niet goed wat we moeten doen. Ik denk erover om voorlopig maar die 250 euro te betalen en de eindafrekening in maart af te wachten. Dan weten we ook meteen waar we aan toe zijn.

Groetjes en bedankt voor jullie antwoorden,
Josien

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Banzai »

Lastige vragen. :)
Aan je afrekening van huis B kan je ook nog maar weinig aflezen.
De afrekenperiode gaat namelijk over maanden (okt.-mrt) waarin je waarschijnlijk meer licht en gas verbruikt, dan de overige maanden van het jaar.
Eigenlijk weet je daarom (kwa verbruik) alleen de bovengrens van het verbruik in de 'dure maanden'.
Lastig he?

Maar Eur. 250 per maand aan voorschot lijkt mij rijkelijk (te) veel.
150 Zal waarschijnlijk meer in de buurt komen.
Het blijft allemaal moeilijk in te schatten als men de verbruikshistorie en de huidige energieverbruikers van je huidige woning niet kent.
Ach maart is al dichtbij en het energiebedrijf is geweldig blij met je verstrekte renteloze lening. :evil:
Ik persoonlijk zou het maandbedrag naar beneden laten brengen (ook na maart) en zelf wat sparen tegen 3,5 a 4 % rente voor een eventuele financieele tegenslag.

Succes.
Banzai.

Josien80
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jul 2005 22:13

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Josien80 »

@Banzai,

Dank je wel... ik denk dat ik het voorschot ná maart sowieso naar beneden laat brengen. Natuurlijk zijn dit de duurdere maanden van het jaar, echter... het huis heeft wel anderhalve maand leeg gestaan. In die tijd was het verbruik natuurlijk minimaal (thermostaat was uit, keuken was eruit gesloopt). Dat was in de maanden oktober en november. Maar goed, de koude tijd kwam pas daarna. Ik wacht het even af wat er in maart uit komt rollen, maar ik ga je advies afhankelijk van de uitkomst natuurlijk ter harte nemen.

Groeten,
Josien

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door CCC-agent »

zoals al een aantal keren aangegeven is uw maandbedrag geschat op basis van bekende verbruiks geschiedenis.

bij deze schatting worden de volgende gegevens gebruikt

1) verbruik op het adres door de vorige bewoners
2) gemiddeld verbruik in de straat
3) indien bekend uw verbruiks ratio op uw oude adres ten opzichte van uw oude straat (hiermee word bepaald of u gemiddeld meer of minder gebruikt dan normaal bij u in de straat)

dit geeft in de meeste gevallen een correct maandbedrag
helaas is deze schatting net als alle andere niet altijd correct

toch zou dit bedrag correct kunnen zijn en wel om de volgende reden

het kan zijn dat de jaarnota niet pas over een jaar komt maar over een aantal maanden
hierdoor ontstaat een vertekening in het bedrag aangezien u meer gas gebruikt (stoken)

stel nu dat u in de 6 wintermaanden gemiddeld 200 euro gebruikt
maar in de 6 zomer maanden 100
(ja ik weet dat het in realiteit per maand verschilt maar dit is een rekenvoorbeeld om het uit te leggen)

6X200 = 1200
6x100 = 600
---------------------
totaal = 1800 : 12 maanden is 150 euro per maand

nu woont u er per nov en de jaarnota komt in april

nov, dec, jan, feb en maart zijn koude maanden
april is warm
(ook weer voor het rekenvoorbeeld)

5X200 = 1000
1X100 = 100
---------------------
totaal = 1100 : 6 maanden is 183.33

daarnaast kan het zijn dat u de eerste maand niet in rekening word gebracht maar u heeft natuurlijk wel gebruikt

het word dan verdeeld over de termijnen

1100 : 5 maanden is al 220 euro

zoals u ziet kan het dus ongunstig uitkomen
we doen dit om een hoge jaarnota te voorkomen maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat u zich blauw betaald
daarom is het in zulke gevallen wel mogelijk om uw termijn te verlagen
houd u er dan wel rekening mee dat de jaarnota hoog kan uitvallen

ik begrijp dat voor een buitenstaander het overkomt alsof nuon met een dobbelsteen gooit bij het bepalen van het termijnbedrag en daarom hoop ik dat het bovenstaande iets meer inzicht verstrekt

mocht u aan de hand van het bovenstaande vragen hebben, stel ze dan gerust

om de originele vraag te beantwoorden
ik verbruik zelf 115 euro per maand maar mijn stook kosten zitten in de huur dus is het voor alleen electra en kookgas
(dus aan de hoge kant)
ik gebruik hiervoor +/- 5500 KW en 300M3 gas (uit mijn hoofd)

gemiddeld voor een gezin met 2 kinderen in een rijtjes huis is 128 euro op dit moment

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Banzai »

@CCC-agent.

Dat Nuon dobbelstenen WEL regelmatig gebruikt mag uit het volgende (lachertje) blijken:
Ik ben klant bij Greenchoice en Nuon heeft een geschat verbruik aan Greenchoice doorgegeven, met meterstanden lager dan op mijn vorige eindafrekening.

NUON GA UIT MIJN LEVEN S.V.P., knoeiers!

Banzai.

harry77
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2005 10:56

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door harry77 »

netleverancier heeft berekend dat we 270 euro per maand voor gas en elektra moeten gaan betalen.

