LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.

Wat vindt u hier nu van?

Nederland moet een terugleververgoeding volgens Duits model, e pronto!
13
81%
Bewoners Boxtel e.a. moeten volledige variabele kWh prijs krijgen voor hun kostbare zonnestroom
1
6%
Na Gore, Clinton, Stern rapport zonnestroom afstraffen? Knettergek!
0
Geen stemmen
Tja, voor niets gaat de zon op
1
6%
Ik had er toch al nooit iets mee, met die blauwe dingen
0
Geen stemmen
Zonnestroom? Ik verbruik 7.000 kWh. Ga toch fietsen!
0
Geen stemmen
Ze zoeken het maar uit, daar in Boxtel
1
6%
Altijd al miljeuverwoestende apparaten gevonden...
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 16

puma73

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door puma73 »

Misschien de wijsheid die jij tekort komt chanmaster?

Toch niet zo goed opgelet in de klas?

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Och Puma, ik maak aan jullie soort geen woord vuil.
Ik bezoek dit forum om mensen van dienst te zijn en niet om mij bezig te houden met persoontjes die persoontjes niet uit kunnen staan die dagelijks met dit bijltje kappen. Ik denk dat ik mij net zo opstel als de medewerker. Geen antwoord geven aan jou of soortgelijke individuen.
Sorry Puma aan jou soort is alle moeite verschoten kruit met losser flodders.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy »

@Chanmaster mail 1:

"Ik heb aandachtig kennis genomen van het vorenstaande en vraag me één ding serieus af. Hoezo terugleveren?"

@Chanmaster mail 2:

"Ik wil hierop niet als zodanig formeel reageren, dat was meer als grap bedoeld."

Vertel eens, C. Ben je nou serieus of is alles een grap?

Ik geef uitgebreide, inhoudelijke, en volgens mijn bronnen correcte informatie over het onderwerp waar dit forumonderdeel om gestart is, en ik krijg vreemde posts die niet (helemaal) ter zake doen. Of die niet serieus ingaan op de geschetste (waanzinnig ingewikkelde) problematiek.

Milieu-, energetische rendementen e.d. worden regelmatig broodje aap verhalen over verteld, en volgens mij heb jij een hele oude klepel horen bungelen op dat vlak, beste C. Volkomen achterhaald, dat "negatief". Je moet wel je literatuur bijhouden. Vraag maar na bij Copernicus Instituut (Utrecht) en bij ECN (Petten). Doe de groeten aan Mariska de Wild Scholten en Wim Sinke van me.

"Trajecten"??? U spreekt in raadselen, hooggeschatte C.!

Zonnewarmte kun je ook meteen gebruiken. Veel verstandiger. In Duitsland voeden ze warmte in op speciaal daarvoor aangelegde warmtenetten met zonnecollectoren. In combinatie met de beroemde "Blockheizkraftwerken", hele flats drijven er op. Goede wetgeving en ondersteuningsregimes.

Transformatoren? Kan me niet herinneren er op dit forum melding van gemaakt te hebben.

Wijsheid? Wie heeft/had het over wijsheid?

Als de Wijn is in de man, is de wijsheid in de kan...

:lol:

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste polderboy.

Ik moest eerst de tekst lezen om te vernemen waar dit ook weer om gaat, excuses hiervoor, te druk met andere belangen en zaken.

Natuurlijk is zonne-energie een goed alternatief zoals ook de witte steenkool als vanoudsher bekend, de windenergie niet te verwaarlozen.
Maar op welke wijze moet ik mij teruglevering op het lichtnet voorstellen? Technisch gezien dan? De natuurkundige wetten verklaren dat die optie niet mogelijk is. U kunt niet terug leveren aan het netwerk dus is er duidelijk iets anders aan de hand. U moet weten dat ik op elektrotechnisch gebied deskundig ben. Om op het lichtnet te kunnen terugleveren moet daarbij aan bepaalde voorwaarden worden voldaan en dat zijn de volgende.

a. De frequentie moet gelijk aan die van het netwerk zijn.
b. De spanning moet evenredig zijn.
c. De te leveren stroom moet sterker zijn dan die welke van de centrale aangeleverd wordt.

