LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Beuting
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2006 19:49

Essent

Ongelezen bericht door Beuting »

Wij kregen in 2005 van Essent een contract aangeboden waarin stond dat bij het ondertekenen hiervan wij voor 3 jaar de op dat moment geldende energieprijs zouden betalen ongeacht of de prijs hoger of lager zou worden.
Met mij hebben veel mensen dit contract getekend.
Wat schetst mijn verbazing,wanneer begin 2006 ons maandelijkse voorschot ploseling een stuk duurder is geworden.
Essen gebeld waarna iemande mij vertelde dat de prijsen aangepast waren omdat de olieprijsen gestegen waren waardoor ook de energieprijs van ons duurder geworden was.
Laat dat nu juist de reden zijn geweest dat wij dat contract hebben getekend.
Vraag; is daar iets aan te doen?
Mischien iets voor Antoinette?

Groetjes, Beuting

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: Essent

Ongelezen bericht door tukker2 »

Afgelopen maandag stond in de krant dat gas en elektra duurder zou worden en dan met name de transport en leveringskosten.
Je denk dat je getekend hebt voor wat je normaal per maand betaald en zo zou het ook moeten zijn maar essent is essent niet als ze daar niets op hebben gevonden.
Dus waar ze het op gooien is het transport en leveringskosten dat is waarom jij meer gaat betalen. Hou gewoon volgend jaar in de gaten of je de afgesproken gas en elektra prijs betaald en dat die niet is verhoogt.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Essent

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Essent of welke leverancier dan ook heeft U een tariefvastcontract aangeboden en is dit met U overeengekomen. Essent verplicht zich daardoor zich aan het contract te houden en mag haar prijzen voor betreffende klanten niet gedurende de overeengekomen periode verhoogen. Doet ze dat wel dan kunt U een klacht indienen.
Lees meer hierover OP: http://www.dte.nl
Essent heeft zich aande afspraken te houden zonder daarover te discuseren.

Chanmaster

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Essent

Ongelezen bericht door jimmie »

wanneer is je contract ingegaan? per 1 januari 2006 toevallig? dan heeft essent je voorschot verhoogd met je nieuwe tarieven (die je in je contract bent overeengekomen) en klopt het dus dat je maandbedrag aangepast is...

vergelijk de tarieven in je contract maar eens met de tarieven uit 2005... je zult zien dat die fors hoger zijn, ze zijn waarschijnlijk zelfs hoger dan de huidige tarieven, omdat je moet betalen voor de
'verzekering' dat je niet verder gaat stijgen

dit is wel de laatste aanpassing, want de komende drie jaar zal dat niet nog eens gebeuren (tenzij de belasting of netwerktarieven wijzigen)

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: Essent

Ongelezen bericht door Banzai »

@Beuting:

En als wat Jimmy schreef niet van toepassing is, kan je ook het kontrakt beeindigen op grond van:
Nadelige prijswijzigingen en nadelige wijzigingen in de leveringsvoorwaarden geven de klant het recht deze niet te accepteren en een overeenkomst te beeindigen per datum van ingang.

Zo konden m.i. de meeste energieafnemers afgelopen 1 januari alle (ook langlopende) kontrakten beeindigen.
Er is bijna geen energiebedrijf geweest welke geen verhogingen heeft doorgevoerd.

Banzai.

wiewatwaar
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jul 2005 20:48

Re: Essent

Ongelezen bericht door wiewatwaar »

even voor de duidelijkheid!

niet alleen essent werkt zo,maar ook de anderen!

je gaat een contract aan voor 3 jaar.
je krijgt als het ware een prijs die gebaseerd is op een gemiddelde
van de stijging in drie jaar.

kort door de bocht,je krijgt nooit een contract over de op dat moment geldende gas en/of elektra prijs!

gr

wiewatwaar

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Essent

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Klopt, een wassenneus dus!

