LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratiekosten Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
indigos
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 apr 2006 02:29

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door indigos »

Ik ben vrij, wat doe ik hier eigenlijk. :D

Ik heb alles gelezen hier en er zijn klachten die terecht zijn, maar er zijn ook heel veel klachten onterecht.

De tevreden klanten hoor je niet en zie je niet. Klachten hebben helaas altijd de overhand.

Ik ken het bedrijf van binnen en van buiten en ben ervan overtuigd dat de bedoelingen van nuon goed zijn. Dagelijks wordt er gekeken naar de klanttevredenheid. Ik werk er juist met zoveel plezier omdat we veel kunnen doen voor de klanten en ver kunnen meegaan om het voor de klant en nuon makkelijker te maken. En daarom ben ik er idd trots op en zijn we iedere dag hard aan het werk om te verbeteren voor u.

Ik vind het een top bedrijf en weet uit persoonlijke ervaringen dat u beter bij Nuon kunt zitten dan bij welk ander bedrijf dan ook.

Uw voorschot kunt u verlagen naar welk bedrag u wilt. Dat is geen enkel probleem. Al wilt u het naar 20 euro zetten. De nuon medewerker zal u dan wel moeten waarschuwen voor een bij betaling op uw jaarafrekening, maar dan heeft u in iedergeval wel zelf rente getrokken, niet waar? U wilt het...u kunt het krijgen hoor. Geen probleem.
En da's pas ellende, die ellende waar jij op doelt is met een computergestuurde aanmaning zo weer opgelost, en anders een incassoburootje en mannetje met waterpomptang op pad sturen. Hé lastig werk allemaal hoor....
Computergestuurd aanmaningkje, incassoburootje een mannetje? En die ellende koste een bedrijf zeker niets?
Jammer dat u daar zo neerbuigend over doet.

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Het een roept het ander op hé

Totale minachting voor de klant die trouw via automatische overschrijving (maar dan zelf geregeld dmv internetbankieren) of acceptgiro betaalt. Doen alsof dit (opeens) een grote verliespost is.
je kan verontwaardigd zijn wat je wilt, dit is GEEN klantvriendelijke zet die Nuon nu gedaan heeft, en daar gaat het om, nergens anders over. Ze kunnen het nog zo leuk brengen, (u mag zelf bepalen wanneer enz) dit is en blijft minachting tegenover de klant.
En wat ik schrijf over zelf meters opnemen enz is natuurlijk flauwekul, maar het is wel precies eenzelfde benadering die Nuon nu met deze maatregel pleegt. En al die weggesaneerde meteropnemers hebben zich ook nooit vertaald in een lagere gassprijs, of wel ? Nee, al die weggesaneerde mannetjes komen de bonus van de topman weer ten goede, meer niet. En da's het kwalijke aan deze zaak.
En dat de Nuon de betere leverancier zou zijn, ben ik mee akkoord. Het is dat die vervelend energiemarkt zo ondoorzichtig is, anders zouden veel mensen alleen door deze flauwekul zo weggegaan zijn. En dat weet de machtige Nuon natuurlijk....

En ik heb ook vrij, schei er nu echt mee uit...
Jouw beurt....

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door wicher »

Wicher, wicher,


De juridische kant is allang er breed helder: Nuon staat in haar recht.

U bent kennelijk alleen geïnteresseerd in een juridische onderbouwing indien het argumenten oplevert ten faveure van uw opvatting. Uw oproep aan welke BW-goeroe dan ook begint ietwat wanhopig te klinken.

U zou uw conclusies kunnen trekken uit het feit dat, ondanks uitgebreide discussie over dit onderwerp, er zich geen enkele BW-goeroe
gemeld heeft met argumenten die in uw kraam te pas komen:

Ze zijn er niet!
Sorry, maar je valt nu een beetje uit je rol met dit soort paternalistische opmerkingen. Ik ben er heilig van overtuigd dat ik als klant mag betalen op de manier die IK verkies. Nuon denkt daar ietsje anders over (zie ook de uitzending van enkele minuten geleden van KASSA).
75% van haar klanten betaalt via aut-incasso en 25% via acceptgiro.
Nu moet de rest ook maar over en gaan ze dus de acceptgiro belasten.
Dit onder de argumentatie dat tot nu toe de aut-betalers eigenlijk deze 25% sponsort (ik vertaal even vrij...) Zou kunnen, maar krijgt die 75% dan nu ietsje korting? NEE DUS!!!!!
En het prindipieele punt in deze diskussie kwam dus helaas niet aan de orde: wat gebeurt er als ik kies voor internetbankieren? (Dus zonder aut-inkasso). DAAROVER PRAAT NUON DUS NIET!