Een installatie welke aan deze voorwaarden voldoet treft met aan in de windturbines. Daar wordt gesychroniseerd aan het netwerk omdat het netwerk de rotorspanning alsmede frequentie daarvan aanvoert.
Bij zonnecollectoren is dit totaal niet aan de orde en moet er eerste gesynchroniseerd worden. Dit alleen al kost vele malen meer dan de doorsnee collector levert. Met zonnecollectoren levert u geen hoog vermogen.
Dit maakt dat u niet aan het netwerk kunt leveren maar hoogstens aan uzelf.
Wanneer een centrale wegens omstandigheden niet kan voorzien in voldoende energie voor hun verzorgingsgebied dan wordt de benodigde energie op aanvraag aangeleverd door andere centrales in het netwerk.
Eerst vindt er een syncronisatie plaats. De generatoren geven dan op het zelfde moment de zelfde sinus. Dan wordt er opgeschakeld.
De stroomvoorziening wordt nu in feiten voor een deel van het verzorgingsgebied door een andere centrale verzorgd. Zo kan men elkaar ondervangen.
Wat niet kan is onder de zlefde condities minder stroom aan het netwerk leveren omdat het aangeleverde vermogen vele malen hoger is dan wat u kunt bieden. Daarom is de zogenaamde teruglevering slecht toepasselijk voor eigen gebruik. De kosten worden u eerst in rekening gebracht en naderhand een deel daarvan in mindering gebracht.
Zonnecellen leveren gelijkspanning. Er moet eerst omgevormd worden naar 400 V wisselspanning. Het netwerk levert echter vele malen meer stroom dan uw zonnecellen ooit zullen doen dus kunt u aan het netwerk niets leveren. Het netwerk kan alleen aanvullen hetgeen uzelf tekort komt. Dit wordt gerealiseerd op basis van spanningsval. Dus het is volkomen onterecht wanneer u aangeeft terug te leveren.
Ik neem dit soort gebazel nooit serieus omdat ik van oudsher uit het vak ben en regelrecht geconfronteerd ben met deze technieken.
Dat ik die werkzaamheden niet meer mag uitvoeren heeft direct te maken met het feit dat ik een heupprothese heb. Nu ben ik technisch en financieel deskundige voor de sector schuldenpreventie en heb dagelijk met incorrecte afrekeningen alsmede voorschotten van doen.

puma73

@chanmaster,

Wie probeer je nu te imponeren? Polderboy of wil jij je eigen hachje redden en je gebrek aan kennis camoufleren?

Polderboy heeft een duidelijke uiteenzetting gegeven hoe e.e.a in zijn werk gaat en jij loopt dan te verkondigen dat het technisch niet mogelijk is omdat jij zogenaamd "experet" bent.
Maar op welke wijze moet ik mij teruglevering op het lichtnet voorstellen? Technisch gezien dan? De natuurkundige wetten verklaren dat die optie niet mogelijk is. U kunt niet terug leveren aan het netwerk dus is er duidelijk iets anders aan de hand. U moet weten dat ik op elektrotechnisch gebied deskundig ben.
polderboy
omdat een omvormer voor zonnestroom een van de beste uitvindingen uit de vorige eeuw is en het mogelijk maakt om duurzame elektriciteit i.p.v. dat in uiterst milieuonvriendelijke batterijen te stoppen, het eventjes op het laagspanningsnet te parkeren waarvan het vrijwel verliesloos weer door de buurman afgenomen kan worden.
Ik stel dit klunzige antwoord van chanmaster op het zelfde niveau als de elektrische "prepaidmeters" die volgens chanmaster niet bestonden terwijl er juist op dat moment een proef liep in Rotterdam.

Sorry chanmaster voor mij ben je nu gewoon definitief als fake en nep ontmaskerd.
Laatst gewijzigd door puma73 op 17 jan 2007 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

polderboy

Beste C.

