LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Magneto
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2006 18:03

Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Magneto »

Hallo,

Ik vroeg me af of ik de zogenoemde "administratiekosten" (NUON) of duidelijker gezegd, "extra betalen als je geen gebruik wenst te maken van automatisch incasso" moet betalen.

Laatst kreeg ik dus mijn jaarafrekening en zag de post "administratie kosten" voor €6,-. Nu had ik geluk en moest nog ca. €70 bijbetalen. Ik heb vervolgens op eigen initiatief die €6,- er vanaf getrokken. Dit had overigens meer moeten zijn, omdat ik hierbij de BTW achterwegen had gelaten. Uiteraard kreeg ik een waarschuwing van NUON met de mededeling direct te betalen of €15,- incassokosten boven op de ontbrekende €6,- te krijgen.

Als reactie hierop heb ik hun schriftelijk gewezen op de Europese richtlijnen (volgens consumentenbond) waarin nutsbedrijven minimaal 3 betalingswijze moeten aanbieden aan hun klanten. Hier blijft NUON ingebreken, gezien ze er 2 aanbieden en brengen kosten in rekening als je niet gebruikt maakt waar NUON de voorkeur aangeeft.

NUON heeft nog niet gereageerd op mijn brief, maar denk dat ik morgen die €15,- opgelegd krijg. Hopelijk kan iemand mij snel helpen de juiste beslissing te nemen: niet betalen of wel betalen!

Alvast erg bedankt

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Hey Magneto,

Ik heb hier wel een mening over, maar misschien dat je hier wat meer uit kunt halen:

Eerder topic

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door flappie »

indien je de kosten voor acceptgiro niet wilt betalen dan kan je of je laten machtigen of overstappen naar een andere energie leverancier die wel een acceptgiro wilt sturen zonder extra kosten.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als je perse op een ouderwetse manier wilt betalen, dan zal je ook moeten accepteren dat daar kosten aan verbonden zijn.

Wil je deze vermijden ga dan lekker machtigen, dan ben je ook van die extra kosten af.

Magneto
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2006 18:03

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Magneto »

Oké, maar krijg ik dan een bericht elke maand van NUON waarop staat vermeld wat ik het openstaande bedrag was?

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

zou je eventueel op MijnNuon.nl kunnen terugvinden.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door karr-2 »

zou je eventueel op MijnNuon.nl kunnen terugvinden.
Er zijn vast nog vele manieren meer om het te vinden, maar dat vinden we allemaal teveel moeite. We willen alles hebben, maar ervoor betalen ho maar....

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Europese richtlijnen (volgens consumentenbond) waarin nutsbedrijven minimaal 3 betalingswijze moeten aanbieden aan hun klanten
Geeft de consumentenbond ook aan of er kosten aan deze betaalwijzen verbonden mogen zijn?
Het 1 hoeft het andere natuurlijk niet uit te sluiten.
Zag laatst dat als je facturen door TNTpost wilt laten opmaken en versturen je 0.84 euro kwijt bent - en zij claimen de helft goedkoper te zijn dan gemiddeld - dus dan is Nuon redelijk marktconform.
http://www.facturenpost.nl/docs/BPWebSite.asp
Maar ja, aan de andere kant: als Nuon die kosten gewoon over alle klantjes verdeeld betaald iedereen slechts een euro of 3 a 4 per jaar extra op z'n rekening voor het selecte gezelschap wat per se per accept wil betalen. Ook niet echt de moeite 8)

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

En verdelen over alle klanten omdat een selecte groep het niet wil? Ik betaal wel per automatische incasso, maar kijk altijd mijn afschriften na of het wel klopt. Kleine moeite.

Je kunt er dus op rekenen dat ik weiger voor de kosten van dat selecte gezelschap op te draaien. :?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

No way dat ik ga betalen voor die paar mensen die in de oertijd willen blijven hangen. Ik betaal per automatische incasso en let wel degelijk elke maand op of het goed gaat. Ik hoef niet op te draaien voor die paar mensen die nog steeds aan de giro zitten.

johnspies
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2006 15:32

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door johnspies »

Ik heb nog geld tegoed van die OXXIO-gangsters. Wie heeft daarmee ervaring en kan mij een goede raad geven? Het komt namelijk nog steeds niet..