De volgens jou wanhopige oproep om eens in het BW te kijken was meer als sneer bedoeld naar ons aller chanmaster. Hij schermt nogal eens met dat BW, begrijp je?

Mijn conclusie: Nuon probeert haar klanten in een keurslijf te dwingen waar zij zelf het meeste voordeel van hebben. Natuurlijk hebben ze het recht om dat te PROBEREN! Maar als puntje bij paaltje komt hebben ze niet het recht om je te DWINGEN.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door flappie »

net is dit uitgebreid behandeld in kassa en in kassa de verlening.

marcel2
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2006 20:07

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door marcel2 »

Schandalig dat Nuon nu opeens deze kosten doorbelast.
Voorheen gebruikten veel meer mensen acceptgiro's dus
de kosten zijn LAGER geworden, daar hoor je ze niet over.

Nog schandeliger is dat ze de macht hebben om dat te doen.

Ik wil dus ook iedereen oproepen NUON te boycotten.

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door movieman »

Hoi,

Dames en heren ik heb een advies voor u allen: start een gezamenlijke "niet-betalen-actie". Het gaat hier om 2 miljoen (!!!) klanten die een acceptgiro ontvangen. Als al deze klanten weigeren om die ene euro te betalen, zal de NUON wel failliet gaan aan de juridische procedures die ze op moeten starten om deze "kosten" in te vorderen. Ik denk persoonlijk dat ze daar niet aan zullen beginnen.

Als we gezamenlijk tegen de Europese grondwet kunnen stemmen dan zal deze actie toch ook wel slagen...

P.S.: ik zit bij die "boefjes" van Essent. Nooit problemen met ze, ik ben tot nu toe altijd keurig netjes behandeld. :lol:

Groetjes. :wink:

Opti
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2006 18:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Opti »

De kosten voor een acceptgiro bij Nuon vind ik nog wel meevallen... Bij mijn overgang van de ene ziekenfonds naar de andere kreeg ik van IZR/IZA een acceptgiro met kosten van EUR2,00! Ik ben blij dat ik daar op tijd weg ben!

Wat betreft de automatische incasso. Inmiddels heb ik de ervaring dat je bij Nuon kan aangeven wanneer je het bedrag afgeschreven wilt hebben. Dit kan van de 1e t/m de 27e van de maand. Erg handig dat je dit zelf aan kan geven. Bij een Vitens kan dit bijvoorbeeld niet. Daar kan je trouwens niet eens maandelijkse acceptgiro's ontvangen! Als je acceptgiro's wilt ontvangen, kan dit per kwartaal!

Ook bij bijvoorbeeld afschrijvingen van mobiele telefoons gebeuren via automatische incasso, een andere mogelijkheid is er niet. Daar wordt zelfs niet eens van te voren aangegeven wanneer er afgeschreven wordt.

Enige tijd geleden bij ik bij Noun overgestapt op automatische incasso en ik heb er totaal geen problemen mee gehad. Ondanks mijn financiële situatie (die niet al te best is) weet ik dat rond de 1e van de maand (afhankelijk of dit in het weekend valt) de afschrijving plaatsvindt en moet ik er gewoon voor zorgen dat ik genoeg saldo op mijn rekening heb staan. Je moet tenslotte ook geld op zak hebben als je naar de bakker gaat...

Mijn jaarafrekening klopte niet. Voor de afschrijfdatum heb ik contact gehad met Nuon en hebben ze de nota geblokkeerd zodat zij de gelegenheid hadden deze te corrigeren en ik niet in de problemen zou komen door de afschrijving...

G.Moore
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2006 21:50

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door G.Moore »

Vandaag heb ik een brief gestuurd naar Nuon.
De inhoud in grote lijnen is dat ik niet wil
betalen voor acceptgiros en geen prijs
meer stel op het toezenden hiervan.
(gebeurd dat wel dan gaan ze meteen retour).
De termijnbedragen worden voortaan overgemaakt
met met het klantnummer als betalingskenmerk.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door wicher »

Ik ben heel benieuwd!! :D

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Maakt niet uit voor de Nuon, ik zal hier een kopie bijvoegen van de email die ik gehad heb als antwoord op mijn verontwaardiging.
-----------------------------------------------------------------------------
Geachte heer jagt,

In uw e-mail van 22 maart 2006 geeft u aan via internetbankieren uw betalingen te voldoen en geen acceptgirokaart nodig heeft. Wij geven u graag onze reactie.

