LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stroomverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
paulheerlen
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 feb 2006 10:27

Stroomverbruik

Ongelezen bericht door paulheerlen »

Bij essent word ik van het kastje naar de muur gestuurd en aangezien ik niet technisch ben de volgende vraag : kom geen wijs uit het stroomverbruik meetapparaat, hoe kan ik een electriciteitsbedrijf vragen om de installatie te controleren zonder dat me dit handen vol met geld kost.
verbruik in kWh 2002/2003 : 1892
2003/2004 : 3485
2004/2005 : 6500

m.v.g. Paul

Ihateccc

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door Ihateccc »

Kloppen de begin- en eindstanden op je fakturen?
Klopt de eindstand van de laatste faktuur een beetje met je eindstand nu?

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door dds »

Zijn het altijd "echte" waardes geweest. Of is er jaren sprake geweest van een schatting?!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Geachte belanghebbende.

Het door U opgegeven verbruik is niet buitensporig hoog.
Wel is het opvallend dat het verbruik binnen een jaar met bijna 100% is toegenomen.
Hebt U misschien een koelkast of vriezer aangekocht?

Chanmaster

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ihateccc

Naast het feit dat ik je naam niet correct vindt, reageer eens op de vraag i.p.v. iets waar meneer niets aan heeft.

Paul:

Aan je standen te zien heb je echt een probleem. Echter, dat dit meteen aan de meter ligt zou ik niet zomaar durven beweren. Je verbruik loopt namelijk per jaar op en dat zou betekenen dat de meter elk jaar achteruit gaat. Dat is wat vreemd !

Een verbruik van 6500 lijkt mij echter zwaar over de schreef en kan haast niet kloppen ( tenzij U een wietplantage heeft ).

Of er zit een apparaat ergens in uw huis die niet correct functioneert, of de meter is kapot.
Het eerste kunt U vrij gemakkelijk controleren door alle apparaten uit te schakelen en er dan 1 voor 1 eentje aanzetten en kijken wat het verbruik is ( in bijv. een uur ). Overmatig verbruik valt dan onmiddelijk op !

is het toch waarschijnlijk de meter, dan raad ik U toch aan deze gewoon te laten controleren. De kosten hiervoor ( indien correct ) komen voor rekening van het energiebedrijf. Anderszijds is de besparing bij een normale rekening ook aanzienlijk en zou voor mij ook de moeite waard zijn.

Ik zou het wel weten,

angel1978

paulheerlen
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 feb 2006 10:27

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door paulheerlen »

tja, betaal nu inderdaad maandelijks 238 euro, dit vind ik wel buitensporig hoog, is bijna 500 gulden.
Uitschakelen van apparaten heeft me niets opgeleverd, denk dat ik een electricien ga bellen.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

natuurlijk is het een en ander afhankelijk van de grootte van het huishouden.

Bij een groot gezin is het verbruik aan de hoge kant, maar nog mogelijk.
Bij een alleenstaande is de 1e waarde ( net onder de 2000 ) normaal, maar daarna is het echt buitensporig hoog. Ik verbruik zelf ook zo tussen de 2000 en 2400 op jaarbasis ( alleen ). Als het niet de apparaten zijn, dan zou ik toch de meter laten nakijken. Dat weegt dan op tegen de kosten en indien de meter idd. incorrect werkt kost het zelfs helemaal niets !

angel1978

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het is inderdaad hoe dan ook een buitsprorig te noemen hoog bedrag!
De moeite waard om te laten nazien.
Maar hebt U al geprobeerd of de meter ook registreerd wanneer U alle diff's hebt uitgeschakeld?
Als Uw meter dan nog registreerd dan is de meter fout en bevindt er zich een storing in het netwerk waardoor fasen terugkoppelen maar dat is wellicht te technisch.

Chanmaster
r

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door CCC-agent »

wacht wel 10 minuten als het een oude meter betreft
ik heb geen zin in een discussie met chanmaster die zegt dat wat ik nu vertel onzin is, we verschillen daar van mening .

een oude meter heeft een vertraging in de registratie van 10 minuten en het duurt dus 10 minuten voordat de meter totaal stil staat

dit geld natuurlijk niet voor nieuwe meters deze geven realtime registratie

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door Chanmaster »

paulheerlen, Uw verbruik heeft tot gevolg dat U maandelijks een voorschot (alleen voor stroomverbruik) € 86,76 moet betalen en niet meer echter is dit bedrag exclusief btw. Het voorschot zoals door U geschilderd is wel verschrikkelijk hoog en slaat eenvoudig nergens op. Dit mogen energieleveranciers niet doen. Ze dienen bij benadering een voorschot van 1/12 deel van de jaarprognose, dus per maand, vast te stellen.