Hahahaha, zijn ze GEK geworden. Alleen voor gas en elektra??? Wij leven zelf goed, lekker warm, enz........ en betalen 135 euro. 270 euro, dan moet je het wel HEEL gek doen, zomers verwarming aan, enz........ Maar dat weten die &%^%&*(*& ook wel. Vraag maar eens aan hun: betalen jullie dat dan ook? Nee is het dan, maar dat zeggen ze natuurlijk niet, suc6.

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door CCC-agent »

beste Harry en banzai

ik merk dat jullie een behoorlijk negatieve ervaring hebben gehad
wat ik met het bovenstaande verhaal wil aangeven is dat het systeem wel werkt (in de meeste gevallen gaat het goed) maar het kan gebeuren dat door de timing van de verhuizing en de plaatsing van de jaarnota

hierdoor is het bedrag wel correct maar natuurlijk ook belachelijk hoog
270 euro is gewoon erg veel (mij hoor je niet anders zeggen)

het probleem is alleen dat het WEL klopt als je de jaarnota krijgt (ook weer in de meeste gevallen, natuurlijk gaan er dingen mis)

het is alleen heel vaak dat de klant alleen maar kijkt naar "ik betaal 270 euro en DAT moet omlaag" en niet probeerd te snappen dat als we dat doen (en dat doen we regelmatig) er dan een hoge jaarnota volgt

om even met wat cijfers te gooien
85% van de klanten die zelf zijn termijnbedrag verlaagd krijgt als we gaan kijken wat er echt is gebruikt een jaarnota van meer dan 100 euro bijbetalen.
dit is dus een bedrag dat nuon wel al heeft moeten betalen!
de bedoeling is om dat te voorkomen en bij de jaarnota binnen 10 euro uit te komen.( plus of min)

wat doen we nu met de mensen die door een samenloop van omstandigheden (6 winter maanden, 2 maanden verdeeld over de andere 4 maanden en een grootverbruiker als vorrige klant) veel te hoog zijn geschat
simpel, u kunt hier over bellen en dit aangeven bij mij of een van mijn collega's
Deze collega zal u dan eerst van uitleg voorzien en daarna u vragen welk bedrag u voorsteld
ga hier niet te laag in, als u dat namelijk wel doet dan word dit op de eerst JN alsnog in rekening gebracht
als het voorstel redelijk is word het termijnbedrag gewoon aangepast.

mocht met de jaarnota blijken dat u dan toch moet bijbetalen dan kunt u natuurlijk gewoon een betalingsregeling krijgen over dit bedrag

dus beste banzai en harry

ik hoop dat u zich realiseerd dat in elk systeem dat automatisch werkt er uitzonderinge zijn waarbij het gewenste resultaat niet behaald word
dat is op zich niet erg als daarna maar een goede oplossing word geboden
daarom nodig u beide uit om te bellen zodat we ook u hiermee van dienst kunnen zijn

0900-0808

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Banzai »

@CCC-agent.

Bedankt voor je reaktie.
Echter, ik vind het typisch een redenering vanuit Nuon.
De klant is er niet voor Nuon, maar andersom.
Dat 'overheidsdenken' is er maar slecht uit te meppen.
Bijv. even een stukje van je tekst:

'om even met wat cijfers te gooien
85% van de klanten die zelf zijn termijnbedrag verlaagd krijgt als we gaan kijken wat er echt is gebruikt een jaarnota van meer dan 100 euro bijbetalen.
dit is dus een bedrag dat nuon wel al heeft moeten betalen!
de bedoeling is om dat te voorkomen en bij de jaarnota binnen 10 euro uit t0e komen.( plus of min)'

Wat doen 'we' dan met al die duizenden klanten die regelmatig teveel aan voorschot betaald hebben?
Heus, Nuon is niet zo zielig als jullie het telkens doen voorkomen.

Ik moet vaak om de antwoorden van deze instituten wel lachen.
Dit soort uitspraken uit de mond van medewerkers die misschien zelf spontaan in staking gaan, als er 20 euro te weinig in hun loonzakje zit.
Nou, laat mij maar mooi op m'n eigen centjes letten en rente vangen!
Ik laat me niet foppen door een tegenvallende jaarnota.

Het lijkt me beter op de zaken maar niet te diep in te gaan, maar Nuon en collega-bedrijven hebben nog een heeeele lange weg te gaan.
Geven jullie eerst de woorden 'Customer Care' maar eens inhoud. :D
Te beginnen met een normaal telefoonnummer, waarop de klanten de fouten van Nuon eenvoudig en goedkoop kunnen rechtzetten.

Voor de rest wil ik je laten weten, dat je mij inmiddels weinig meer uit hoeft te leggen, ik heb noodgedwongen een hele studie gemaakt van energieleveranciers.
Ik heb alleen nog geen diploma.
Maar ik kan er wel les in geven.
En heb ook al eens een baan aangeboden gekregen bij een energieleverancier.
Nee, dank u.
Het meubilair zou in een mum van tijd door het raam vliegen. :D

Banzai

bibbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2006 17:13

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door bibbie »

hahaha banzai die zit bebn maar blij dat je daar niet werk dan kreeg je ook nog een proces aan je broek wegens vernieling :lol:

M@rleen
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jan 2006 17:19

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door M@rleen »

Wij zitten in een eengezinshoekwoning en betalen 224 euro per maand.

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: Wat betalen jullie? (als ik zo vrij mag zijn)

Ongelezen bericht door Banzai »

En klopt dat een beetje met een eindafrekening?
Hoeveel verstoken jullie dan aan electriciteit en gas?

Banzai.

Gesloten