LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bassie2007
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:40

RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Bassie2007 »

Hoi allemaal,

We hebben sinds december onze afrekening van RWE - Stadsverwarming.

Even wat voorgeschiedenis, we wonen nu bijna twee jaar in onze flat heerlijk allemaal alleen het eerste jaar kregen we een afrekening van 400 euro bij de RWE we zouden 35GJ hebben gebruikt, gezien het feit dat we alle deuren ramen etc open lieten staan dachten we dat het wel zo zou zijn.

Na deze afrekening van vorig jaar zijn we er dus wel op gaan letten netjes alle deuren dicht in de flat, ramen dicht als de verwarming aan staat etc.

Nu hebben we de afrekening van dit jaar gekregen en deze is 46 GJ, ten eerste weer hoger als vorig jaar en te tweede hebben we er nu dus wel op gelet!
We betaalde 82 euro per maand (35GJ) nu moeten we 500 bij betalen en gaan we naar 120 euro per/mnd voor twee uurtjes stoken in de avond....

Mijn vriendin en ik werken allebei en de verwarming gaat grotendeels alleen in de avonden aan.
Na wat onderzoek bij de buren (6stuks) kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 17GJ dus alle buren(waar ik ben geweest) verbruiken +/- 16-17 GJ nu komen wij dus met 46Gj ER hoog uit.

Na in bezwaar te zijn gegaan bij RWE is er een "monteur" geweest die alles heeft nagekeken, na de de testjes zegt hij doodleuk alles is goed, het zal er wel aanliggen dat je omwonende bewoners niet of wenig stoken en daardoor moet jij hoger stoken om het warm te krijgen.
Ik vertel deze goede man dat 15 of 46 GJ nogal een verschil is...

Afgesproken is met de monteur dat hij het gemiddelde van wat flats ging bekijken (de onze en omwonende flats) en ik zou de meterstanden op gaan schrijven.

Nu heb ik dat al enkele dagen gedaan, bewust als test hebben we de verwarming de afgelopen 2 dagen uit gehad (de thermostaat op 10graden)! en toch hebben we een verbruik van +/- 0,15 GJ per dag terwijl de verwarming dus NIET aan is geweest.
Dit zou neerkomen op 25 GJ (uitgaande van 6mnd verwarming) dit is dus alweer 10GJ hoger dan de buren en de verwarming is NIET aangeweest!!!!
De Thermostaat is nagekeken en klikt goed aan en uit bij de juiste temp.


Gister kregen daarbij ook nog eens een herinnering van de RWE dat we binnen 10 dagen het geld moeten betalen! terwijl we in bezwaar zijn EN het onderzoek nog loopt.

Na een lang verhaal mijn vraag, mag dit en hoe kan het in zo zijn dat ons verbruik zo hoog terwijl de verwarming bijna niet aanstaat?
Wat moeten we nu doen toch gewoon betalen.....?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Bassie 2007

In flatgebouwen wordt de warmte verdeling anders geregeld.
Heb je bijvoorbeeld 3 etages dan moet je deze in een kolom rechtstandig stapelen en dan deze nummeren met 1 de begane grond, 2 de etage daarboven en vervolgens 2 aan het appartement daar weer boven. De onderste bewoners verstoken altijd het meest.
Die welke daar direct boven wonen het minst en die welke tegen het dak aan wonen weer meer.
De verbruiksgegevens van deze drie samen worden opgeteld en vervolgens door drie verdeeld omdat men van andermans warmte profiteert en dat vindt men niet terecht.
Ik heb daarbij zo mij twijfels maar omdat er geen ijkbaar meetsysteem bestaat wat bruikbaar is heb ik tot nog toe geen succes mogen boeken in geschillen omdat er eenvoudig L*Lgegevens worden aangevoerd en niemand garant staat voor de kosten welke met een zuiverheidsonderzoek gepaard gaan.