Chanmaster

The winnar
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2006 18:21

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door The winnar »

@angel1978:
Kloppen de begin- en eindstanden op je fakturen?
Klopt de eindstand van de laatste faktuur een beetje met je eindstand nu?
Was juist een goede vraag om mee te beginnen.
Gras maai je van bovenaf.
Het zal heus niet de eerste keer zijn dat verkeerde meterstanden de oorzaak zijn hoge eindbedragen.
Eerst nadenken, dan pas je frustraties botvieren.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

Meneer heeft een probleem met de standen ( zelf opgenomen ) en dus het verbruik !

De bedragen worden in 1e instantie niet als probleem ervaren ( uiteindelijk natuurlijk wel ).

Meneer is dus geholpen met een advies over de werking van zijn meter en daar werd niet op ingegaan.
Frustratie is er niet, zou ook niet weten waarom. Daarna probeer ik meneer dan ook van advies te voorzien !

angel1978[/quote]

The winnar
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2006 18:21

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door The winnar »

Geplaatst op 24 Feb 2006 11:11 door paulheerlen
Bij essent word ik van het kastje naar de muur gestuurd en aangezien ik niet technisch ben de volgende vraag : kom geen wijs uit het stroomverbruik meetapparaat, hoe kan ik een electriciteitsbedrijf vragen om de installatie te controleren zonder dat me dit handen vol met geld kost.
verbruik in kWh 2002/2003 : 1892
2003/2004 : 3485
2004/2005 : 6500
'Meneer' sprak met geen woord over de juistheid van de meterstanden op de eindafrekeningen 2002, 2003, 2004 en 2005.
Op die vraag is ook geen aanvulling gekomen.
1e vereiste is de juistheid van de begin- en eindstanden, alvorens de schuld bij het technische gedeelte te kunnen leggen.
Veel gemaakte fout.
Bovendien schrijft 'meneer' nergens dat ie de standen zelf heeft doorgeven of achteraf heeft gecontroleerd.
Als je echt goede raad wil geven kan je maar beter bij het begin beginnen.
Of je moet een glazen bol hebben ......

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De meterstanden kloppen wellicht, het opgenomen vermogen is niet teveel.
Ik schreef hierboven al eerder dat het voorschot voor wat betreft het electriciteitverbruik: € 86,76 exclusief bedraag waar het gaat om het hoogste verbruik, niet teveel maar het voorschot klopt niet.
Mogelijk een foutieve meteropname maar als deze zijn opgedragen zoals hierboven vermeld is het correct.

Chanmaster

paulheerlen
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 feb 2006 10:27

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door paulheerlen »

De meterstanden zijn op basis van zelf genoteerde en doorgegeven gegevens gebaseerd.

schrijf maar Paul, bij meneer voel ik me zo oud :lol:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Sorry maar oud zijn is ook respectabel. :)
Als de meterstanden zijn opgedragen zoals hier boven vermeld dan klopt mijn stelling ten aanzien van het verbruik en het voorschot.

Chanmaster

The winnar
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2006 18:21

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door The winnar »

De meterstanden kloppen wellicht,
Met aannames is nog nooit een probleem opgelost.

paulheerlen
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 feb 2006 10:27

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door paulheerlen »

In het maandbedrag zitten ook netwerkkosten en de hele mikmak berekend, niet enkel de electriciteitskosten, dit laatste is echter het meest gestegen qua verbruik, ben van 177 naar 238 gegaan w.b. maandkosten energie + kabel

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het betreft een waar gegeven.
En nu ga ik nog één cliënt bezoeken en heb vervolgens weekend.
Wens iedereen een heel fijn weekeinde toe. Tot Maandag.
Nieuwe kansen in een nieuwe ronde.

Chanmaster loves frends

The winnar
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2006 18:21

Re: Stroomverbruik

Ongelezen bericht door The winnar »

De meterstanden zijn op basis van zelf genoteerde en doorgegeven gegevens gebaseerd.
OK, nu is dat duidelijk.
Chanmaster kan er nu een altijd spannende theorie van diefstal op los laten.

Tsja Paul, nu gaat de loterij van start.
Neem je de gok van zo'n 500 euri (bij ongelijk hebben) of zijn er nog andere wegen?
Ik denk van wel, o.a.:

1) Eis vervanging van de meter, wegens gebrek aan vertrouwen in de apparatuur.
Als blijkt dat je verbruik naar beneden gegaan is (zonder een veranderingen in je wijze van verbruik) achteraf alsnog een middeling van het vebruik vragen bij je energiebedrijf.

2) Zelf een meter aanschaffen en laten plaatsen volgens de spelregels van www.dte.nl
http://tinyurl.com/73sg5
1e vraag van boven, 2e + 3e vraag van onderen.

Succes.

Gesloten