De kosten die wij moeten maken voor een andere betaalwijze dan automatisch betalen liggen veel hoger. Uw periodieke betaling in plaats van betaling per acceptgiro scheelt ons alleen bancaire kosten. Daarnaast is de acceptgiro die wij u periodiek versturen (meestal maandelijks) tevens een factuur. Bij eventuele wijziging van het termijnbedrag informeren wij u met deze acceptgiro, naast andere manieren, ook over het eventueel gewijzigde termijnbedrag. Voor u is het meest handig en voordelig over te stappen op automatisch betalen. U kunt kiezen welke dag van de maand u het best uitkomt voor uw betaling. Automatisch betalen biedt veel voordelen: gemak, u voorkomt te laat betalen en houdt toch controle over uw geld.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Nuon Klantenservice [/b]

--Original Message--
From: j.jagt
Soortvraag: ik heb een vraag over mijn termijnbedrag
Subonderwerp: samenstelling termijnbedrag

Vraagbeschrijving: Hallo,

vandaag weer een mooi staaltje klantenbinding gehad van de Nuon, namelijk dat de maandtermijn met 1 euro omhoog gaat omdat ik geen automatische incasso laat doen.

Het wordt steeds meer omgekeerde wereld.
Als jullie een beetje bedrijf zijn zou een korting van 1 euro een mooier gebaar zijn, maar néé, zelfs als er op tijd betaald wordt moet men nog bestraft worden. En dit terwijl men op de manier betaalt die al tientallen jaren gewoon is. Is de energie rekening echt zo laag dat de Nuon niet alle bedrijfskosten eruit haalt ??

Wat betreft het toesturen van acceptgiro's : wat mij betreft hoeft de Nuon mij géén enkele acceptgiro toe te sturen, want mijn termijnen voor dit jaar liggen al lang en breed als opdracht bij de bank via internetbankieren. Ik hoop dat jullie nu hartstikke blij zijn, want dat scheelt jullie weer wat kosten !. Maar dan hoef ik die euro niet te betalen zeker hé...?

Zowel, dan denk ik erover om de betaling dusdanig laat te versturen dat ik net op de grens van een aanmaning zit, wil nl. wel waar voor m'n geld....

Voor de rest hoop ik dat jullie weer eens lekker aangepakt worden in de media en hoop van harte dat e.e.a.wettelijk niet blijkt te mogen.

Uw trouwe klant
J.Jagt

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Wat is er tegen automatisch betalen bij NUON ?

Energiek
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2006 22:46

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Energiek »

Het in rekening brengen van kosten, wanneer een klant gebruik wenst te maken een acceptgiro, lijkt redelijk. Immers, "De gebruiker betaalt". Helaas, dat principe strikt doorvoeren is onwenselijk en onmogelijk.

Ieder contact met het bedrijf zou direct tot een (forse) rekening leiden... Een korte toelichting. Gemiddeld kost een kort telefoongesprek met een callcenter het bedrijf € 20 - 25. De kosten voor afhandeling van een e-mail of brief zijn nog hoger. Stel dat de kosten worden doorberekend als je als klant belt omdat een factuur onjuist zou zijn. Dan heeft contact opnemen alleen nog zin als de verwachte opbrengsten hoger zijn dan de kosten van het contact. Niet veel klanten zullen hier blij van worden...

Het doorvoeren van € 1 administratiekosten door Nuon is een wat knullige oplossing:

1. Iedere 'huispsycholoog' weet dat belonen beter werkt dan straffen. Dus geef € 1 korting bij een automatische incasso. In heel veel branches al jarenlang gebruikelijk (bijv. verzekeringsbranche).

2. Het belonen i.p.v. straffen voorkomt dat duizenden 'boze' klanten contact gaan opnemen à minimaal € 20 - 25 per contact. De kosten daarvan moeten alle klanten gezamenlijk ophoesten!