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: Essent

Ongelezen bericht door tukker2 »

Essent geeft een toelichting op energiecontracten

Een daarvan is de Zekerheidsgarantie

Met zekerheidsgarantie van essent bent u een, twee of drie jaar lang zeker van een vaste prijs per KWh elektriciteit en van een vaste prijs per m3 gas.
Zo houd u uw kosten in de hand en komt u niet voor financieel onaangename verrassingen te staan. Zo weet u precies waar u aan toe bent. Ga naar www.essent.nl of bel 0800-0330 voor meer informatie.

Als ik het goed begrijp en lees dan geeft essent een garantie op de kwh en m3 gas wat verbruikt wordt. Niet voor de netwerkkosten meetkosten energiebelasting en eventuele vaste kosten. Dit staat allemaal op de achterkant van de jaarafrekening 2004/2005

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Essent

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Maar er gaat een addertje schuil onder het gras.
Niet de leverancier bepaalt de prijzen maat de regering bepaalt wat U voor Uw energie betaald.
Maar er bestaat één stroost, U ben niet de enige klager, met U duizenden anderen.
Deze klachtenregen is voorspelbaar geweest en een spook op de weg.
Maar het monompoly zoals dit tot voor kort door het samenvoegen van de diverse diensten en leveranciers bestond moest doorbroken worden omdat de uitvoering daarvan alsmede correctheid der leveringen niet controleerbaar waren.
Wel moet worden opgemerkt dat, toen Essent zelf de administratie nog in eigen hand had, de nota's beter gespecificeerd werden dan nu Essent-Retail dat doet ofschoon de DTE duidelijke taal spreek over de gespecificeerde nota.
Ons is door enkele leveranciers verzocht een voorbeeld te verstrekken, ze hebben het inmiddels ontvangen.
Hierop worden de eindstanden van de voorgaande perioden als startwaarden aangevoerd en de eindwaarde waardoor de afrekening controleerbaar is geworden en dat hoord ook zo vonden wij maar wie zijn wij, met ons milijoenen huishoudens.

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: Essent

Ongelezen bericht door tukker2 »

Chanmaster

ik mag hopen dat je mij daar niet mee bedoeld.

Maar er bestaat één stroost, U ben niet de enige klager, met U duizenden anderen.

Ik klaag niet over het onderwerp.
Ik heb geprobeerd Beuting uit te leggen waarom hij een verhoging heeft.
Zelfs nu ik voor de tweede keer er op reageer kom je weer met informatie waar niet naar gevraagd is.
Verder dit is niet het eerste jaar dat essent dit aanbied in 2004 hebben ze het ook al aangeboden.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Essent

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste tukker2.

Mijn excuses maar ik tracht een duidelijk antwoord te geven op de vraagstelling. In mijn eerste sessie is dat gegeven en daarmee de vraag naar behoren beantwoord. Belanghebbende kan een klacht indienen bij DTE en dat is ook alles. Niemand in dit forum kan hierop een zinnig anders luidend antwoord verstrekken daar de DTE de instantie betreft waar bezwaar gemaakt kan worden.
Elk ander antwoord is fout omdat we tegen dit soort zaken niet tegen de levernacier op kunnen omdat deze gewoon altijd gelijk meent te hebben.
DTE is de geijkte weg waar men bezwaren kan deponeren dan wel het adres voor het indienen van bezwaar kan verhalen.
Daarmee is de vraag stipt beantwoord.
Het is echter een ieder vrij over dit onderwerp te discusseren.
Omdat dit ook gebeurt kan het zijn dat ik via een zijdelingse wijze reageer op een bericht wat in princype niet als antwoord op de vraagstelling berust en daardoor kunnen misverstanden als deze ontstaan. Mijn excuses hiervoor.

Chanmaster

Har

Re: Essent

Ongelezen bericht door Har »

Chanmaster, heb jij inmiddels jouw pc verstopt voor je mede huisbewoners ?, jij vervalt per sesiie in herhaling, weinig nieuws en opbeurends.

Banzai
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 dec 2005 02:07

Re: Essent

Ongelezen bericht door Banzai »

@Har:

Gelukkig schrijft Chanmaster al niet meer in de wij-vorm. :P
Het gaat al beter met 'm.