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door G7 »

No way dat ik ga betalen voor die paar mensen die in de oertijd willen blijven hangen.
Heb jij dan nog wel de girotijd meegemaakt? Meestal als je nog op school zit, worden de zaakjes voor je geregeld! Maar jij mag en kan al zelf met geld omgaan?

Ik en nog vele anderen betalen ook nog vele rekeningen( denk aan UPC b.v.) via een acceptgirokaart. Baas over eigen geld, weet je wel!

Dan erbij, wat kan mij die paar euro's nou schelen die ik meer betaal? Lig ik niet wakker van. Zou hou je de economie drijvend en mensen aan het werk. :wink:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Heb jij dan nog wel de girotijd meegemaakt? Meestal als je nog op school zit, worden de zaakjes voor je geregeld! Maar jij mag en kan al zelf met geld omgaan?
Mijn zaakjes voor me geregeld? I wish !! helaas ben ik bij ons thuis degene die de rekeningen betaald, dus ik weet exact wat er gebeurd.
Baas over eigen geld, weet je wel!
Je bent altijd baas over je eigen rekening, het is echt een fabel dat je dat niet meer bent als je automatisch betaald.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Is meer een kwestie van controle houden over je rekening.
"Sommige" :evil: bedrijven zijn niet zo denderend in communiceren en corrigeren - bijvoorbeeld foute jaarekeningen - zonder dit even door te geven.
Uiteindelijk komt het dan wel goed maar er worden bedragen bij en afgeschreven zonder dat je er "controle" over hebt.
Dit zijn natuurlijk wel uitzonderlijke situaties (er is dan al wat aan de hand) en je kan dan altijd - achteraf - storneren waardoor je inderdaad baas over je rekening blijft.
Noem me ouderwets maar laat mij maar lekker dat eurootje betalen 8)

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door G7 »

Helemaal mee eens Ali :wink:

Enneh.... Dilbert29: In fabeltjes geloven we al helemaal niet! :arrow:

Magneto
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2006 18:03

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Magneto »

Zover ik weet, is een onderneming verplicht haar klanten te informeren over welk bedrag er open staat. Dit hoeft geen acceptgiro te zijn, maar een factuur op briefpapier, email of sms volstaat. Bij het nalaten van dit, kan een onderneming haar klant niet verantwoordelijk houden voor het niet voldoen van een openstaand bedrag als niet bekend wordt gemaakt dat er betaalt dient te worden. Krijgt de klant een factuur waarop vervolgens niet wordt gereageerd, kan de onderneming een extra sanctie op het factuur bedrag heffen. Tevens bij een verkeerde facturatie, moet de klant betalen als de klant niet bekend maakt aan de onderneming dat er een fout is gemaakt. U wordt tenslotte in de supermarkt ook duidelijk gemaakt, doormiddel van kassa's dat U eerst moet afrekenen voordat U naar buiten kan met de boodschappen. Zouden ze dat niet doen, kunt U gewoon naar buiten lopen zonder te betalen.

Dat mensen geloven mee te moeten betalen aan de niet AI klanten is een bewijs van ongekende stomheid en goedgelovigheid in NUON's verdraaing van de feiten. Ik vind het best dat mensen gebruik maken van AI en vind zelfs dat zij beloont mogen worden doormiddel van een fikse korting op de prijs, maar ik ben geen NUON. Andersom, blijk ik van dezelfde mensen wel te moeten betalen, omdat ik kies om geen gebruik te maken van AI. Gemakshalve wordt ik ook nog eens bestempeld als (potentiele) wanbetaler, omdat ik NUON niet de kans geef in mijn portomonee te graaien als hun dat schikt. En ja, we mogen bepalen wanneer NUON het afschrijft, maar voor hoelang? Als ze morgen bepalen dat iedereen 3 maanden vooruit moet betalen, op de eerste maandag van het kwartaal, doen ze dat gewoon. Zij mogen tenslotte ten allertijde de algemene voorwaarden wijzigen, waardoor de klant gewoon het nakijken heeft. Hierbij sta ik ook versteld van de hoogmoed en stupiditeit van NUON's allerliefste klanten, die zich geroepen voelen zich te bemoeien met hoe ik betaal, wanneer ik betaal en waarvoor ik betaal. Wilt U mij soms duidelijk maken dat ik in een comministisch cq. facistisch, stasi-achtige samenleving woon?