3. Als je als bedrijf dan toch je klanten wilt sturen ('kanaalsturing', zoals dat zo mooi heet), stimuleer dan het gebruik van internet (self service kanaal) en hang een prijskaartje aan andere kanalen (zoals telefonie). Dus: 'de gebruiker betaalt'. Bij een energiebedrijf kan 40-70% van de informatie-uitwisseling met klanten via internet plaatsvinden. Bespaart enorm veel personeel, in ons land vaak een grote kostenkost.

4. Heel veel klantcontacten met energiebedrijven komen voort uit onduidelijke communicatie: een 'onleesbare' factuur, 'onbegrijpelijke' vaktaal, onjuist of traag uitgevoerde (administratieve) handelingen zonder tussentijds informeren, etc. Ergo, voorkomen is beter dan genezen. Daarmee treden enorme (personeels)kostenbesparingen op (zie punt 3). Het zou de energiebedrijven sieren nog meer energie in organisatorische/procedurele verbeteringen wordt gestoken.

Kortom, deze actie van Nuon is een knap staaltje van Hollandse kneuterigheid. Gelukkig beheersen ze wel prima hun core-business: het leveren van energie. Immers, er zijn weinig bedrijven die zo constant (kwantitatief en kwalitatief) hun producten leveren... Tenminste, zolang je niet al te grote betalingsachterstanden hebt.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

@allen (maar in het bijzonder wicher en j.jagt)
Ik ben er heilig van overtuigd dat ik als klant mag betalen op de manier die IK verkies
MEE EENS! dat mag u ook!: niemand bepaalt uw keuze, u bent volkomen vrij!!!

Hardnekkig vasthouden aan de redenering dat men moet gaan betalen "voor de acceptgiro", alleen maar omdat het goed uitkomt om te kunnen zeggen dat dat niet redelijk is "want men gebruikt de acceptgiro toch niet" (want bijv. internetbankieren) is verschrikkelijk krom.

De feiten:
1. men betaalt niet voor de acceptgiro
2. men kan kiezen: automatisch betalen of niet-automatisch betalen
3. de niet-automatische betalingswijze heeft een hoger prijskaartje dan de automatische
4. men is volkomen vrij in de keuze van betalingswijze

Zo is het en niet anders.

Verplicht tevreden hiermee zijn hoeft natuurlijk niemand.

@G.Moore:
Vandaag heb ik een brief gestuurd naar Nuon.
De inhoud in grote lijnen is dat ik niet wil
betalen voor acceptgiros en geen prijs
meer stel op het toezenden hiervan.
(gebeurd dat wel dan gaan ze meteen retour).
De termijnbedragen worden voortaan overgemaakt
met met het klantnummer als betalingskenmerk.
Vergeet u dan de 1 euro extra niet te "internetbankieren"?
Het zou jammer zijn als men u daarvoor moest aanmanen etc. etc.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

@Gerland.

Wettelijk gezien moet de leverancier ter verkrijging van een geldelijke vergoeding voor geleverde diensten de klant een behoorlijke gespecificeerde nota zenden en daarbij een redelijke betalingstermijn in acht nemen. De wettelijke betalingstermijn welke aan energievoorschotten verbonden is gaat in op de dag waarop de nota door de klant ontvangen is en kent minimaal tien achtereenvolgende dagen behoudens de termijnenwet. De termijn staat in de overeenkomst vermeld. De hoedanigheid van betaling kan en mag niet voorgeschreven zijn. Of de klant nu een nota, betalingsverzoek, acceptgiro dan wel een factuur ontvangt, de kosten daarvan komen voor rekening van de leverancier.
Nu is het helaas zo dat er ook bedrijfjes zijn welke hun bestaan ontlenen aan het aanmaken en verzenden van acceptgiro's.
Officieel dienen de kosten daarvan door de opdrachtgever betaald te worden en niet door de klant. Uiteindelijk betaald de klant de kosten immers toch omdat deze verwerkt zijn in de nota.
Zo hoord het te zijn en niet anders.