Ik heb elders iets op het forum over klotsende koeien gelezen. Is niet mijn terminologie, maar die klepel die jij gehoord dacht te hebben is er wel een van het jaar nul. Zeker omdat jij je als "expert" opvoert. Oeioeioei, beste C. :oops:

Blijkbaar vind jij dus dat 200.000 Duitse zonnestroom netinvoeders met 1.930 megawattpiek aan opgesteld vermogen (laten we zeggen, een conservatieve schatting van 800 kWh/kWp per jaar, da's weer mooi 1.544.000.000 kWh NETINVOEDING per jaar, beste C.) zich allemaal een oor hebben laten aannaaien voor een leuke 51,4 eurocent per kilowattuur netinvoeding, 20 jaar lang uitgekeerd door de netbeheerder (die natuurlijk ook volkomen op zijn achterhoofd is gevallen). En dat voor een dak waar menig Duitser tienduizenden euri voor opgehoest heeft. Dom, dom, dom. Had u maar naar Chanmaster moeten luisteren...

Allemaal gelogen, natuurlijk. En dat Erneuerbare Energien Gesetz (beste wetgeving ter wereld om duurzame elektriciteit "achter de meter" te stimuleren) is volgens jou blijkbaar door absolute nitwits opgesteld die niet weten waar ze het over hebben.

http://www.polderpv.nl/PV_weltmeister_2004_2005.htm

Toch leuk dat de Duitse exportindustrie dan aan absolute WINDhandel met zonnestroomtechnologie goud geld verdient! Mooi geregeld!

Ik houd me in, maar laat ik er dit van zeggen: ga toch fietsen!

Overigens, AC netspanning bij ons in het verwende westen des lands ligt rond de 230 Volt, toppie overdag, iets lager in de ochtend en avond. Keihard geregistreerd met een van de mooiste software pakketten voor omvormers die er bestaan in dit achterlijke landje:

http://www.polderpv.nl/dagcurves_18aug0 ... eel18aug05

Meten is weten wordt wel eens beweerd.

Quod erat demonstrandum.

Ben je toevallig werkzaam bij een bekende netbeheerder, als bijbaantje?

:D

puma73

chanmaster houdt meer van de term "gissen is missen", het is helaas geen uitspraak van mijzelf, maar gebruikt tegen C. op een ander forum.

polderboy

Dat is een uitspraak die ik vaker in het "meetwereldje" ben tegengekomen.

Ik houdt het voorlopig op:

Meten is Weten
Gissen is Missen
Goed Meten is Zweten

Uw duurzame dienaar.

Polderboy

:wink:

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Meten is Weten
Gissen is Missen
Goed Meten is Zweten
... Gokken is Dokken

polderboy

:lol:

polderboy

En die salderende Ferrarismeter is natuurlijk helemaal een sprookje volgens Chanmaster.

Heeft die Belg flink zitten fotoshoppen met die filmpjes, zeker?

Zie de links, rechtsonder op de homepage van onze Vlaamse Trots, Jean Marc van Belle, uit Bellegem...

http://zon.logocom.be/

Sorry, C. Als het weer toppie zomer is in huize Polder PV, vliegen de vonken er op spreekwoordelijke wijze vanaf, van die terugdraaiende Ferraris schijf...

polderboy

Of wat dacht je van deze, hooggeschatte Chanmaster.

Uit de toverdoos van de FAQs op de website van zo'n blijkbaar niet al te snuggere energieleverancier (met nauwe banden met de netbeheerder), genaamd Eneco:

"Wanneer u binnen het netbeheergebied van ENECO Energie woont, zonnepanelen heeft en elektriciteit afneemt van ENECO Energie, komt u als particuliere klant in aanmerking voor een terugleververgoeding van ENECO. Uw elektriciteitsmeter dient hiervoor wel geschikt te zijn.

Terugdraaimeter
Als u een terugdraaimeter heeft, hoeft u niets te doen, uw meter is geschikt. Op het moment dat u elektriciteit teruglevert aan het elektriciteitsnet draait uw meter terug. Hierdoor krijgt u voor uw teruggeleverde kWh precies evenveel als u voor een verbruikte kWh betaalt."