Ik laat iedereen in zijn waarde en laat iedereen vrij in haar/zijn keuzes en voel me niet geroepen verantwoordelijkheid af te leggen over de koopovereenkomst of misdragingen die andere klanten met NUON hebben. Da's NOUN haar verantwoordelijkheid en heeft hiervoor genoeg instrumenten deze op koers te houden. Mijn verantwoording is mijn koopovereenkomst met NUON en omvat het betalen van de bedragen, kenbaar gemaakt door een NUON factuur voor toekomstig te leveren diensten. NUON heeft hierdoor weer de verantwoording de vooruitbetaalde diensten te leveren. NUON is een commercieel bedrijf, maar als het beter uitkomt blijkt NUON opeens een soort vereniging te zijn met een sociaal doel. Blijkens de reacties van NUON en haar AI klanten dragen we allemaal de verantwoordelijkheid voor het welvaren van deze onderneming/vereninging en de problemen veroorzaakt door wanbetalers, storingen of juridisch aangelegenheden.

Ik ben klant en geen werknemer of directeur van NUON, maar NUON probeert bijbehorende verantwoordelijkheden bij ons klanten door de strot te duwen en dat is in geen enkele taal goed te praten. Dwingt Uw bemoeizucht ook die wanbetaler achter de broek aan te zitten of mee te helpen met storingen of toch niet? Ik kan natuurlijk voor een andere leverancier kiezen, maar dit gaat verder dan alleen NUON. Alle grote spelers met een verborgen monopolie op de Nederlandse markt, hanteren dezelfde asociale bedrijfvoering en wij, het volk maken daarover inmiddels totaal geen ophef meer omdat we te druk, te bang, te lui of te dom zijn en het de normaalste zaak van de wereld blijken te vinden.

Ik ben best bereid te betalen, maar wie wil er dubbel betalen? Die kosten voor betalingsverkeer zit bij een normaal opererend bedrijf in de kosten voor bedrijfsvoering of algemene kosten. NUON komt toch ook niet met een prijs, exculsief de salarissen van het personeel, hypoteek verplichtingen of reclame campagnes, maar waarom wel deze kosten? Het kan toch ook niet zo zijn dat als NUON besluit uit gemak, openstaande bedragen niet meer te innen, deze in het vervolg te verhalen op de correct betalende klanten. Dat dat veel gemakkelijker en dus kostenbesparend voor NUON is begrijpt een kind, maar wel héél kort door de bocht, waar geen één klant, AI of geen AI, genoegen mee zou nemen, of wel?

NUON dwingt mij tot AI door een ordinaire sanctie op het betalen van hun rekeningen, terwijl het bij andere goed functionerende bedrijven (geen monopolie) de normaalste zaak is dat de onderneming betaalt om te kunnen ontvangen. Ze hoeven hun rekening niet te sturen van mij, dat doen ze zelf om te zorgen dat ik betaal. Zouden ze dat niet doen, hoef ik om bovenstaande redenen niet te betalen. Je kan immers niet iets betalen als je niet weet wat je moet betalen.

AI bespaart inmiddel niets meer op dit betalingsverkeer dan anders. Het merendeel betaalt via internetbankieren en het is hierom ook niet nodig een acceptgiro te sturen of te verwerken. Internetbankieren maakt immers gebruik van dezelfde digitale techniek als AI. Uit NUON's verklaring en halstarigheid in hun klantonvriendelijkheid is te concluderen dat het om geheel andere reden deze boete wordt opgelegd.

Het betalingskenmerk is ook onnodig om het betalingsverkeer te controleren. Een klantnummer/factuurnummer voldoende is om te zien of er betaalt is of niet. De conclusie die hierdoor bij mij op komt en ook vele andere klanten is dat deze sanctie niet verklaarbaar is, anders dan het oppompen van de winsten. En dat is fout en onterecht. Ons verzet tegen deze sancties in hierom wel degelijk verklaarbaar en terecht. NUON en dergelijke bedrijven maken van de privatisering een feest op kosten van de burger, en blijkens de lakse houding van de overheid vinden zij het wel best en geen haar beter als die graaiende top-directie waar ze zogenaamd tegen zijn.