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Bassie,

Bij stadsverwarming hoort ook je warmwaterverbruik van keuken en badkamer. Dat zou je verbruik van 0,15 Gj kunnen verklaren.

Verder is een jaarverbruik van 46 Gj voor een flat wel erg veel.
Ik heb net even ons excelbestandje bekeken en wij hebben een verbruik van 16,7 Gj voor een heel jaar. Een rijtjeshuis met begane grond en 2 verdiepingen. We stoken eigenlijk alleen beneden (open keuken en vloerverwarming als hoofdverwarming) en soms op een kinderkamer of badkamer.
De kinderen gaan regelmatig in bad

Lieske

Bassie2007
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:40

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Bassie2007 »

Ja mij leek het ook al teveel :( maar ik krijg nu het ene na het andere verhaal en niemand van de rwe kan me verder helpen en wijst de vinger naar mij.

Het kan dus goed zijn dat ik voor andere mensen aan het btalen ben...?

Ik heb even met de buurvrouw overlegt, zijn woont dus ook op de eerste etage net als ik, en zij heeft een verbruik van 14,9 GJ.....

Lieske: in de zomermaanden hebben wij een verbruik van 0,5 per mnd dit komt dan inderdaad door het water maar 0,5 lijkt me netjes.
Het ligt dus puur aan het stoken van de verwarming!

Gregoris
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 dec 2006 13:40

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Gregoris »

Ik heb een eensgezins tussenwoning en wij zitten op een verbruik van
ongeveer 33 GJ per jaar, is dat dan te hoog of kan je dat niet met een flat vergelijken?
Wij hebben de stadsverwarming s'winters meestal s'middags al aan en de de thermostaat op 22 graden.
mvg. :?

Bassie2007
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:40

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Bassie2007 »

Ze zeggen dat 30 gemiddeld is voor een woning, alleen 46 voor een flat is weer hele andere koek :)

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Bassie,

Hebben jullie een thermostaat die jullie zelf 'aan' moeten zetten of een klokthermostaat ??


Lieske

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door wicher »

@ chanmaster:

In flatgebouwen wordt de warmte verdeling anders geregeld.
Heb je bijvoorbeeld 3 etages dan moet je deze in een kolom rechtstandig stapelen en dan deze nummeren met 1 de begane grond, 2 de etage daarboven en vervolgens 2 aan het appartement daar weer boven. De onderste bewoners verstoken altijd het meest.
Die welke daar direct boven wonen het minst en die welke tegen het dak aan wonen weer meer.
De verbruiksgegevens van deze drie samen worden opgeteld en vervolgens door drie verdeeld omdat men van andermans warmte profiteert en dat vindt men niet terecht.
Ik heb daarbij zo mij twijfels maar omdat er geen ijkbaar meetsysteem bestaat wat bruikbaar is heb ik tot nog toe geen succes mogen boeken in geschillen omdat er eenvoudig L*Lgegevens worden aangevoerd en niemand garant staat voor de kosten welke met een zuiverheidsonderzoek gepaard gaan.

Uit welke hoge hoed heb je dit nu weer tevoorschijn getoverd?

Bij mijn weten hebben alle energiebedrijven die stadsverwarming leveren zich vrijwillig aangesloten bij het NMDA-principe. D.w.z.; de kosten van stadsverwarming mogen voor de consument niet hoger uitvallen dan in de situatie dat men gewoon op gas stookt en kookt.
Als je gewoon op gas stookt wordt er ook geen rekening gehouden met doorgegeven warmte van boven- en onderburen, dus hier ook niet.
Zie ook: http://www.rekenkamer.nl/cgi-bin/as.cgi ... f/heehcgna

Bassie2007
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:40

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Bassie2007 »

Lieske: het is een thermostaat die we zelf aan motten zetten dus geen elektrische!