Is niet helemaal correct geformuleerd, want automatische (of administratieve) saldering wordt deels door de netbeheerder uitbetaald (impliciet bij Ferrarismeter), deels door de leverancier. En die leverancier kan best een andere zijn dan "netbeheer" hier suggereert.

Verder lijkt me dit bewijsmateriaal genoeg om Chanmaster eventjes naar andere forumonderdelen te verwijzen voor verdere "discussies".

McClan

Ongelezen bericht door McClan »

nog een voor de energieleveranciers:
niet lullen maar zakkenvullen.

ik begrijp niet dat jullie nog reageren op chanmaster.
Dit figuur heeft dus als expert duidelijk 280000 jaar in de klei gezeten.

roland48

Ongelezen bericht door roland48 »

@Polderboy
Ik begrijp inmiddels dat je middenin de energiemarkt zit. Ik zit erover te denken zonnepanelen aan te schaffen, losse op mijn nieuwe platdak. Met een jaarlijks verbruik van 2200 kWh en een teruglevering van max. 3000 kWh zou ik theoretisch financieel interessant 5200 kWh kunnen opwekken. Een 180 pV systeem levert ca. 400 kWh per jaar? Dan zou ik 13 van die panelen kunnen plaatsen, ware het niet dat mijn budget dat niet toelaat, dus over die 3000 grens heb ik niets te vrezen, toch?

Ik heb een oude terugloopmeter. Ben ik verplicht mee te werken aan het plaatsen van een digitale meter met terugtelwer, zelfs als Essent betaalt? Want ik kan natuurlijk weigeren, kwestie van de goede man niet binnenlaten.

En als ik zo vrij mag zijn: iets over de terugverdientijd. Afhankelijk van vele variabelen. Ga ik rekenen met een vaste aanschafprijs (zonder rentederving), opbrengsten die ik weer ergens anders van een site heb (die 400 kWh per 180kV systeem) en een jaarlijks fors stijgende energieprijs, dan kom ik op een terugverdientijd van ca. 20 jaar.

Afgezien van de wenselijkheid van PV-systemen uit mileuoogpunt is die 20 jaar ook nog eens acceptabel.

Maar beste Polderboy: Weet jij toevallig hoeveel energie, liefst in kWh, het kost om een 180 pV zonnepaneel te bouwen? Ofwel: moet ik het echt wel voor het milieu doen, of kost het bv. een slordige 10.000 kWh om een paneel te produceren, waardoor het milieutechnisch weer onwenselijk wordt?

@Chanmaster: stroom zoekt de weg van de minste weerstand. Daar heb je je antwoord op de vraag die niemand meer kent. Zet mijn buurman overdag, als ik niet thuis ben, zijn wasdroger aan, trekt hij een beetje van mijn door de zon opgewekte stroom weg. Want mijn overbuurman krijgt ook een beetje, zo zijn we dan ook wel weer. Terug naar school Chanmaster, basis natuurkunde.

Al lerend doet men.

polderboy

Roland48:

Prima initiatief, wel goed alles bekijken. Er zijn niet zoveel leveranciers meer "over", kijk daarvoor op het lijstje van de Zonnestroom Producenten Vereniging:

http://www.zonnestroomproducenten.nl/pa ... nciers.htm

Dat met de toestanden met "te veel" teruglevering speelt alleen bij zeer grote (nu feitelijk onbetaalbare) systemen, omdat je veel in eigen huis zult verbruiken en dus nooit zoveel zult "overhouden" om op het net te zetten (gaat trouwens vanzelf, hoef je niks voor te doen, alleen wel een goede meter hebben). Boven 3.000 kWh wordt je van voren en van achteren "wettelijk gen***d". 95% van de mensen zit ruimschoots aan de "veilige kant", dus jij zeker ook.
Een 180 pV systeem levert ca. 400 kWh per jaar?
Snap niet wat je bedoelt (wat bedoel je met "pV"???)/hoe je aan die cijfers komt. Een zonnepaneel met een nominaal (in lab vastgesteld) vermogen van 180 Wattpiek, produceert gemiddeld onder optimale NL condities ongeveer 0,8 x 180 = 144 kilowattuur. Reken in NL op 5,5 euro per Wattpiek, dus zo'n paneel kost met alles erop en eraan (doe het zelf) 990 euri. Je mag echter zelf maar 600 Wattpiek plaatsen, daarboven moet een erkend installateur het doen en moet het spul op een aparte groep of gesplitst op verschillende verbruiksgroepen.
Ik heb een oude terugloopmeter. Ben ik verplicht mee te werken aan het plaatsen van een digitale meter met terugtelwer, zelfs als Essent betaalt?
Zo'n, in officiële termen, "salderende Ferrarismeter" is een volstrekt legitieme meter die mag blijven hangen omdat de "saldering" (netinvoeding wordt automatisch afgetrokken van netafname) vanzelf verloopt. Laat je geen oor aannaaien: tengeltjes af van die meter. Deze situatie zal duren totdat iedereen (verplicht...) een "slimme meter" in de meterkast dreigt te krijgen, waar nog e.e.a. over "uitgevochten" zal moeten worden. Heel veel over teruglevering vindt je op mijn aparte pagina, met net nieuwste update van het hele verhaal bij Essent:

http://www.polderpv.nl/teruglevering.htm

20 jaar is een plausibele "terugverdientijd" onder de huidige omstandigheden. Die zeker wel kunnen veranderen. Met geluk knallen de olieprijzen weer lekker omhoog, elektraprijzen dansen er achteraan, en je teruglevering dus ook. Wie het weet mag het zeggen.

Energetische terugverdientijd komt elke keer weer terug in discussies, is al teruggebracht naar 3 á 4 jaar (minder in zuid Europa), en nog steeds wordt er aan gewerkt om dat nog verder terug te krijgen. Veel links op:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV7.htm#2 ... ystalclear

Bekijk vooral:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV13.htm#10mei2006_LCActd
http://www.polderpv.nl/nieuws_PV14.htm# ... mes_LCA_PV

Nieuwe dunnelaag technieken hebben zeer weinig materiaal verbruik, alleen zijn de bestanddelen soms weer niet al te vriendelijk (Amerikaanse CdTe techniek, al halen ze dat spul dan wel uit afvalbergen van loodmijnen die toch maar het landschap liggen te verzieken). Meeste technieken zijn vele malen schoner of, het allergrootste marktaandeel, komt uit Si. Schoon zand, dus. Plenty of it to fill the whole urban environment. En: de industrie is pas echt op gang gekomen. Komt nog veel meer innovatie en verbetering van alle milieutechnische prestaties aan.

In Freiburg staat SolarFabrik die zodanig is opgebouwd dat het complex volledig CO2 neutraal werkt. Dat is dus een zonnecelfabriek. Duitsland ligt immers op een andere planeet...

http://www.solar-fabrik.com/

Ik hoor wel of je meer vragen hebt. Ik weet zeker niet alles. Ben slechts een autodidakt...

Veel zuukzes met je zonne-avontuur.

roland48

Ongelezen bericht door roland48 »

Beste collega autodidakt,

Al lerend doet men, daarbij mijn excuses voor de foutjes in de spraakverwarring voor wat betreft het gebruik van de WattPiek-afkorting (pV was in mijn kronkels piekVolt, klok en klepelverhaal, of eigenlijk gewoon de term vergeten terug te lezen).

Het was even schrikken: wat een ENORME hoeveelheid aan informatie en aanverwante nieuwsartikelen staan er op de (jouw?) website. Werkelijk nieuws gierig ga ik dit toch even in blokken knippen en skimmen.

Dit gaat natuurlijk het onderwerp van de 3000 kWh weer voorbij, maar toch: ik begrijp dat ik zelf tot 600 Wp mag plaatsen, maar uit de link naar leveranciers maak ik op dat het raadzaam is een erkend leverancier onder garantie de boel te laten opbouwen. Dan is het de eerste keer mooi meekijken hoe het allemaal werkt.