Hierbij komt ook dat ons allerliefste NUON straks voor een heel hoog bedrag doorverkocht wordt aan de buitenlandse speler, maar voor het zover is moet de kas flink worden opgepompt ten koste van de klant. Hierna krijgen de leden van de raad en directie flinke (oprot) premies en wordt het bedrijf leeg gesaneerd. Bij dezen, beste NUON werknemers en call-center kippen, begin maar zoeken naar een nieuwe baan. Voor je het weet is het zover. Dus betaal ik deze zogenaamd "administratie kosten" boete ten behoeve van een gezonde NUON of de oprot premies van de directie?

Als morgen dit soort bedrijfvoering niet meer is toegestaan en deze ondernemingen gedwongen worden ook andere manieren van betaling aan te bieden zonder extra kosten, zullen de meeste klanten, direct hun AI intrekken en andere manieren van betaling gaan gebruiken. Immers, niemand geeft graag een vreemde, toegang in hun portomenee. Gelukkig is het Europese parlement bezig de bescherming van de consument uit te breiden en hopelijk zullen deze praktijken dan tot het verleden horen, maar geef het weinig kans. Nederland loopt graag voorop met Europa, maar als het even niet uitkomt dan lopen we helemaal niet meer mee en ontkennen bijna het bestaan van Europa!

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door flappie »

Is meer een kwestie van controle houden over je rekening.
"Sommige" bedrijven zijn niet zo denderend in communiceren en corrigeren - bijvoorbeeld foute jaarekeningen - zonder dit even door te geven.
Uiteindelijk komt het dan wel goed maar er worden bedragen bij en afgeschreven zonder dat je er "controle" over hebt.
Dit zijn natuurlijk wel uitzonderlijke situaties (er is dan al wat aan de hand) en je kan dan altijd - achteraf - storneren waardoor je inderdaad baas over je rekening blijft.
Noem me ouderwets maar laat mij maar lekker dat eurootje betalen
Zelfs stoneren zonder naar de bank is tegenwoordig mogelijk. Gewoon via internet bankieren of Telefonische support van de bank.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

maar waarom wel deze kosten
Heel simpel:
de acceptgiroklanten zijn nou niet de beste betalers. Girootje vergeten, nog even uitstellen totdat het beter uitkomt etc. etc.
Die ene euro is gewoon een prikkel, net als herinnerings- en aanmaningskosten om wat structureler te betalen.
En dan kan je er een hoop blabla bijhalen over de bonussen, verkoop etc. maar ieder bedrijf of overheidinstelling zal streven naar continuiteit in z'n cashflow.
(Dat ze zelf ook niet zulke denderende betalers zijn door stroperige administrative processen is een 2e 8) ))

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Ik vind het allemaal wel best. Wat is het verschil als Nuon alle AI betalende klanten een korting geeft van een euro ipv de niet AI betalende klanten een euro laat betalen? De niet AI betalende klanten zijn dan toch evengoed 12 euro per jaar duurder uit!? De euro komt dan uit de zak van Nuon, maar daar betalen we uiteindelijk toch wel voor.

Maar zoals ik al zei, ik vind het wel best. Ik betaal bij UPC ook een euro per acceptgiro omdat UPC in het verleden diverse keren een verkeerd bedrag heeft afgeschreven. Daar had ik genoeg van. Consquentie is dus wel dat ik een euro per acceptgiro moet betalen, maar dat is mijn eigen keuze. Ik kan me dus wel voorstellen dat Magneto niet per AI wil betalen, maar je zou ook kunnen overwegen om per AI te gaan betalen tot het fout gaat. Als het dan fout gaat laat je het storneren en trek je de AI in. En als het goed gaat, dan scheelt het weer een handeling per maand.
Maar dat is slechts een tip, ik ga u niet vertellen wat u moet doen! Vrij land :wink:

Magneto
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2006 18:03

Re: Administratiekosten (gedwongen automatische incasso)

Ongelezen bericht door Magneto »

Oké, bedankt voor de tips. Zoals jullie kunnen zien kan ik me erg kwaad maken over zulke dingen. Langzaam aan bekruipt me het gevoel geen enkele vrijheden te hebben in dit land... en dat is beangstigend, toch?

Ik heb inmiddels het bedrag overgemaakt en zal misschien overwegen gebruik te maken van AI... totdat het fout gaat! ...en dat zal wel bij de eerste overschrijving gebeuren. Kunnen we lekker te keer gaan op dit forum en lekker ouwehoeren!

Bedankt, maar mocht het zo zijn dat ik een oplossing heb gevonden om niet te dokken om te kunnen dokken, laat ik het natuurlijk weten! 8)

Gesloten