Banzai.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Essent

Ongelezen bericht door jimmie »

@chanmaster: je conclusie dat alle antwoorden fout is, en dat de enige mogelijkheid een klacht is, is wel erg kort door de bocht

het gaat om een mogelijk geschil over een contract, stap 1 is dan eerst maar eens te kijken wat er in het contract staat

als blijkt dat de leverancier zich dan niet aan het contract houdt, dan is een klacht op zijn plaats, een geschil zelfs

maar dat essent zich niet aan het contract houdt staat nog helemaal niet vast (er zijn al twee mogelijke oorzaken genoemd waardoor het maanbedrag ondanks het contract toch kan veranderen)

Marky
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2006 11:15

Re: Essent

Ongelezen bericht door Marky »

Ik heb ook geprobeerd om een vast contract te krijgen voor 3 jaar in december 2005. In januari 2006 kreeg ik te horen dat alles goed zou komen dat ik per februari de juiste prijs berekend zou krijgen. Maar op 7 februari ontvong ik een afwijzingsbrief. Ik zou alles te laat hebben ingestuurd en niet compleet enz enz enz. Mooi niet dus 15 december zat ik al in de molen en 16 december sloot de inschrijving pas. Dus alweer een onjuist antwoord.

maar een vraagje is er nog te komen aan iets waar de prijzen van december 2005 op staan? Ik had ze op mijn pc staan, maar die is gecrashed en dus is mijn hele databank verdwenen. Zodoende weet ik niet meer precies de juiste prijzen die toen golden.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Essent

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Welke leverancier betreft het?

Marky
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2006 11:15

Re: Essent

Ongelezen bericht door Marky »

essent heeft die aanbieding in december 2005 gedaan.

netfreak
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2006 18:03

Re: Essent

Ongelezen bericht door netfreak »

Zonder deze hele community over me heen te krijgen: ik werk bij een energiebedrijf die dit soort contracten aan biedt. Even wat verduidelijking:

- De energieleverancier bepaalt de prijs voor de geleverde energie. Belasting wordt bepaald door de belastingdienst, netwerkkosten door de overheid.

- De garantie die gegeven wordt is de prijs per kWh en m3, niet op al die andere posten. Levering is gemiddeld eenderde van de rekening.

- Op het moment dat je zo'n contract tekent, teken je voor bepaalde prijzen en niet voor de prijs van dat moment.

- Dit soort acties zijn vaak per kwartaal. De leverancier koopt op de wereldmarkt een bulk stroom voor 3 jaar tegen een goede prijs en baseert daar het aanod van dat kwartaal op. Bij deze constructie geldt heel vaak: op=op de leverancier heeft immers maar een bepaalde hoeveelheid voor die prijs ingekocht.

Graag ben ik bereid al dit soort vragen te beantwoorden.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Essent

Ongelezen bericht door Chanmaster »

deleted from autor
Laatst gewijzigd door Chanmaster op 20 mar 2006 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Essent

Ongelezen bericht door jimmie »

pff... wat een onzin chanmaster:

Je hele eerste alinea is een hele moeilijke voorstelling van (als het dat al is):
- leveringstarieven zijn vastgelegd in het contract (en zijn ook echt vast)
- alle andere tarieven (netwerkkosten/belastingen) niet
Dat is al door verschillende andere mensen gezegd.

Je tweede alinea is het eerste deel wel deels waar, maar in het tweede deel suggereer je dat het energiebedrijf puur met de goodwill de vaste prijs garandeert en dat is niet waar: ze kopen gewoon futures in en berekenen de kosten daarvoor door aan de klant.

Voor de geinteresseerden in hoe energiebedrijven hiermee handelen: http://www.endex.nl/

Daar zie je bijvoorbeeld aan de prijzen voor 2008 en 2009 dat de huidige verwachting van de markt is dat de energieprijzen niet veel verder gaan stijgen de komende jaren...

Gesloten