1 laatste vraag: weet je hoet het zit met de diefstalgevoeligheid, de panelen lijken allemaal los op het dak te staan.

1 allerlaatste vraag: met de Ferrarismeter heb ik sowieso niets van doen met de 3.000 kWh grens, omdat het niet meetbaar is?

polderboy

:D

Ach, ik ben alweer ruim twee jaar bezig. Redelijk "full-time", vandaar. En er is nogal wat gebeurd op het vlak van duurzame energie, en je probeert toch een beetje bij te blijven...

Zeker vanaf 600 Wp is het raadzaam om erkend bedrijf in te schakelen. Installateurs zouden moeten weten wat ze doen, maar bij het opbouwen van een groter PV-systeem moet je wel even op wat details letten. Genoemde bedrijven kennen die. Tot 600 Wp is het no problem zelf het systeem op te bouwen en aan het net te koppelen.

Diefstalgevoeligheid is inderdaad een probleem bij lagere platte daken. Als het echt een potentieel risico is, zou je er aan kunnen denken om (a) stevige bouten te nemen om panelen op frames te schroeven en die niet makkelijk zijn los te draaien; (b) kabelsloten door de frames; (c) frames goed verzwaren met grote grindtegels die goed klemvast in de frames zitten. Alles wat "makkelijk weghalen" moeilijk maakt is meegenomen. Mogelijk ook naar dakbeveiliging (randen) kijken.

Het is een lastig probleem, omdat je geen beschadiging van je zonnepaneel zelf wilt, uiteraard. Je zou ook, als je handig bent, kunnen proberen een metalen oog aan het frame te lassen, maar is link, want je kunt makkelijk bij te hoge temp. frame vervormen en/of glasplaat onder spanning zetten, met dramatische gevolgen. Let ook op dat je geen verschillende metalen gebruikt of, bij roestvrij stalen frames: goede, roestvrij stalen bouten. Moet wel minstens 25 jaar meegaan, nl....

Ik verwacht overigens dat op den duur zo'n soort beveiliging (metalen oog) aan frame-modules wel aangeboden zal worden, maar dat zal de prijs ervan wel weer in negatieve zin onder druk zetten. Is nog geen grote issue, maar er zijn in Duitsland wel al 2 sites om gestolen modules aan te melden. Het blijft prijzig spul, natuurlijk.

Laatste opmerking: neen. Als het vermoeden rijst dat je een zeer groot systeem hebt, zal de netbeheerder gegarandeerde zekerheid willen hebben dat je niet op jaarbasis boven de 3.000 kWh zal gaan komen (omdat dat enorme financiële consequenties heeft). Dat moet je dan zelf wel hard kunnen aantonen, om te voorkomen dat ze dan op een gedwongen meterwissel gaan aansturen (met de nodige risico's van "interpretatieverschillen" bij de administratieve saldering). In zo'n soort geval zal sowieso bij dubbeltariefmeter het "hoog dagtarief telwerk" al snel "in de min" terecht dreigen te komen op jaarbasis, en dan begint het gezeur. Beter om met afstand van die grens te blijven, daarbij zeer goed rekening houden met het feit dat het om de netinvoeding gaat en niet om de productie, omdat je van die laatste in NL situatie veel zelf zult gebruiken. (je kunt dus groter systeem uiteindelijk neerzetten dan je mogelijk zou denken, mits je continu veel zelf zult afnemen overdag).