Chanmaster

hafever
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2006 11:19

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door hafever »

Die brief waar Hans over spreekt heb ik ook gehad. Als ''schrale'' troost
(???) zetten ze klein onderin dat je zelf mag bepalen wanneer ze de
automatisch mogen incasseren.
Da's waarschijnlijk overgenomen van een van de concurrenten.
Wat betreft die administratiekosten: Die ene euro lijkt me wel heel
willekeurig. Ik heb wel eens acceptgiro's van postorderbedrijven gezien, waarop die kosten ook stonden, geen euro overigens, maar een halve
euro (50 cent dus).
En inderdaad, als je elektronisch bankiert, waarom zou je die kosten
dan maken? Je kunt vaak je betalingen lang tevoren plannen en
bewaren tot de dag van verzending/betaling.
Nee, NUON probeert z'n hoge winst nog hoger te maken!!!
Je kunt tegenwoordig bij/na verhuizing ook al geen meter met
dubbel telwerk van ze krijgen, tenzij je zo'n 100 euro neerlegt.
Zullen we dan toch maar overstappen naar een grote concurrent? :idea:
Eén ding moet NUON niet doen: Z'n nota's antidateren, dwz de 25ste
dateren, de 1ste sturen en dan binnen twee weken betalen. Heb je niet
betaald (je wacht immers op je geld?) sturen ze je een herinnering. De TPG vraagt daar toch ook geld voor? Moet je betalen voor die zgn. late
betalers? Kom nou toch op NUON, nadenken!!!!

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

Chanmaster,

u gebruikt herhaaldelijk in uw posting de termijn "wettelijk" of "wettelijk gezien", om vervolgens de cruciale zin te plaatsen:
Of de klant nu een nota, betalingsverzoek, acceptgiro dan wel een factuur ontvangt, de kosten daarvan komen voor rekening van de leverancier.
Welke wet, chanmaster?
Verklaar u nader!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

Dat staat volgens chanmaster in het Burgerlijk Wetboek.

Ik heb hem al gevraagd in welk Wetboek en welk artikel, maar het antwoord nog steeds niet gekregen.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

@hafever,
En inderdaad, als je elektronisch bankiert, waarom zou je die kosten
dan maken? Je kunt vaak je betalingen lang tevoren plannen en
bewaren tot de dag van verzending/betaling.
Of hoeft het er niet mee eens te zijn, of mag boos worden op uw energiebedrijf, maar houdt alstublieft eens op met het verdraaien van de feiten:

Niet-automatisch betalen kost meer en wordt nu aan u doorberekend. Op welke wijze u niet-automatisch betaalt is daarbij niet relevant. Dat mag u nog steeds zelf bepalen. Dat u daarbij altijd een acceptgiro ontvangt is ook niet relevant. Daar mag u, na keuze van uw betalingswijze, mee doen wat u wilt (weggooien bijv.).
Ook indien uw energiebedrijf de acceptgiro niet zou (hoeven) sturen, dan nog bent u verplicht de euro extra te betalen, omdat u kiest voor niet-automatisch betalen

Kom dan nu maar eens met de échte argumenten bij uw opvattingen.

Moeilijk hè? Zuiver argumenteren.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik krijg hierbij de indruk dat we elkaar weer lekker jegens elkander aan het uitspelen zijn. Ik merk op geen uitspraken te doen welke ik niet waar kan maken, weet dus waarover het hebt. Ook ik kan het bij het verkeerde eind hebben waar het gaat om wettelijke bepalingen omdat we te maken hebben met verschillende delen waarin het een en ander anders kan zijn geregeld. Dan geef ik dat ook aan. Maar laten we elkaar niet uitspelen onder andermans topic. Open dan een eigen topic over het onderwerp.

Chanmaster

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

Er wordt niks uitgespee;d chanmaster, jij probeert een rookgordijn te leggen.

Onderstaande heb jij eerder in deze topic gezet.
Chanmaster


Geplaatst op 29 Mrt 2006 05:53 door Chanmaster


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Jullie vergeten dat een acceptgiro gedrukt, gecouverteerd en verzonden moet worden.

Drukken en couverteren kost ong. 10 cent per acceptgiro. Verzenden via TPG in bulk 37 cent. En de administratieve kosten van nuon het overig. Reden te meer dat je moet betalen.

't Ja, als je van iemand geld te ontvangen hebt moet je deze nu eenmaal een nota zenden en wel omniet, staat in het burgerlijkwetboek!
Het in rekening brengen van administratiekosten behoudens dit reeds andermaal is gedaan komt voor rekening van de leverancier. Deze mag daar voor geen kosten in rekening brengen.

Chanmaster
Of je weet het niet of je doet uitspraken die je niet hard kunt maken.

Gesloten