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door kiz »

@wicher:
De "bemetering" van stadsverwarmingsprojecten verschilt nogal. In met name flatwoningen is het mogelijk dat nog gebruik gemaakt wordt van verdampingsmeters, maar uit het verhaal van TS maak ik op dat hij gewoon een eigen GJ meter heeft.
Ook kan het (met name in flatgebouwen) voorkomen dat het warmtapwater collectief bemeterd is, en het verbruik wordt omgeslagen naar het aantal op 1 meter aangesloten bewoners. Ook hier is volgens mij bij TS geen sprake van.
Zover ik het begrijp heeft TS één GJ meter die zowel warmte- als warmtapwatergebruik registreert.
Het NMDA principe, overigens, gaat over de tariefstelling (vastrecht. warmtapwater- en GJ prijs) en niet over de bemetering.

@Chanmaster:
Je hebt de melk weer horen klotsen maar weet zoals gewoonlijk niet waar de tepel hangt en fantaseert er een beetje omheen.

@Bassie:
Ik gebruik ca. 19GJ voor verwarming per jaar (4 personen, eengezinstussenwoning), heb geen (klok)thermostaat maar per radiator een thermostaatknop. De afsluiters van de SV installatie staan ca. 6 maanden per jaar dicht om sluipverbruik te voorkomen (dat schijnt overigens niet bij alle SV installaties mogelijk te zijn). En mijn warmtapwater verbruik wordt in m3 gemeten, hoeveel GJ dat omgerekend is zou ik je niet kunnen zeggen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wicher jij bent niet in staat om mij op dit gebied een les te lezen.
In flatwoningen of wel appartementen worden gemiddelden betaald. Het zou niet reëel zijn wanneer uw onderbuurman voor u mee stookt. Warmte trekt immers naar boven en roep het effect op van vloerverwarming voor de bovenbuurman. daarom worden die kosten collectief gecompenseerd en dat is redelijk. Wij hebben er jaren discussies over gevoerd en zelfs rechtzaken moeten doorlopen en doorstaan alsmede in het gelijk gesteld voor dit systeem.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door wicher »

@chanmaster:

als je nou effe je bril opzet, het hele draadje leest inclusief de eerste posting, dan zie je dus dat hier van die fraaie toerekeningsmethode van jou geen sprake is.
Oftewel: de klotsende koe maar de tepel nog steeds gemist!
:wink: (Copyright kiz! :D)

Bassie2007
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:40

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Bassie2007 »

Nou bedankt voor de reactie`s tot nu toe, we hebben een eigen GJ meter net als iedereen in onze flat.
Onze flats zijn een jaar geleden volledig gerenoveerd, dubbel glas, andere kozijnen (dont ask why) etc.

Op zich zijn ze dus goed geisoleert, we houden de stand nu in de gaten en gister is de verwarming om 11 uur aangegaan (was thuis) hij staat dan op 16 graden! en is in de avond om 9 uur uit gegaan.
GEVOLG 0,15 GJ verbruikt in een dag.....lijkt mij niet kloppen maar goed

Heeft iemand een idee wat we nu moeten doen, betalen? niet betalen? nog maals bezwaar?

bedankt

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Bassie,

wij hebben toen we hier pas woonden (sinds 1994) ook problemen gehad met de NUON en hun stadsverwarming.
Het is zelfs tot in Den Haag (Geschillencommisie) uitgevochten.
Even graven in mijn geheugen, het is inmiddels zo'n 10 jr geleden ....

Wij hadden toen ook te hoge standen. Plotseling, na een onderhoudsbeurt door de NUON.
Ze hadden nergens aangezetten volgens hen.
Mar ik stond erbij (een echte vrouwen-eigenschap :roll: , alles willen weten en zien) en zag dat één of andere printplaat die schijnbaar niet goed zat er opnieuw 'er tussen' werd geduwd.
We zijn toen bij andere mensen in de buurt gaan praten die ook vloerverwarming hebben. Die hadden een 'normale' stand.
We hebben toen zover ik weet) een nieuwe meter gekregen.
Sindsdien gaat het goed.
We wonen hier inmiddels bijna 13 jaar en hebben inmiddels een 3e nieuwe Gj-meter. Zomaar uit eigen beweging van de NUON.