Inderdaad kom je niet te weten hoeveel je nu precies op het net hebt gezet als je continu zelf ook verbruikers aan hebt staan, maar als je, zoals ik, maandelijks je meterstanden opneemt, en de productie van het PV-systeem zelf goed monitort, kun je een zeer goede indruk krijgen van de gesaldeerde netinvoeding per maand:

http://www.polderpv.nl/meterstanden2.htm#EVMstring

Zoals gezegd, voor het allergrootste deel van de PV-eigenaren komt die 3.000 kWh/jaar nooit in beeld met de kleine systemen die er merendeels zijn afgezet. Dan ga je toch al gauw denken aan systemen van minimaal 5 kilowattpiek, zoals in Boxtel. Zuinige mensen hebben dan een gigaprobleem (netinvoeding net over de 3.000 komend), elektrazuipers mogen dan bij meterstand 3.000 600 euri vangen...

dutchlincoln79

Ongelezen bericht door dutchlincoln79 »

Hier dus even een vraag van een volstrekte nieuweling.
Ik volg reeds enkele maanden de zin en onzin van zonepanelen.
Nu ben ik voornemens om mijn dak vol te leggen, maar heb toch wat vragen.

1)De beruchte 3000Kw:
Wanneer ik nou een eigen gebruik van ca. 2500Kw/jaar heb, moet ik dan 500KW, of 5500KW (negatief, dus minus)terugleveren voor de beruchte grens? Feitelijk is namelijk elke kilowatt teruggeleverd, en verwacht ik dus het 1e antwoord. (is ook het meest onredelijke, en gezien we in nederland wonen dus ook het meest aannemelijke..) Feitelijk zou het dus de 2e optie moeten zijn: wanneer je 3000KW MEER teruglevert dan je eigen gebruik, dan heb je het potje vaseline nodig...

Hierop voortbordurend:
Is het niet mogelijk om op andere wijzen eea te compenseren?
Denk aan electrisch verwarmen, boiler op de dag electrisch bijstoken, inductiekookplaat aanschaffen, etc.etc.

resume:
Wat is nu OP DIT MOMENT de meest verstandige investering in het terugdringen van de maandelijkse energienota?

Alvast dank.

Trapito

Ongelezen bericht door Trapito »

@dutchlincoln79
Nu ben ik voornemens om mijn dak vol te leggen, maar heb toch wat vragen.
Mag ik je ook wat vragen?
Hoe groot is je dak?
Wat moet je betalen voor de zonnepanelen? (zonder installatiekosten)

Houd er verder rekening mee dat de opbrengst van de zonneenergie voornamelijk ligt tussen eind maart en half september.
Dat zijn net de maanden waarin je zelf de minste energie nodig hebt.
In die maanden wordt het dus fors terugleveren.
Als de terugleververgoeding blijft zoals het nu is dan kan het wel een voordeel opleveren.
Maar.., de politiek is een zeer onbetrouwbare partner.
Wijzigingen in de toekomst kunnen wel eens betekenen dat je je investering nooit meer terug verdient.
Dat hoeft niet erg te zijn als je het doet voor het milieu of het sparen van de aardse bronnen.

dutchlincoln79

Ongelezen bericht door dutchlincoln79 »

wel, het is een puntdak, woning ca 6 meter breed, 11 meter diep, dus dak is ongeveer 6x 6 a 7 meter maal 2 denk ik, minus een dakraam, rookkanaal enzo
ik ga uit van pak hem beet 60 vierkante meter. (moet het nog nameten)
Bij onze oosterburen zie ik zuivere paneelprijzen vanaf ca 3 euro per W/p Dat vind ik erg aardig. Komt alleen nog een inverter (of 2) bij..

Wat de terugleververgoeding betreft: daar heb ik juist NU vragen over, ik dacht dat dit in de toekomst alleen maar zou verbetern..? (onder het mom: ze moeten wel, zie belgie, duitsland, frankrijk, etc.etc.)

Feitelijk wilde ik wachten tot er meer zekerheid is, en tot die tijd een expiriment uitvoeren met een windmolen. (weet iemand wat daar de regelgeving voor is; een eigen molentje in je achtertuin, bewoonde omgeving?)

Ik zou de --werkelijke-- opbrengsten van een paneel per (opgegeven) W/p wel eens willen weten eerlijk gezegd.

Ook zit ik aan gebruikte panelen te denken, ivm prijs/prestatie.

Verder ben ik electrotechniek-freak, en heb dus interesse in alles wat ermee te maken heeft.

Thnx. voor de interesse.

Gesloten