Het teveel van de rekening werd door beide partijen (NUON en wij) gedeeld.

Het is dus heel goed moegelijk dat jullie meter niet (meer) in orde is.
Zeker bezwaar indienen en controle van de meter vragen.
En houdt iedere dag je stookgedrag en verbruik bij.
Wij doen het al jaren (elk weekend in een Excel-ocumentje)

Succes, Lieske

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Oeps .... 1x is voldoende ...

Bassie2007
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:40

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Bassie2007 »

Nogmaals bedankt voor alle reactie`s,

Enkel brand mij de vraag nog steeds wat we nu moeten doen tegen de herinnering.

Vandaag gaat er een aangetekende brief naar het hoofd van RWE hier in Helmond om te kijken of daar iets mee opschieten.
Mocht dit niet zo zijn dan ben ik bang dat we dus moetn gaan betale voor iets wat waarvan de fout niet bij ons ligt.....

We zitten ondertussen te denken aan een zibro kachel om die verekte hoge kosten een beetje naar beneden te krijgen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Het is en blijft een zeer moeilijke materie. Je kunt namelijk niet op rechtsgeldige wijze aantonen dat er iets niet in de haak is.
Ook wij hebben hiermee problemen. Er werd in een eerdere message gesproken over verdampingmeters, deze zijn echter bij benadering zuiverder dan de tevens voor hoogrequent gevoelige electronische metertjes maar door de ban genomen zijn het beide methoden welke afkeuringswaardig zijn. Er bestaat een systeem wat ijkwaardig is maar dat is weer niet fraude bestendig. Wij kunnen na 2 x 24 uur te hebben geregistreerd niet aantonen dat de in rekening gebrachte kosten niet of juist wel correct zijn.
Helaas!

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door wicher »

Wij kunnen na 2 x 24 uur te hebben geregistreerd niet aantonen dat de in rekening gebrachte kosten niet of juist wel correct zijn.
Da's nou verd&@( jammer zeg, zat ik er net over te denken om jullie expertise in te schakelen.
Hoe is het trouwens met jullie website, Timefa?

Bassie2007
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:40

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Bassie2007 »

Nou we zijn weer een stapje verder.
Aanstaande woensdag komen ze langs waarvoor weten we nog niet maar als het de standen etc zouden kloppen dan zouden ze ons dat ook wel via de telefoon kunne vertellen lijkt me.

Tevens heeft de adviseur de aanmaning even stop gezet tot woensdag.

Even afwachten wat de goede he de vertellen heeft, als het niet veel goeds is gan we mar weer verder, hoe dan ook laten we het er nu niet bij zitten totdat alles duidelijk is.

We hebben vanaf 28nov t/m vandaag alweer ruim 9gj verbruikt dat lijkt me toch een beetje te veel van het goede.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: RWE stadsverwarming Afrekening - bezwaar - herinnering

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik heb in een soorgelijk geval jaren geleden, toen de verdampingmeter werd vervangen voor een elektronische meter eens bekeken wat daar gebeurde. De mensen welke de meters omwisselen zijn te onvoorzichtig met de glaasjes waardoor ze gemakkelijk door elkaar komen.
Normaal wordt een buisje afgedopt en een sticker opgeplakt maar mooi niet dus. Hierover heb ik persoonlijk contact onderhouden met TNO.
De medewerker welke mij tewoord stond verklaarde dat er een ijkbaar systeem was maar de was niet fraudebestendig. Inmiddels is dat wel het geval. Wij zijn bezig met de ontwikkeling van een ijkmeter voor warmtelevering. Deze moet ter keuring aan het ijkwezen worden aangeboden nadat deze gereed is gesteld.

Gesloten